operation i Stockholms skärgård

vilse

Trådstartare
Vad tror ni? Vem är det? Vad är syftet? Kommer ryssarna att invadera oss? Är det dax att satsa stort på försvaret? Nato?

All fakta, spekulationer och foliehatteorier är välkomna :D

Jag tror (verkligen tror, noll fakta bakom) att ryssarna har haft koll på oss länge. Sen tror jag inte att det finns ett reellt hot, men jag tycker absolut att det finns en bra anledning att ha kvar ett bra försvar.

Att ens tänka på att ryssarna skulle invadera känns på tok för deprimerande, så den tanken tänker jag ibland och slår bort å det bestämdaste. Jag får väl plocka fram hagelpuffran då:D

Men varför skulle ryssarna få för sig att mucka gräl med Sverige helt plötsligt? Jag är inte insatt för fem öre, men har Sverige gjort nåt för att reta Ryssland? Mer än att vara mer liberala än dom i hbtq-frågor? Och det känns inte som ett giltigt skäl att smyga runt i svenska vatten för det... :D

Men varför skulle ryssarna få för sig att mucka gräl med Sverige helt plötsligt? Jag är inte insatt för fem öre, men har Sverige gjort nåt för att reta Ryssland? Mer än att vara mer liberala än dom i hbtq-frågor? Och det känns inte som ett giltigt skäl att smyga runt i svenska vatten för det... :D
Nä, typ så resonerar jag också :D Och att det måste finnas andra länder de hellre vill åt. Men så jobbar jag inte som omvärldsstrateg:angel:

Som alltid, vem tjänar mest på att Sverige åter blir en stark aktör i regionen.
NATO?
För deras del är det positivt att Sverige rustar upp eftersom Sverige är en ideologiskt sett, närmare NATO staterna än vi är Ryssarna. Men det är en progress som man ser på lång sikt.
Ryssarna?
Ja man har idag problem att svara upp på NATOS teknologiska utveckling, för deras del skulle ett starkare Sverige lugna ner ett känsligt hörn och på kort sikt ge Ryssland fördelar.
Slutsats, jag lägger en peng på ryssarna.

De pissar territorium och påminner oss att vi har en stor krigsmakt väldigt nära vår dörr. De har full koll på de flesta av våra sk hemliga installationer (tänk tavelförsäljare med kraftig brytning som bara går hem till hemvärnsmän i närheten av säkerhetsobjekt och konstiga klick i den fasta telefonen under 90-talet).

Jag är inte orolig idag men känner mig lite bekymrad inför imorgon. Jag tror inte det räcker med det som ÖB sa: "Sverige kommer att försvara sig till sista finnen".

Jag tror att ryssarna har placerat ut utrustning under vattnet så att de kan spana på svensk och annan militär trafik, och uppdaterat den utrustning de placerat ut tidigare.

That's my five cents.

Ryssland har förlorat skyddszoner från Östersjön till svarta havet.
De gamla öststaterna var skyddszoner, Finland o Sverige hörde till dessa eftersom båda länderna var självständiga och alliansfria.
1987 ändrade på allt detta, de baltiska staterna, Polen o DDR med och Vitryssland o Ukraina blev suveräna. De baltiska staterna, Polen, DDR. Med flera gick genast med i Nato...
Nu börjar man försöka ta tillbaka förlorad mark. Vitryssland har man lyckats knyta till sig, Ukraina gör motstånd.
ryssarna är pinsamt medvetna om Natos tekniska överlägsenhet, nu när man inte har de gamla skyddszonerna.
Genom att på gammalt manér "reta" svenskarna, få dem att kolla objudna gäster så innebär det ju att även Nato inte kan visa presens överallt i Östersjön och en skyddszon är därmed skapad.

Senast ändrad:
Jag har noll koll på sånt här. Jag vet inte om jag borde bli orolig eller inte. Jag vet inte om jag tycker Sverige ska gå med i NATO eller inte.
:confused:
Det pratas om att Sverige i princip inte har något försvar, men jag har ingen aning om hur illa det är?

Det pratas om att Sverige i princip inte har något försvar, men jag har ingen aning om hur illa det är?
Med tanke på hur stort Sverige är till landyta så är det inte mycket som finns kvar. Det största finns i Revinge, men det är ju bara en liten del av hur stort bara det regementet varit innan.

Sen kan jag ju tycka att det inte skulle behövas försvar 2014.

Och hur stor riks/chans tror du det är att Sverige går med i NATO?
Sverige kommer väl ha samma förhållande till NATO som vi haft de senaste 30 åren. Officiellt utanför, inofficiellt anpassar vi vår försvarsteknik, flygfält etc så att vi snabbt , vid ett skarpt läge kan välja rätt sida.

Om jag anser att vi ska ansluta oss, ja!

Vad tror ni? Vem är det? Vad är syftet? Kommer ryssarna att invadera oss? Är det dax att satsa stort på försvaret? Nato?

All fakta, spekulationer och foliehatteorier är välkomna :D

Klart det är ryssar, antingen är vi snart själva ryssar eller så blir det väl ännu ett världskrig.
Att Sverige närmar sig Nato retar Ryssland och det är ju inte så bra...
Men Sverige har ju inget eget försvar som ens är lönt att kalla försvar, så det är ju lite tudelat om det är bra att närma sig Nato eller ej.
Putin är ju helt jävla galen så han kan ju hitta på vad som helst.
Bäst vore om någon tog kål på Puttefnask och hans galna anhängare.

Klart det är ryssar, antingen är vi snart själva ryssar eller så blir det väl ännu ett världskrig.
Att Sverige närmar sig Nato retar Ryssland och det är ju inte så bra...
Men Sverige har ju inget eget försvar som ens är lönt att kalla försvar, så det är ju lite tudelat om det är bra att närma sig Nato eller ej.
Putin är ju helt jävla galen så han kan ju hitta på vad som helst.
Bäst vore om någon tog kål på Puttefnask och hans galna anhängare.
Problemet är att man inte har läst historia.
Ryssland har alltsedan 1700talet kämpat för att ha fria vägar till världshaven
Idag har man lyckats komma tillbaka till svarta havet men Östersjön, där har man problem..fortfarande

Jag tror att det är ryssen, endast grundat på vad som tidigare skett. Jag tror att de så att säga knackar på och jag tror att herr muskelspännarputin har stora planer. Ryssarna har tydligen spionerat och gjort påhälsning hos många länder i flera år så det är inget nytt men det är ju minst sagt lite lurigt just i dagens läge.

Jag hoppas innerligt att min oro är i onödan så att säga. Jag pallar inte med några krig då det i högsta grad kommer att påverka mitt jobb och utöver det ekonomin, stressen osv. Nej, pallar inte. Jag säger ja till NATO. Ryssen blir asförbannad då men då får de bli det. De har ju tydligen hotat både oss och finnarna med det ena med det andra om vi ansluter oss men vad f-n väntar de sig så som de håller på.

:(
Jag som av rubriken trodde att Stockholms landsting fått något slags solsting och skulle öppna en operationsavdelning i stockholms skärgård med fantastisk post-op-avdelning med skärgårdsvy. DÄR vill jag jobba tänkte jag.

Filippa Reinfeldt har väl lämnat landstingspolitiken, annars hade det ju varit ett fullt möjligt scenario.

Ingen fara gott folk. Detta löser Löfven genom att öka invandringen. För Sverige blir rikt av invandring! Och då har vi råd att satsa på försvaret. Det som vår förre statsminister kallade för ett "särintresse".
Så om sådär 50 år kan vi kanske hitta en ubåt.

Liknande trådar

Hemmet Vi börjar närma oss projektet renovera kök efter att ha funderat på det sedan vi flyttade in för typ 6 år sedan :D Huset vi bor i har...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 646
Senast: Magnum
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 115
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag tycker nu mitt problem med hundmöten har eskalerat med hundarna. Den lilla har alltid haft mer eller mindre problem, den stora har...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
14 991
Senast: em-pirre
·
Dressyr Efter att i väldigt många år ha haft som enda mål med mitt hästliv att få min nuvarande häst frisk och ridbar börjar jag nu få nog. Vill...
Svar
1
· Visningar
1 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka