omplacering

Speciella_tina

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att jag inte kan ha kvar Ella, jag mår stundtals väldigt dåligt, och kombinationen mig och Ella gör att jag mår ännu mer dåligt. Det har blivit en ond cirkel där stimuleringen för Ella blir mindre och mindre, jag får mer och mer dåligt samvete, och jag blir mer och mer frustrerad. Och det går ut över Nemi också. Så jag har bestämt mig för att försöka hitta ett hem till henne, så att hon får en sista chans. Just nu mår ingen i vår familj bra av detta, allra minst hundarna.

Men hur ska jag någonsin hitta ett bra hem till henne? Inomhus är hon världens goaste, hon ligger gärna och myser och hon tar det lugnt hela tiden. Utomhus gör hon ju utfall mot andra hundar, och hon har börjat bli väl ouppfostrad. Drar en del i kopplet och så. Mest pga understimulering och överskottsenergi.

Jag vill inte höra något om hur dålig jag är som inte stimulerar henne, det vet jag redan. Det har som sagt blivit en ond cirkel där allt blir sämre och sämre. Det var egentligen aldrig meningen att jag skulle ha två så krävande hundar, men så hittade jag ju henne i den där källaren, och sen har det blivit att hon stannat. Men nu har jag insett at det inte går längre.

Hur ska jag skriva annonsen? Hur gallrar jag bland de intresserade? Jag berättar om henne så kanske någon kan hjälpa mig?

Hon är ett år gammal, dobermann. Tar det lugnt inomhus, ligger gärna och myser. Fullt ös utomhus. Bra föremålsintresse, bra kamplust. kontaktsökande. problem med at hon drar i kopplet och gör utfall. Fråga gärna om ni vill veta mer för att kunna hjälpa mig!

Snälla moderator, låt inlägget ligga kvar. Det är inte menat som en annons här utan jag behöver hjälp att utforma en annons att lägga ut.

Sv: omplacering

Om du väljer att lägga ut en annons så tycker jag att du kan lägga ut det du har skrivit här, skriv om det lite bara.
Det viktiga är i alla fall att vara ärlig, och även skriva med dina krav på den som eventuellt ska få köpa henne, så minskar du redan där antalet svar och även typ av människor som svarar.

Jag förstår hur jobbigt det måste vara att känna den maktlöshet som verkar uppstå. Nu vet inte jag er historia och hur det utvecklades till att bli så här. Det är stort av dig att erkänna att ni har ett problem och också att du tar till dig att det beror på dig och inte på hunden.

Mitt tips till dig är att rannsaka hela situationen, plocka ner och analysera problemet och det positiva ned i mindre bitar. Har du energin, tiden och fram för allt viljan att ta tag i problemet? Då finns det hjälp att få. Det problemet du beskriver är ett vanligt fenomen bland många hundägare. Det finns proffesionell hjälp att hämta. Har du möjlighet att vända dig till någon klubb i närheten?

Om du bestämt dig att du inte klarar av det och omplacering är ett faktum skulle jag rekomendera dig att söka dig till det närmaste akuthem/omplaceringshem. Det brukar att finnas i kommun eller grannkommun. De har stor erfarenhet av omplaceringar och ett gott kontaktnät.

Lycka till!

Jag skulle ha kontaktat Dobermann-klubben och spridit ryktet via den lokala brukshundklubben. Alltid är det någon som behöver en ny hund.

Jag har inte tiden, energin och orken. Jag har inte psykisk kapacitet att ta tag i det här problemet nu, och jag vet inte när jag kommer ha det igen. Omplaceringshem vill jag inte vända mig till, då ska hon väl först dit och sedan till ett nytt hem? Det vill jag inte, jag vill att hon ska till det nya hemmet direkt från mig.

Senast ändrad:

Ja, det låter som en bra idé, jag ska skriva till dobermannklubben, de har ju en omplaceringssida. Sen ska jag se om jag kan sätta upp lappar på några brukshundsklubbar.

Förresten, hur gör man med betalning? Tar lite betalt för att hon är en "problemhund", eller lite mer för att inte locka till sig de som bara vill ha en gratishund? För mig är inte pengarna det viktiga utan det viktiga är att hon får ett bra hem.

När jag omplacwerade min hund kontaktade jag dels rasklubben, dels la jag ut en annons på Blocket. Jag hittadeden nya ägaren via blocketannonsen.

Jag skrev en hel roman till annons. Där beskrev jag ALLT, alla problem och alla positiva sidor. När jag hittade en tjej som klaffade me dhunden fick hon ha honom på prov i två månder. Skrev ett ontrakt för prövotiden. När den löpte ut träffades vi och skrev på köpekontraktet. Det har gått kanon :)

Det beror lite på stam på hunden och tävlingspotential. Det är vad du kan ta betalt för oavsett problembeteenden.

Vad kan vara rimligt att begära för en dobermann från utställningslinjer som inte är särkilt snygg?! Pappan är Smart Wood Hills Elisir och mamman Bojana De Galius.

Egentligen skiter jag i vad jag får, bara hon får ett bra hem. Jag tänker bara att lägger man ut henne för billigt drar man kanske mest till sig folk som vill ha en billig hund.

Hon har inte gjort MH, tror ni jag ska försöka få gjort det först?

Jag tog 1500, som en symbolisk summa. Då var han röntgad och mentalbeskriven. Det priset var vad jag betalde för honom när jag köpte honom, då bara röntgad.

Ja, det gör jag gärna! Problemet är bara att jag inte har några direkta kontakter som är intresserade av henne eller intressanta för henne. Är inte direkt på brukshundsklubben utan tränar agility på en liten hundklubb. Så för att överhuvudtaget få kontakt med folk behöver jag nästan annonsera. Men nu har jag haft annons rätt länge utan att hitta någon som passar. Jag börjar överväga avlivning, men samtidigt känns det tråkigt med en så ung hund. "Hennes problem" är inte oöverkomliga med rätt ägare.

Nu är jag ingen expert på området och har aldrig lagt ut en annons,men det viktigaste är att du talar om problemet,så att inte nästa ägare försöker och sen skickar vidare hunden igen.

Man kan förstås aldrig veta till 100 % hur hunden kommer få det i framtiden,men samtidigt ska man inte heller dömma alla som oansvariga och hon/han kommer aldrig klara av hunden.Sätt inget pris alls på annonsen utan kolla dig för vad du får för svar.En människa utan pengar kan vara nog så duktig,likväl som "bara" vara ute efter en billig hund.Känn av människan du pratar med,låt dem engagera sig om de är intreserade,ge bort hunden om det skulle kännas rätt eller sälj den inte alls om känslan är fel.....Välj med omsorg även om det drar ut på tiden....Lycka till

Jag har själv haft flera omplaceringshundar och dem har jag fått genom kontakter, där folk inom tex en brukshundsklubb vetat om hunden osv. Så ta gärna kontakt med en dobermannförening som någon skrev, eller någon förening som placerar om hundar, jag tror det finns såna. Då får du hjälp att sålla bland intresserade också.

Jag tänkte uppdatera lite om hur det gått med Ella! efter mycket letande efter ett nytt hem till henne hittade jag tillslut en tjej via Dobbeforum. Efter att ha pratat i telefon med henne några gånger bestämde vi att hon skulle komma och titta, och om allt klickade skulle hon ta henne!

Så nu i osdags kom hon och tittade, och hon gillade vad hon såg! Så hon tog Ella med sig hem, och jag har fått raporter varje dag. Det går verkligen jättebra, Ella har anpassat sig jättebra hemma hos henne. Man märkte direkt att det var en tjej med känsla för hund, hon hanterade Ella på ett jättebra sätt. Hon hade pondus, och korrigerade bara helt lugnt så skärpte Ella till sig. Det går redan mycket bättre med hundmötena berättade hon!

Här hemma är det ocks bättre! Äntligen får jag ork till att träna ordentligt med Nemi igen, och hon har också blivit mer haronisk och tillfreds.

Så allt har verkligen ordnat upp sig till det bästa!

Stort grattis.Vad kul att det gått så bra för er:)

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 670
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 922
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år... 2
Svar
29
· Visningar
2 308
Senast: AraSlei
·
R
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver... 2 3
Svar
59
· Visningar
3 173
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2024