Om nu alla är överens

true_blue

Trådstartare
Om nu alla är överens om att det som kunde ses på en öppen tillställning i Holland inte var god dressyr - är inte det bättre att gå vidare därifrån?

Skjut inte budbäraren. Ta reda på varför han/hon säger det han säger. Men lite på din egen känsla då... är detta bra dressyr? Stämmer det med TRs regler? Eller med Ridhandbokens? - Kom igen... vi vill ju hästens bästa eller hur!

Senast ändrad:
Sv: Om nu alla är överens

Vilket liv det har varit om just inget. Alla tittar efter hur der ser ut hos andra men glömmer att de har det "skitigast" hemma.
Den samlade svenska eliten av Akademiska ryttare har sett en utländsk framridning.
Och ingen har själv på någon häst, varken i bild eller film, har uppvisat någon form av ridning som skulle vara av kvalitet över vanlig lektionsridning. Man har i sida efter sida förklarat hur många cm sadeln sitter fel för att ridningen ser så illa ut. Man sitter och spänner ut brösten och vill vara fotomodell på hästen.
Skriver artiklar om ridning och hästars fysik utan att sjläv ens ha häst. Man letar igenom hela världens samlade texter om ridning och använder det som bekräftelse på att man själv kan något.
En slutsats att dra är att dom som har minst att tillföra ridning och klara minst att utföra med häst, blir "barockare".
Bottenskrapet av ryttare i landet.

Du står för vad du tycker :eek:.
Men måste säga att du har en poäng ;) .

Vad jag inte förstår är vad ex du, True_Blue, gör på Barock? Egentligen? Du rider väl inte barockridning? Du rider väl helt vanlig dressyr? (Jag är själv förundrad att många av de intressanta diskussioner som förs, förs på _barock_? De borde väl ligga på Dressyr? De har väldigt sällan med barockridning att göra?)

Jag rider inte heller bara "barock" utan tar godbitarna jag hittar här och var och pusslar ihop till ett eget pussel..
Anledningen till att jag hamnat här är för att jag tycker det skrivs mycket tänkvärt i en del av trådarna här.

Du skriver ju också här Carmenzita, ofta väldigt intressanta & tänkvärda saker dessutom, och du rider väl inte heller "barock"?

Nej, det är just därför jag funderar? Jag rider inte barock, och tycker att många av trådarna ligger fel.

Jag är inte intresserad av barockridning, akademisk ridning eller vad man kallar det. Gm att intr diskussioner om dressyr förs här och inte på dressyrforat, blir det en rad konstiga missförstånd. Och jag tycker det är synd att diskussionerna om ex rollkuren inte förs på dressyr istället!

Jag har nog skrivit det här fem gånger i olika varianter.

Det började på Stallet.com där det ansågs att de som ville tävla dressyr resp de som ville diskutera träning utifrån ett mer grundläggande perspektiv skulle få varsitt forum. Från början låg allt intressant på "dressyr" - Sen blev det "tävla dressyr" - och några hade tydligen mailat med Gunnar och fått namnet barock. Tyvärr för oss som inte ville ha det namnet ansågs det att tex "klassisk dressyr" redan var upptaget av tävlingsryttarna.
Försökte göra mig lite lustig och säga att man vill ju inte bli ansedd som mustaschprydd bara för att man skriver på barock... men det gick inte hem.

Sen blir det som det blir. En viss grupp har intaget dressyrforumet - en annan barocken. Gamla moderatorn - Jegra slutade - och har såvitt jag förstått också gått vidare i sin utbildning. Liksom jag som började med gamla svenska skolan och fortsätter med den - fast på en annan nivå och genom utländsk tränare nu.

Kort kan väl sägas att om det ska bli intressanta diskussioner så är det bättre att skriva här på barock - folk här är äldre och har mer erfarenhet - "i medeltal" ..... Carmenzita tex skriver ju här...många intressanta funderingar. Det blir också lite av en familj - man följer hur folk utvecklas och deras hästar. - Det var lite kort om varför jag skriver just här.
(En tråkig sida är att flera intressanta personer har försvunnit pga arga påhopp. Det är jättesynd, eftersom flera representerade mycket erfarenhet. Bla en dressyrdomare som dömt i över 15 år. Vi har alla allt att vinna på att hålla en god ton - och försöka begränsa sadeltrådarna....)
/T_B

Lånar...

Har det inte förts diskussioner på "dressyr" om rollkur också?
När jag läser inläggen där så tappar jag bort mig bland alla trådar om nya L:A programmet, tävlingarna i Spången, resultatprocent, etc. Väldigt mycket där handlar om just tävling. Jag har inte kollat men jag tror att många av disussionerna om icke-tävlingssaker, träningssaker och ridning i allmänhet, kommer bort där. Allt kanske passar bättre under "ridning". Postar någon där över huvud taget? Ni som sett mig rida - rider jag barock?

Jag vet inte vad som hjälper bäst när man vill veta något om hästars fysik och biomekanik, att äga egen häst, eller åka runt och se många olika hästar och jobba med dem. Många här ger uttryck för sina åsikter om min motivation till att undersöka och skriva om hästens biomekanik, och drar slutsatser om min motivation som bara de själva kan stå för. Vad är det som bränner i ögat över mina artiklar, så att man blir osaklig och går till personangrepp? Det är inte rocket science att kunna lite om hästens biomekanik. De flesta som är intresserade kan läsa, studera, fråga och prova sig till ganska långtgående slutsatser, utan att "vara någon". Men alla kanske inte vill.

Kan vi komma loss ifrån vem som skrivit vad, vem som fotat vad, och koncentrera oss på sakfrågan, hur skall vi gå vidare för att göra något åt detta som alla instinktivt reagerar med maggropen är "illa"? Kan vi ändra detta?

Tessan

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet inte om jag missuppfattar din ton, men ursäkta att jag frågade? :confused:

Jag känner allt mer att jag inte sympatiserar med de ideal som barockryttare har, men hittar inga intressanta diskussioner på "dressyr", där de borde legat?

Håller med om intressanta diskussioner. Är här av samma skäl.

T

Carmenzita skrev:
..hittar inga intressanta diskussioner på "dressyr", där de borde legat?
Kan vi inte bara fortsätta att ha de intressanta och lite "djupare" diskussionerna här och strunta i att forumet heter just barock? :idea:
Håller med ovanstående om att dressyrforumet mest innehåller resultat mm.

Annars får väl de som hänger upp sig på ordet "barock" be Gunnar byta namn på forumet till "intressant dressyr" :D

Sv: Om nu alla är överens - Carmenzita

Om din smiley står för att du uppfattade min ton som elak ironisk spydig ....

Inte vet jag. Jag försökte svara på frågan - och jag har verkligen försökt att svara förut. Men kan vi inte bara ta och prata om det viktiga istället för att missuppfatta och bli arga eller lessna... Men fråga hellre!! än att bli sur å arg å putt.mvh/T_B

Absolut kan man göra så. Men jag upplever en del svårigheter när slutmålen varierar så förbenat som de tycks göra mellan folk som rider dressyr och folk som rider akademiskt. Visst kan man köra den gamla utslitna sentensen "god ridning är alltid god ridning", och det stämmer, men om man tittar på de bästa inom barockridning så skiljer det faktiskt ganska mkt från bra grand prix-nivå t ex. Så hur diskuterar man då?

Jag blev inte sur el putt, men det finns ingen smiley med bara frågetecken.

För mig är det en intressant fråga, då jag upplever att barock har andra mål än vad jag har. Jag visste inte att du förklarat din ståndpunkt fem ggr förut. Eller så hade jag inte lagt det på minnet.

Strunta i "barockandet"...utvecklingen ligger i att de som rider bra på bra hästar rider i balans och harmoni med hästen. Då får vi "role models" som hjälper mot en god ridning till glädje för alla, hästar som ryttare.mvh/T_B

Mitt problem är att jag inte hittar sådana ekipage inom barocken. Det är det som är min ursprungsfråga, men inlindat i bomull. T sk från ElCid.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 398
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 440
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 141
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar