Oöppnad matlagningsgrädde?

Sv: Oöppnad matlagningsgrädde?

Jag bjuder ingen något jag inte äter själv utan att riskera att bli sjuk och just mjölk skär sig långt innan man känner om den är på väg att gällna och SPECIELLT "tankmjölk". Jag gillar inte heller grynig choklad utan då blir det "nöpåsarna" som åker fram istället.

Apropå mjölk och fil, är "tankmjölken" några dar gammal så tar man lite fil och rör ner och låter stå ett par dar i kylskåpet och vips har man supersmarrig filmjölk.:d

Fast det handlar inte om vad du själv äter utan om mina egna tankar. Att jag inte blir dålig av en ost som är 1 vecka gammal eller av sur grädde, det förstår ju jag också, men jag vill inte bli bjuden på sånt bakom min rygg.

Tack för den! :cry:

Du sa att du inte skulle göra så.:cry:

Nej jag sa bara att mjölken var fräsch och det var den också, dessutom var den utspädd med vanlig paketmjölk så du inte skulle drabbas av din laktosintolerans pga. att tankmjölken är lite fetare. Vet du hur gammal mjölken är innan den dimper ner i butikerna eller hur den hanterats och transporterats? Den mjölk jag gjorde choklad på hade hamnat ungefär i mitten av "bäst före-datum" om den kommit från mejeriet, den här visste jag ju hur den hanterats och transporterats.

Att nåt har en bäst-före-stämpel betyder inte att den stämpeln är helig, jag har själv hämtat grismjölk i affär som börjat svullna flera dar före utgångsdatum, samt en massa annat också eftersom jag hämtade grismat en gång i tiden.

"Bryt inte kylkedjan" heter det ju.

Det har hänt en gång och jag förbrukar flera liter i veckan och har gjort så ungefär sedan jag upptäckte Sverigemjölken i butikerna för X antal år sedan.

Jag snubblar i trappan, snubblar på mina egna ben, halkar i duschen, svimmar i badrummet och får hjärnskakning etc. oftare än så. :)

Jag vet, jag bara tramsade mig! :p

Det måste vara jobbigt att vara så snubblig! :p

Tack för den! :cry:

Du sa att du inte skulle göra så.:cry:

Fast det handlar ju om just det MacGywer skriver, det FINNS inga regler för hur länge saker och ting håller sig!

Det är hanteringen det hänger på!;) Är säker på att han vet vad han gör:)

Jag själv är inte petig med bäst före och brukar titta-lukta-smaka. 1 månad gammal cf är inget problem om den luktar och smakar bra.

Däremot skulle jag aldrig bjuda en person jag vet är petig med datum på "gammal" mat. Då skulle jag köpt nytt.

Jag brukar dessutom försöka att inte köpa för mycket mat, men det är svårt att vänja sig vid att bo själv och ha varierande "matbehov".

Fast det handlar inte om vad du själv äter utan om mina egna tankar. Att jag inte blir dålig av en ost som är 1 vecka gammal eller av sur grädde, det förstår ju jag också, men jag vill inte bli bjuden på sånt bakom min rygg.

Ja vad tyckte du jag skulle göra då? Slänga fräsch mjölk? No way, kommer aldrig att hända här. Hade mjölken varit ens början till dålig hade chokladen sett ut som dålig mannagrynsvälling i konsistensen när den blev upphettad.

Apropå mat ja, imorgon blir det råmjölkspannkaka här på liiiite svagt rosa råmjölk, nåt litet blodkärl brast i juvret så det färgade råmjölken och den la jag beslag på. :d

Ja definitivt, "bäst före" i affären betyder inte "absolut fräscht och oskadat" alla gånger.

Jag kollar alltid datumen på ost! Och vänder och vrider på den för att studera om den har något grönaktigt på sig. :D

Jag köpte en påse riven ost en gång och dagen efter när jag öppnade den insåg jag att det fanns en del gröna små ostbitar ihop med det gula, så jag slog en koll på datumet och såg att bästföret var 2 veckor gammalt. Det tog lång tid innan jag åt riven ost igen och nu köper jag aldrig den sorten igen!

På ost kollar jag alltid datum på, mycket sällan något annat. När jag köper det alltså. Här hemma kollar jag när jag är osäker på hur länge jag haft det. Tror jag har en matlagningsgrädde vars bäst före var den 25/5. Men den åker inte i några sopor ännu. Snarare middag i morgon.

Det är det. Jag riskerar ju att dö varje gång jag reser mig upp, ungefär. ;)

Jag hade faktiskt en Sverigemjölk som var dålig en gång men det var mitt eget fel som glömde den i bilen en hel dag. Trots att det bara var 10 + den dagen blev det visst ändå för varmt i bilen så när den öppnades sa äldsta sonen att inte ens DEN smakar han på för den luktade illa. Han slapp.

Men det måste ha varit en av de dagarna du INTE skadade dig på :D

Jag hade faktiskt en Sverigemjölk som var dålig en gång men det var mitt eget fel som glömde den i bilen en hel dag. Trots att det bara var 10 + den dagen blev det visst ändå för varmt i bilen så när den öppnades sa äldsta sonen att inte ens DEN smakar han på för den luktade illa. Han slapp.

Men det måste ha varit en av de dagarna du INTE skadade dig på :D
Ja, om man bortser från att det tog två timmar innan smaken försvann ur munnen så var det en olycksbefriad dag. :)

Ja vad tyckte du jag skulle göra då? Slänga fräsch mjölk? No way, kommer aldrig att hända här. Hade mjölken varit ens början till dålig hade chokladen sett ut som dålig mannagrynsvälling i konsistensen när den blev upphettad.
Nej du ska så klart inte hälla ut din mjölk, Det finns ingen mening med det om det inte är något fel på den.

Blir dålig mjölk grynig och konstig när den blir varm då?

Jag har förresten gjort just choklad på mjölk som uppenbarligen inte var helt fräsch för den blev lite klumpig! :wtf: Och jag kunde inte lukta något fel på den varken innan eller efter. Och nej, choklad ska vara slät och det blev den inte riktigt om man säger så.:o

Ja, om man bortser från att det tog två timmar innan smaken försvann ur munnen så var det en olycksbefriad dag. :)

Och så undrar folk var jag INTE kan smaka mat som kanske är dålig! :eek::yuck::eek::arghh::yuck::eek:

Jag har fortfarande kvar smaken efter den ostmackan man gjorde åt mig när jag barn, med ost som helt uppenbart inte var fräsch längre. Hon hade skurit bort möglet och åt resten. Källan till min ostfobi! Och nej jag såg inte när hon gjorde mackan, men jag smakade ju att den inte smakade gott....

Jag kollar alltid datumen på ost! Och vänder och vrider på den för att studera om den har något grönaktigt på sig. :D
Du vet ju vad jag anser om ost, ju mer sönderfallande desto smarrigare och sist fick jag faktiskt en bit riktigt rinnig och mosig när jag handlade med orden "men släpp för f*n inte lös den förrän den kommer in till dig för den kanske hittar tillbaks hit igen". :laugh:

Nej du ska så klart inte hälla ut din mjölk, Det finns ingen mening med det om det inte är något fel på den.

Blir dålig mjölk grynig och konstig när den blir varm då?

Jag har förresten gjort just choklad på mjölk som uppenbarligen inte var helt fräsch för den blev lite klumpig! :wtf: Och jag kunde inte lukta något fel på den varken innan eller efter. Och nej, choklad ska vara slät och det blev den inte riktigt om man säger så.:o

Den mjölken hade funkat att dricka c:a 3-4 dar efteråt innan du kände nån konstig smak så mjölk som blir grynig eller "skär sig" är på G och då gör man pannkaka på den så den tar slut. :idea:

"Kartongmjölk" surnar ju inte "normalt" utan tvärruttnar och det första som kommer när du häller upp sån mjölk är en vattenklar vätska och den processen sker över en natt så det går inte att missa.

Nej jag sa bara att mjölken var fräsch och det var den också, dessutom var den utspädd med vanlig paketmjölk så du inte skulle drabbas av din laktosintolerans pga. att tankmjölken är lite fetare. Vet du hur gammal mjölken är innan den dimper ner i butikerna eller hur den hanterats och transporterats? Den mjölk jag gjorde choklad på hade hamnat ungefär i mitten av "bäst före-datum" om den kommit från mejeriet, den här visste jag ju hur den hanterats och transporterats.

Att nåt har en bäst-före-stämpel betyder inte att den stämpeln är helig, jag har själv hämtat grismjölk i affär som börjat svullna flera dar före utgångsdatum, samt en massa annat också eftersom jag hämtade grismat en gång i tiden.

"Bryt inte kylkedjan" heter det ju.

Jag har faktiskt inte någon aning om hur lång tid det går mellan kossan och min hand, har aldrig ens funderat på det utan går efter datumet. Att det ibland blir fel så att mjölk som ska vara färskt inte är det det är ju sånt som händer och som tur är händer det inte mig så ofta. Hade det hänt ofta så hade jag nog tagit bort mjölk helt från mat och dryck jag stoppar i mig.

Och så undrar folk var jag INTE kan smaka mat som kanske är dålig! :eek::yuck::eek::arghh::yuck::eek:

Jag har fortfarande kvar smaken efter den ostmackan man gjorde åt mig när jag barn, med ost som helt uppenbart inte var fräsch längre. Hon hade skurit bort möglet och åt resten. Källan till min ostfobi! Och nej jag såg inte när hon gjorde mackan, men jag smakade ju att den inte smakade gott....

Möglig mat äter man öht. inte och möglig vanlig ost smakar fan! :yuck:

Du vet ju vad jag anser om ost, ju mer sönderfallande desto smarrigare och sist fick jag faktiskt en bit riktigt rinnig och mosig när jag handlade med orden "men släpp för f*n inte lös den förrän den kommer in till dig för den kanske hittar tillbaks hit igen". :laugh:

Till "frukost" åt jag en macka med dansk salami på. Jag tittade på min ost i kylen och började fundera på hur länge jag haft den (1 vecka tror jag), tittade i diskhon och såg att osthyveln låg där och beslutade mig för att jag var sugen på salami. Om någon frågar varför jag inte käkade ost- det var för att osthyveln inte var diskad! :p:p

Och jag ska erkänna att dina ostvanor flög igenom mitt huvud och jag tänkte att jag faktiskt är tramsig.:angel: Men det var gott med salami!

En bekant hade en gammal ost liggande i kylen, oöppnad och tre månader efter bäst för datum, smakade som den bästa lagrade osten jag ätit! :D

Ska kanske tillägga att den var oöppnad, men just lagrad ost ÄR ju gammal, liksom lagrade viner...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 461
Senast: Calmiche
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Hemmet Buke brukar ju ha svar på allt så jag tänkte bolla lite med er :) Jag och sambon köpte ett jättefin hus för ett tag sedan, samma dag...
Svar
19
· Visningar
2 787
Senast: Draumsyn
·
Utrustning Hej! Jag har köpt en äldre Dalavagn årsmodell 76 som jag ska fixa till lite. Transporten är i fint skick då alla skivor ink golv är nytt...
Svar
0
· Visningar
926
Senast: MalinM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama