Omplacera hund?

Sv: Omplacera hund?

Fodervärdsavtal på hund funkar inte så, de som finns är knutna till avel o man kan inte ta hem hunden när man vill, eller öht om inte fodervärden gravt missköter hunden.
Man kan låna ut sin hund, eller skaffa långtidshundvakt, dock är det riskabelt, efter 6 månader lär det vara svårt att få tbx hunden.

Tänkte precis detsamma. Fodervärdsavtal är ju knappast ett alternativ här..

Jag tycker Hudnstallet låter som en dålig idé måste jag säga. Om jag varit du TS hade jag testat hur det känns när bebis kommer (men du verkar redan ha tanken att det inte kommer funka- varför? Vad är det du tror kommer hända? farhågorna är ju en viktig del i det hela), sen kollat med bekantskapskretsen, ev kollat blocket men troligen tagit bort hunden om det inte funkat. Döda djur lider inte och den här låter som om den varit med om tillräckligt utan stressen att byta hem igen.

Du skriver att det är Leonberger i honom. Vet du vilka de andra raserna är? En Leonberger är ju, vad jag förstår, inte en hund med extremt aktiveringsbehov, utan kan nog leva ett lyckligt liv med "lagom" aktivering.

Det kan ju tänkas bli jobbigt för dig, dock, att t.ex. gå med barnvagn och en stor hund som gör utfall (?) mot andra hundar. Kan du inte passa på nu innan bebisen kommer, att få hjälp med hans stökiga beteende? Kontakta din lokala brukshundsklubb, de brukar ha folk som kan hjälpa till med privat träning och goda råd! I värsta fall KAN du sätta på honom en halti så du kan hålla honom bättre, om du går med honom och har barnvagn.

Det är så svårt att ge råd, men visst känns det ledsamt att omplacera en sådan hund, igen, eftersom man aldrig kan veta med säkerhet om de nya ägarna klarar honom och vill ha honom kvar.

*KL*

Ska försöka svara lite samlat på era svar.

Leo är en blandning, så vitt jag vet, av leonberger, pyrenee, sankt bearnad och schäfer. Han har bara varit hos uppfödaren, den förra ägaren och sen hos mig. Däremot så slussades han runt en del i missbrukargänget. Detta är ganska vanligt förekommande här. De tar hand om varandras hundar när ägaren är borta i sprit/drogruset,sitter i fängelse eller är "försvunnen".
Leo verkar trygg med alla sorts människor. Han älskar alla.
Än så länge verkar han inte må dåligt av att motionen blivit mindre, har lagt ner mer tid på små mentala träningar istället.:)

I början av min graviditet så hade jag inte en tanke på att lämna bort han. Den tanken har kommit i takt med att jag blivit större och inte orkar så mycket. Sen har nog en del av mina nära och kära påverkat mig. Det har varit mkt oro från deras del för hur jag ska klara av det och att det inte kommer gå med en liten bebis också. Deras oro har varit välmenad. De är rädda för att jag tagit på mig för mycket. Jag har skakat av mig det, men efter att ha hört det länge och väl så börjar det göra mig osäker.

Att skaffa någon som kan rasta honom vore jättebra. Saken är den bara att få tag i någon som klarar av det och vill. Han har varit jättejobbig och kan fortfarande bli det ibland vid hundmöten. I om hans storlek så blir det ganska mkt hund att hålla reda på. Bor i liten stad där det inte finns någon man kan hyra in heller tyvärr.:( Kanske kan sätta in en annons i lokaltidningen om ngn privatperson vill?

Leo kommer inte få bli en vandringspokal. Då avlivar jag hellre.
Hellst vill jag naturligtvis ha kvar han men när man väl får osäkra tankar i huvudet så blir det lätt att de övervinner. ;)
Det enda jag vet säkert är att jag kommer göra det bästa jag kan för Leo.

Ville ha åsikter från annat hundfolk hur de resonerar.:) så stort tack till er som svarat!

Jag kommer inte lämna bort/avliva innan jag vet defenitivt att det blir ohållbart hemma eller om han börjar må dåligt. Alltså inväntar vi bebisens ankomst. :)

Hoppas det inte blev allt för rörigt svar. Har svårt att få fram hur jag känner.:o

Jag har en son på 4 månader och äger en 6-årig hanhund korsning schaäfer/rottis. Världens snällaste, både mot barn och vuxna, men har lite svårt för andra hanhundar om dom är för bossiga. Men definitivt ingen problemhund. Min man visade sig vara allergisk nu innan jul, och vi stod och funderade på hur vi skulle göra. Vi hörde oss först och främst bland vänner och bekanta, men det är inte lätt att få någon som egentligen inte är så sugen på att åta sig en såpass stor hund. Med tanke på sonen har det inte alls varit svårt, han accepterade honom med en gång, och verkar snarare fått sig en ny uppgift här i livet nämligen vakta sonen från våra katter, som förvisso inte alls är intresserade av någon löjlig bäbis, men dom vågar heller inte gå nära pga hunden :p
Under graviditeten blev det mer psykiska grejer som jag tränade med honom iom att jag inte kunde gå så långt, efter födseln har det blivit längre och längre promenader, så långt som vi går nu har min hund nog aldrig gått tidigare om det inte varit med häst/cykel...

Jag tror inte att det är några problem för dig att ha kvar hunden om du vill det :)

För vår del är det bara mannens allergi som inte är så rolig, men han påstår att det är ok (eksemutslag) men vi kommer aldrig lägga ut vår hund på annons.. Den dagen det inte skulle fungera längre med allergin och ingen vi känner vill ha honom så får han somna in..

Halti är inte något jag egentligen brukar rekommendera, men i ditt fall tycker jag en är på plats. Du kan hålla honom om han blir stökig och du slipper dras iväg/omkull och/eller tappa honom. Skaffa en redan nu och vänj honom vid den, och dig själv för den delen. En halti är absolut inget man sliter eller rycker i, den är en nödbroms om något händer.

En nödlösning, men ibland har man inte så många val. Då blir han även lättare att hantera för någon som hjälper dig med honom.

Och han ska inte ha den för evigt ;-)

Fodervärdsavtal på hund funkar inte så, de som finns är knutna till avel o man kan inte ta hem hunden när man vill, eller öht om inte fodervärden gravt missköter hunden.
Man kan låna ut sin hund, eller skaffa långtidshundvakt, dock är det riskabelt, efter 6 månader lär det vara svårt att få tbx hunden.

Ett avtal är ett avtal. Du kan avtala om precis vad som helst så länge ni både är privatpersoner och tvång i utövas i samband med avtalet. Sen kanske det inte finns färdigskrivna avtal men det är en helt annan femma.

Ett avtal är ett avtal. Du kan avtala om precis vad som helst så länge ni både är privatpersoner och tvång i utövas i samband med avtalet. Sen kanske det inte finns färdigskrivna avtal men det är en helt annan femma.

Det är väl bara att gratulera om någon fått sitt avtal godkänt vid tvist i domstol, lär inte ske på de premisserna som # 18 anger, dvs hämta hunden om den inte trivs.
Avtal brukar inte gillas om den ena parten missgynnas av avtalet, vilket torde vara fallet i det förslag som # 18 rekommenderar.

Så varför fungerar det i så fall juridiskt på hästar??
Ok att SKK har egna avtal om fodervärdar mm men den här hunden är ju inte reggad där.

Jag får inte ihop det :confused:.

Skönt att höra. :) Antar att tiden får utvisa hur det kommer falla sig för min del. Tror säkert att jag målar f*n på väggen och förstorar upp saker och ting innan. Mycket kommer säkert att lösa sig på vägen.Hoppas situationen med mannens allergi löser sig och att det inte blir värre för er. :)

Redan gjort det.. :)Efter att han lyckades få in en fullträff på magen vid ett av dessa "psykbryt" så skaffade jag en så att jag lättare kunde hålla han på "plats" så att säga. Tänkte även att det kan bli bra att ha ju större och otympligare jag själv blir.
Är heller ingen förespråkare för halti men det är en nödlösning för tillfället. Han går fint för övrigt, han drar aldrig så jag påfrestar inte nacken på honom under hela promenaden i alla fall. Försöker även att hålla haltin så kort det går vid hundmöten så om han gör ngt att det inte blir ett "knyck" på nacken.

Senast ändrad av en moderator:

Det finns inga andra papper eller dylikt man kan upprätta sinsemellan? Ngt som liknar fodervärdsavtal man har vid utlåning av hästar?

Klart att man får avtala om vad som helst så länge båda är med på det. (Har inget lagstöd nu för lagboken ligger inte vid denna datorn, men om nån vill ha så går det att ordna senare.) Det man skrivit i avtalet gäller, och då vet man ju som fodervärd/ägare vad som skulle kunna hända så att man "missgynnas".

Att fodervärd inom hundvärlden har med avel att göra är ju endast SKKs påhitt.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 663
Senast: ISABEL
·
Hundavel & Ras Jag har en svår fråga... Jag är fodervärd till en Leonbergervalp som är betalning för en hannes parning. Hannens ägare är min vuxna...
2
Svar
26
· Visningar
3 378
Senast: Laa
·
Övr. Hund Har ju som en del säkert sett en vavva-valp. Han är 4 månader och jag har haft honom i en. Han brukar anpassa sig snabbt & bra till nya...
Svar
7
· Visningar
1 178
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka