Ja det där var en övervägning men genom att vi skulle annonser på just FB och vi var väldigt osäker på vad vi skulle få för svar så valde vi att inte skriva ut. Tanken med att inte skriva ut precis allt (pris och namn) var för att dom som mailade skulle vara tvungen att fråga.
Om någon skickade och enbart frågade om pris och inget annat stod så sållade vi bort dem direkt, om dom istället skrev lite om sig själv samtidigt som de frågade efter saker som MH, röntgen, registreringsnummer eller fullständigt namn för att själv kolla upp hunden kändes det iallafall som att den som satt på andra sidan skärmen åtminstone förstod grunderna i att införskaffa brukshund och inte bara ville ha en billig hund.
Så här i efterhand är jag glad att vi valde detta sätt och att inte ägaren till hunden själv hade möjlighet att annonsera på FB utan att det gick via mig. Det är uppenbart att det är väldigt kontroversiellt att sälja en brukschäfer med orden "passar inte som skyddshund". I samband med annonsen vart vissa så upprörd att de fick stängas av helt från en av grupperna- en man gav rådet (utan att ha träffat hunden och utan att ha mer info än den ni har här) att avliva hunden eftersom en schäfer som inte fungerar i skyddet är en vek hund som ingen normal människa skulle vilja ha, han menade också att det var högst oseriöst av oss att prova omplacera en sådan hund....... En annan tyckte att vi var oseriös som skrev ut att hunden var försiktig och inte passade för skydd - eftersom vi då omöjligt kunde vara intresserad av att omplacera hunden när vi medvetet gjorde så dålig reklam för den.
Jag valde att inte bemöta kritiken alls (det gjorde många andra för min räkning
) men jag tyckte det var väldigt obehagligt att folk går på som de gör bara för att de sitter bakom en dataskärm.