Operera magen...

_Yggdrasil_

Trådstartare
Ja nu r det över två år sen sen min dotter föddes och min mage ser hemsk ut (tycker iallafall jag och mina vänner som sett den)
Jag kan inte ha på mig bikini för jag mår så dåligt över hur magen ser ut! Min bästa kompis har så PERFEKT kropp trotts att hon fått barn. När hon frågade mig i sommras om vi skulle bada så slutade det med att jag "glömmde" badkläderna hemma för jag vill inte visa mig!:cry:
Alla andra badade och jag satt på stranden och glodde. De tyckte jag skulle ta av mig till BH men jag vägrade såklart att göra det! och det blev en spännd konstig situation pga. att jag blev upprörd när de gav mig det förslaget.

Jag visade en annan nära vän min mage (men jag fick dricka mååånga öl för att våga) hennes kommentar var ungefär: "Men gud va du ser ut! Det där måste du fixa!"

Och jo det vill jag ju! Men hur går jag tillväga? Jag vågar ju inte ens visa mig för läkaren! Jo alltså kanske men jag kan ju inte supa mig full för att träffa läkaren:crazy:

Och om man nu gör en sån operation få man betala den själv?
Klarar magen av en graviditet till?

Jag har iof inte tänkt skaffa mer barn räcker med 1. Och jag känner at jag inte vill slänga bort min "ungdom" på att gå runt och må dåligt för min mage! Den hindrar mig från SÅ mycket!

Ja jag vet att jag borde vara stolt över magen för den har spår efter att jag burit mitt barn osv. men vad ska man göra när man inte KAN känna så? Mina vänner gnäller om kejsarsnitt ärr som sitter någon mm för högt så de måste köpa högre bikinitrosor... Jag behöver ta mig fan en våtdräckt!:cry:

Tillägg: Ska tilläggas att jag spenderar timmar med att välja kläder varje gång jag sa ut eller på nån fest för jag vill inte att magen (påsen som den kallas här hemma) ska synas!

Ytterligare tillägg: Detta gäller alltså överflödigt skinn som inte gått tillbaka efter graviditeten

Senast ändrad:
Sv: Operera magen...

Hej!
känner igen mig när du beskriver dit problem,efter som jag har samma problem och vet inte vad jag ska göra..vill inte vissa mig ens i en tröja som sitter åt..har hellst luvtröja elller någon pösig tröja på mig..jag har gått på cure och tränat men vad hjälper det?ingenting..mvh

Vi är nog flera med detta problem. Jag har tyvärr inga tips eller råd. Men man kanske skulel ha en pepptråd för oss med jobbiga gravidmagar. :) Kram Hanna

Ja verkligen! Skönt att höra att man inte är ensam iallafall!:) Jag hoppar fortfarande på att magen ska gå tillbaka mer men jag hade ju hoppats på en bikini sommar... Men jag får väl snoka reda på en tjusig inte badräkt som inte är "tantig"...

Har kommit fram till att det får bli antingen en sport Baddräkt eller ett bikinilinne och shorts som gäller i sommar... Lutar åt det senare i x antal storlekar förlitet så det kan hålla in alla lösa delar...

Senast ändrad:

Jag kan inte komma med så mycket vettigt, för jag vet inte hur det går till det där med bukplastik... men jag kände att jag bara ville skriva något för jag tycker verkligen synd om dig att du ska behöva känna såhär och må så dåligt över din mage!

Det är såklart jättelätt att säga för alla andra att man ska vara stolt över sin mage som bär spår av en graviditet, men det behöver ju inte alls kännas så för dig för det! Självklart vill du kunna visa dig i bikini utan att skämmas! Jag tycker absolut att du ska göra en bukplastik om det får dig att må bättre.

//Julia

Jag har själv inte så stor erfarenhet av detta ,men jag har en kompis som via sin husläkare och landstinget fick hjälp med en bukoperation.
Hon mådde fruktansvärt dåligt och hade provat "allt" utan någon större effekt.
Kanske värt att kolla upp....
Lycka till. :)

Jag känner så fast över mina bröst. De är tyvärr dock inte så stora så jag kan få det gratis utan bara D80 typ men för mig som haft B 75 alltid innan mina 3 barn så är det stort. Just nu är de ändå ganska ok till min överviktiga kropp men sedan kommer jag bli smal upptill igen med 2 hängande påsbröst och jag hatar dem för inget passar då, ingen top med rynk under bysten som passar min kropp för övrigt passar osv. Ingen bh som inte kostart multum kan lyfta dem + att jag hatar bågar och saker som klämmer.

Så när jag får råd efter avslutad amning den här gången ska jag förminska mina bröst. De har bristningar oxå men det är inte det som stör mig. Men bristningar gör att huden är "förstörd" så mina brsöt kommer inte kunna återhämta sig så bra själva.

Jag tycker absolut att du ska söka för det här, du ska inte behöva må dåligt!

Jag har ingen aning om man kan få det via landstinget eller om man får betala själv men det är ju värt att ta reda på.

Jag hade om jag ville fått gratis bukplastik. Jag har ett blindtarmsärr som är stort, runt 18 cm långt och två-tre cm brett och ett kejsarsnitt ärr som är bikinisnitt som går ihop med blindtarmsärret så jag ser verkligen skuren ut:o
När de gjorde kejsarsnittet var jag så smal (gick ner mycket under graviditeten pga illamående) att läkaren fick lägga muskeln över för att få ihop det igen.
Jag hade ingen "gravidmage" alls efter det barnet, magen var platt, men nu ligger muskeln så att den putar ut och faller över ärret.

Jag har aldrig lidit av det här men en läkare sa till mej att när jag är säker på att jag inte vill ha fler barn så var jag välkommen dit för bukplastik.
Jag gjorde aldrig operationen, visst syns det men jag lider inte av det.

Jag tycker ju att om jag blev erbjuden det utan att ens fråga efter det så borde ju du få det som lider av hur magen ser ut.

Ja jag antar att det vore det bästa att ta sig i kragen och försöka få hjälp. Tänkte jag kanske skulle ringa till Mödravården först. Det känns inte fullt så hemskt att visa upp magen för dom för de är nog ganska härdade tror jag... Och då kan ju de kanske till att börja med ge mig råd om det finns något mer jag kan göra innan det blir tal om att gå till läkare för bedömmning...

Jag kom att tänka på det nu! Jösses det hade jag glömmt! När jg var gravid så sa min BM att jag hade välldigt mycket bristningar så att jag ev. skulle få problem med att få magen att gå tillbaka! Jösses det hade jag helt glömt! Vilken tur att jag gjorde den här tråden så jag kom att tänka på det! Ska ringa till henne dirket på måndag! :)

Det är inte omöjligt att du kan få hjälp med påsen av landstinget.

Men de kommer vara MYCKET tveksamma när du bara nyligen fått ETT barn och fortfarande är fertil.

Det är synnerligen olämpligt att göra operationen flera ggr, och människor ångrar sig ofta på punkten om hur många barn de vill ha när den första kommit ur odrägligåldern..

Kan det hjälpa att veta att du kommer att få ta bort den, bara inte just nu?

Jag har gjort full bukplastik, jag valde att betala själv (40tusen) då jag bor i Norrbotten och inte ville åka långt och landstinget inte har avtal med kirurgen jag främst var intresserad av + att man kan boka operationstid själv och så vidare. Jag är väldigt säker att jag fått gratis via landstinget om jag sökt då jag hade mkt medicinska besvär utöver att det såg ut som f-n :rofl:

Har du frågor om själva ingreppet så svarar jag gärna, det är det bästa jag har gjort och jag är inte religiös men plastikkirurgen är närmast en gud man kan komma :rofl:

Jag visade en annan nära vän min mage (men jag fick dricka mååånga öl för att våga) hennes kommentar var ungefär: "Men gud va du ser ut! Det där måste du fixa!"

Förlåt, men hakade upp mig på denna kommentar från din vän, jävligt dåligt uttryckt utav henne. Antar att hon visste att du redan hade komplex för din mage.

Men för det första, tror jag ingen kommer bryr sig om din kropp när du går på stranden, det är bara dig själv du måste intala att din kropp är du, det är inget fel på den. Tror ändå du kan gå till väga med en operation om du verkligen vill det, antingen får du hosta upp pengar för det själv, eller få du gå till landstinget och tjata lite. Jag hade ett enormt födelsemärke som skulle kosta (tror jag) 7000kr/behandling, krävs ungefär 5-6ggr för att få bort det. Gick till en läkare, förklarade hur dåligt jag mådde över det och de skickade mig till Linköping senare för behandlig. Så omöjligt är det ju inte att få det gratis. (Tips: Dra på lite extra på historian så det faktiskt inser att du mår dåligt av din kropp, vissa kan har svårt att förstå det.)

Men som Silverkedjan sa: Ska du har fler barn kanske du bör vänta?

Lycka till förövrigt, hoppas du kan acceptera din kropp snart, med eller utan operation :)!

Hejsan!
kollar du på jon and kate plus eight? hon fick först tvillingar sedan sexlingar, alla undrade hur hon kunde vara så fin och smal om magen efter allt. Hon berättade då att hon gjort en plastikoperation, och det ser verkligen bra ut!

gör en operation så du kan LEVA fullt ut och inte gå omkring och må dåligt!

Lycka till kram och hoppas det ordnar sej!:bump:

kl

I sommar tycker jag du ska köpa en baddräkt som håller in, de är snygga och behöver inte se tantiga ut. Dessutom är det inne nu med retrolook, alltså heldräkter som har små ben som hotpants ungefär också! Så om man köper en baddräkt med låg skärning så ser den bara trendig ut. :) Klicka dig runt bland internetshoppar, bl.a. Ell*s har nog. Lycka till!

Jag vet hur du känner dig för jag har själv gjort en bukplastik för 1 1/2 år sedan och jag måste säga att det är det bästa jag gjort!

Jag hade så mycket överflödigt skinn och en sådan putmage så folk trodde jag var gravid jämt :crazy: och dessutom kunde jag bara ha typ mjukisbyxor (3 strl större än vad jag annars hade), för att magen skulle på plats, bylsiga tröjor för att dölja osv. Det var hemskt och jag mådde så extremt dåligt över det. Att visa sig i bikini/baddräkt var inte ett alternativ öht!
Det är inte så roligt att se ut så när man är 24 :cry:
Det finns före/efterbilder i någon tidigare tråd från i år om du vill se.

Jag hade nog fått min op betald av landstinget (då går man till sin VC först för att få remiss) men jag valde att betala själv för att kunna välja den plastikkirurg jag ville osv vilket man ju inte får om landstinget betalar. Dessutom brukar resultatet inte bli lika bra vid en landstingsop. eftersom dom oftast inte fettsuger (vilket oftast är ett måste för att få ett jämt och bra resultat) utan bara tar bort överflödsskinnet.

Men jag rekommenderar dig att vara klar med barnafödandet för om du opar dig och sen skaffar fler barn finns ju risken att du måste göra om op sedan och det är ju ingen hit direkt...

Jag har precis samma!
Men jag VET att det ser äckligt ut och att det ÄR äckligt. Därför tar jag inte åt mig om andra reagerar på samma sätt som jag själv varje gång jag ser min mage..

Jag vart ofantligt stor när jag var gravid. Saga låg långt ut, och töjde ut allt. Magen är full av bristningar och hänghud.

Jag funderar på om jag skall ta tag i operationen som jag vet att jag är berättigad, jag har problem som tex klåda osv av huden som hänger. Men frågan är om jag vill ha ett till barn eller inte.. Det är därför det tar tid för mig.. :/

Hejsan !

Jag har gjort en bukop och vart jätte nöjd med den.
Innan hadde jag sånna problem med blödningar, sår, svamp mm mm för att buken hängde som en stor säck till och med ner över murven.
Va till läkaren med detta men fick INTE någon hjälp där i från, fick bara en massa salvor osv som jag skulle ha tyckte dom, dom sa att det fanns inga resurser = pengar för dessa op.
Så jag fixa det på annat håll = fick alltså INGEN hjälp i från sjukan med detta.

Har nyligen fått barn och gick upp masor = 54 kg och det blev akutsnitt men dom la snittet i samma ärr som bukop.
Nu har jag visserligen bara gått ner ca 20 kg men det är som ett veck mellan snittet och murven som är tjocka på vardera sida, vist inget häng men det ser inge vidare ut tycker jag.
Men vem vet det kanske kommer att se bättre ut när man har gått ner dom andra 34 kg ;)

Har en kompis som har gjort bukop och hon fick barn efter det och det syns inte på henne att hon fått barn :)
Hennes mage är lika platt som innan.

Lycka till.

PS: Lovar det är värt pengarna i fall du måste bekosta det själv.

Bekosta själv är i mitt fall tyvärr helt otänkbart då jag inte har jobb eller rätt till att ta lån. Det är i såfall om jag kan få hjälp av kommunen. Men jag befarar att de gör som de brukar = skickar mig till en psykolog och när psykologen inte kan hjälpa mig så får jag sluta gå dit så börjar det om igen... :(
Jag har ärligt talat inte vågat ringa och fråga hur jag ska gå till väga... Men ska försöka ta mod till mig imorrn och se vad jag kan få reda på.

Det är synd att du ska må så dåligt över det. Jag förstår precis hur du har det, min mage ser ut som f*n efter två barn. Men jag gör inte så stor affär av det.

I och för sig ser jag det inte som att jag slösar bort någon tid på att oroa mig, men jag kanske är mycket äldre än du? (27 år)

I alla fall förösker jag förlika mig vid tanken på att jag ser ut såhär, om jag inte gör något åt det. Och nej, jag har inte lust att slänga ut pengar på en operation.

En av mina bästa vänner står i väntans tider för en gastric bypass-operation. Det som gör att hon tvekar är att läkarna under första mötet inte kunde lova henne att hon får en bukplastik bekostad. Allt beror på hur stora besvär hon kommer få efteråt, och som hon uppfattade måste besvären med den överflödiga huden vara rätt stora. Där räcker det alltså inte med att må psykiskt dåligt över det, det ska vara ordentliga fysiska besvär.

Jag tror det är svårt att få en sådan bekostad, oavsett vilket landsting man tillhör. Men jag tycker absolut du kan försöka :)

En viktminskning hälper ju till viss del, men skinnet och påsen kommer ju alltid vara kvar mer eller mindre.

Jag själv har insett att bikini inte är något för mig, inte bara pga av magen, jag trivs inte i det. Men har det ibland om jag solar. Skulle nu någon ogilla att jag visar min mage, så bryr jag mig inte. Jag har inte gjort något "fel", och fått magen såhär. Det bara blir så. Man ska inte känna sig skyldig över något man inte kan hjälpa.

Nu vet jag ju inte hur stor mage/påse du har, eftersom du har så svårt med kläder. Själv ser jag alltid lite "putgravid" ut. Har jag tajta kläder så blir det en bulle längst ner, under naveln. Men det kan jag leva med.

Liknande trådar

Relationer Hej! Jag skriver under nytt konto för att slippa bli igenkänd. Jag har varit tillsammans med samma man i närmare 30 år och har under...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
20 874
Senast: Tufs
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 643
Senast: MJLee
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 158
Senast: cirkus
·
Övr. Barn Min son är diagnostiserad med asperger samt selektiv mutism, högfungerande och väldigt intelligent. Kommer troligen blir lite rörigt...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka