Om prematurer

A

Alba

En kompis till mig fick nyligen barn, 8 veckor för tidigt. Liten skulle egentligen fötts i mitten av januari.

Barnet kommer nu ha sin födelsedag i november men det ligger ju efter i utvecklingen jämfört med barn som fötts fullgångna.
Hur bedömmer man ett prematurt barn? Utgår man från födelsen eller den beräknade födelsen?
Hur gör man när barnet blir äldre? Jag tänkte med med skola och liknande?
Gör man en indivuiduell prövning av varje barn?

Jag undrar eftersom när jag gick i skolan så hade vi en kille i klassen, han var född 29 december några veckor för tidigt.
Det var bara till födelsedatumet som han hörde till vår årskull, till utvecklingen låg han inte alls i samma fas.
Under hela skolgången var stackarn hopplöst efter, det gick hjälpligt med mycket hjälp och stöd. Efter att ha kämpat i motvind under hela sin uppväxt bröt han ihop i gymnasiet och har först nu över 10 år senare börjat att komma tillbaka igen.
Kanske hade livet varit annorlunda om han fått gå ihop med de som var födda året efter?

Det vore verkligen tragiskt om min vänninas barn skulle hamna i en liknande sits!

Tacksam för svar!

(Tips på hur jag kan underlätta för eller hjälpa min väninnan uppskattas också!)

Sv: Om prematurer

Hej!
För tidigt födda barn utvecklas normalt lite senare. Så egentligen bör detta barn ligga ca 1-2 månader efter i utvecklingen, men det behöver ju inte bli så!! Är barnet friskt och välmående i övrigt spelar det väl ingen roll heller!! :)

När barnet är äldre har det med all sannolikhet kommit ikapp. I fallet med din klasskompis så kanske det var andra orsaker som låg bakom, kanske dyslexi eller andra koncentrationssvårigheter!? Jag känner flera personer som varit födda flera veckor för tidigt och de har inte varit "annorlunda" när de kommit upp i skolåldern!

Det är nog mest i början det är känsligt, med mat och sånt.

Utvecklingsmässigt behöver det ju inte alls vara så. Kan ju ta som exempel att min 2 åring kan göra kullerbyttor och min mamma har några 6 åringar i hennes klass som inte kan det!

Barn födda tidigt på året erbjuds ju att börja skolan 1 år tidigare om de är mogna för det. Så jag tycker inte alls du ska vara orolig för att han ska ha det svårt i skolan. Ska man tänka så borde ju alla decemberbarn vara sämre än sina 11 månader äldre klasskompisar?

Oftast tar de ikapp fram till skoldags.
Men det går nog ordna senare skolstart om det visar sig behövas, anledningen finn ju där.
Flickor har lättare än pojkar att komma ikapp också.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 355
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 468
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 822
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar