Oöppnad matlagningsgrädde?

Sv: Oöppnad matlagningsgrädde?

Självklart blir väl svinnet mindre om folk faktiskt äter upp den mat de handlat istället för att kasta den???

Nu kommer jag förmodligen att få en del kräkmagade att oja sig men idag har jag lagat pastasås och i den hade jag en förpackning Crème Fraiche med utgångsdatum 130530 alltså 30: e maj i år. Absolut inget fel på smaken och luktade som den skulle.

Hittade den när jag rensade i kylen, den hade hamnat bakom en burk rödbetor. Förpackningen var naturligtvis obruten, annars hade jag kastat den direkt.

Det är viktigt att lyssna på sina sinnen.

Jag ojjar mig inte över det i sig, men jag undrar mest vad som gör att den håller sig så länge, det känns liksom inte hälsosamt eftersom creme fraiche inte är förpackat vare sig med eller i skyddad atmosfär.
Var det en arla eller annat märke?

Milboa, tillverkad i Tyskland. Inköpt på Lidl. Faktiskt en av få tyska mjölkprodukter jag inte tycker smakar underligt.

Då kanske den är gjord för att förvaras i rumstemperatur och datummärkt därefter.

Nä, det står förvaras i högst +8 på burken så det tror jag inte. Nu har jag nog bara +4 där burken stått.

Milboa, tillverkad i Tyskland. Inköpt på Lidl. Faktiskt en av få tyska mjölkprodukter jag inte tycker smakar underligt.

Deras H-grädde i 2 dl är perfekta för ett enmanshushåll och även bruten håller den sig en månad från öppningsdatumet.

Ikväll har jag förresten gräddat pannkakor på råmjölk som inte dög till kalvdans för det var liten aning blod i den och grädden till sylten hade passerat bäst-före med gott och väl en månad och var öppnad.

Jag köper ofta milboas kvarg, som jag tycker är god. Jag brukar dock förbruka de mejerivaror jag köper ganska så snabbt så det blir sällan något sånt stående här.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 461
Senast: Calmiche
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Hemmet Buke brukar ju ha svar på allt så jag tänkte bolla lite med er :) Jag och sambon köpte ett jättefin hus för ett tag sedan, samma dag...
Svar
19
· Visningar
2 787
Senast: Draumsyn
·
Utrustning Hej! Jag har köpt en äldre Dalavagn årsmodell 76 som jag ska fixa till lite. Transporten är i fint skick då alla skivor ink golv är nytt...
Svar
0
· Visningar
926
Senast: MalinM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama