omregistrering av fastighet

E

eckepue

Någon som vet om man kan registrera om en småhusfastighet till jordbruksfastighet?,det motsatta går ju iallafall. :confused:

Ja, det ska man kunna om fastigheten uppfyller kraven som finns. Hör med Skattemyndigheten.

Har du någon aning om vad dessa krav är?Måste det vara mkt mark till osv,har ett gäng kusar och arrenderar lite mark att ta hö på,men vill köpa in mer egen mark.Fastigheten var tidigare en jordbruksfastighet,men ändrades sedan om då det blev omarrendering,detta var innan vi köpte.

Jag vet bara att det måste vara mark till men, kan inte svara på hur mycket. Vet några som fick sin "sommarstuga" oregistrerad till skogsfastighet när de köpte till 5 ha skog. Fast det kankse är annorlunda när det är skog?!

En jordbruksfastighet behöver 2,5 hektar mark (jag antar att det skall vara åker). Med tanke på alla avdrag man kan göra för underhåll osv. är det en stor fördel om det är en jordbruksfastighet.

Ja de är ju inte så dumma faktiskt.
Riktigt bra att ha när man renoverar stallet.

Men man måste väl ha en årsomsättning på minst 45000:- för att kunna göra dem?
Det blev ju nyligen nya regler för jordbruksfastigheter.

Det räcker med 2 hektar brukbar mark (eller bete). Åtminstone häromåret när vi fick fick gjort om vår gård till jordbruksfastighet. Den såldes avstyckad och av någon mysko anledning blev den reg som småhus. Men det var inte svårt att ändra på! Bara lite bökigt.

Om gården styckades av före 1992 så är det inte så konstigt.
För då behövdes det förvärvstillstånd för att köpa jordbruksfastigheter, så man taxerade avstyckade gårdar som småhusenheter för att vem som helst skulle kunna köpa dem.

Vid uppstart av verksamhet och man går med förlust kan man de fem första åren göra avdrag mot inkomst från annan tjänst. 50000:-/person som står för lantbruket.

Gården styckades av 2002. Vi köpte den för två år sen, den 1/2 2002 och då slutfördes även avstyckningen. Fastigheten var inte ens färdigregistrerad när vi flyttade in!

Ingen har kunnat förklara varför den taxerades som småhus och inte jordbruk från början. Speciellt inte som här är gott om ekonomibyggnader och vi köpte den med anledningen att skaffa djur, vilket vi gjorde några månader senare. Nu har vi värphöns, mjölkgetter och hästar!

Jo, fast det är inte säkert att det är smartast i längden faktiskt.

Räkna litet på hur det blir när man sedan säljer så får du se!

Ingen har kunnat förklara varför den taxerades som småhus och inte jordbruk från början.
Men det kan jag.
Om det är taxerat som jordbruk, så får du inte dra av räntorna på jordbruksdelen mot din inkomst av tjänst.
Det kan ju bli knepigt att betala HELA räntan på jordbruksdelen ur egen ficka.

Om det däremot är taxerat som småhusenhet så kan man dra av ALLA räntor mot sin inkomst av tjänst.
Det brukar höja priset.

Förstår inte hur du menar? Med tanke på att vi inte har några stora framtida inkomster i lantbruket att vänta (typ skogsavverkning) så är det helt klart lönsamt för oss. Hur skulle det påverka ett framtida försäljningsvärde?

Jomen, läste du inte? Den taxerades inte klart förrän EFTER vi betalt och flyttat in! Och priset var inte särskilt högt eftersom det var ett renoveringsobjekt...och renoverat har vi gjort. Såpass att vi höjt värdet mer än det dubbla på två år...

Att den taxerades som småhus är faktiskt mitt fel! När jag ringde och frågade om taxeringen så frågade gubben i telefonen vilket jag ville den skulle taxeras som...småhus eller jordbruk. Jag hade noll koll på någonting och sa småhus. Vilket den taxerades som! Jag t.o.m. frågade gubben i telefon vilka skillnaderna var mellan småhus och jordbruksfastighet. Han sa att det inte fanns några!

Efteråt, när vi ville taxera om till jordbruk istället, så kunde ingen svara på varför jag ens blivit tillfrågad och fått ett val! Förstår du???

Förmodlingen är det bästa för dig att dra av mot inkomst av tjänst så länge det går. Om du får fram en topphingst kanske det är fel däremot ;)

Jag vet inte hur Inte_ung menar men vill gärna veta. Det finns ju möjlighet att dra av 70% som förlust av kapital när verksamheten upphör om jag inte tar fel. När man rullar underskott framför sig skall man dock tänka på att värdet av underskottet urholkas av inflationen.

Som jag förstått det hela så brukar man flytta underskotten med sig endast om man tror att man kommer att gå med vinst på sikt. Annars brukar man dra av mot inkomst av tjänst i 5 år.

Inflationen är låg just nu.

Avdraget blir ju bara värt c:a 30% i reda pengar om man drar det mot tjänst, men c:a 50% (hela egenavgiften) om man drar det mot inkomster i enskild firma. Och när man säljer ett jordbruk, så gör ju enskilda firman vinst på värdeökningen av byggnaderna. Fastigheter brukar ju ha för vana att gå med vinst till slut. Eller har jag räknat knasigt nu?
Men jag tyckte att jag läste det där noga.

Sedan så kan man inte dra av räntorna för lånen på den del som tillhör jordbruket mot inkomst av tjänst.

Renovering av bostadshus får man dessutom bara göra avdrag för om det är en mangårdsbyggnad på över 400kvm.

Hur skulle det påverka ett framtida försäljningsvärde?
Inte värdet. Men vid en försäljning så får ni skatta för hela vinsten. Avdragen är ju redan gjorda.

Nu så tror jag iofs att det går att bärga tillbaka det där underskottet om man får vinst senare. Och då så har man ju "lånat" skattepengarna räntefritt så länge. Men just den delen vet jag inte hur den går till.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 104
Senast: Tualma
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 133
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 539
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar