Områdets ofrivilliga uppfostringsanstalt

Min hund skulle gladeligen dräpa alla hundar hon ser om hon fick.
En gång kom det en tax springandes över vägen mot oss och min hund gick i gång. Gubben som hade taxen fråga om det var en tik. Taxen var ju en hane så det var ingen fara. Jag skulle precis vråla till att min hund äter andra hundar när hon gör ett sånt redigt vrål att taxen vände tillbaka till husse.
En annan gång så kom det en liten JR:devil: springandes fram. Den fick nog ett nyp för den pep till och vände. Just den hunden är alltid lös och springer fram till hundar och hästar. Min ena häst är lite skeptisk till hundar men har blivit bättre. Jag hoppas varje gång att hon ska få ett bryt och skicka byrackan åt nått varmare ställe :devil:

Jag brukar också ha extremt stor tolerans.Iaf om man jämför med de flesta på nätet. Så länge hundarna som springer fram till oss inte ska slåss brukar jag låta dom hälsa och prata en stund istället då mina hundar funkar väldigt bra med andra hundar. Men att någon skulle använda oss som träningssobjekt sådär hade gjort till och med mig helt vansinnigt ledsen på ägarna.

Ja att folk har dålig koll, för långt flexikoppel eller bara allmänt lata kan jag ofta stå ut med. Speciellt förr när jag hade flatte, då kunde dom gärna få komma fram och bli grovhånglade. Men nu är det så utstuderat knäppt, plus att det blir KAOS.

Det är av sakerna jag i saklig ton försökt förklara för dessa personer. Men nej, dom fattar inte att deras hundar kan tycka att det är en belöning att bli utskällda av andra hundar.
Kan du sätta dina hundar, kliva framför och meddela att dina hundar inte agerar uppfostrare, men att du kan göra det med hjälp av sparkar, om nu syftet är att hunden ska bli bestraffad för att springa fram?

Och om de inte uppskattar det så kan du ju tipsa om nån lämplig, närliggande brukshundsklubb med kurser där de kan få hjälp med att lära hunden att inte springa fram till andra hundar, istället för att du och dina hundar ska utföra de tjänsterna gratis.

Kan du sätta dina hundar, kliva framför och meddela att dina hundar inte agerar uppfostrare, men att du kan göra det med hjälp av sparkar, om nu syftet är att hunden ska bli bestraffad för att springa fram?

Jo mina kan jag platslägga alt platsa och gå fram och lösa situationen. Måste jobba på att vara snabbare på det men det är helt klart vägen att gå känns det som. Största problemet är ju dom som kommer bakifrån utan att man hinner se dom.

Jag har haft en tik som blev biten några gånger av grannens lösspringande hund och blev efter det väldigt osäker och utåtaggerande i hundmöten. Hon var totalt rabiat.
Jag slet under resten av hennes liv på att jobba med henne i hundmöten så att hon skulle fungera "normalt". Det var en ständig process som jag fick uppdatera.
En framrusande hund till henne skulle resultera i allt arbete förjäves och troligtvis ett slagsmål.

Folk som inte fattar vilken skada en framspringande hund kan åstakomma även om den både är frisk och snäll ska ingen hund ha.

Ja att folk har dålig koll, för långt flexikoppel eller bara allmänt lata kan jag ofta stå ut med. Speciellt förr när jag hade flatte, då kunde dom gärna få komma fram och bli grovhånglade. Men nu är det så utstuderat knäppt, plus att det blir KAOS.
Ja det är helt galet respektlöst särskilt när dina hundar tar illa vid sig.

Jo mina kan jag platslägga alt platsa och gå fram och lösa situationen. Måste jobba på att vara snabbare på det men det är helt klart vägen att gå känns det som. Största problemet är ju dom som kommer bakifrån utan att man hinner se dom.
För min förra hund hade det motsatt effekt. Väldigt bra och lydig schäfertik för övrigt. Kunde ligga plats med främmande hundar. Men om matte blev arg på framrusande hundar tände hon till tiotusen gånger värre och skulle hjälpa till och döda den framrusande hunden. Där hjälpte bara att försöka vända bort från hunden alt. Tvångshålla henne runt munnen om hunden kom för nära :(

Låter som att skunkspray/färgspray är det som återstår. Jag hade ett som gav blå färg och stank, var för att avskräcka ev tvåbenta galningar (tanken på den tiden var att polisen skulle hitta dem lättare, färgen skulle vara skitsvår att få bort, o antagligen att buset skulle tro det var pepparspray.. minnet sviker är en del år sen) men jag kom på att det inte är så trevligt för hundägare med blå illaluktande hundar. Jag hade sagt åt ägarna att nästa gång sprayar jag din hund. Vore ju högst intressant att se dem försöka klaga nånstans :meh:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 218
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 355
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 918
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar