Omplacering

Han är ju en pärla på alla sätt. Helt rumsren, kan gå lös, springer både kopplad och lös med cykel, lättlärd och vänlig mot både barn, vuxna och andra djur. Ingen jakt, skäller inte och är bara en så suverän hund. Ska han behöva flytta måste det vara till verkligen rätt personer.
Jag tar den!
...
eller vänta.. jag måste kanske kolla med maken... ;) möjligen tycker han att tre hundar är för mycket.. ;)

Jag hade kunnat tänka mig betala samma pris för en omplacering som för en valp, av den anledningen att man mer vet "vad man får" och för att valp inte passar i mitt liv.

Har faktiskt bara haft omplaceringar och det är kanske därför som jag bara ser fördelar med det jämfört med valp..

Vi omplacerade vår hund när han var 10månader. Renrasig ( reggad i motsvarande SKK) från en välrenommerad uppfödare, frisk, rumsren, hade gjort valpkurser och unghundsdressyr samt börjat med sök, enkel hund som fungerade med barn, hundar, katter o smådjur. Var också alltid lös osv.
Jag kontaktade uppfödaren som självklart erbjöd sig att ställa upp men där skulle han inte få stanna. Dà pratade jag med instruktören på hundklubben och 2 dagar senare ringde en kvinna. Hon sökte en unghund eftersom hon jobbar och kan ha hunden med sig men inte optimalt med en liten valp. Vi gjorde så att eftersom vi dagen efter skulle på semester ( hunden skulle egentligen följa med eftersom vi inte hittat hundvakt) fick hon ha hunden i 2veckor mot em summa motsvarande pensionatkostnad. När vi sedan bestämde oss för att inte hämta hem honom skrev vi den summan som köpesumma i kontraktet ( men inga pengar bytte ägare).
Jag tycker inte att en frisk unghund ska vara gratis egentligen. Några tusen tycker jag att ni kan begära. Sedan är det ju i slutändan hjärtat som styr.

Hoppas att det går bra för er hur ni än gör. Ibland när jag är ute o springer träffar jag på vår ögonsten. Det är de bästa joggingturerna❤️

Litet tillägg:
Det är ett jättejobbigt beslut. Att ens börja tänka tanken är ju knäckande, särskilt när det inte är hunden i sig som är fel. Men när beslutet väl är fattat och genomfört ( för det är skitjobbigt däremellan) så blir det lättare. Sorgligt, tomt och ledsamt. Men då är det gjort. Utan överdrift-jag tänker på vår hund v a r j e dag ( hänger här tex) och jag saknar honom, fast det gått 1,5 år.. Men när det värsta lagt sig försvann ocksa spänningen och oron det inneburit innan allt var klart. Det blir lättare sen.

Nu ikväll så känns det så otroligt främmande att han inte skulle vara här. Men som tur var, det är bara EN tråd i det hela så jag hoppas av hela mitt hjärta att jag inte behöver dra hårt i just den här.

En vuxen hund av sällskapsras ska man nog inte förvänta sig att få många kronor för. En unghund utan olater betingar något mer. Dock inte några större pengar eftersom majoriteten av sällskapshund-köpare hellre vill ha en valp.

De enda hundar som ökar i värde är injagade jakthundar, fullt fungerande vallhundar och brukshundar till tjänst eller med tävlingsmeriter.
Tills jag hade Caesar så hade jag hållt med dig. Nu känner jag mer att om jag någonsin köper hund igen så betalar jag jag glatt MINST valppris för en i övrigt frisk och trevlig hund som inte har separationsångest...

Jag betalade halva valppriset, dvs 3000:- Billigt då hunden är renrasig med stamtavla. Men samtidigt, vi hade haft hunden i ett år, de hade inte tid och var superglada att han hittat ett nytt hem. Hunden är inte utbildad, tränad eller liknande. Bara en jäkligt shysst sällskapshund.

Jag har en omplacering som kom när han var 9 månader. Det gick genom uppfödaren som köpt tillbaka honom enligt SKK:s avtal. Jag betalade 3000 mindre för honom än vad en valp på 8 veckor kostade. Det är många år sedan nu, han ska snart fylla 16 år och bor fortfarande hos mig. Så mitt råd är att kolla på SKK vad som är normalt att man räknar av på priset om man returnerar till uppfödaren. Sätt sen ett pris som är i paritet med det. Jag skulle vilja säga att ju högre pris man sätter desto färre oseriösa kommer att höra av sig. Stämmer sen magkänslan med någon så kan man alltid göra en överenskommelse om priset er emellan utan att någon annan får veta.

Vi omplacerade ju nyligen en schäferhanne på 2år. En frisk, snygg hanne med grunderna i samtliga bruksgrenarna. Startad i lydnadsettan där han tog första pris och blev klubbmästare i lydnad. Otroligt snäll, barnvänlig och helt utan pip och skrik. Omplacerades pga att han inte hade tillräckligt med drifter i skyddet utan var heltenkelt lite för snäll och försiktig för att komma till några högre klasser inom skydd.

Vi gick tillväga så att vi började kolla vårt eget kontaktnät och kontaktade uppfödaren men denne hade mest intresse av att omplacera honom till väktare mm (den inriktningen på kenneln) något som vi redan uteslutit (pga tidigare nämnde skäl -för snäll och för försiktig) utan vi ville att han skulle bli en familjehund där han kunde få fortsätta jobba inom spår/sök/lydnad som han faktiskt tycker om.

Så efter några månader tog vi beslut att annonsera ut honom på FB. Jag la ut annons på just schäfer och brukssidor. Vi skrev helt sanningsenligt om hunden där vi också förklara att han inte såldes som skyddshund eller tjänstehund och varför vi tagit detta beslut.

Vi skrev medvetet inte ut hundens namn och vi nämnde inget om pris. Vi tänkte att är dom seriöst intresserad hör dom av sig än då.... Mailen bokstavligen haglade in de kommande dagarna så då var det bara till att sätta sig och sortera. Dom som vi ansåg verkade vettig lämnade vi ut fullständiga uppgifter till men vi satt aldrig något pris på honom (vi tänkte att hittar vi rätt hem så skänker vi bort honom men det sa vi aldrig i detta skede) efter en vecka hade vi haft telefonkontakt med tre stycken varav den ena kom och hämtade honom med dealen att de skulle ha honom på prov en månad. De kunde inte ha blivit bättre och efter två veckor ringde de och ville betala för honom trots att vi sagt att vi bara skulle skriva över honom om de var nöjd så de fick beta den summan de hade råd med (två unga personer som väntar barn) så de satt själva priset 4000kr.

Tre månader senare lämnar de fortfarande uppdateringar varje vecka och alla är jättenöjda. Hunden kunde inte ha fått det bättre :)

Nej, jag hade inte räknat med att han stigit i värde precis, vet ju att nästan alla vill ha valp. Men det är ju en ganska stor diff mellan 18.000 kr och gratis för en frisk väluppfostrad hund som inte ens är ett år.
En frisk och väluppfostrad hund ska inte vara några problem att få ut en skaplig summa för, kan jag tycka. Kanske inte valppriset utan något lägre kanske såvida det inte är meriter m.m. som höjer värdet som sådant. Däremot, föreligger det ett problem är åtminstone inte jag villig att betala så mycket, om ens något. Har inte betalat nåt för de problemhundar jag tagit mig an någonsin oavsett om det varit renrasigt eller blandraser. ´Men, det finns även de som gärna betalar valppriset för att dom slipper valpperioden så släng ut en annons och se vad du får för svar. Dock, jag rekommenderar en första kontakt med uppfödare och rasorganisationen.

@Is, vad var anledningen till att du inte skrev ut namnet? Jag och vänner tänker ungefär att om hunden nu är reggad, då finns det ingen anledning att inte skriva ut det, för då kan ju de som är intresserade snabbt kolla upp hunden på tex hunddata för att se om det alls är en hund de vill ha.

@Is, vad var anledningen till att du inte skrev ut namnet? Jag och vänner tänker ungefär att om hunden nu är reggad, då finns det ingen anledning att inte skriva ut det, för då kan ju de som är intresserade snabbt kolla upp hunden på tex hunddata för att se om det alls är en hund de vill ha.

Ja det där var en övervägning men genom att vi skulle annonser på just FB och vi var väldigt osäker på vad vi skulle få för svar så valde vi att inte skriva ut. Tanken med att inte skriva ut precis allt (pris och namn) var för att dom som mailade skulle vara tvungen att fråga.
Om någon skickade och enbart frågade om pris och inget annat stod så sållade vi bort dem direkt, om dom istället skrev lite om sig själv samtidigt som de frågade efter saker som MH, röntgen, registreringsnummer eller fullständigt namn för att själv kolla upp hunden kändes det iallafall som att den som satt på andra sidan skärmen åtminstone förstod grunderna i att införskaffa brukshund och inte bara ville ha en billig hund.

Så här i efterhand är jag glad att vi valde detta sätt och att inte ägaren till hunden själv hade möjlighet att annonsera på FB utan att det gick via mig. Det är uppenbart att det är väldigt kontroversiellt att sälja en brukschäfer med orden "passar inte som skyddshund". I samband med annonsen vart vissa så upprörd att de fick stängas av helt från en av grupperna- en man gav rådet (utan att ha träffat hunden och utan att ha mer info än den ni har här) att avliva hunden eftersom en schäfer som inte fungerar i skyddet är en vek hund som ingen normal människa skulle vilja ha, han menade också att det var högst oseriöst av oss att prova omplacera en sådan hund....... En annan tyckte att vi var oseriös som skrev ut att hunden var försiktig och inte passade för skydd - eftersom vi då omöjligt kunde vara intresserad av att omplacera hunden när vi medvetet gjorde så dålig reklam för den. :banghead::banghead::banghead::banghead:

Jag valde att inte bemöta kritiken alls (det gjorde många andra för min räkning:bow:) men jag tyckte det var väldigt obehagligt att folk går på som de gör bara för att de sitter bakom en dataskärm.

Ja det där var en övervägning men genom att vi skulle annonser på just FB och vi var väldigt osäker på vad vi skulle få för svar så valde vi att inte skriva ut. Tanken med att inte skriva ut precis allt (pris och namn) var för att dom som mailade skulle vara tvungen att fråga.
Om någon skickade och enbart frågade om pris och inget annat stod så sållade vi bort dem direkt, om dom istället skrev lite om sig själv samtidigt som de frågade efter saker som MH, röntgen, registreringsnummer eller fullständigt namn för att själv kolla upp hunden kändes det iallafall som att den som satt på andra sidan skärmen åtminstone förstod grunderna i att införskaffa brukshund och inte bara ville ha en billig hund.

Så här i efterhand är jag glad att vi valde detta sätt och att inte ägaren till hunden själv hade möjlighet att annonsera på FB utan att det gick via mig. Det är uppenbart att det är väldigt kontroversiellt att sälja en brukschäfer med orden "passar inte som skyddshund". I samband med annonsen vart vissa så upprörd att de fick stängas av helt från en av grupperna- en man gav rådet (utan att ha träffat hunden och utan att ha mer info än den ni har här) att avliva hunden eftersom en schäfer som inte fungerar i skyddet är en vek hund som ingen normal människa skulle vilja ha, han menade också att det var högst oseriöst av oss att prova omplacera en sådan hund....... En annan tyckte att vi var oseriös som skrev ut att hunden var försiktig och inte passade för skydd - eftersom vi då omöjligt kunde vara intresserad av att omplacera hunden när vi medvetet gjorde så dålig reklam för den. :banghead::banghead::banghead::banghead:

Jag valde att inte bemöta kritiken alls (det gjorde många andra för min räkning:bow:) men jag tyckte det var väldigt obehagligt att folk går på som de gör bara för att de sitter bakom en dataskärm.
Ah, det låter vettigt! De gånger jag reagerat har nog mest varit annonser som gäller små sällskapshundar som tex ska "ha fin stamtavla" men utan att något nämns så att köparen kan kolla upp det.

Men alltså, att folk beter sig sådär otrevligt är ju helt galet. Javisst, som representant för rasen schäfer sett så är det kanske ingen fantastisk supertoppenbra hund, men det kan ju vara en galet bra hund ändå för den som passar ihop med den hunden.

Ah, det låter vettigt! De gånger jag reagerat har nog mest varit annonser som gäller små sällskapshundar som tex ska "ha fin stamtavla" men utan att något nämns så att köparen kan kolla upp det.

Men alltså, att folk beter sig sådär otrevligt är ju helt galet. Javisst, som representant för rasen schäfer sett så är det kanske ingen fantastisk supertoppenbra hund, men det kan ju vara en galet bra hund ändå för den som passar ihop med den hunden.

Ja och det var ju ju våran tanke också. Att en bra träningskompis och familjehund kan han vara för någon med mindre krav än vi även om han inte är den bästa schäfern som gått på denna jord (vi skulle ju placera om honom av den anledningen) men somsagt ett fantastisk hem hittade vi. Där hunden får vara lite läromästare och de nya ägarna är nöjd med att bara ha en hund helt utan problem och som har grunderna så de kan prova sig fram inom brukssporten :)

Ja och det var ju ju våran tanke också. Att en bra träningskompis och familjehund kan han vara för någon med mindre krav än vi även om han inte är den bästa schäfern som gått på denna jord (vi skulle ju placera om honom av den anledningen) men somsagt ett fantastisk hem hittade vi. Där hunden får vara lite läromästare och de nya ägarna är nöjd med att bara ha en hund helt utan problem och som har grunderna så de kan prova sig fram inom brukssporten :)
Så skevt, det är ju som att säga att en hoppstammad häst som inte klarar av en bana på 130 är värdelös.. :cautious:

Så skevt, det är ju som att säga att en hoppstammad häst som inte klarar av en bana på 130 är värdelös.. :cautious:
Fast har du skaffat en hund för ett specifikt ändamål och den inte klarar det så blir det ju inte som det var tänkt. Istället för att ställa undan hunden där den inte kommer till sin rätt kan den komma till ett hem där den uppskattas. Det är inte så ovanligt bland hundmänniskor som jobbar mycket med sina hundar, att de omplaceras om de inte funkar som man tänkt.
Och hästar är annorlunda, man lever inte med dem 24/7, de präglas inte heller lika mycket på sin ägare.

Aaa.....nu vet jag vilken anonns det var. Och var inte självaste vetbas-admin en av gökarna där?
Kul att omplaceringen gick bra.

Ja det låter ju t.o.m. som en hund jag skulle gilla att ha :p

• Gilla
Reactions: Is

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 145
Senast: Hermelin
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 970
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar