Ömma hovar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Centaur

Trådstartare
Min ena häst är barfota och nu som det har varit så hårt i marken så länge börjar han bli tämligen ömfotad. Har gjort en ny hage till honom på åkern, som iaf är plan och ej upptrampad, men den är ju inte mjuk såklart...

I vanliga fall hade han haft sina Boa boots att ha på sig, men ena är sönder. :crazy: Har skickat in den för reparation men kan ju dröja innan jag får tillbaks den.... Försökte ta på bakskorna på frambenen men dom var för trånga.

Det värsta är väl att han får gå typ 20 meter över en frusen lite ojämn gräsmatta, samt att det som sagt är Hårt i hagen. Har strött med massa hö så det ska bli mjukare. Han står mest still/går sakta omkring, så när han väl är I sin hage så är det inte så farligt.

Jag ser ju att han tycker det är obehagligt att gå om det är minsta knöligt.. Alternativet är ju att han får stå inne, men hur kul är det? Kan ju dröja länge innan han får sina boots igen, eller tills det blir mjukt ute... :(
Att sko honom är inget alternativ av olika skäl.
Hur skulle ni gjort??

Sv: Ömma hovar

Jag skulle ta mitt ansvar som hästägare om inte annat så av djurskyddskäl så skulle jag sko hästen.

Det går inte. Jag är absolut ingen barfota-fantast men han kan inte skos. Annars hade jag givetvis gjort det! Var vänlig och respektera det!

Det går inte. Jag är absolut ingen barfota-fantast men han kan inte skos. Annars hade jag givetvis gjort det! Var vänlig och respektera det!

OK klart att det måste finnas en hov som inte kan skos...
men jag har aldrig sett någon. Även om jag sett många som hästägaren trott inte kan skos.

Du måste bryta denna ömhet annars riskerar du att få stora problem med hästens sulor. Risken finns att hästen får belastningsfång/sulläderinflammation.

Jag skulle absolut sett till att han inte behövde gå de 20 meterna över det värsta området och se till att ha kunde gå där han är bekväm. Jag skulle definitivt med alla medel brutit ömheten för den är inte bra för hästen.

Nu säger du att du inte kan sko hästen men kanske går det att omvärdera det för en kort period. Det du riskerar med att låta honom gå kvar är att du får en häst som är sulöm under en lång tid efter det att marken återigen blivit mjuk.

Senast ändrad av en moderator:

Nu är det ju inte säkert att hästens smärta upphör för att den bara står still. Men ansvaret är solklart. Du måste utreda vad som orsakar din hästs smärta och sen åtgärda detta.

Jag tror du väcker dom flesta hovslagares nyfikenhet när du skriver att den inte går att sko av olika anledningar. (även min nyfikenhet).
Särskilt när du också skriver att du inte är nån barfotafantast.
Du får gärna skriva varför det inte går. dåliga hovar eller jobbig?

Alternativen är ju inte så många annars, stenhård mark, ömma hovar, vill/bör inte stå inne...
Ja, nån form av skydd behöver du ju.
Lägg om hoven med säckväv (typ vanligt hovbandage) eller ett vanligt "sittunderlägg",silvertejp & självhäftande bandage.
Eller helt enkelt köpa en omgång boots till.

Som SO Hovslagare skriver så går det att sätta skor på det mesta, även om man inte tror det. ibland kanske det måste plastas för att det ska gå att fästa sömmen men ...

Hoppas det löser sig!

Något skydd hade ju varit att föredra om hästen ömmar.

Det går inte med plast?
Ni har inte grus?

Du vill inte berätta varför hästen inte kan skos?
Under hur lång period måste den vara barfota? Hur länge har den varit barfota?
Jag skulle inte vilja att min häst gick omkring och hade ont. Han kanske går omkring sakta ih agen just pga smärta = inte ok i hagen heller?
Är det bara tillfälligt den måste vara barfota skulle jag nog låta den stå inne eller se till att stöa upp en liten hage såpass med halm att hästen är oöm.

Men en häst som är så öm barfota, och som inte kan skos... Jag funderar på om det verkligen är rätt mot hästen att låta den lida så?

Alltså, han är ju inte superöm, går helt normalt så länge det är plant. Låter på vissa här som jag torturerar hästen, så är det verkligen inte. :crazy: :cry:

Hästen är barfota på inrådan av duktig hovslagare och veterinär. Han har varit barfota i flera år. Varför är en lång historia, och den har egt inte med saken att göra heller, det är inte hans hovar som är orsaken till det.
Om det vore bättre att sko så tro mig, självklart skulle han få skor..
Då får jag heller beställa ett par till boots, så får han va inne tills dom kommer.. Tipsa gärna om ni vet någon som har kort lev.tid!!

Var mest ute efter tips på hur man kan skydda hovarna provisorisk, tack ni som kommit med tips.

Hans hage är som sagt strödd med hö så den är okej. Hade snöat lite i natt så det var bättre att gå, men den kan ju fort försvinna igen.

Han har inget emot att vara inne i boxen, så han kanske ska få vara inne tills jag får tag på nya boots??

Det jag funderar på var om det skulle funka med en enklare typ av boot, en sån som man har till sjukomslag/vid tappsko. I gummi. För det tror jag finns i affären här, så det kan jag få tag på i dag. Så kan jag lägga extra komfort-sula i den.

Hästen är barfota på inrådan av duktig hovslagare och veterinär. Han har varit barfota i flera år. Varför är en lång historia, och den har egt inte med saken att göra heller, det är inte hans hovar som är orsaken till det.

Nej men nu får du väl ursäkta, om det inte är hovarna som är orsaken vad är det då? Och vad vill du ha råd med?

Som jag ser det så är risken stor för belastningsfång, och om det sker så är kravet på för ett skydd på hoven ännu större.

För att undvika problem av denna typ, så får du nog kanske fundera över att ha flera par av boots. Går någon sönder så får du ha några par i reserv, något annat finns ju inte som står till buds.

Jo det är ju såna han brukar ha. Boa boots. Men den ena har gått sönder, har skickat den för reparation. Skulle kunne beställa ett par nya, men det tar ju så lång tid att få hem dom. :crazy:

Men det kanske skulle funka med dom enklare i gummi, tror såna finns i hästaffären här.

Nej du har rätt såklart, måste skaffa flera par. Jag trodde det skulle gå att fixa den jag hade, bare byta vajern, men så rök den och jag fick inte ut den.

vet du var jag kan få tag på boa boots snabbt??

Om det inte är hans hovar som är orsaken till att han är ömfotad så hur är han då skapt?

Menar att hovkvaliteten inte är dålig, så det är inte så att det inte GÅR att spika fast en sko...
Men behöver något mjukt, boots med sula.

Boj, försökte ringa första affären, inget svar. Det är där jag har köpt mina, och det brukar inte gå snabbt.. Ska prova att ringa den andra också, tack. Om någon kunde skicka ut i dag så borde jag väl ha dom på fredag?

Nu är han iaf inne och står mjukt.

Det har han alltid. ;)

Nu har jag express-beställt nya boots, så dom kommer på fredag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 475
Senast: Viva
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 238
Senast: MiniLi
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 477
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Knäckemacka
  • dubbla efternamn?