Finns det ens någon hund som är glad i barn mellan 1-4 år? Jag tror ärligt talat inte det. Att de anses vara en familjehund är väl för att de i grund och botten är en ganska så förlåtande ras snarare än att de skulle gilla barnen.
Tittar man på statistiken är golden retriever den rasen som biter flest barn. Det är inte för att golden är extremt farliga hundar, utan för att de anses vara så himla bra familjehundar så föräldrarna låter barnen härja med hunden hur de vill och till slut pallar inte hunden mer. Hade det varit en rottweiler, pitbull eller en argsint terrier hade man aldrig låtit barnen hålla på så med hunden. En hund är en hund! Kan barnen inte läsa hundens signaler får hunden vara i sovrummet i lugn och ro medan det är barn i huset. Skulle aldrig utsätta mina hundar för den stressen som barn i den åldern innebär. Den gången i månaden när barnen är där är ju egentligen inget problem. Värre hade det varit om de var där varje dag.
Självklart finns det hundar som är glada i även små barn! Jag har i alla fall en - sedan betyder det naturligtvis inte att jag någonsin skulle ge ens de äldre barnen fri tillgång till sagda hund, men det gör ju även det kontrollerade umgänget betydligt lättare om hunden är vänligt intresserad snarare än morrande osäker med barn i närheten.
Allmänt: Personligen har jag som sagt tvärtom upplevt att vare sig den engelska eller amerikanska cockerspaneiln inte alls är en särskilt förlåtande familjehund.