Operera fast liten chans till förbättring?

Cs218

Trådstartare
Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat utan någon större skillnad och igår var vi hos vet för att bedöva ryggen och göra ridprov som tyvärr inte gav någon större skillnad. Pga detta så kommer försäkringsbolaget förmodligen inte godkänna operation då veterinären inte tror att han kommer bli ridbar efter det.

Hade ni opererar er häst i denna situation? Utan försäkring kommer det kosta ca 35 tusen, jag har egentligen inte ekonomin för det men hästen är bara sex år gammal så jag känner att jag inte vill ge upp på honom. Vår veterinär säger att det är ca 50/50 att det blir en förbättring men att även om han inte har ont kan det vara ett så invant beteende att han fortfarande inte kan ridas. Han tycker även att det är en för invasiv operation att låta hästen gå igenom när han nog inte blir bättre. Oavsett slutresultat så kommer jag ha kvar honom.
 
Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat utan någon större skillnad och igår var vi hos vet för att bedöva ryggen och göra ridprov som tyvärr inte gav någon större skillnad. Pga detta så kommer försäkringsbolaget förmodligen inte godkänna operation då veterinären inte tror att han kommer bli ridbar efter det.

Hade ni opererar er häst i denna situation? Utan försäkring kommer det kosta ca 35 tusen, jag har egentligen inte ekonomin för det men hästen är bara sex år gammal så jag känner att jag inte vill ge upp på honom. Vår veterinär säger att det är ca 50/50 att det blir en förbättring men att även om han inte har ont kan det vara ett så invant beteende att han fortfarande inte kan ridas. Han tycker även att det är en för invasiv operation att låta hästen gå igenom när han nog inte blir bättre. Oavsett slutresultat så kommer jag ha kvar honom.
Jag tror inte jag hade opererat med de oddsen utan försäkring. Speciellt inte om ekonomin är tight. Vad händer om det blir komplikationer. Ett extra dygn på klinik springer iväg fort.
Dessutom låter det som veterinär avråder? Man får ju också väga vad man utsätter de för med ev rehab och smärtor av operation kontra hur hästen mår i dagsläget.
Har inte opererat någon häst men 35 000 kändes lågt? Ingen eftervård på den operationen?
 
Veterinären som ska operera ifall det blir av är positiv för operationen, men han är väldigt ’operationskåt’. Vår hemma veterinär sa att om han blir bra efter op så kan dom betala ut i efterskott så då hade man eventuellt fått pengar tillbaka.

Det är billigt för dom gör det vaket, alltså ingen narkos och han åker hem samma dag
 
Är er hemmaveterinär negativ till operationen för att han/hon inte tror på att operera kissing spines i allmänhet eller är det för att hästen inte blev bättre vid bedövning av ryggen?

Som jag förstår det på de här operationerna är det ju inte någon särskilt lång konvalescens, så för hästens skull känns det väl inte som man utsätter den för något orimligt.

Om jag hade suttit i den situationen hade jag velat veta precis varför den ena veterinären inte vill operera och varför den andra vill. Även om han är "operationskåt" så skulle jag ju vilja att han säger vad hans prognos är.
 
Jag skulle ha kontaktat en annan klinik med erfarenhet av att behandla KS för att få ytterligare en bedömning. Idag finns väl flera olika typer av operationer och behandlingar som man kan diskutera.
 
Är er hemmaveterinär negativ till operationen för att han/hon inte tror på att operera kissing spines i allmänhet eller är det för att hästen inte blev bättre vid bedövning av ryggen?

Som jag förstår det på de här operationerna är det ju inte någon särskilt lång konvalescens, så för hästens skull känns det väl inte som man utsätter den för något orimligt.

Om jag hade suttit i den situationen hade jag velat veta precis varför den ena veterinären inte vill operera och varför den andra vill. Även om han är "operationskåt" så skulle jag ju vilja att han säger vad hans prognos är.
Han är anti operationen helt generellt, men ännu mer efter att bedövningen inte gjorde något., han tycker att man ska behandla ks holistiskt med rehab. Men svensk sjukvård är väldigt anti operationen. Utomlands är dom väldigt positiva för operationen o säger det är 70% chans att hästen blir bättre men här säger dom att det är 50/50
 
Det är ju väldigt mycket pengar att lägga ut, särskilt om man inte ens vet ifall det kommer hjälpa. Jag hade nog velat ha lite mer på fötterna kring just prognosen. Kanske en second opinion?
Det är ju det, är ju bara för att han är så ung jag vill ge honom chansen. Jag har kontaktat ett par kliniker för second opinion. Väntar bara på att journalen ska skrivas färdigt från igår
 
Jag skulle ha kontaktat en annan klinik med erfarenhet av att behandla KS för att få ytterligare en bedömning. Idag finns väl flera olika typer av operationer och behandlingar som man kan diskutera.
Det enda som vi kan prova vid detta läget är att såga ner tornutskotten o det är inte många som gör det tyvärr
 
Håller med om en second opinion men om veterinären tycker att det är ett så invasivt ingrepp hade jag nog lyssnat på det. Och jag ser att du tänker ha kvar honom oavsett men jag hade verkligen pratat med veterinären (och den som ger second opinion) för att se om de tror att han verkligen är smärtfri även utan ridningen
 
Håller med om en second opinion men om veterinären tycker att det är ett så invasivt ingrepp hade jag nog lyssnat på det. Och jag ser att du tänker ha kvar honom oavsett men jag hade verkligen pratat med veterinären (och den som ger second opinion) för att se om de tror att han verkligen är smärtfri även utan ridningen
Det ska jag absolut göra och har pratat mycket med veterinären om det då min nr 1 prio är såklart att ha honom smärtfri. Vet tycker inte att han verkar ha ont när han inte rids, men han är super spänd i överlinjen även efter behandling
 
Han är anti operationen helt generellt, men ännu mer efter att bedövningen inte gjorde något., han tycker att man ska behandla ks holistiskt med rehab. Men svensk sjukvård är väldigt anti operationen. Utomlands är dom väldigt positiva för operationen o säger det är 70% chans att hästen blir bättre men här säger dom att det är 50/50

Om veterinären är anti operation även generellt i den här frågan, hade jag absolut velat ha en second opinion. Har varit i en något liknande situation med hund och hade önskat att jag var mer aggressiv från början i behandlingen. Men det är absolut inte fel att tänka annorlunda heller, jag skulle nog klassa mig själv som en som är villig att göra ganska mycket ingrepp.
 
Det jag reagerar på är att hästen inte blir bättre med bedövning? Är det verkligen ks som är problemet då? Jag hade nog velat ha lite second opinion på hela situationen och på rehabupplägget.

Utifrån de förutsättningar du har nu hade jag inte opererat, det känns otroligt osäkert i synnerhet eftersom hästen inte blev bättre med bedövning.
 
Jag hade inte opererat och hade troligast övervägt avlivning.

Eftersom hästen inte blir bra med bedövning låter det som att det är något annat som spökar.

Har du råd så åk till en annan klinik.

Hade aldrig opererat ett djur där försäkringen säger nej. Heller aldrig opererat om det inte är 100% säkert att det är just detta som är problemet.
 
Det jag reagerar på är att hästen inte blir bättre med bedövning? Är det verkligen ks som är problemet då? Jag hade nog velat ha lite second opinion på hela situationen och på rehabupplägget.

Utifrån de förutsättningar du har nu hade jag inte opererat, det känns otroligt osäkert i synnerhet eftersom hästen inte blev bättre med bedövning.
Det kan ju dock vara ett såpass invant beteende att han reagerar trots bedövningen. Ryggen ser ärligt talat förjävlig ut på röntgen och vi har inget annat som han reagerar på så har svårt att tro att det är något annat
 
Jag hade inte opererat och hade troligast övervägt avlivning.

Eftersom hästen inte blir bra med bedövning låter det som att det är något annat som spökar.

Har du råd så åk till en annan klinik.

Hade aldrig opererat ett djur där försäkringen säger nej. Heller aldrig opererat om det inte är 100% säkert att det är just detta som är problemet.
Vi vet att det är ryggen dock. Han är bla röntgad från topp till tå utan några anmärkningar förutom ryggen som ser hemsk ut. Han blev även bättre efter den andra behandlingen, men det går ju ur systemet efter bara ett par veckor.

Det är inget som stör honom när han ’går och skrotar i hagen’ så är ingen anledning till att ta bort honom. Han är en glad häst som inte vill dö bara för att jag inte kan rida honom
 
Det kan ju dock vara ett såpass invant beteende att han reagerar trots bedövningen. Ryggen ser ärligt talat förjävlig ut på röntgen och vi har inget annat som han reagerar på så har svårt att tro att det är något annat
Ja smärtbeteende kan sitta väldigt inrotat i kroppen såklart. Men för att lägga 35' på en op hade jag velat se en skillnad i beteende med hästen smärtstillad. Har varit med om några hästar med både ks och andra fel som direkt med bedövning på rätt ställe slappnat av fullständigt och blivit helt ridbara. Men också haft hästar där smärtbeteendet till viss del suttit kvar tex när en vill begära lite mer och de tror det ska göra ont. Det har dock släppt relativt fort under rehab när de förstått att det inte kommer göra ont.
 
Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat utan någon större skillnad och igår var vi hos vet för att bedöva ryggen och göra ridprov som tyvärr inte gav någon större skillnad. Pga detta så kommer försäkringsbolaget förmodligen inte godkänna operation då veterinären inte tror att han kommer bli ridbar efter det.

Hade ni opererar er häst i denna situation? Utan försäkring kommer det kosta ca 35 tusen, jag har egentligen inte ekonomin för det men hästen är bara sex år gammal så jag känner att jag inte vill ge upp på honom. Vår veterinär säger att det är ca 50/50 att det blir en förbättring men att även om han inte har ont kan det vara ett så invant beteende att han fortfarande inte kan ridas. Han tycker även att det är en för invasiv operation att låta hästen gå igenom när han nog inte blir bättre. Oavsett slutresultat så kommer jag ha kvar honom.

Jag hade inte opererat…
 
Vi vet att det är ryggen dock. Han är bla röntgad från topp till tå utan några anmärkningar förutom ryggen som ser hemsk ut. Han blev även bättre efter den andra behandlingen, men det går ju ur systemet efter bara ett par veckor.

Det är inget som stör honom när han ’går och skrotar i hagen’ så är ingen anledning till att ta bort honom. Han är en glad häst som inte vill dö bara för att jag inte kan rida honom
Jag opererade en häst för KS för ett antal år sedan (då kapade dom ligamenten mellan kotorna, vet inte om det görs längre). Märkte ingen skillnad efteråt, på röntgen såg ryggen bra ut men ridningen fungerade lika illa. Efter ett bra tag så hittade veterinären genom ultraljud att hästen hade defekta diskar i ryggen, och troligtvis så var det dom som spökat hela tiden. Vet inte hur vanligt detta felet är och om ni kollat upp det, men den första veterinären var säker på att det var KS som spökade för vår häst.
 
Vi vet att det är ryggen dock. Han är bla röntgad från topp till tå utan några anmärkningar förutom ryggen som ser hemsk ut. Han blev även bättre efter den andra behandlingen, men det går ju ur systemet efter bara ett par veckor.

Det är inget som stör honom när han ’går och skrotar i hagen’ så är ingen anledning till att ta bort honom. Han är en glad häst som inte vill dö bara för att jag inte kan rida honom
En röntgen säger inte allt. Den säger bara vad just den vinkeln på skelettet man röntgar visar och just enbart skelettet. Röntgar man från en annan vinkel kan annat synas. Röntgen visar inte heller muskler, senor eller ligament och inte heller hud eller fascia som båda är stora organ med mycket smärtreceptorer.
Innan jag hade övervägt en sådan operation som lär skapa enormt mycket smärta efter (tänk benhinneinflammation gånger en miljon så hamnar du i närheten av hur det känns när benhinnan är skrapad på. Här pratar vi om mer än bara skrapad.) Hade jag velat få hästen helt mjuk och avslappnad i sin muskulatur under iallafall ett par månader men helst längre än så för att verkligen förvissa mig om att det är just det som syns på röntgen som är problemet. När hästen rör sig avslappnat i hagen och inte längre har några spänningar i kroppen hade jag velat scinta för att se mer än bara skelettet.

Oskuret är alltid bäst är ett ordspråk man ska ta på allvar. När man börjar skära finns det alltid risk för att nerver skadas och nervsmärtor är fullkomligt fruktansvärda. De syns inte på några tester men smärtan är såklart där ändå.

Jag förstår helt och fullt att du greppar de halmstrå som finns. Vad gör man inte för en älskad vän? Just därför är det endel att tänka igenom och prova först innan man gör något som inte går att göra ogjort.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
446
Hundhälsa För två år sedan rasade tillvaron hemma. Min man bröt nacken i en olycka och jag blev svårt sjuk i samma veva. En av hästarna dog och en...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
14 510
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg :p Jag skadade mig ganska allvarligt efter fall från häst i april 2013. Landade på ländryggen vilket...
2
Svar
25
· Visningar
3 766
Senast: LuckyMe
·
Hästvård Väldigt länge sen jag skrev här men nu skulle jag vilja höra era åsikter och kanske någon som haft samma/likande pronblem med sin häst...
Svar
7
· Visningar
2 242
Senast: Vinja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp