omgjorda möbler

Hazel

Trådstartare
fanns bara en jättegammal tråd så jag tänkte det va roligare att göra en ny :) Visa era renoverade eller helt omgjorda saker och estetiska idéer. Eftersom det redan finns en tråd för ikeamöbler så är denna tråden är tillägnad saker utan ikeaursprung ;)

Min byrå innan, köpt för knappt en hundralapp på second hand
6812593001_e0b2decb6e.jpg

Byrån nu :love:
6817118635_982d15e131.jpg

Sv: omgjorda möbler

Jag har mest målat möbler innan.
Har tyvärr inga före-bilder på köksmöblerna, men det var en orgie i lackad furu... :rofl:
Kökssoffan målade jag helt, samt bytte lite trasig snickarglädje längst upp, och borden ock stolarna målade jag bara delvis.
6_11_11_1.jpg

6_11_11_4.jpg

En annan kökssoffa har vi på verandan.
Före
91.jpg

Efter, lite knasig bild
1_7_11_4.jpg

92.jpg

Här är lite bilder på en minst 100-årig gammal och rejäl byrå som har fått nytt liv hos mig.:)

Meningen var att jag själv skulle slipa och måla om, men min übersnälla plastpappa tog sig an den istället och den blev faktiskt mycket bättre än vi trott. Den var full av maskhål och skadad lite här och var så min ursprungliga tanke om att ha den trären gick i stöpet, så istället valde jag ut en antikvit färg (vitt med gråa nyanser) som tyvärr inte gör sig helt rättvis på bilderna. Tyvärr är de bakre fötterna inte original, men som det bilderna visar så syns de ju inte när man tittar på den framifrån. Knopparna är heller inte ursprungliga, men jag tycker de passade bra till byrån så jag bytte inte ut dem.

Före, en turkos "blå lagunen"-mardröm
DSC_0964.jpg

Efter
P2050001.jpg

P2050002.jpg

P2050003.jpg

P2050004.jpg

KL
Har målat bordsskivan på mitt stora furu-köksbord och har antikvita stolsdynor (samma färg som skivan) och ett vitmålat hörnskåp, i köket. Blev ett helt annat rum med de nymålade möblerna!
Fick ett gammalt skåp med glasvitrin upptill av en väninnas mamma som passade som handsken tillsammans med det andra.
Inget ont om nya möbler men att få piffa till gamla är ju så himla kul!!

Nu håller jag på att måla om ett gammalt skåp, men kan inte bestämma mig för om jag ska måla det en gång till eller om det ska va såhär "slitet". Det är ett mörkbrunt ekskåp, jag har gått över med sandpapper och grundmålat. Förstår att det är svårt att tycka nåt utan att se :) men hur gör ni andra, målar en gång till med antikvitt/ljusgrå, eller vitt och sen skrubba till hörnen lite för slitet utseende? Nu tycker jag det står shabby chic på varenda vit möbel, det är väl inte riktigt så egentligen?
Funderar även på köksmöblerna, soffa, bord och två stolar, som vi köpte på loppis för 40 kr, helt ok grönfärg men kanske man skulle måla... fast mitt i badrumsrenoveringen kanske man inte ska blanda in fler rum :)

Snyggt! Jag har gett mig på att måla mitt köksbord också, men den färgen jag valde visade sig inte alls vara lämplig:crazy: Den blir missfärgad av allt man lägger på bordet, och trots fyra strykningar så täcker den inte.

Vad har ni använt för färg?

Tack :)
Nu har vi ju inte målat just bordsskivan på köksbordet, men väldigt mycket annat och aldig varit med om att den tar färg av annat. Köper på XL något som kallas snickerifärg, som är till just för möbler och snickerier inomhus. Brukar bara behöva grunda och sen stryka två eller tre gånger.

Tack :) Och jo, den är jättemysig :love:
Längtar till våren nu så jag kan fylla den med alla mina pelargoner :D
Den är inte isolerad så just nu är där ganska kallt...

KL

Åhh vilken bra inspirationstråd :)

Min sambo har byggt en i mina ögon jättefin sängram med tillhörande sängbord i gustaviansk stil.
När han byggde möblerna valde han att måla dem i en ful guldfärg som nu dessutom är smutsig och sliten.
Så nu är det dags att måla om den, den kommer att bli vit och ev blir det guldfärgade detaljer men jag har inte bestämt mig ännu.

Ska försöka pallra mig iväg och köpa färg till helgen.

Återkommer med före/efter bilder förhoppningsvis ganska snart :)

Köpte en väldigt sliten matgrupp på blocket för 1000 kr. Det hade en gång varit vitt, men var nu gult/slitet osv.

Bordet hade stora sprickor ovanpå, det har jag lämnat in på lackering eftersom jag anser att det aldrig blir riktigt bra att rolla/måla en bordsyta.

En av stolarna hade ett trasigt ben, en bekant svarvade ett nytt ben åt mig :)

Väggarna i lägenheten är helt vita och jag kände att jag ville ha lite färg.Har dåligt med förebilder tyvärr, men såhär blev det:

20130710_175516_zpse6d320b8.jpg

20130711_110000_zpscadc6613.jpg

20130714_194214_zps8e477899.jpg

20130904_195540_zpscc0d7750.jpg

Har också gjort om en furusänggavel, har ingen förebild där heller :(
Men den var helt vanlig furu.

20130407_155917_zpsda7a3fe0.jpg

20130407_155917_zpsda7a3fe0.jpg

Hela sängen är målad 4 gånger, målade knopparna i guldfärg samt gjorde lite servettdecoupage på (jag fyllde i lite extra).

Älskade den sängen, men så skaffade jag en för lång sambo så nu bor sängen hos min moster i ett jättegammalt torp där den gör sig väldigt bra :)

Vilken jättefin sänggavel :love:

jag har letat sänggavel lääänge nu och eftersom jag är ungefär hur petig som helst kanske man skulle göra en sådan där variant. Känns helt enkelt inte som att jag kommer hitta en färdig som jag gillar.

Vilken jättefin sänggavel :love:

jag har letat sänggavel lääänge nu och eftersom jag är ungefär hur petig som helst kanske man skulle göra en sådan där variant. Känns helt enkelt inte som att jag kommer hitta en färdig som jag gillar.

Gört! På blocket finns det många furugavlar till fyndpris :)
Jag hade en tanke om att istället för guldknoppar, byta ut dem till svarta smidesknoppar (sådana till gardinstänger).

Nästa projekt jag ska ge mig på är nån form av sideboard eller vitrinskåp tänkte jag :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 321
Senast: lirco11
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 487
Senast: miumiu
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 371
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?