Jo det vart ett jäkla livAaa.....nu vet jag vilken anonns det var. Och var inte självaste vetbas-admin en av gökarna där?
Kul att omplaceringen gick bra.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo det vart ett jäkla livAaa.....nu vet jag vilken anonns det var. Och var inte självaste vetbas-admin en av gökarna där?
Kul att omplaceringen gick bra.
Ja, det är väl precis som med hästar, eller har jag missuppfattat dig? Jag köper en hoppstammad unghäst, den lever inte upp till mina förväntningar och då säljer jag den till det jag tror den passar bättre till, ev dressyr eller endast promenadridning. Men man slaktar/avlivar den inte, för så lät det ( som JAG tolkade det) på schäferentusiasterna på fejjan.Fast har du skaffat en hund för ett specifikt ändamål och den inte klarar det så blir det ju inte som det var tänkt. Istället för att ställa undan hunden där den inte kommer till sin rätt kan den komma till ett hem där den uppskattas. Det är inte så ovanligt bland hundmänniskor som jobbar mycket med sina hundar, att de omplaceras om de inte funkar som man tänkt.
Och hästar är annorlunda, man lever inte med dem 24/7, de präglas inte heller lika mycket på sin ägare.
Det var exakt det jag menade. Med "värdelös" tänkte jag "att avliva", dvs helt utan värde. Kan man sälja något är det inte värdelöst, i ordets rätta betydelse.Fast det är den ju om du är hoppryttare med ambitioner
Då gör man som med hunden,omplacerar den till någon annan.
Ja det där var en övervägning men genom att vi skulle annonser på just FB och vi var väldigt osäker på vad vi skulle få för svar så valde vi att inte skriva ut. Tanken med att inte skriva ut precis allt (pris och namn) var för att dom som mailade skulle vara tvungen att fråga.
Om någon skickade och enbart frågade om pris och inget annat stod så sållade vi bort dem direkt, om dom istället skrev lite om sig själv samtidigt som de frågade efter saker som MH, röntgen, registreringsnummer eller fullständigt namn för att själv kolla upp hunden kändes det iallafall som att den som satt på andra sidan skärmen åtminstone förstod grunderna i att införskaffa brukshund och inte bara ville ha en billig hund.
Så här i efterhand är jag glad att vi valde detta sätt och att inte ägaren till hunden själv hade möjlighet att annonsera på FB utan att det gick via mig. Det är uppenbart att det är väldigt kontroversiellt att sälja en brukschäfer med orden "passar inte som skyddshund". I samband med annonsen vart vissa så upprörd att de fick stängas av helt från en av grupperna- en man gav rådet (utan att ha träffat hunden och utan att ha mer info än den ni har här) att avliva hunden eftersom en schäfer som inte fungerar i skyddet är en vek hund som ingen normal människa skulle vilja ha, han menade också att det var högst oseriöst av oss att prova omplacera en sådan hund....... En annan tyckte att vi var oseriös som skrev ut att hunden var försiktig och inte passade för skydd - eftersom vi då omöjligt kunde vara intresserad av att omplacera hunden när vi medvetet gjorde så dålig reklam för den.
Jag valde att inte bemöta kritiken alls (det gjorde många andra för min räkning) men jag tyckte det var väldigt obehagligt att folk går på som de gör bara för att de sitter bakom en dataskärm.
Inte kontroversiellt alls bland folk som kan hund och är aktiva på riktigt. Men det är för de wannabes/världsmästare som bygger sina egon på forum. De har ju alltid en bättre lösning eller en bättre hundFast nä, inte är väl det kontroversiellt. Händer då och då i min värld att hundar kasseras från tjänst eller sport och inte höjer någon på ögonbrynet för det.
Det här är ju OT men en viss person på FB är ju inte riktigt riktig om man säger så... Är blockad från personen och gruppen för något jag skrev i en privatpersons blogg. Nog lika bra det, med tanke på hur hen beter sig med folk som har "fel" åsikter .Inte kontroversiellt alls bland folk som kan hund och är aktiva på riktigt. Men det är för de wannabes/världsmästare som bygger sina egon på forum. De har ju alltid en bättre lösning eller en bättre hund
Finns flera sådana. "Admin" är ju den värsta. Men även ett par uppfödare och lite annat folk beter sig så. Det är pinsamt.Det här är ju OT men en viss person på FB är ju inte riktigt riktig om man säger så... Är blockad från personen och gruppen för något jag skrev i en privatpersons blogg. Nog lika bra det, med tanke på hur hen beter sig med folk som har "fel" åsikter .
Har du lekt på vetbas?Det här är ju OT men en viss person på FB är ju inte riktigt riktig om man säger så... Är blockad från personen och gruppen för något jag skrev i en privatpersons blogg. Nog lika bra det, med tanke på hur hen beter sig med folk som har "fel" åsikter .
Vetbajs - den som har flest medlemmar i sin FBgrupp när hen dör vinner !Har du lekt på vetbas?
Finns flera sådana. "Admin" är ju den värsta. Men även ett par uppfödare och lite annat folk beter sig så. Det är pinsamt.
Den var jag med i i cirka 20 min. Fick hjärnblödning av folk med schäferblandisar som påstod att det var minsan lika mycket schäfer som en med stamtavla, vita-schäfer-diskussionen, idiotiska parningsförslag, träningsförslag och trollkonster mot allt från höftledsproblem till stukad tass...Kanske förklarar lite bättre nått jag såg nyligen, att det finns fb-grupper som "Schäfer Vänner utan dumma kommentarer"...
Sorry for OT.
Den var jag med i i cirka 20 min. Fick hjärnblödning av folk med schäferblandisar som påstod att det var minsan lika mycket schäfer som en med stamtavla, vita-schäfer-diskussionen, idiotiska parningsförslag, träningsförslag och trollkonster mot allt från höftledsproblem till stukad tass...
Schäfer är ju en stor ras med stor mångsidighet så det blir väl en del grupper för olika typer av folk, sporter och även olika typer av hundar.Haha! Blev bara förundrad över hur många schäfergrupper det fanns vid en kvick sökning, men iofs är det väl och har varit en väldigt känd och populär ras.
Apropå trollkonster påminde du mig precis om en sak jag en gång såg.. nån som sålde magiska droppar som i princip botade allt (bl.a. fukteksem - för att hälla vatten på dem är ju en bra idé!?). Iofs kunde de även konsultera/prata med hundar på distans och få reda på vad deras mentala problem orsakades av och på så sätt bota dem också - så det var ju alltihopa väldans trovärdigt.
Ursäkta igen för OT, ska lägga av med det nu
Näh inte i verkligheten men på FB var det uppenbarligen det. Även om alla inte va otrevliga så var det EXTREMT många som liksom såg det som en utmaning "det går att träna, låt mig bevisa det". Att hunden har betydligt bättre sidor (exempelvis att han älskar lydnad) brydde dom sig inte om medans vi ansåg att självklart går det att träna men vad är syftet när hunden inte tycker det är "roligt" och det finns så många andra hundar som både har potensial och tycker det är mer än roligt. Men det kunde människor på fb inte acceptera. (Men så kan ju inte heller dom veta att ägaren inte är någon nybörjare som bara lekt utan att hunden tränats tillsammans med människor som tävlar/tävlat på VM nivå)Fast nä, inte är väl det kontroversiellt. Händer då och då i min värld att hundar kasseras från tjänst eller sport och inte höjer någon på ögonbrynet för det.
Den har väl alltid varit stor och därmed har det synts tydligt de fanatiska "schäfermänniskorna" som absolut inte går att diskutera nåt alls med oavsett om det gäller schäfer eller nåt annat...hade några i morsans vänkrets som var "smått" galna...typ...Schäfer är ju en stor ras med stor mångsidighet så det blir väl en del grupper för olika typer av folk, sporter och även olika typer av hundar.
Näh inte i verkligheten men på FB var det uppenbarligen det. Även om alla inte va otrevliga så var det EXTREMT många som liksom såg det som en utmaning "det går att träna, låt mig bevisa det". Att hunden har betydligt bättre sidor (exempelvis att han älskar lydnad) brydde dom sig inte om medans vi ansåg att självklart går det att träna men vad är syftet när hunden inte tycker det är "roligt" och det finns så många andra hundar som både har potensial och tycker det är mer än roligt. Men det kunde människor på fb inte acceptera. (Men så kan ju inte heller dom veta att ägaren inte är någon nybörjare som bara lekt utan att hunden tränats tillsammans med människor som tävlar/tävlat på VM nivå)
Finns ju även en del hundar som kan triggas för mycket av skyddet och det krävs enorm skicklig förare för att reda ut det. En sådan hund blir fantastisk med rätt styrning och hemsk med lite bristfällig styrning. Då är det bättre att sysselsätta hunden med andra tankenötter som nosarbete, lydnad el annat.Jag tycker ju att skyddet ska vara en gren just för hundar som besitter de rätta egenskaperna, inte något som man tränar för att ens hund har en ras och stam som borde passa oavsett om individen fungerar för det eller ej. Jag letar så smått efter en schäfer men eftersom jag "bara" är intresserad av att köra spår/sök och lydnad så skulle en hund som inte har det som krävs för skyddet passa mig utmärkt.