OK, la du till det efter du postat? Eller så missade jag det. Sak samma, jag ser inte vad det tillför TS att ta upp en hund med ett
helt annat problem (med liknande symptom) och OKa straff för
det problemet. Varför? Det är ju vilseledande likt...
I övrigt är jag mer än bara lite less på att obehag ska tonas ner hela tiden (ej riktat specifikt/enbart till
@russinbulle utan det är fritt fram att ta åt sig eller låta bli). Obehag som har en straffande effekt på beteenden
är obehagliga. Annars funkar de inte. Jag ser inte vad det är att diskutera, det är inte "straff fast ändå inte", det är effektiva straff och de är effektiva
för att hunden tycker de är så obehagliga att den vill slippa uppleva det igen. Sen kan man ju själv trösta sig med att det var så milt så, men uppenbarligen var det ju hårt nog för den som upplevde det. Varför hymla om något man tydligen inte har några problem att
göra?
Men som sagt, jag tycker inte att ännu en diskussion om huruvida man straffar "snällt och mysigt" eller ej tillför den här tråden något hjälpsamt. Det går över huvud taget inte att straffa bort ett beteende som inte är konsekvensberoende, för mig är det uppenbart att TS hund inte kan kontrollera sig - och för övrigt har TS redan uppgett att de
har försökt straffa bort det. Så om inte råden efter det ska handla om hur man maximerar rädsla och smärta för att få en kraftigare effekt vetefan vartåt man tänker att tips om straff ska leda...