Det råder delade meningar inom familjen hur man ska se på detta så jag tänkte kolla vad allmänheten har för värderingar/åsikter. Jag själv står ganska mitt emellan men det är jobbigt att se hur familjerelationer kan förstöras av sånna här, enligt mig, småsaker.
Vems relationer är det som förstörs? Jobb, ekonomi och uppfostran skulle jag inte kalla direkt för småsaker, men som mina svar nedan kommer visa ser jag inte ett gigantiskt problem från det vi har fått läsa här, så just den sista meningen ovan känns lite motsägelsefull för mig.
Tänk er att du är mamma till en dotter som pluggar på högskola på annan ort.
Hon kommer hem under sommaren.
1. Tycker ni att hon ska betala hyra under sommaren?
Nej, inte om jag inte behöver pengarna. Hon har ju redan en lägenhet att betala under sommaren, och som student lever man inte fett. Däremot skulle hon få sköta markservicen hemma, när jag jobbar. Jag skulle också betala det mesta av maten, men hon lagar den. Jag vill inte att hon ska behöva skuldsätta sig mer än nödvändigt pga att hon inte får äta när jag ändå ska äta.
2. Hon vill inte ha något sommarjobb, eller har iaf inte ansträngt sig för att få nåt. Skulle det göra er upprörda? Hon har alltså ca 7000 kr att leva på hela sommaren (sista lån/bidraget från juni).
Nej, inte upprörd. Jag skulle bli bekymrad om det var en förändring i hennes beteende, eller om jag misstänker att hon inte vågar säga sanningen till mig. T ex att hon är så slutkörd efter årets studier och faktiskt behöver de där veckorna under sommaren för återhämtning, men säger att hon har sökt men inte fått eller liknande för att hon vet att omgivningen tycker att hon borde jobba.
3. Hon har klantat sig när det gäller studentboende-kö, inte kollat upp vad som gäller, trott att hon stått i kö men ej gjort det. Hon har bytt mellan olika andrahandslägenheter under året och har nu åkt på en 2:a handslägenhet som hon får ta från ett förtida arv för att kunna betala över sommaren (hon måste ha den över sommaren för att få hyra den, men bor ju nu hemma). Skulle det göra er upprörda, eller tänker ni mer att hon får ta konsekvenserna av hennes slarv? Det är ju inte alla som har ett förtida arv att ta pengar från.
Hon har ju pengarna, så det går ju inte direkt någon nöd på henne annat än att hon har ett mindre arv kvar. Men det är ju som du säger, långt ifrån alla som har ett arv överhuvudtaget när de studerat färdigt. Men om jag har något att bidra med, kunde jag ge henne lite tips om bostadsmarknaden. Köreglerna (hur ofta man ska logga in/betala etc) ÄR väldigt olika på olika håll, så jag skulle inte utgå ifrån att det är slarv om jag inte vet att det är det.
4. Du ska åka bort en vecka. Skulle du lämna matpengar till dottern eller anser du att hon får klara sig på de pengar hon har?
Nej, hon har ju pengar. Att hon kan bo och äta gratis när jag är hemma och hon håller hemmet i ordning, är ju lite mer av win-win. Kan däremot se till att kyl och skafferi inte är tomt när jag åker, men en vecka är ju inte lång tid alls, det går att leva extremt billigt under en vecka.
5. Fadern till dottern vill av olika anledningar inte att dottern ska bo hos sig (fadern och modern bor i samma stad), så att bo där under sommaren var inget alternativ. Anser ni att han bör betala dig nåt för mat/husrum för dottern under sommaren (alt ge matpengar direkt till dottern)? Dottern betalar alltså ingenting. Kan tilläggas att maken tjänar mer än dubbel så mycket som modern.
Det är hans sak, om han vill göra det. Men dottern är ju vuxen så ingen har skyldighet att göra det. Då får han ta ansvar för sina beslut, så tar jag ansvar för mina.