Omplacera hund?

L

Loppe

Tänkte rådfråga lite om hurvida jag ska försöka oplacera min vovve eller inte, och hur jag går till väga utifall jag bestämmer mig för att göra detta.:confused:

Hunden är en stor 4-vägskorsning med b la leonberger i. Det är en kastrerad hane på 3 år. Supersnäll men har en del i bagaget. Kommer från missbrukarkretsar där han har fått utstå en hel del. Jag har ägt honom i ca 1 1/2 år nu och vi har gjort stora framsteg från dess att jag fick hem han. Finns dock mkt kvar att jobba med.

Nu är det så att jag är gravid i 6e månaden (oplanerad graviditet) och jag känner redan nu (mkt motvilligt) att jag kanske inte kan ge honom allt han kräver. Hur det sedan blir när en liten bebis tillkommer skrämmer mig. Vill inte att hunden ska bli lidande.

Min sambo ställer upp så gott han kan men han ligger ofta borta på jobb mån-tors så jag blir mkt ensam.

Hur hade ni gjort i min situation? Jag är beredd på att kämpa för honom då jag älskar hunden :love:men är det för mkt att hoppas på att jag kommer orka?

Det är vårat första barn så jag kan inte säga att jag vet hur det är att vara småbarnsförälder mer än att det kommer sluka mkt tid och ork..

Så om jag bestämmer mig för att omplacera honom. Var kan man vända sig?Hur formulerar man en annons på bästa sätt? Och var sätter man ut den?

Vill naturligtvis att annonsen ska tas seriöst och inte bli en typiskt bl****t annons med stor besvärlig blandrashund skrikandes om den.. Ska man ta betalt för hunden och iså fall hur mkt kan jag begära?

Tacksam för svar. :)

Sv: Omplacera hund?

Det är ju bara du som kan avgöra vad du kommer orka och vad hunden behöver.
Personligen hade jag inte velat omplacera någon av mina hundar och jag hade tänkt extra noga på hundens bakgrund - är det schysst att låta honom byta hem igen? hur svår är hans problematik? är det troligt att han kommer finna ett tryggt hem eller finns risk att han kommer vandra vidare?

Du kan ju prova att slänga ut krokar bland dina vänner, någon kanske känner någon som vill ha hunden?

Tack för svaret.:)

Det är just de frågorna du ställer som jag brottas med.:)
Jag har alltid tänkt att skaffar man sig en vovvevän så är det för hundens livstid liksom. Har även en äldre herre på 12 år nu.

Leos (som han heter) största problem är att han har svår separationsångest. Detta efter att hans förra ägare brukade binda fast han på olika platser runt om i stan och sedan i fyllan och villan glömma bort han där. Han kunde även bli lämnad ensam i olika hus/lägenheter i flera timmar i sträck. Detta har gjort att han försöker bryta sig ut där han kan.
Sedan han kom hem till oss har han förstört både fönster och dörrar bara av att jag har gått till brevlådan typ.. Mkt tid har vi lagt ner på ensamhetsträning och numera kan han vara ensam hemma i kortare perioder.

Han har även varit mkt besvärlig vid hundmöten. Detta har blivit bättre det med men vi är inte riktigt ända framme än så att säga.;)
I om med att det är en hund som väger närmare 50 kg så har det inte varit lätt när han får/fått sina utbrott. Numera varierar det. Vissa promenader händer det ingenting vid hundmöten och vid vissa är det totalt kaos.

För övrigt är han supersnäll och man kan inte tro att han varit med om allt han varit. Lugn och trygg bland folk,lätt att hantera och stillsam hemma. Älskar alla typ.;)

Det jag är rädd för är att han ska bli åsidosatt och att jag inte kan ägna all den tid som jag borde. Har ingen direkt som kan och vågar rasta honom. Vilket hade underlättat en hel del tidsmässigt sett. Då hade jag kunnat ägna mig mer åt den mentala träning han behöver.

Har redan börjat fiska runt ibland folk runt ikring mig. Alla säger samma sak.. jättego hund men han är för stor och kräver för mkt.

Nu är ju detta inget beslut jag tänker ta nu med en gång och mina planer är att ha kvar han i alla fall tills det att bebisen kommer. Sen får jag se hur det blir typ. :)
Ville mest ha synpunkter som kommer från rutinerade hundmänniskor istället för mina nära och kära som inte riktigt förstår..;)

Sant. Det är bara jag som har lite fördommar..

Hur stort aktiveringsbehov har han?
Hur mycket gör du med honom nu?
Är han nöjd med att bara vara med eller är han aktiveringskrävande?

Har du trädgård kan du ju aktivera honom där,söka godis o träna lydnad ,utan att behöva lämna hemmet så att säga.

Cykel motion ger mycket mer motion än promenader?
Cykla en halvtimme om dagen, är lika bra som en 2 timmars promenad.

Annonsera efter någon som vill ha promenadsällskap?(om ni bor hyffsat centralt)

Omplacering behöver inte alls vara omöjligt, jag har en omplacring från blocket, som har ett gott liv hos mig nu.
Har även vänner som hellre tagit omplaceringar än valp.
Så det finns bra människor, blocket är absolut inget dåligt annonställe, men man får sortera bort de dåliga människorna.

Hundstallet är ju ett bra omplaceringsställe också.
Tror det kostar någon tusenlapp och omplacera privat, men kan ju vara värt.

Lycka till hur du än gör=)
Jag hade behållt hunden och sett hur det går med bebis osv:)
Men det är jag:)

Ett tips jag brukar göra när jag har ont om tid=D

Brukar gå till något gärde med högt gräs, så brukar jag kasta ut min hunds favoritleksak i gräset ett par gånger, så hunden får söka, brukar även köra lite 5-10 minuters enkel lydnad samtidigt, sen är hunden aktiverad=) tid ca 30 min.

Tack för tipsen!:)

Mycket av det du nämt gör jag redan. Så som godissök och enklare lydnad.

Cyklat har jag gjort en hel del innan så det kommer jag garanterat ta upp igen. Just nu är det lite motigt då jag får sammandragningar så fort jag sätter mig på cykeleländet.:crazy: Dessutom är det inget jag vågar göra allt för ofta i och med att han är stor och ganska tung. Vet inte riktigt hur slitsamt det är på hans leder mm.

Innan jag blev gravid och i början så har jag gått och löpt väldigt mkt. Då har ju naturligtvis hundarna varit med.:) Det hoppas jag ju att jag kan början med igen så småningom då jag själv mår dåligt av att inte röra mig.

För övrigt så verkar han inte lida allt för mycket nu när just den fysiska motionen blir lidande. Verkar ganska nöjd bara han får vara med. Sedan försöker jag just nu i alla fall att väga upp det med mer tankeövningar för honom. Även om han inte är den skarpaste kniven i lådan så behöver han ju hjärngympa. :)

Tack i alla fall. Ditt svar fick mig att hoppas att jag kanske kan fixa det ändå.
Jag är livrädd för att jag ska bli för egoistisk och ha kvar honom för min egen skull och inte hans. Tack.

Jag skaffade en kelpie när min äldsta dotter var åtta månader. Visst, det var och är ibland fortfarande jobbigt men det funkar trots allt bra. Hur är din hund med barn?

Han tycker dem är jättemysiga varelser. Nu har han ju bara träffat lite större barn men jag tror inte att det ska vara ngr problem. Däremot förstår han inte sin storlek. Blir gärna lite för "på" om man inte passar han.

Jag tycker att du gott kan prova ha hunden kvar Det är inte alls säkert att han blir att må dåligt av lite mindre motion en period. Kör på så mycket du orkar med motionen, se till att hunden får tänka och arbeta mentalt. Känner du att det blir ohållbart ja med ta beslutet då helt enkelt.

Spontant så tycker jag själv att omplacering är ett utav de sista alternativen med en hund som din som har lite tråkig bakgrund och en ( eller flera?) gånger flyttat tidigare. Känns som att det kan vara svårt att hitta nån vettig som vill ta sig an en sån hund, som säkert är jätte go och mysig men som kräver lite jobb, speciellt som det finns en drös hundar som behöver omplaceras som inte är helt okomplicerade dom heller, marknaden känns rätt så mättad så att säga. Såklart kan man ha tur att hitta ett helt toppen bra nytt hem med det är inte helt enkelt.

Det är lite så jag tänkt om omplacering innan. Finns så många som behöver nytt hem.Många med samma problematik som min. Samtidigt om det inte fungerar här hemma så är det kanske värt ett försök att omplacera. Jag kommer i så fall vara väldigt noga med att han kommer till någon som vet vad de pysslar med och det kommer få ta den tiden det tar. Kommer alltså vara väldigt kräsen.:)
Sen förstår jag att det är svårt med tanke på hans historik och det hjälper ju dessutom inte att han är så stor och så att säga mkt hund i övrigt..

Tack för din åsikt.:)

han har svår separationsångest...han försöker bryta sig ut där han kan... förstört både fönster och dörrar bara av att jag har gått till brevlådan typ.. Mkt tid har vi lagt ner..

mkt besvärlig vid hundmöten... en hund som väger närmare 50 kg..inte varit lätt när han får/fått sina utbrott.. vid vissa är det totalt kaos.

Har ingen direkt som kan och vågar rasta honom...jättego hund men han är för stor och kräver för mkt.

Såhär tänker jag: Det är inte lätt att hitta ett nytt livslångt hem hos rutinerade människor som kan ge den här hunden det den behöver. Risken är mycket stor att det blir flera omplaceringar. Visst kan du prova och se vad du får för svar. Du kan ju ha tur. Men kommer inte det klockrena svaret tycker jag du ska behålla den och se hur det går helt enkelt. Och funkar det inte.. ta bort hunden hellre än att den blir vandringspokal.

Förmodligen fungerar det bra medan du är mammaledig, bekymren kommer sen när dagistiden börjar och man är kräktrött hela tiden.

*KL*
Eftersom han funkar bra med barn så hade jag absolut försökt ha honom kvar. Funkar inte det så hade jag främst försökt placera ut honom via vänner och bekanta, slänga ut lite krokar liksom och då försökt ha lite is i magen tills absolut RÄTT hem dyker upp.
Du skulle även kunna höra med tex Hundstallet eller någon djurskyddsförening (vet inte var du bor).
Som du säger så vimlar det av den typen av omplaceringshundar och många av dem kuskar runt från hem till hem.
Hittar du inte ett hem som känns klockrent så hade jag hellre låtit hunden somna in om det absolut inte går att ha kvar den. Hunden lider inte av att inte finnas mer även om det känns hemskt att ta bort en fysiskt frisk hund.
Angående betalning så tycker jag att det är lite komplicerat, egentligen tycker jag inte att man tar betalt för att omplacera den typen av hund MEN samtidigt hade jag inte velat ge bort den till någon som kanske tar den för att den är gratis/billig.
"Låtsas" som att du vill ha betalt fast de inte behöver netala när det väl kommer till kritan?

En alternativ lösning om du har för lite tid/ork kanske är om du kan hitta någon som kan aktivera och motionera hunden ibland, eventuellt mot viss ersättning? Det kan det ju vara värt för att få ha kvar hunden, förutsatt att man har den ekonomiska möjligheten.

Hoppas att det löser sig för er!

Detta efter att hans förra ägare brukade binda fast han på olika platser runt om i stan och sedan i fyllan och villan glömma bort han där.
:(:cry: Stackars, stackars hund!

Till trådens ämne:
Blocket är inte sämre än nåt annat ställe men naturligtvis får man sålla bland intressenterna. Jag hade velat ha en prövotid också. Naturligtvis ska du ta betalt, tycker inte att man ska ge bort djur gratis.

Märker du att han "lider" av att aktiveras mindre nu? Är det en övergående period (med din rörlighet etc) är det ju inte hela världen om han inte mår jättedåligt. Sen är det klart att du inte kommer få mer tid när bebisen kommer, men beroende på hur både hund och barn är kan det ju gå att kombinera bra också.
Jag hade nog behållt honom så länge och sett hur det blir längre fram.

Fodervärd avtal kan vara något att tänka på.Då äger du fortfarande hunden om du märker att han inte trivs och kan ta hem hunden och trivs han kan dom fortsätta ta hand om hunden =)

*Bara läst TS!!!!!!!!!!*

När jag tog över min gamling var han 9 månader,hade bott först hos sin mamma då såklart,sen hos person 1,sen jourhem,sen hos person 2,sen jourhem,sen blandat person 3 och jourhem. Jag var "sista hoppet",och ingick även ett avtal att om jag mot förmodan inte kunde ha kvar honom så skulle han tas bort.

Jag skulle aldrig velat omplacerat min igen,om det hade hänt något så jag inte kunde ha kvar honom (vet inte ens vad det skulle kunna vara,för jag skulle aldrig släppa honom) så skulle jag ha valt en avlivning utan att tveka!

Nu är "farbrorn" över 8 år,och fortfarande min bästa vän! :love:

Visst har det ju kommit lite situationer då det varit ganska tungt att ha hund,som när jag vart utan både jobb och lägenhet och fick flytta hem till mammas lilla hus,men det har alltid gått att lösa!

Jag tycker väll kanske att det är lite drastiskt att börja fundera på omplacering redan nu,det kan ju funka hur bra som helst med hund och barn! Annars så kanske du har nån vän/granne som vill ut på lite längre promenader några gånger i vecka så kan ni bara gå kortisar till att börja med? Eller annonsera efter nån som kan gå långa promenader 2-3 kvällar i veckan mot en 50:- per gång eller nått?

Massa hjärngympa är ju kanon när man inte orkar gå så långt! Passa på att lära in nya trick m.m. Köp en sele+skrinda till vovven så får han dra lite på promenaderna vilket kan trötta ut den snabbare. Det finns massa massa lösningar,att omplacera är väll det sista alternativet ni lär fundera över...

Fodervärd avtal kan vara något att tänka på.Då äger du fortfarande hunden om du märker att han inte trivs och kan ta hem hunden och trivs han kan dom fortsätta ta hand om hunden =)

Fodervärdsavtal på hund funkar inte så, de som finns är knutna till avel o man kan inte ta hem hunden när man vill, eller öht om inte fodervärden gravt missköter hunden.
Man kan låna ut sin hund, eller skaffa långtidshundvakt, dock är det riskabelt, efter 6 månader lär det vara svårt att få tbx hunden.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 663
Senast: ISABEL
·
Hundavel & Ras Jag har en svår fråga... Jag är fodervärd till en Leonbergervalp som är betalning för en hannes parning. Hannens ägare är min vuxna...
2
Svar
26
· Visningar
3 378
Senast: Laa
·
Övr. Hund Har ju som en del säkert sett en vavva-valp. Han är 4 månader och jag har haft honom i en. Han brukar anpassa sig snabbt & bra till nya...
Svar
7
· Visningar
1 178
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka