omregistrering av fastighet

Jomen, läste du inte? Den taxerades inte klart förrän EFTER vi betalt och flyttat in! Att den taxerades som småhus är faktiskt mitt fel! När jag ringde och frågade om taxeringen så frågade gubben i telefonen vilket jag ville den skulle taxeras som...småhus eller jordbruk. Jag hade noll koll på någonting och sa småhus. Efteråt, när vi ville taxera om till jordbruk istället, så kunde ingen svara på varför jag ens blivit tillfrågad och fått ett val! Förstår du??
Då så kan du ta mitt svar som en förklaring på varför "gubben i telefonen" trodde att du ville ha det så. I övrigt så behöver du ju inte undra varför, utan det var ju du själv som valde.

Och priset var inte särskilt högt eftersom det var ett renoveringsobjekt...och renoverat har vi gjort. Såpass att vi höjt värdet mer än det dubbla på två år...
Ja, då så hade det kanske varit smart att ha det som Jordbruksfastighet, ty då hade ni kunnat göra avdrag för renoveringskostnader på ekonomibyggnader. Dock ej renovering på bostadshuset.

Å andra sidan skulle ni inte kunna dra av räntorna för den del som var på jordbruksdelen när de 5 första åren har gått.
Men det kanske inte spelar någon roll?

Däremot kan det spela roll vid en ev försäljning som ni gör.
Om nu värdet har fördubblats, så kan det öka era chanser att få ut mycket pengar om fastigheten är taxerad som småhusfastighet. Nya ägare har ju inte så mycket nytta av att dra av för renoveringar i 5 år, då det ju är nyrenoverat. Däremot har de antagligen nytta av att få dra av för räntorna under all framtid.

Och det som ni nu inte kunnat dra av mot inkomst av tjänst, det kan ni dra av mot reavinsten på fastighetsförsäljningen.

Vinst vid försäljning av en fastighet beskattas väl alltid för sig om jag inte tar fel.

Det som är intressant är om själva verksamheten går med vinst eller inte.

Personligen så drar jag inte av mot inkomst av tjänst och det beror just på att skatten är högre i näringsverksamheten. Men avdragen där har jag ju bara nytta av om verksamheten går med vinst och det skall den göra!

Men det är vanskligt att diskutera detta för jag är inte skattejurist och garanterar att jag har rätt!

Det finns en viss frihet när det gäller att värdera näringsdel kontra privatdel. Om man kan motivera hur man räknar så behöver man inte följa taxeringsvärden tex.

För mig är det tvärtom, jag ser det som en stor fördel att räntor ligger i näringsverksamheten. Jag har ett lågt taxeringsvärde på huset och högt taxeringsvärde på lantbruket så på så sätt kan jag dra av en stor del av räntorna i näringsdelen. Det skulle inte gått om jag bott i villa.

Om man har ett företag som går med vinst så är det ju i näringsverksamheten man vill ha räntorna!

Vinst vid försäljning av en fastighet beskattas väl alltid för sig om jag inte tar fel.
Ja och nej, samtidigt.
Byggnaderna drar man ju av för och lägger på för i näringsverksamheten.
Men det där är knepigt det, man kan trassla in sig totalt om man vill.
Men litet förenklat så kan man ju säga att en jordbruksfastighet består av 2 delar.
Ena delen är bostaden med tomten och andra delen är resten.

Och det är ganska så strängt om vad man får hänföra till resten, d.v.s. näringsdelen.

Jag har ett lågt taxeringsvärde på huset och högt taxeringsvärde på lantbruket så på så sätt kan jag dra av en stor del av räntorna i näringsdelen. Det skulle inte gått om jag bott i villa.

Om man har ett företag som går med vinst så är det ju i näringsverksamheten man vill ha räntorna!
Ja, det där är ju olika. Det var därför som "gubben i telefonen" frågade, för att ge ett val.

Ni som är lärda i detta ämne....Min gård är har ju inte varit jordbruksfastighet då mina svärföräldrar( som bor nere i backen) har ägt alla våra gärden ( har arrenderat gratis) men nu har vi köpt dessa 8,2 hektar mark och detta tillhör ju numera vårt hus o stall....är det fördelaktigare att ha det som jordbruksfastighet( bedriver företag på gården)??

Jag vågar inte råda dig. Går er verksamhet med vinst så tror jag det är bättre med jordbruksfastighet.

Men det är för svårt att råda enskilda så här på nätet men ta kontakt med tex LRF konsult eller någon annan konsult som kan lantbruk och skatter. Är du LRF medlem så tror jag du har en timme gratis rådgivning via telefon.

Om jag har förstått rätt, så måste det vara jordbruksfastighet om det är mer än 2ha brukbar jord.
Hör efter med fastighetsregistret.

Dedriver man företag, så kan man ha i princip vilken fastighet som helst som näringsfastighet.

Förmodlingen är det bästa för dig att dra av mot inkomst av tjänst så länge det går. Om du får fram en topphingst kanske det är fel däremot ;)

:eek: Jobbar ju hårt på det där. :D

I dagsläget är det helt klart mest fördelaktigt att kvitta inkomst mot tjänst. Värdet på vår lantbruksdel är tvärtemot er ganska lågt värderad i förhållande till bostadsdelen så vi har ganska låga räntekostnader. I förlängningen kommer verksamheten genera lite pengar varje år (förhoppningsvis) och då måste jag kunna dra räntan mot dem.

Jo men, när jag frågade "gubben i telefonen" vilka skillnaderna var mellan småhus och jordbruksfastighet så sa han att det inte var några! Och han jobbade ju ändå på skattemyndigheten. Hur ska man då kunna göra ett vettigt val, när man inget vet och inget får veta!

Det är främst bostadshuset vi har renoverat och lite på ena längan, där vi gjort ett pannrum och en tvättstuga. Pannrum fanns inte innan, så vedpanna + skorsten är ju helt nya. Tvättstuga fanns inte heller, bara tvättmaskin i duschen. Och så håller vi på att göra vid ett par rum för uthyrning (a la bopålantgård) i samma länga. Annars har vi inte gjort något direkt med de övriga ekonomibyggnaderna (stallarna mm), så långt har vi inte kommit ännu! Värdeökningen är än så länge pga de renoveringarna vi gjort på boningshuset plus pannrum o tvättstuga.

Vi har inte för avsikt att sälja öht. Vad som sker i framtiden kan man ju inte veta, men inte tusan tänker vi sitta här och planera vad som kan vara bäst för ev köpare i en outgrundlig framtid!

Jag är så väldigt okunnig i allt sånt här, allt bara snurrar i huvudet och det ni skriver är rena grekiskan! Vi är helt nya på sånt här. Så därför har vi bokat tid hos LRF-konsult om ett par veckor. DE måste ju kunna ge oss vettiga svar, som vi förstår!

Förmodligen gör vi allt avigt och baklänges, men det är inte så himla lätt när man är helt oerfaren. Men det är ju misstagen man lär sig på.

Hur ska man då kunna göra ett vettigt val, när man inget vet och inget får veta!
Man får inte bara veta så där, man måste ta reda på själv.
Det är sällan som skattemyndigheten "bjuder" på information.
Som boende i Sverige, så har man skyldighet att ta reda på vilka lagar som gäller det som man håller på med.
Men informationen kommer inte flygande av sig själv, det är förenat med ett ganska så stort arbete att skaffa sig den.

Det är främst bostadshuset vi har renoverat och lite på ena längan, där vi gjort ett pannrum och en tvättstuga. Pannrum fanns inte innan, så vedpanna + skorsten är ju helt nya. Tvättstuga fanns inte heller, bara tvättmaskin i duschen.
Allt det där räknas som bostad för er. Så det skulle i just det fallet inte varit någon skillnad. Där så hade ju "gubben i telefonen" rätt.

Och så håller vi på att göra vid ett par rum för uthyrning (a la bopålantgård) i samma länga.
Det kan man taxera som "näringsfastighet" oavsett om det är jordbruksfastighet eller ej. Man kan också driva det som vilken enskild firma som helst, och då göra avdrag för de investeringar som man gör. Kom bara ihåg att ni måste ha bygglov för dessa rum om ni skall hyra ut dem. Kontakta Miljö och hälsoskydd i din kommun.

Om man förändrar användningsområdet för en byggnad så behövs det bygglov. Såtillvida att det inte är en jordbruksfastighet utomplan och rummen endast är just "gästrum".

men inte tusan tänker vi sitta här och planera vad som kan vara bäst för ev köpare i en outgrundlig framtid!
Nej inte för köparna utan för er som eventuella säljare. Jag tycker nog att det är bra att veta före, vad som kan bli resultatet av olika val som man gör, så att man inte får överraskningar utan medvetet kan välja hur det skall bli.

Så därför har vi bokat tid hos LRF-konsult om ett par veckor.
Det blir nog väldigt bra för er, LRF-konsult kan man få mycket bra hjälp från.

Så här skrev du som svar till någon annan:

Om jag har förstått rätt, så måste det vara jordbruksfastighet om det är mer än 2ha brukbar jord.

Varför skulle då "gubben i telefonen" haft rätt? Och på vilket sätt? HAN gjorde ju inget! Han kunde inte ens informera mig korrekt när jag försökte ta reda på sakerna! Det är i alla fall vad den som hade hand om taxeringarna sa efteråt...hon kunde inte förstå varför vi fick ett val öht! Just pga att det är en gård med mer än 2 ha mark till (åker/bete). Så varför ger du *mig* andra svar???

Det är ju knappast så att jag sitter och väntar på att stekta sparvar ska flyga in i munnen på mig. Luskar man runt för att ta reda på saker så är det ju svårt om man inte får tag på rätt information, eller hur?

Och varför skulle inte skattemyndigheten kunna ge ut korrekt information? DE är ju experterna! DE borde veta när man frågar! Eller åtminstone peka i rätt riktning så man kan fortsätta ta reda på saker man behöver veta.

Enligt byggnadsnämnden här behövs inget bygglov för att hyra ut. Detta pga att det ÄR en jordbruksfastighet och rummen dessutom varit bostad tidigare (sk undantag). Och så bor vi ju dessutom utanför planerat område. Kommunen har redan varit här och kollat och tycker allt ser bra ut.

Såvitt jag vet är det lite olika från kommun till kommun vad de kräver av en.

Jo, jag tror också att LRF-konsult kan ge bättre råd!

Och varför skulle inte skattemyndigheten kunna ge ut korrekt information? DE är ju experterna! DE borde veta när man frågar!
Jo, det kan man ju undra och tycka. Men tyvärr så fungerar det inte så.
Om jag säger så här, en skattejurist får väldigt bra betalt om den arbetar på ett företag, ringer det några klockor då?

Skattemyndighetens mål verkar bara vara att hitta så mycket gömda skattepengar som möjligt, inte att hjälpa folk att göra rätt.
För om folk gör fel, så kan de ju inkassera straffavgifter också.
LRF-konsult och Ernest & Young är vad jag rekommenderar.

h rummen dessutom varit bostad tidigare (sk undantag
Det avgör ju saken, då så ÄR de ju redan det ni skall använda dem till.

Såvitt jag vet är det lite olika från kommun till kommun vad de kräver av en.
Ja, det är ju det, så man måste ju alltid fråga.
Men det har ni ju gjort, så då är i alla fall det klart.

hon kunde inte förstå varför vi fick ett val öht! Just pga att det är en gård med mer än 2 ha mark till (åker/bete).
Han kanske ville vara snäll.
Det går ju att göra tomt av en del så att man kan hävda att JORDBRUKS-marken inte 2ha.

Varför skulle det varit snällt? Det är det jag inte förstår! Varför det skulle vara "bättre" att ha fastigheten taxerad som småhus när det trots allt är en jordbruksfastighet?

Alla vi pratat med hitintills har sagt att det är en fördel med jordbruksfastighet på många olika sätt. Speciellt om man som vi har djur som man vill ha med i verksamheten.

Men, men. LRF-konsult klarar säkert av att räta ut våra frågetecken! De känner ju dessutom till allt ang området vi bor i etc. Ser fram emot vårt besök!

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 104
Senast: Tualma
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 133
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 539
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar