omskärelse...

Vad jag minns är det knappt en handfull som fällts för brottet sedan lagen kom för nästan fyrtio år sedan.
Och vad jag vet motsvarar det inte antalet könsstympade flickor som dyker upp i vården. Men vi släpper det tills åtminstone en av oss orkar kolla lite mer ordentligt. :)
Googlade snabbt, en artikel från 2016 skriver att det finns 40 000 könsstympade kvinnor i Sverige, 7000 under 18 och det är många av dessa där man inte vet om ingreppet skedde i eller utanför Sverige. De tar också upp att det då fanns 90 anmälda fall av könsstympning på flickor, men bara två fällande domar.

Nämns också att det ofta upptäcks på dagis, men det är ju långt ifrån alla barn som går på dagis, så mörkertalet kan nog vara hyfsat stort.
 
Jag är inte tillräckligt religiös för att veta men ev kan det vara en typ av psykisk press mot små pojkar att inte få vara med i det judiska samfundet som kanske inte heller är acceptabel.

Reglering kanske ger rätt signaler. Sedan kanske man kan ta bort det helt om några år om mer forskning gjorts.

Men just den här biten är faktiskt ingen av/på grej. Det är möjligt att påverka ett barn olika mycket. Tänk om judiska samfundet skulle kunna acceptera en prickning? eller en så liten del av förhuden att den är extremt symbolisk och knappt syns. Kanske några hudceller räcker? Kanske inte ens blodsspillan. Det måste ju vara värt att titta på. Till slut blir det ju en symbolisk fråga åt andra hållet? Inte tillåtet för Att det är religion?

Jag har faktiskt sett små barn med hål i öronen, till och med bebisar. Det förvånar och chockar mig men folk i allmänhet verkar tycka att det är helt ingenting. Men det är det inte, det gör faktiskt ont på vissa (eller på mig gjorde det det) och ger ett obehag som pressar mot huvudet när de ligger i vagnen med stålpinnar genom örsnibbarna. De har inte valt själva.
Att själva ritualen inte blir kirurgisk utan mera symbolisk som du är inne på är en rimlig väg att gå för de religiösa samfunden. Det blir en gränsdragning vad som är acceptabelt utifrån ett barnrättsperspektiv men jag ser det som (delvis) en annan fråga.
 
Att själva ritualen inte blir kirurgisk utan mera symbolisk som du är inne på är en rimlig väg att gå för de religiösa samfunden. Det blir en gränsdragning vad som är acceptabelt utifrån ett barnrättsperspektiv men jag ser det som (delvis) en annan fråga.
Jag vet inte om jag tycker det. För jag tror att det är närapå omöjligt att få bort manlig omskärelse ur Sverige rent politiskt sett. Men det känns som att det är ganska ohållbart som det är nu (läste någon artikel om en snubbe med köksbord och sockervatten som bedövning som åkte dit härom året. Han var till och med godkänd av myndigheter och trodde sockervatten var ok:at).

Så att öppna en diskussion med religiösa förbund om hur långt de mest liberala kan tänka skjuta det åt det symboliska hållet och sätta ett regelverk där skulle kunna lösa problemet snabbare, mjukare, snyggare, effektivare och med större chans för att folk följde det. Och då får man en helt annan politisk diskussion som inte handlar om rättigheter, religionsfrihet, rasism och 1940-talet, utan en utredning och ett underlag och forskningsunderstöd och förhandlingar istället för ett vilt viftande av åsikter. Och det skulle kunna lösa problemet med kvinnlig omskärelse också. Om tex de flesta Somalier skulle tycka att prickning dög perfekt för flickor (vilket undersökningar ju tyder på) och det var lagligt så kunde man få en kulturell press ditåt.
 
Senast ändrad:
Googlade snabbt, en artikel från 2016 skriver att det finns 40 000 könsstympade kvinnor i Sverige, 7000 under 18 och det är många av dessa där man inte vet om ingreppet skedde i eller utanför Sverige. De tar också upp att det då fanns 90 anmälda fall av könsstympning på flickor, men bara två fällande domar.

Nämns också att det ofta upptäcks på dagis, men det är ju långt ifrån alla barn som går på dagis, så mörkertalet kan nog vara hyfsat stort.
Frågan är då i så fall varför rättsväsendet inte lägger några större resurser på att utreda dessa brott?
 
Ok menar de att prickning inte finns eller att det är ok?
Och om gränsen går vid klitorektomi, vad om de varianter där de tar delar av förhuden över klitoris, det kan väl ändå inte vara ok :eek: det är ju proppat av nerver, som förhuden.

De klumpar ihop prickning i en separat grupp(typ 4) med alla övriga skadliga ingrepp - av väldigt varierande svårighetsgrad - som kan göras på det kvinnliga könsorganet. Det räknas alltså inte som en egen typ av könsstympning.

Problemet med både kvinnlig könsstympning och manlig omskärelse är ju att man är och skär i delar av kroppen, till råga på allt mycket känsliga sådana, på någon som inte givit sitt samtycke.
 
Frågan är då i så fall varför rättsväsendet inte lägger några större resurser på att utreda dessa brott?

Jag skulle tippa på att de är väldigt svåra att utreda. Även om det kommer in en misstanke om att en flicka könsstympats är det i princip omöjligt att gå vidare om flickan själv inte vill gå med på en gynekologisk undersökning. Då har man kört fast redan innan man vet med säkerhet om det begåtts något brott.
 
De klumpar ihop prickning i en separat grupp(typ 4) med alla övriga skadliga ingrepp - av väldigt varierande svårighetsgrad - som kan göras på det kvinnliga könsorganet. Det räknas alltså inte som en egen typ av könsstympning.

Problemet med både kvinnlig könsstympning och manlig omskärelse är ju att man är och skär i delar av kroppen, till råga på allt mycket känsliga sådana, på någon som inte givit sitt samtycke.
Absolut! och det måste få ett slut och ju snabbare desto bättre. Men just nu politiskt skulle jag säga att det är helt kört och när det gäller flickor har det inte upphört. Det är därför jag tänker mig den väg jag tänker.
 
Efter debatt och beslut på Centerstämman så har manlig omskärelse diskuterats både bland vänner och i media.
Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Det finns argument både för och emot.

Beslutet på stämman innebär alltså nej till omskärelse på barn. Att en individ ska vara stor nog att fatta det beslutet själv.

Nån som har lust att diskutera?

Självklart ska det förbjudas!!!! Det är små barn, helt utan talan! När dom är myndiga får dom göra exakt vad dom vill, men annars, NEJ!!! (Om det inte är av medicinska skäl)

Det är inte rätt att tvinga in någon i en religion.
Jag vet inte.

Jag önskar att jag hade sluppit växa upp i Småland. Men jag tycker inte att man ska förbjuda folk att bo med sina barn där.

Usel jämförelse, jag vet. Vad gäller omskärelse, vet jag inte.

Det enda jag vet är att jag har problem med att ett vitt majoritetssverige är så upptaget av de frågor som pekar ut invandrargrupper.

Fast du hade möjligheten att flytta därifrån när du fyllde 18 och fick bestämma själv....
 
Vill minnas att jag sett dig stödja Pride-rörelsen tidigare, är inte hela poängen med den att visa att man INTE accepterar att som homosexuell bli kallad för syndare, avvikande eller på annat sätt bli diskriminerad på grund av sin sexuella identitet? Just att acceptera det känns dessutom som ett första steg på det sluttande plan som leder till att homosexuella bakbinds och kastas ned från hustak i Raqqa, om man ska dra argumentet till sin spets.

Min poäng var och är fortfarande att även om religionsfrihet är en lagstadgad (och i mitt fall en principiell) självklarhet så måste det fortfarande granskas vilka yttringar/manifestationer av den trosuppfattningen som ska ses som juridiskt acceptabel i ett sekulärt land som Sverige. Jag säger inte nödvändigtvis att man borde förbjuda manlig omskärelse av barn i Sverige, jag säger inte heller att det är självklart att det inte borde förbjudas. Jag hade antagligen inte ställt mig den frågan själv, men när den väl aktualiserades för mig personligen så lutar jag mer åt förbudet. Dels för att det är medicinskt onödigt, irreversibelt, ingrepp på ett barn som inte kan bestämma själv och dels för att det faktiskt finns lagstiftning som begränsar andra religiösa och kulturella yttringar som inte anses vara kompatibla med det samhälle vi vill leva i här.
Känner inte att jag vill ta diskussionen här, onödigt att blanda ihop HBTQ-rörelsen med omskärelse i samma tråd.
 
Omskärelse hamnar för mig tillsammans med dop och annat. Jag sympatiserar inte med det, men jag fattar att det nånstans är av välvilja det görs. Religion är svårt.
 
Frågan är då i så fall varför rättsväsendet inte lägger några större resurser på att utreda dessa brott?

Det är svårt att bevisa att könsstympning skett efter ankomst till Sverige eller när familjen visste att de skulle till Sverige (går att fällas för det även i det senare fallet).
 
Omskärelse hamnar för mig tillsammans med dop och annat. Jag sympatiserar inte med det, men jag fattar att det nånstans är av välvilja det görs. Religion är svårt.
Kristet sett antar jag att ett dop har någon form av bestående effekt.

Men det är ju lättare att själv bortse från att man är döpt, om man nu inte är religiös, än det är att bortse från omskärelsen om den ger upphov till någon form av problem.
 
Omskärelse hamnar för mig tillsammans med dop och annat. Jag sympatiserar inte med det, men jag fattar att det nånstans är av välvilja det görs. Religion är svårt.
Fast dop är inget fysiskt ingrepp som ger men för livet, är man inte troende så gör dopet varken till eller från, omskärelse är ju för alltid.

Så jag tycker det inte är svårt alls även om det är religion inblandat.
 
Njaej, jag kan inte leta källor nu här men amerikansk omskärelse av "hygienskäl" är den största omskärelsen av män (eller ok Australiensisk ursprungsbefolkning tex har en där de snittar hela penisen från rot till topp) och tar bort väldigt mycket. Medan vissa religiösa omskärelser är betydligt mindre rent traditionellt sett, men kan påverkas av den amerikanska hygieniska och tar i mer nuförtiden än den gjort. Detta enligt iofs sidor från män som är mot omskärelse.

Den amerikanska omskärelsen infördes för att förhindra att pojkarna skulle bli galna för att de masturberade. Men numera motiveras den av hygienskäl. Män mot omskärelse hävdar tydligen att man även kan flytta förhud och tvätta under och att forskning som visar att den motverkar Aids inte är entydig.
"Hygienskälen" som anförs för sexuellt överförbar smitta känns väldigt bleka. Vi pratar barn. De ska inte ha sex.
 
"Hygienskälen" som anförs för sexuellt överförbar smitta känns väldigt bleka. Vi pratar barn. De ska inte ha sex.
Ja nej jag tror att det bara är rent påhitt som de övergick till på 50-talet när ludna händer inte längre var en acceptabel orsak, men själva proceduren hade blivit en del av kulturen.
 
"Hygienskälen" som anförs för sexuellt överförbar smitta känns väldigt bleka. Vi pratar barn. De ska inte ha sex.
Däremot verkar det ju som att vuxna män som gjort det i vuxen ålder rapporterat att det påverkar deras sexliv extremt mycket. Så det verkar vara en dålig idé att göra som vuxen enligt principen att om man alltid varit så så märker man inte lika mycket vad man blev av med? (behöver jag påpeka igen att jag är emot? lika bra det, jag är emot)
 
Jag önskar att det gick att skapa en symbolisk ritual. T ex med hjälp av en docka, och så får handlingen utföras symboliskt på något vis, och man tillägnar handlingen Gud, man har festen, och så är det klart.
Massor med ritualer är symboliska.
Borde funka för både pojkar och flickor

Jag tycker inte om att man skär i barn utan medicinska skäl.
Jag tycker inte heller om håltagning i öronen på barn.

PS jag har inte läst hela tråden :o ifall nu någon annan kommit med samma förslag
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 770
Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 747
Senast: Angel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 452
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 904
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp