Öppet brev till kvinnan i mitt liv

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså snabeldrake betyder ju dammsugare. Jag tänkte "dammsugare" på en gång när jag såg det. För mig är det definitivt ett likhetstecken där i mellan.
Jag är nog mer inne på Sörlatungus linje och begränsar inte det inte till vad det kan betyda. Björn är ju både ett namn och ett djur.

Att säga älskling till sin partner får mig att känna:

Den som säger så äger den andra.
Det är ett sätt att utdela order utan att det skall kunna sägas emot.
Det blir nedlåtande och överseende som i "Men Älskling då" dock gör ordet Älskling att det inte kan diskuteras.

På samma sätt som när man säger "Men Lilla Gumman Då!"

Det sista var ingen fråga utan ett konstaterande.
Oj :eek:
Är det konstigare att inte vilja bli kallad älskling (speciellt inte i ett "brev" sådär :wtf:) än att inte tycka om att bli kallad "gumman" av en tjejkompis?

Jag bara fattar inte varför det är så otroligt chockerande. Jag vill inte bli kallad snuttipluttan heller, är det lika mycket :eek:-faktor på det?

Ändrade lite i inlägget, sorry.

Ja, jag hade kunnat förstå om TS hade blivit sur. Hade mitt ex skrivit något liknande så hade det slutat med ett rejält gräl. Men han HADE också synpunkter på att jag var borta mycket, så det hade inte bara varit på skoj. Allt handlar ju om vilken typ av relation TS har med sin sambo, och eftersom hen intygar att sambon kommer ta det som ett roligt skämt så väljer jag att tro på det.

Där träffade du nog mitt i prick! Det är lätt att se det som ett humorinlägg om man själv är en hundnörd med en förstående partner, kanske inte lika lätt om man inte är hundnörd och ännu svårare om man har trista erfarenheter av att vara tillsammans med någon som försöker begränsa ens intresse?

Är det konstigare att inte vilja bli kallad älskling (speciellt inte i ett "brev" sådär :wtf:) än att inte tycka om att bli kallad "gumman" av en tjejkompis?

Jag bara fattar inte varför det är så otroligt chockerande. Jag vill inte bli kallad snuttipluttan heller, är det lika mycket :eek:-faktor på det?
Jag är inget fan av älskling, men jag gillar "honey"! Kan jag använda det i Sverige eller måste jag flytta till nåt engelskspråkigt land? :(

När jag tänker efter kan jag tänka mig att byta ut ":(" i slutet mot ":)".

Där träffade du nog mitt i prick! Det är lätt att se det som ett humorinlägg om man själv är en hundnörd med en förstående partner, kanske inte lika lätt om man inte är hundnörd och ännu svårare om man har trista erfarenheter av att vara tillsammans med någon som försöker begränsa ens intresse?
Jag tror inte det har med hundnörd eller inte att göra.
en relation där den ena har ett stort intresse och den andra inte har nog många av oss erfarenhet av.

Precis där går väl skiljelinjen i tråden. Medvetet eller omedvetet sätter man sig i TS sambos roll. Och vissa dör då lite grand, medan andra inte gör det. Första gänget tycker det är gräsligt, andra tycker det är roligt.

Nja, det känner jag inte igen mig i? Jag är visserligen en inbiten hundnörd jag med, men jag tycker varken det är roligt eller gräsligt med själva beskrivningen av sambon som ägnar så mycket av sitt liv åt hunderiet - det som stör mig (i den mån det gör det, jag ska väl inte påstå att jag sitter här och kokar precis) är det passiva gnällandet. Och ja, även fast det är (eller ska vara :D) ett skämt så stör det mig. Hade jag varit sambon i fråga hade förmodligen blivit riktigt förbannad också när det gäller privatlivsbiten, men folk har olika gränser och så länge just TS sambo inte har något problem med det så retar jag mig inte på den biten. (Om hon har det eller inte vet vi ju inte.)

Nej, man behöver ju inte dra några slutsatser av att han väljer att kalla sig dammsugaren (jag blev verkligen tvungen att kolla vad snabeldrake var :D)
37a.gif

Nja, det känner jag inte igen mig i? Jag är visserligen en inbiten hundnörd jag med, men jag tycker varken det är roligt eller gräsligt med själva beskrivningen av sambon som ägnar så mycket av sitt liv åt hunderiet - det som stör mig (i den mån det gör det, jag ska väl inte påstå att jag sitter här och kokar precis) är det passiva gnällandet. Och ja, även fast det är (eller ska vara :D) ett skämt så stör det mig. Hade jag varit sambon i fråga hade förmodligen blivit riktigt förbannad också när det gäller privatlivsbiten, men folk har olika gränser och så länge just TS sambo inte har något problem med det så retar jag mig inte på den biten. (Om hon har det eller inte vet vi ju inte.)
Ja alltså hundnörderiet tänkte jag inte på, det kunde vara vilket tidsslukande intresse som helst.

Men visst, det du kallar det passiva gnällandet kan säkert också vara en irritationsfaktor. Om inte annat visar ju du det :D

Jag är inget fan av älskling, men jag gillar "honey"! Kan jag använda det i Sverige eller måste jag flytta till nåt engelskspråkigt land? :(
Jag rekommenderar flytt alt utländsk partner som du inte kan prata svenska med :up:.

Jag använder det gräsligt fula "sweetie" så mycket att jag alltid automatiskt skriver "@swee.." på Facebook när jag ska tagga honom och så blir jag snorsur när det inte funkar.

Gillar nog nästan inga såna här "gulliga" smeknamn tror jag faktiskt, min partner kommer undan med dem han kallar mig för eftersom samtliga är på missförstådd, feluttalad svenska vilket automatiskt blir urgulligt. Så ja, utländsk partner är nog lösningen du söker! Till och med älskling låter rarare när det uttalas "eeelllsklig".

Alltså snabeldrake betyder ju dammsugare. Jag tänkte "dammsugare" på en gång när jag såg det. För mig är det definitivt ett likhetstecken där i mellan.

Absolut! Kommer från den fantastiska barnboken av Camilla Gripe om dammråttorna Ludde Lump och Greta Garn, som bor hemma hos fru Topp och är livrädda för snabeldraken som kan komma och suga upp dem! Och den store, elake dammråttan Hubu som bor bakom elementet och inte vill dela med sig av godiset :(

(Nej, jag har inte poppat LSD, det ÄR så. Eller ja. Det kan såklart ha funnits som uttryck innan dess, men det var min första kontakt med ordet. :D)

Att säga älskling till sin partner får mig att känna:

Den som säger så äger den andra.
Det är ett sätt att utdela order utan att det skall kunna sägas emot.
Det blir nedlåtande och överseende som i "Men Älskling då" dock gör ordet Älskling att det inte kan diskuteras.

På samma sätt som när man säger "Men Lilla Gumman Då!"
Ojdå.

När jag ringer till min man och han svarar med "Hej älskling" eller "Hej älskade" så blir jag fortfarande efter 15 år tillsammans alldeles varm om hjärtat.

Är inte det snarare sättet/anledningen det används som avgör vilken betydelse ordet har? I ditt exempel så spelar det ju ingen roll vilket ord man använder. Det är ju lika illa om man använde ens partners namn istället för älskling.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka