Oöppnad matlagningsgrädde?

Sv: Oöppnad matlagningsgrädde?

Kan man inte äta grädden direkt ur förpackningen för att den är sur så duger den inte till annan matlagning heller! :wtf:

Jag skulle aldrig lita på en person som bjuder mig på en sådan mat om de vet hur svårt jag har för sånt, alltså göra det bakom min rygg. Jag skulle aldrig mer äta något som personen bjuder på. Eller hos den som flinar och säger att jag smakar ingen skillnad ändå- de går bort direkt, jag vill inte att folk lurar mig. Bara tanken på att äta mat som jag tycker om och så säger personen efteråt att den innehåller ex. sur grädde, bara för att vara elak och "bevisa" att det inte är något fel på det utan det är jag som är dum i huvudet och störd. :arghh:.

Självklart KAN man äta den, men när man vispar är det ju oftast (alltid?) den söta grädden man vill ha!

Det handlar om att kunna bedöma huruvida mat är bra eller inte. Skulle ju heller aldrig servera "dålig" mat om den smakade/luktade illa bara för att bäst datum inte gått ut.

Att grädde är sur betyder inte att den är dålig, den är just bara syrligare...
Skulle aldrig i livet försöka bevisa för någon att det går bra, tack och lov är min omgivning lik mig.... :D

Man kastar inte något som faktiskt GÅR att använda! Det är det hygieniska jag ser till, inte bäst före;)

Fast det där har jag aldrig förstått.

Blir det dålig i samma stund det börjar lukta jätteilla? Börjar det lukta bara så där över natt typ? Om den inte luktar på kvällen och luktar på morgonen, kan den då ha varit ätbar på kvällen? Eller är det som sjukdomar- det finns i paketet lika mycket precis innan det luktar?

Ja det blir dåligt i samma stund som det börjar lukta och smaka illa. Det går alltså att äta något på kvällen och som då är helt okej men att det nästa morgon har blivit dåligt. Det kommer ju givetvis inte på en sekund utan under något längre tid men du kan vara lugn med att smakar och luktar något bra så kan du äta det då men självklart luktar, tittar och smakar man på det igen om man ska äta det nästa dag. Man kan ju omöjligt veta när exakt som något blir dåligt det är ju just därför man smakar, tittar och luktar på matvarorna innan man äter.

Jag håller helt med dig om att folk som lurar en att äta saker de vet att man mår dåligt av oavsett om det är psykiskt eller fysiskt är ett jävla otyg. Så gör man bara inte. Man bjuder självklart på fräsch mat som man vet att personen tål.
Det är ju som när min dotter var liten, 2-3 år gammal och de hade fått vaniljsås på dagis och en i personalen vid hemgång sa att ja Xxx åt minsann med god aptit :grin: Jag blev ju arg som ett bi och sa att då kan du ju skriva upp att vi inte kommer resten av veckan eftersom hon blir jättesjuk av vanlig mjölk. Det är ju inte det att hon inte tycker om det utan hon litar ju på att ni inte ger henne mat som hon blir sjuk av och eftersom hon får vaniljsås hemma som inte innehåller laktos så är det väl självklart att hon tror att det är ok här med.
Jag hoppas verkligen att den personalen skämdes ordentligt. Min dotter blev så sjuk av sin laktosintolerans att hon tappade en tredjedel av sin vikt innan vi kom på vad felet var. Det är ganska allvarligt när ett pucko då ger henne mat som gör att hon blir sjuk igen.

Eller som när min vegetariska mat har innehållit köttbuljong och när man efter ha blivit svårt sjuk har frågat rakt ut om maten kan ha kommit i kontakt med kött eller om det var en matförgiftning så skyller de på att det blir så smaklöst utan :arghh: Då kan man ju undra hur i hela helvete folk tänker?

Nä, jag är precis som du väldigt försiktig med att äta borta och gör jag det så vill jag helst se hur min mat hanteras så att jag vet om jag vågar äta den eller om de slänger upp min mat på samma fat som de tidigare haft blodiga biffar (har också hänt eller puckot som la upp min mat mellan köttskivorna på serveringsfatet :meh:)

Självklart KAN man äta den, men när man vispar är det ju oftast (alltid?) den söta grädden man vill ha!

Det handlar om att kunna bedöma huruvida mat är bra eller inte. Skulle ju heller aldrig servera "dålig" mat om den smakade/luktade illa bara för att bäst datum inte gått ut.

Att grädde är sur betyder inte att den är dålig, den är just bara syrligare...
Skulle aldrig i livet försöka bevisa för någon att det går bra, tack och lov är min omgivning lik mig.... :D

Man kastar inte något som faktiskt GÅR att använda! Det är det hygieniska jag ser till, inte bäst före;)

I mina ögon är sur grädde just dålig :o:p

Istället för att kasta kan man ju använda det INNAN matens bästföre har skrämt i vägen den ur kylskåpet! :)

Det är bra att du inte skulle göra det, tänk bara äckelkänslorna jag skulle känna om det hände mig. :arghh:

Vad tror du alla syrliga mjölkprodukter är?
Inte dåliga eller farliga att äta men syrliga.

Däremot ska det ju inte lukta illa utan syrligt.

Datum är en lagstadgad rekommendation men inte behöver man slänga produkter. Luktar det ok så är det ok. Ibland ett par veckor efter.
Jag skäms över hur mycket mat som slängs i Sverige.

Ja oftast kastar jag in grädden i frysen om den inte hinner användas;)

Och som Livet skriver, den ska inte lukta dåligt, då är det knappast hygieniskt!

Ja det blir dåligt i samma stund som det börjar lukta och smaka illa. Det går alltså att äta något på kvällen och som då är helt okej men att det nästa morgon har blivit dåligt. Det kommer ju givetvis inte på en sekund utan under något längre tid men du kan vara lugn med att smakar och luktar något bra så kan du äta det då men självklart luktar, tittar och smakar man på det igen om man ska äta det nästa dag. Man kan ju omöjligt veta när exakt som något blir dåligt det är ju just därför man smakar, tittar och luktar på matvarorna innan man äter.

Jag håller helt med dig om att folk som lurar en att äta saker de vet att man mår dåligt av oavsett om det är psykiskt eller fysiskt är ett jävla otyg. Så gör man bara inte. Man bjuder självklart på fräsch mat som man vet att personen tål.
Det är ju som när min dotter var liten, 2-3 år gammal och de hade fått vaniljsås på dagis och en i personalen vid hemgång sa att ja Xxx åt minsann med god aptit :grin: Jag blev ju arg som ett bi och sa att då kan du ju skriva upp att vi inte kommer resten av veckan eftersom hon blir jättesjuk av vanlig mjölk. Det är ju inte det att hon inte tycker om det utan hon litar ju på att ni inte ger henne mat som hon blir sjuk av och eftersom hon får vaniljsås hemma som inte innehåller laktos så är det väl självklart att hon tror att det är ok här med.
Jag hoppas verkligen att den personalen skämdes ordentligt. Min dotter blev så sjuk av sin laktosintolerans att hon tappade en tredjedel av sin vikt innan vi kom på vad felet var. Det är ganska allvarligt när ett pucko då ger henne mat som gör att hon blir sjuk igen.

Eller som när min vegetariska mat har innehållit köttbuljong och när man efter ha blivit svårt sjuk har frågat rakt ut om maten kan ha kommit i kontakt med kött eller om det var en matförgiftning så skyller de på att det blir så smaklöst utan :arghh: Då kan man ju undra hur i hela helvete folk tänker?

Nä, jag är precis som du väldigt försiktig med att äta borta och gör jag det så vill jag helst se hur min mat hanteras så att jag vet om jag vågar äta den eller om de slänger upp min mat på samma fat som de tidigare haft blodiga biffar (har också hänt eller puckot som la upp min mat mellan köttskivorna på serveringsfatet :meh:)

Jag kan inte smaka på matvaror som bästföredatumet gått över. Jag skulle inbilla mig att det smakar illa och bara drabbas av ångest. Skulle jag mot förmodan använda dem och försöka intala mig att det är mitt psyke det är fel på, inte maten, så skulle jag i slutänden ändå inte kunna svälja maten. Det skulle inte gå, har försökt. Jag försökte tvinga mig med tårarna rinnande, för det är ju bara en fobi och sånna ska man övervinna och visst är det bästa att tvinga sig till det som man har fobi för...typ. Men det funkade inte.

Vad hemskt att dagispersonalen inte begrep bättre, laktosintolerans har ju inget med ovilja att äta viss sorts mat att göra! :banghead: Blev hon dålig?

Jag har laktosmage och har med åren lärt mig hur mycket jag klarar med laktos i. Jag kan t.ex. dricka oboy utan att kroppen bryr sig, men dricker jag ett glas mjölk istället bryr sig min mage genast. Jag kan äta en portion fil utan att magen reagerar nämnvärt. Den senaste tiden har jag dock insett att min mage och fil inte är så kompatibla som jag trodde dock. De dagar jag äter fil har jag ont i magen och äter jag inte fil känner jag inget. Så jag antar jag får börja omvärdera mitt filätande :arghh:

Vissa människor är så korkade när de hanterar andras mat. Bara för att man själv inte har några gränser osv så betyder ju inte det att man kan göra på samma vis med andras mat! Jag tål inte curry (vet inte vad i det) och det skulle vara som att hälla curry i min mat bara för att personen i fråga själv tål det. Det skulle man som vettig vän inte göra ju? Det skulle inte vara vän länge till.

Vad tror du alla syrliga mjölkprodukter är?
Inte dåliga eller farliga att äta men syrliga.

Däremot ska det ju inte lukta illa utan syrligt.

Datum är en lagstadgad rekommendation men inte behöver man slänga produkter. Luktar det ok så är det ok. Ibland ett par veckor efter.
Jag skäms över hur mycket mat som slängs i Sverige.

Eftersom jag inte är dum på några vis utan har en sort fobi så vet jag alldeles utmärkt att mat inte är gammal just av att bästföredatumet inte duger längre.

Ja oftast kastar jag in grädden i frysen om den inte hinner användas;)

Och som Livet skriver, den ska inte lukta dåligt, då är det knappast hygieniskt!

Fast i mina ögon är grädde som inte luktar som den gjorde när den köptes är inte bra att äta:p

Jo visst blev hon dålig... Mitt i värsta hysteritiden med alla prov i skolan var det också så det var ju extra kul att vara hemma med en liten stackare som precis hade vågat börja lita på att inte allt man stoppade i munnen en stund senare gjorde ont i magen och gav diarre. Hon blev jättesjuk när hon fick i sig laktos under hela sin uppväxt och numera som vuxen så äter hon minimalt med mjölkprodukter även om de är laktosfria för hon mår bäst utan. Nu finns det ju så många alternativ, soja och havre mjölk och yoghurtar i mängder som inte innehåller någon laktos alls. Det var ju skillnad när hon var liten, då fick man recept hos barnläkaren också fick man hämta låglaktosmjölken i storpack på apoteket. Då fanns det inga sådana alternativ i affärerna.

Nej det är märkligt det där att folk inte kan respektera andra bara. Hur svårt kan det vara att ha lite empati och inlevelseförmåga?

Jag hade ju aldrig försökt få någon att äta något hen inte ville ha. Jag vill ju att människor ska må bra både när de är här och när de åker härifrån.

Vad jobbigt att du inte ens kan lukta och smaka. Men du är inte ensam, det är så vanligt att folk bara tittar på datumet och sedan slänger istället för att lukta och smaka även om de inte har någon fobi.
Du får helt enkelt be din store son om hjälp så känner han sig duktig och behövd också. Även om inte du kan förmå dig att äta det så behöver det ju iallafall inte kastas om barnen kan äta det.

Jag skulle aldrig lita på en person som bjuder mig på en sådan mat om de vet hur svårt jag har för sånt, alltså göra det bakom min rygg. Jag skulle aldrig mer äta något som personen bjuder på. Eller hos den som flinar och säger att jag smakar ingen skillnad ändå- de går bort direkt, jag vill inte att folk lurar mig. Bara tanken på att äta mat som jag tycker om och så säger personen efteråt att den innehåller ex. sur grädde, bara för att vara elak och "bevisa" att det inte är något fel på det utan det är jag som är dum i huvudet och störd. :arghh:.
Fast ingen av de jag bjuder på mat lite nu och då har vare sig fobier (eller allergier). Hade så varit fallet hade jag sannolikt (definitivt) omvärderat. Jag vill själv veta vad jag äter och har blivit bjuden på mat innehållande kött när jag var vegetarian (utan att jag visste att det var kött), så mat och respekt o.s.v. är viktiga grejer. Däremot förväntar jag mig att man talar om för mig om man har krav på specialkost.

Sen låter jag inte heller mat stå och bli "gammalt" bara på pin tjiv, men jag handlar det jag behöver när jag handlar och jag tittar inte så mycket på förpackningen när jag sedan använder det jag köpt. Vissa varor behöver jag ju bara lite av just då, andra varor använder jag inte så ofta och då blir ju förpackningen stående. För någon månad sedan åt jag majspasta ett år efter bäst före-datum.

Av erfarenhet vet jag att det är bättre att (titta)-lukta-smaka än att titta på datumet. Nyligen råkade jag ut för att ett paket mjölk med extra lång hållbarhet svällde - och det var långt kvar till bäst före-datum (jag, mitt dumma nöt, skulle såklart smaka ändå ...)

Senast ändrad:

Jo visst blev hon dålig... Mitt i värsta hysteritiden med alla prov i skolan var det också så det var ju extra kul att vara hemma med en liten stackare som precis hade vågat börja lita på att inte allt man stoppade i munnen en stund senare gjorde ont i magen och gav diarre. Hon blev jättesjuk när hon fick i sig laktos under hela sin uppväxt och numera som vuxen så äter hon minimalt med mjölkprodukter även om de är laktosfria för hon mår bäst utan. Nu finns det ju så många alternativ, soja och havre mjölk och yoghurtar i mängder som inte innehåller någon laktos alls. Det var ju skillnad när hon var liten, då fick man recept hos barnläkaren också fick man hämta låglaktosmjölken i storpack på apoteket. Då fanns det inga sådana alternativ i affärerna.

Nej det är märkligt det där att folk inte kan respektera andra bara. Hur svårt kan det vara att ha lite empati och inlevelseförmåga?

Jag hade ju aldrig försökt få någon att äta något hen inte ville ha. Jag vill ju att människor ska må bra både när de är här och när de åker härifrån.

Vad jobbigt att du inte ens kan lukta och smaka. Men du är inte ensam, det är så vanligt att folk bara tittar på datumet och sedan slänger istället för att lukta och smaka även om de inte har någon fobi.
Du får helt enkelt be din store son om hjälp så känner han sig duktig och behövd också. Även om inte du kan förmå dig att äta det så behöver det ju iallafall inte kastas om barnen kan äta det.

Jodå, han både luktar och smakar och än har allt varit ätbart :) Och skitungen skakar på huvudet åt sin mor och mumlar något som liknar "men mamma dååå" :o

Stackars din tös! Kan verkligen inte ha varit så lätt med maten för henne :(
Det finns ju laktosfria varianter nu, många som vill köpa laktosfritt till mig köper låglaktos. För det försa innehåller den trots allt laktos och för det andra är de så gräsligt äckliga så det finns inte. Låglaktosmjölk smakar SÖTT! :yuck: Skånemejeriet har en laktosfri mjölk som är jättegod, smakar som vanligt och den köper jag ibland. Har inte vågat mig på filen ännu, är rädd att den smakar annorlunda. Skånemejeriet har fil som är såååå god helt naturlig, oavsett om jag smakar lättfilen, mellan filen eller vanliga filen, så syrlig och söt i smaken utan att man har socker eller något i. Lättfilen är syrligast och godast!

Fast ingen av de jag bjuder på mat lite nu och då har vare sig fobier (eller allergier). Hade så varit fallet hade jag sannolikt (definitivt) omvärderat. Jag vill själv veta vad jag äter och har blivit bjuden på mat innehållande kött när jag var vegetarian (utan att jag visste att det var kött), så mat och respekt o.s.v. är viktiga grejer. Däremot förväntar jag mig att man talar om för mig om man har krav på specialkost.

Sen låter jag inte heller mat stå och bli "gammalt" bara på pin tjiv, men jag handlar det jag behöver när jag handlar och jag tittar inte så mycket på förpackningen när jag sedan använder det jag köpt. Vissa varor behöver jag ju bara lite av just då, andra varor använder jag inte så ofta och då blir ju förpackningen stående. För någon månad sedan åt jag majspasta ett år efter bäst före-datum.

Av erfarenhet vet jag att det är bättre att (titta)-lukta-smaka än att titta på datumet. Nyligen råkade jag ut för att ett paket mjölk med extra lång hållbarhet svällde - och det var långt kvar till bäst före-datum (jag, mitt dumma nöt, skulle såklart smaka ändå ...)

Säg att det inte var Sverigemjölken va? :nailbiting:

Det har hänt en gång och jag förbrukar flera liter i veckan och har gjort så ungefär sedan jag upptäckte Sverigemjölken i butikerna för X antal år sedan.

Jag snubblar i trappan, snubblar på mina egna ben, halkar i duschen, svimmar i badrummet och får hjärnskakning etc. oftare än så. :)

Det är bra när man kan ha nytta av barnen även om de tycker att man är lite knäpp ;)

Ja min dotter har haft mycket krångel genom åren med den där mjölken. Här hemma har det ju inte varit några problem sen vi väl förstod vad felet var men att få omgivningen att förstå att "bara" laktosintolerans inte är så bara i hennes fall har inte varit enkelt. Laktosintolerans kan ju vara allt ifrån att få lite ont i magen om man dricker ett glas vanlig mjölk till att få hemska diarrer om det är lite låglaktosmjölk i en rätt. Det är ju så olika hur känslig man är. På många ställen så står det ju att laktosintolerans inte är farligt bara obehagligt men frågan är ju om min dotter hade överlevt om vi inte hade fattat vad felet var. Hon gick ner ifrån 15 kg till 10 kg på väldigt kort tid. Hon satt i sängen och lekte några minuter för att sedan lägga sig ner och vila. Hon var blå om läpparna och hade fruktansvärda diarréer. Hon ville ju till slut inte äta alls för hon förstod ju att det var när hon hade ätit som hon fick ont i magen. Hon mådde verkligen inte bra :( Det tog ju lite tid innan vi förstod vad felet var eftersom hon hade så mycket symptom. Man brukar ju inte bli så dålig som hon blev av laktosintolerans.

Jag tycker att laktosfri fil och yoghurt är riktigt god. Mjölk tycker jag inte om vare sig det är vanlig eller laktosfri mjölk. Det finns en slät fruktyoghurt som jag inte minns märket på nu men den är god tycker jag så den har jag köpt ibland. Det är inte så ofta jag äter sådant alls men ibland blir man ju sugen.

Bara tanken att smaka någon som KAN vara dålig ger mig ångest. Jag är inte så positiv till att smaka nya maträtter heller överlag. :o

Du klagade iallafall inte på chokladen, gjord på opasteuriserad och 7 dar gammal mjölk. :p

(Nej, det finns inga datum öht. på petflaskorna jag hämtar mjölk i.) :D

Jag skulle aldrig lita på en person som bjuder mig på en sådan mat om de vet hur svårt jag har för sånt, alltså göra det bakom min rygg.
Jag bjuder ingen något jag inte äter själv utan att riskera att bli sjuk och just mjölk skär sig långt innan man känner om den är på väg att gällna och SPECIELLT "tankmjölk". Jag gillar inte heller grynig choklad utan då blir det "nöpåsarna" som åker fram istället.

Apropå mjölk och fil, är "tankmjölken" några dar gammal så tar man lite fil och rör ner och låter stå ett par dar i kylskåpet och vips har man supersmarrig filmjölk.:d

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 461
Senast: Calmiche
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Hemmet Buke brukar ju ha svar på allt så jag tänkte bolla lite med er :) Jag och sambon köpte ett jättefin hus för ett tag sedan, samma dag...
Svar
19
· Visningar
2 787
Senast: Draumsyn
·
Utrustning Hej! Jag har köpt en äldre Dalavagn årsmodell 76 som jag ska fixa till lite. Transporten är i fint skick då alla skivor ink golv är nytt...
Svar
0
· Visningar
926
Senast: MalinM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama