"Omplaceringshund"

Halifaxen

Trådstartare
Har tänkt att skaffa en så kallade "omplaceringshund". Var först ute efter att skaffa en valp men har insett att jag inte kommer ha den tiden för en valp just nu. Så en omplaceringshund skulle passa bra.

Vad ska man tänka på när man skaffar en sådan hund?

// halli

Sv: "Omplaceringshund"

Har tänkt att skaffa en så kallade "omplaceringshund". Var först ute efter att skaffa en valp men har insett att jag inte kommer ha den tiden för en valp just nu. Så en omplaceringshund skulle passa bra.

Vad ska man tänka på när man skaffar en sådan hund?

// halli

Eftersom du inte har tid för en valp ska du vara noga med att omplaceringen inte är en problemhund, och helst inte en alltför aktiv hund. Anledningen till att den inte bör vara alltför aktiv är egentligen bara det att folk som omplacerar sina hundar pga tidsbrist har en viss tendens att redan ha låtit hunden sakna tillräcklig aktivering ett tag. En aktiv hund kan då ha skapat tråkiga stressbeteenden, trots att den egentligen inte är en problemhund.

Sedan är det bara personkemi mellan dig och hunden + ett friskhetsintyg som behövs.

De är juh helt beroende på va du ska ha för hund!

Ja har en hund hemma nu vuxen som kom till mig för någon månad sen! Hon är de inga problem med hon är som vilken hund som hellst bara omständigheter hos ägaren som gör att det inte fungerar därhemma!

Har inte kusnkapen för att ta mig an problem omplaceringshundar tycker jag och därför blev de just denna :)

Okej. Nej det vill jag inte ha en problem hund utan jag är ute efter en hund där matte eller husse inte längre har den tiden som hunden behöver om du förstår.

Har mejlat på en och hoppas på svar snart :)

Okej vad kul att det fungerar bra med hunden :)

Det är nått sånt jag med vill ha.

Men om det är någon speciell ras du är ute fter,så ring en kennel och kolla läget!
Dom kanske har en "gammal" avelstik,som ej längre ska var i avel eller fått tillbaka någon vovve!

Min omplacering kommer från en uppfödare!

Men om det är någon speciell ras du är ute fter,så ring en kennel och kolla läget!
Dom kanske har en "gammal" avelstik,som ej längre ska var i avel eller fått tillbaka någon vovve!

Min omplacering kommer från en uppfödare!

Eller kolla med rasklubben för den rasen, där finns ofta omplaceringar.

Jag är inte ute efter nått speciellt.

Men den jag mejlat på är en Jack Russle/chiuhua....

Ajjajaj,en blandras

Väldigt nödvändig kommentar...

Det är en sak att vara emot blandrasavel och inte skaffa valp av en oseriös uppfödare och en helt annan sak att erbjuda ett nytt hem till en omplacering.

edit. såg nu att du skrev att du själv har en och tydligen var sarkastisk :)

Är hunden vuxen kan du ju enkelt se om den passar dig. Då spelar inte ras eller korsning någon roll, individen är klart definierad.

Bra svar:)
Tog själv en omplacering på 7 1/2 månad.Detta var inte en problemhund utan förra ägaren hann inte med henne pga ett handikappat barn hemma.Precis som Duvan skrev så ser du ju hur hunden är om den är lite äldre.Ska du bara ha hunden till sällskap så spelar det inte någon roll om hunden är en blandras.Att ta en omplacering är förståss enklare med att du slipper valpstadiet och allt vad det för med sig med rumsrenhet,ensamhetsträning mm Nackdelen med en äldre är att den kanske har fått/lärt sig olater som man inte vill ha.Tänk efter vad du vill ha för hund innan och leta efter detta.Som någon skrev så KAN det ju innebära mycket jobb med en omplacering om förra ägaren haft ont om tid och hunden behöver uppfostras på nytt.Lycka till med ditt köp:)

Jag har just nu en omplacering som jag fått tag i genom rasens egen hemsida. Nuvarande ägaren är väldigt mån om att det blir rätt, så jag har hunden på prov.
Nu är i och för sig det här en hund med en del problem.

Men att ha den på prov tycker jag är ett alternativ, och ett seriöst tänkande från nuvarnande ägare, så vovven inte får vandra runt.

Exakt. Jag tittade på en omplaceringshund en gång i tiden men ansågs som oseriös när jag frågade om hunden var vaccinerad eller ej så de gav bort henne till någon annan utan att tala om det för mig. "En seriös hundmänniska sätter hundens bästa framför några papper...!" :crazy:

Har ägaren "för bråttom" med att bli av med hunden skulle jag bli lite vaksam, det kan tyda på att de försöker maska över några problem. Är de däremot noga är det ett gott tecken. Likaså om de går med på att du får ta hunden på prov ett tag.

Jag är stolt ägare till två omplaceringar, både såldes pga av tidsbrist och en även pga allergi.
Detta är ju då tyvärr inte alltid sanningen.
En hade blivit inlåst och fått en del stryk vilket resulterade i en hund med tydliga och uttalade beteendestörningar.
Den andra var inte rumsren, och en VÄLDIGT aktiv hund som inte passade så bra på 4:e våningen i Sthlm..
Båda var mellan 7-9 mån.
Stora hundar som inte fått den uppmärksamhet som krävs vilket tyvärr resulterar i diverse "problem".
Båda damerna är nu världens bästa hundar (tycker matte förstås :D)och fungerar kanon.
Var bara nogrann i ditt sökande och se så att det inte finns några "dolda" problem eller fel.

PS Båda mina är också hemska blandraser, och dessutom schäferblandningar DS

Exakt. Jag tittade på en omplaceringshund en gång i tiden men ansågs som oseriös när jag frågade om hunden var vaccinerad eller ej så de gav bort henne till någon annan utan att tala om det för mig. "En seriös hundmänniska sätter hundens bästa framför några papper...!" :crazy:
.

Hahaha!:rofl:

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 565
Senast: hastflicka
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 282
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 450
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10