Då så kan du ta mitt svar som en förklaring på varför "gubben i telefonen" trodde att du ville ha det så. I övrigt så behöver du ju inte undra varför, utan det var ju du själv som valde.Jomen, läste du inte? Den taxerades inte klart förrän EFTER vi betalt och flyttat in! Att den taxerades som småhus är faktiskt mitt fel! När jag ringde och frågade om taxeringen så frågade gubben i telefonen vilket jag ville den skulle taxeras som...småhus eller jordbruk. Jag hade noll koll på någonting och sa småhus. Efteråt, när vi ville taxera om till jordbruk istället, så kunde ingen svara på varför jag ens blivit tillfrågad och fått ett val! Förstår du??
Ja, då så hade det kanske varit smart att ha det som Jordbruksfastighet, ty då hade ni kunnat göra avdrag för renoveringskostnader på ekonomibyggnader. Dock ej renovering på bostadshuset.Och priset var inte särskilt högt eftersom det var ett renoveringsobjekt...och renoverat har vi gjort. Såpass att vi höjt värdet mer än det dubbla på två år...
Å andra sidan skulle ni inte kunna dra av räntorna för den del som var på jordbruksdelen när de 5 första åren har gått.
Men det kanske inte spelar någon roll?
Däremot kan det spela roll vid en ev försäljning som ni gör.
Om nu värdet har fördubblats, så kan det öka era chanser att få ut mycket pengar om fastigheten är taxerad som småhusfastighet. Nya ägare har ju inte så mycket nytta av att dra av för renoveringar i 5 år, då det ju är nyrenoverat. Däremot har de antagligen nytta av att få dra av för räntorna under all framtid.
Och det som ni nu inte kunnat dra av mot inkomst av tjänst, det kan ni dra av mot reavinsten på fastighetsförsäljningen.