Om tävlingar

R

Real_Life

Ska kanske börja tävla med hästen, men kan typ inget så jag har lite frågor :p
1. Vad behövs? Alltså, typ licenser och sånt.
2. Är det alltid vetrinärbesiktning? Han haltar ibland nåt steg alldeles i början av traven pga stelhet och ålder, får man ändå starta?
3. Finns det någon maxålder för hästen?
4. Ungefär vad kostar det att rida lätt fyrgång och lätt tölt på en tävling, alltså alla avgifter?

1. Du behöver: Vaccinationsintyg, ryttarlincens (kan köpas på plats. vet ej pris nu.), hästägarförsäkran (som du hittar på anmälningsblanketten) och registreringsbevis.

2. Ja, det är alltid veterinbesiktning. veterinären avgör om du får starta eller ej men vad jag vet så brukar de vara stränga med hälta.

3. Ingen maxålder men den får ju bara starta om den är i bra form så... Finns däremot en minimiålder på 5(?) år.

4. Anmälningsavgift, kanske 150:- + plus 2*grenavgift a 100:- + vetrinär: c:a 100:- = 450 :- dessutom ryttarlicens som är en engångsavgift. (en gång om året)

Har lagt priserna rätt högt tror jag. Mycket möjligt att det är mindre.

Annars så kan du hitta allt du behöver veta på sifs hemsida!

Tack :bow:
Räcker ryttarlicensen ett år från att man skaffar den eller ett år typ 2004?

Ja, han är hyfsat gammal och stel, gått på ridskola länge
Det är alltså bara några steg ibland när man springer med honom, aldrig annars

longera honom ett par varv innan vet. besiktningen då.
om han bara är stel så går ju det över och han haltar inte sen.
många hästar spec ponnys går tex inte att böja kalla utan att de haltar ett par steg, men är egentligen helt friska. longerar man dem i 5 min innan så visar de ingen hälta.

Min stallkompis häst kan halta första stegen ibland, så hon brukar gå med hästen en sväng innan vet besiktningen och även springa med henne en bit. Så det är ett alternativ om det inte finns möjligtet att longera hästen.

Tack för ännu ett tips :bow:
Det skulle ju kännas lite dumt att inte få starta för att han är stel
Jag rider ju inte utan att värma upp honom liksom :p

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 995
Senast: zarmino
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 089
Senast: Fiorano
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 917
Senast: Raderad medlem 149639
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt