Öppet brev till kvinnan i mitt liv

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag rekommenderar flytt alt utländsk partner som du inte kan prata svenska med :up:.

Jag använder det gräsligt fula "sweetie" så mycket att jag alltid automatiskt skriver "@swee.." på Facebook när jag ska tagga honom och så blir jag snorsur när det inte funkar.

Gillar nog nästan inga såna här "gulliga" smeknamn tror jag faktiskt, min partner kommer undan med dem han kallar mig för eftersom samtliga är på missförstådd, feluttalad svenska vilket automatiskt blir urgulligt. Så ja, utländsk partner är nog lösningen du söker! Till och med älskling låter rarare när det uttalas "eeelllsklig".
Hoppas Hola_Hosay kollar sin others-inbox ibland. Ska tipsa honom om att sockerpullan är ett anrikt och vackert kärleksord. Särskilt när det uttalas av de som inte har svenska som modersmål.

Är det konstigare att inte vilja bli kallad älskling (speciellt inte i ett "brev" sådär :wtf:) än att inte tycka om att bli kallad "gumman" av en tjejkompis?

Jag bara fattar inte varför det är så otroligt chockerande. Jag vill inte bli kallad snuttipluttan heller, är det lika mycket :eek:-faktor på det?
Jag ser nog inte riktigt kopplingen älskling=gumman.

När jag använder älskling eller blir tilltalad med det så är det ett utryck för att tycka om någon/bli omtyckt.

När någon av mina barn slår sig så säger jag "Kom till mig min lilla älskling" (barnen är inte 15 år gamla nu alltså utan det äldsta är nyss fyllda 7 år).

Men om ordet älskling används som nedsättande så är det ju givetvis inte bra. Men å andra sidan spelar det ingen roll vilket ord man använder då.

Jag ser nog inte riktigt kopplingen älskling=gumman.
Kopplingen är att båda är smeknamn som människor använder istället för namnet på en person de tycker om. Jag tycker gumman, snuttan, pluttan, älskling, älsk, gums, pojken etc etc är fula ord helt enkelt och jag ser inte varför det är märkligare att ogilla gumman än älsklingen.

Ingenstans har jag nämnt någonting om att ordet skulle vara nedlåtande. Jag tycker bara att det är fult. Fattar inte vad som är så kontroversiellt med det faktiskt.

När någon av mina barn slår sig så säger jag "Kom till mig min lilla älskling"
Jaha? Till mina syskonbarn säger jag "moster lilla gryn", det betyder inte att jag har har behöv av att folk ska tycka att "gryn" är fint eller bra ord att kalla folk. Jag skiter ju i vad andra tycker om det.

Senast ändrad av en moderator:
Jo offentligt.
För att liksom sätta sig över andra aktiviteter och samtal.

Inte privat.
Jag förstår nog inte riktigt vad du menar där.

Är det inte lika illa vilket ord man än använder om det använda i nedsättande syfte?

Är det okej att använda ordet älskling privat i nedsättande syfte?

Att säga älskling till sin partner får mig att känna:

Den som säger så äger den andra.
Det är ett sätt att utdela order utan att det skall kunna sägas emot.
Det blir nedlåtande och överseende som i "Men Älskling då" dock gör ordet Älskling att det inte kan diskuteras.

På samma sätt som när man säger "Men Lilla Gumman Då!"

Oj va olika det kan vara. Jag är uppväxt med att man säger älskling, gumman, gubben, hjärtat etc lite hur som helst till varandra. Även till personer utanför familjen. Det har ingen egentlig mening annat än att användas istället för personens namn.
Skulle jag säga "Hjärtat?" bland vänner skulle nog de flesta som hörde svara "Jaaa?".

Skulle jag säga "Hjärtat?" bland vänner skulle nog de flesta som hörde svara "Jaaa?".
När jag är bland engelsktalande vänner är det så med "babe" och "dude", det kallar vi varandra och även eventuella närvarande ligg eller ragg eller partners.

Skulle en kompis till mig kalla mig hjärtat skulle jag nog inte fatta att de pratade med mig utan tro att de vände sig till nån söt unge eller nåt som råkade gå förbi.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka