Oöppnad matlagningsgrädde?

Sv: Oöppnad matlagningsgrädde?

KL Pastöriserad mjölk surnar inte när den blir gammal den ruttnar men det går fort. Grädde klarar sig bra länge kollade just en öppnad vispgrädde med bäst före datum 1/6 helt ok. Grädde kan dessutom surna på rätt sätt även om den är fabriksbehandlad.
Mögligt bröd, möglet sprider sig genom porerna på brödet direkt, bara att kasta. Möglig ost, helt ok om man skär bort det mögliga.
PL

Jag aktar mig som ögat för att lukta på kött... ;) Tycker som du att rått kött inte luktar något vidare, och kan inbilla mig både det ena om jag skulle få för mig att lukta. Så, nej, jag går på bäst-före-datum och utseende när det gäller kött!

Ah, vad skönt jag inte är ensam om det! Mamma skakade bara på huvudet åt mig och sa nåt om att jag dum. Det var nog inget fel på min mat, åt den till lunch som planerat, hade glömt bort min osäkerhet då ju! :D

KL Pastöriserad mjölk surnar inte när den blir gammal den ruttnar men det går fort. Grädde klarar sig bra länge kollade just en öppnad vispgrädde med bäst före datum 1/6 helt ok. Grädde kan dessutom surna på rätt sätt även om den är fabriksbehandlad.
Mögligt bröd, möglet sprider sig genom porerna på brödet direkt, bara att kasta. Möglig ost, helt ok om man skär bort det mögliga.
PL

Det var så min mamma gjorde...

påminner mig själv att fortsättningsvis ALDRIG äta ost förutom min EGEN. NÅGONSIN hos NÅGON mer i resten av mitt liv. :yuck::eek::yuck:

Jag aktar mig som ögat för att lukta på kött... ;) Tycker som du att rått kött inte luktar något vidare, och kan inbilla mig både det ena om jag skulle få för mig att lukta. Så, nej, jag går på bäst-före-datum och utseende när det gäller kött!

Kött som varit förpackat kan ju lukta lite, bara att skölja i kallt vatten.

och kl - Mejeriprodukter har jag inga problem med datum, kollar aldrig... Möglig mat slängs däremot.

Är nog ganska okänslig för "gammal" mat, kollar sällan datum, värmer tillagad mat efter flera dagar.

Det jag är petig med är nog majonnäsröror, eller saker med skaldjur, det får inte stå mer än ett par dagar.

Jag tycker nästan att mejeriprodukter är värre än kött faktiskt. Jag är i alla fall mer känslig för mejeriprodukter än för kött. Vet inte riktigt varför det där.

Men jag kan inte låta bli att undra. Mjölk som börjat surna, är inte den dålig då? Varför surnar den från början om det inte är något fel på den? Då kan an ju inte ha den i maten, om den är dålig?!

Vad man gör beror på vad man har för kunskaper om hur mögel o mögelgifter sprids i olika livsmedel.
Staten livsmedelsverk torde ha kunskapen.
PL

Vad man gör beror på vad man har för kunskaper om hur mögel o mögelgifter sprids i olika livsmedel.
Staten livsmedelsverk torde ha kunskapen.
PL

Jodå, det kan jag tänka mig att de har, men min undran är varför det är så viktigt att äta möglig mat?

Ja jag äter sådant ibland.

Jodå, det kan jag tänka mig att de har, men min undran är varför det är så viktigt att äta möglig mat?

Ja jag äter sådant ibland.

För att en tredjedel av all producerad mat blir svinn istället för att ätas upp och den största andelen av det svinnet sker hos konsumenterna (har sett mycket tydliga siffror på detta men orkar tyvärr inte googla fram dem nu). Detta innebär en enorm onödig påfrestning på miljön samtidigt som det är livsmedelsbrist i stora delar av världen. Därför måste vi bli bättre på att använda den mat vi köper hem. Den som köper hem en massa mat som sedan slängs pga dålig kunskap är en riktigt potent miljöbov.

edit: inlägget var inte menat som argt utan informativt :)

För att en tredjedel av all producerad mat blir svinn istället för att ätas upp och den största andelen av det svinnet sker hos konsumenterna (har sett mycket tydliga siffror på detta men orkar tyvärr inte googla fram dem nu). Detta innebär en enorm onödig påfrestning på miljön samtidigt som det är livsmedelsbrist i stora delar av världen. Därför måste vi bli bättre på att använda den mat vi köper hem. Den som köper hem en massa mat som sedan slängs pga dålig kunskap är en riktigt potent miljöbov.

edit: inlägget var inte menat som argt utan informativt :)

Ja och det är skittrist att det görs det, det håller jag absolut med om. Blir svinnet midnre om man äter mat som är möglig?

Jag tror snarare att mindre förpackningar är viktigt. Jag har givit upp vissa matvaror eftersom deti nte funkar hos mig. Mycket av min mat som "slängs" ges till hundarna så länge den inte är dålig. Jag försöker planera hur jag äter också, men det är inte alltid så lätt. Jag har tack och lov barn som inte är som jag utan som kör med lukta och smaka varianten när jag börjar bli kinkig med maten. Det räddar ju en del mat från att åka ut.

Att äta möglig mat skulle jag aldrig göra faktiskt. Hellre svälter jag ihjäl.

Ditt inlägg lät inte argt :)

Ja, svenskar äter ju extremt gamla ägg. Det är lite skumt, tycker jag.

Visst vi har ju en förkärlek för för gamla matvaror ;-)
Eller så är vi bara snabbare att utnyttja de fördelar som blir av att kyla ner de flesta matvaror :-)

/Camilla

Jag hade ju den stora förmånen en gång i tiden att få tag på "foderost", alltså misslyckad ost som blev svinfoder och vilken ost alltså,,,,,,,,,:d :d :d
Numera spar handlarn lagrad ost som gått över bäst-före och skänker till mig. :d

Nu du, nu anser jag att jag ska ha beröm och det rejält! Jag har, tro det om du vill liksom, smakat på fetaost som jag trodde var lite till åldern. Vilket den var. Jag tvingade mig själv för jag tänkte att den är nog bra ändå. Det var den inte, lovar :yuck:

Men jag gjorde det! Frågan är om jag gör om det någonsin! :cautious::sneaky::nailbiting:

Men Fetaost är alltid äcklig ;)

De flesta hårdostar blir bättre när de lagras, alltså blir gamla.

Fetaost är ingen hårdost.

Visst vi har ju en förkärlek för för gamla matvaror ;-)
Eller så är vi bara snabbare att utnyttja de fördelar som blir av att kyla ner de flesta matvaror :-)

/Camilla

:D

Jag har haft en kulturkrock kring det där i mitt liv, nu är det bara efterdyningar kvar. Vid ett tillfälle tyckte en (svensk sedan generationer) kompis att det var äckligt att förvara ägg i rumstemperatur, medan jag tyckte att det var äckligt att äta gamla ägg. Det skedde samtidigt, och vi fattade verkligen inte vad som hände, någon av oss.

Numera har jag lärt mig vilka vänner och släktingar på olika håll i världen som köper de ägg de behöver när de behöver dem och låter dem stå i rumsvärme så länge, och vilka vänner och släktingar som istället köper ägg för lagerhållning i kylen. :)

Man får ta seden dit man kommer, helt enkelt.

Men Fetaost är alltid äcklig ;)

De flesta hårdostar blir bättre när de lagras, alltså blir gamla.

Fetaost är ingen hårdost.

Fetaost är goooottt!!! :d Fast inte när den varit öpnad 5 dagar bara O_o Då var den int god. Och nej, jag luktade inte innan jag smakade, för då hade jag aldrig smakat, jag hade inbillat mig att den var äcklig även om den kanske inte var det. Och då hade jag inte kunnat äta alls.

Men man kan ju inte lagra all ost väl? Och inte blir ost med mögel mer lagrad och ätlig? Och lagrad ost luktar ju gott, men inte gammal ost. Jag äter min ost max en vecka, sedan icke sa nicke. Det är så att jag till och med köper de här små förpackningarna med skivad ost. De hinner nte bli gamla. Å anda sidan är de inte så goda heller och det finns inte min favorti ost i en sådan tyvärr.

Senast ändrad:

Ja det viktigaste är ju såklart att lära sig hur mycket man konsumerar så att man inte köper hem mat bara för att slänga. Men det är också viktigt att veta hur man förvarar matvaror för bästa hållbarhet och vilka varor som faktiskt är oätliga och bör slängas. Annars riskerar man att slänga massa varor som glömts bort i kylen bara på grund av okunskap. Sen måste det ju finnas gränser, ibland kanske man får se den mögliga maten som en lärdom att inte köpa mer än vad man gör av med helt enkelt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 461
Senast: Calmiche
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Hemmet Buke brukar ju ha svar på allt så jag tänkte bolla lite med er :) Jag och sambon köpte ett jättefin hus för ett tag sedan, samma dag...
Svar
19
· Visningar
2 787
Senast: Draumsyn
·
Utrustning Hej! Jag har köpt en äldre Dalavagn årsmodell 76 som jag ska fixa till lite. Transporten är i fint skick då alla skivor ink golv är nytt...
Svar
0
· Visningar
926
Senast: MalinM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama