Om ni va mamma till en dotter..

Om det skulle vara så att ett högskolepluggande syskon bl a skiter i att sommarjobba och får sina ekonomiska självförvållade trångmål lösta av mamma... då skulle jag kunna förstå om det andra syskonet kände sig orättvist behandlat och förfördelat. Om pappan dessutom skiter i båda syskonen och sitt ex, genom att avstå från att hjälpa... så hjälper det ju inte upp läget precis. Jag kan nog se att det skulle kunna finnas kopplingar.

Det finns ett syskon men han är inte delaktiv i tjaffsen, mer än att han vill att familjen ska ha fungerade relationer med varandra. Jag skulle inte säga att pappan skiter i familjen, men han har ändrat mycket sen han träffade sin nya och han är väldigt principfast. Svärmodern är väl mer "man får inget gratis", haft en hård uppväxt själv etc.

Styvmamman har "lyckade" barn med bra utbildningar och jobb.
Tror att pappan kanske känner pressen där, istället för att vara stolt över sin dotter.
Känner mer och mer att relationen mellan fadern-dottern beror på att han har förväntningar på henne som hon inte lever upp till. Dottern vill leva ett mer oordnat liv och han har svårt att acceptera det.
Jag tycker pappan låter som en tönt. Absolut borde han vara stolt över sin dotter och mer rädd om sin relation till henne.
Kanhända det ändrar sig med tiden.

Jag bodde själv hos mina föräldrar under sommarlovet när jag pluggade på universitet. Nu var det för att jag sommarjobbade där, men ändå.

Tänk er att du är mamma till en dotter som pluggar på högskola på annan ort.
Hon kommer hem under sommaren.
1. Tycker ni att hon ska betala hyra under sommaren?
Nej, kostnaden för mammans boende är ju samma. Om mamman har det knapert skulle jag kunna tänka mig ett bidrag till el eller andra kostnader som påverkas av dotterns boende där.

2. Hon vill inte ha något sommarjobb, eller har iaf inte ansträngt sig för att få nåt. Skulle det göra er upprörda? Hon har alltså ca 7000 kr att leva på hela sommaren (sista lån/bidraget från juni).
Vill man inte ha sommarjobb får man ta konsekvenserna, dvs inga pengar. Mina föräldrar hade skällt på mig.

3. Hon har klantat sig när det gäller studentboende-kö, inte kollat upp vad som gäller, trott att hon stått i kö men ej gjort det. Skulle det göra er upprörda, eller tänker ni mer att hon får ta konsekvenserna av hennes slarv? Det är ju inte alla som har ett förtida arv att ta pengar från.
Kom ihåg att hon kan dra på skatten nästa år för dubbelt boende. Det gjorde jag under sommaren. Fast vet inte om det funkar om man inte har sommarjobb förstås..hmm..men kolla upp det.
Jag hade mest tänkt att det var ett dumt slarv. Nu får hon ju ta konsekvensen själv så det är väl lugnt.

4. Du ska åka bort en vecka. Skulle du lämna matpengar till dottern eller anser du att hon får klara sig på de pengar hon har?
Hon får klara sig.

5.Anser ni att han bör betala dig nåt för mat/husrum för dottern under sommaren (alt ge matpengar direkt till dottern)? Dottern betalar alltså ingenting. Kan tilläggas att maken tjänar mer än dubbel så mycket som modern.
Nepp, eftersom jag inte anser att modern ska ge ungen pengar heller. Dottern kan väl hälsa på pappa och äta där också om det är matpengarna som kniper. Hellre att pappan ger mamman pengar direkt avseende mat än att dottern får.

Men rent krasst kan dottern bidra till mat själv. Kollar man på socialbidrag så ligger en månads matnorm på ca 1500. Nu är ni flera och kan göra storkok osv då blir det ju mindre. Men dottern borde bidra med säg, 1000 kr i månaden till mat, speciellt om mamman har dåligt ställt.

Jag själv betalade ingenting hemma hos mina föräldrar under somrarna när jag bodde där. Jag bodde där varje sommarlov och hade då jobb hela somrarna. Nu bor mina föräldrar i hus så deras bostadskostnad blev inte direkt påverkad av att jag fanns där. Jag satt ju inte och ringde massor på deras telefon, extra el är ju försumbart på sommaren och jag var ju borta på jobbet hela dagarna. Fickpengar hade jag mina egna, om jag skulle äta ute eller hitta på nåt med vänner. Jag fick mat hemma, men hjälpte ju då också till med gräsklippning, matlagning och sånt. Mina föräldrar är gifta och har jobb båda två så de blev inte lidande av att ha mig hemma. De såg det nog mer som att de stöttade mig i studier/sommarjobb. Jag betalade självklart min egen hyra för min lägenhet hela sommaren. Betalade bensin till och från jobbet osv.

Nu har jag inte läst alla svar, så om jag har missat något väsentligt ber jag om ursäkt...

Nej, om det inte behövs av någon anledning tycker jag inte det. Hyran är ju densamma oavsett om det bor 1, 2 eller 3 personer där.

Vad det gäller matkostnader så om jag hade råd att låta dottern "äta av mina pengar" skulle hon få göra det. Det är jobbigt att plugga på högskola och man kan behöva få ta det lugnt på sommaren, utan att behöva betala för sig hemma i den trygga hamnen.
Om jag däremot hade det tight ekonomiskt och verkligen behövde att hon betalade sin matkostnad, hade hon förstås fått göra det. Varifrån pengarna kom (jobb, arv, aktier, fonder, pappan) är upp till henne.

2. Hon vill inte ha något sommarjobb, eller har iaf inte ansträngt sig för att få nåt. Skulle det göra er upprörda? Hon har alltså ca 7000 kr att leva på hela sommaren (sista lån/bidraget från juni).
Nej, om hon kan leva hela sommaren på 7000 så är väl det bara bra? Har man inga dyra intressen och är skapligt duktig på att hålla i sina pengar lär det gå utmärkt.

3. Hon har klantat sig när det gäller studentboende-kö, inte kollat upp vad som gäller, trott att hon stått i kö men ej gjort det. Skulle det göra er upprörda, eller tänker ni mer att hon får ta konsekvenserna av hennes slarv? Det är ju inte alla som har ett förtida arv att ta pengar från.
Nej, jag skulle inte bli upprörd. Möjligen kollat upp om det är något hon överlag har svårt för, och isåfall hjälpa till om jag kan och förklara etc. Är det bara en enda miss, och hon känner att det blev tokigt just den gången, så har hon ju lärt sig till nästa gång.
Att alla andra inte har ett förtida arv spelar väl ingen roll? Om hon har det, så har hon ju det och kan således lösa situationen. Toppen! Jag skulle inte anse att min dotter behövde lösa det på ett sätt som finns tillgängligt för alla, huvudsaken är att det fungerar för henne.

4. Du ska åka bort en vecka. Skulle du lämna matpengar till dottern eller anser du att hon får klara sig på de pengar hon har?
Svårt, jag tror att jag skulle låta henne klara sig själv men kanske att jag fyllde upp skafferiet, kylskåpet och frysen lite extra innan jag åkte. Typ se till att det finns bra basvaror i skaplig mängd.
Jag skulle också prata med henne om det i början av sommaren, så hon kan hushålla med sina pengar och vet att hon får stå för matkostnaderna själv då.

5.Anser ni att han bör betala dig nåt för mat/husrum för dottern under sommaren (alt ge matpengar direkt till dottern)? Dottern betalar alltså ingenting. Kan tilläggas att maken tjänar mer än dubbel så mycket som modern.
Nej. Varken pappan eller mamman är ju försörjningsskyldiga.
Däremot skulle jag tycka det var tråkigt om pappans nya fru hamnade mellan pappan och dottern, så jag kanske skulle försöka stötta dottern i att hälsa på sin pappa om hon ville det, men ekonomiskt skulle jag inte lägga mig i.
Vill dottern be sin pappa om pengar, och han vill ge henne det, så får han förstås gärna göra det. Men att jag skulle be om att få nåt bidrag av honom, nej.

Boende inför hösten - där har vi problem modell BIG. Hon ska plugga i uppsala och har ännu inte fått bostad. Jag är orolig men hon säger bara 'chill mamma, jag fixar!' så...tja...det är hennes liv. Hennes pappa har dock en plan B - husvagn. :angel:

Fast det går att få lägenhet här utan kötid om man är beredd att bo lite utanför stan. Alla pratar om hur svårt det är att få lägenhet i Uppsala, men ärligt: alla jag vet som verkligen ringt runt överallt har fått förstahandskontrakt på några veckor utan kötid. Men man kan ju inte vara så kräsen.

Det råder delade meningar inom familjen hur man ska se på detta så jag tänkte kolla vad allmänheten har för värderingar/åsikter. Jag själv står ganska mitt emellan men det är jobbigt att se hur familjerelationer kan förstöras av sånna här, enligt mig, småsaker.

Ja! Hon är vuxen, då får hon fixa det. Jag förutsätter att du menar att hon ska bo hos sin mamma, klart hon ska betala! Konsumentverket är väl de som har riktlinjer på hur mycket.
Nej jag skulle inte bli upprörd men frågan är hur hon ska betala hyra och mat för flera månader. Klarar hon inte det får hon väl gå till soc.
3. Hon har klantat sig när det gäller studentboende-kö, inte kollat upp vad som gäller, trott att hon stått i kö men ej gjort det. Hon har bytt mellan olika andrahandslägenheter under året och har nu åkt på en 2:a handslägenhet som hon får ta från ett förtida arv för att kunna betala över sommaren (hon måste ha den över sommaren för att få hyra den, men bor ju nu hemma). Skulle det göra er upprörda, eller tänker ni mer att hon får ta konsekvenserna av hennes slarv? Det är ju inte alla som har ett förtida arv att ta pengar från.
Hon får väl söka jobb och betala för sig?
Nej! Hon är vuxen, hon får klara sig!
5. Fadern till dottern vill av olika anledningar inte att dottern ska bo hos sig (fadern och modern bor i samma stad), så att bo där under sommaren var inget alternativ. Anser ni att han bör betala dig nåt för mat/husrum för dottern under sommaren (alt ge matpengar direkt till dottern)? Dottern betalar alltså ingenting. Kan tilläggas att maken tjänar mer än dubbel så mycket som modern.
Nej! Dottern är vuxen och får betala för sig själv. Ingen av föräldrarna ska behöva betala något!

Om mina barn kommer hem över lovet och behöver vila, då så får de göra det tills de kvicknar till igen.
Men sedan så får de hjälpa till hemma på vuxet vis.
Det finns alltid massor att göra.

Varför bryr sig mamman om hon kan se golvet i den vuxna dotterns rum?
Därför att när man har flyttat hemifrån så är det inte längre ett "eget" rum utan ett rum hos föräldern som man får låna.
Man bor ju inte där längre utan är mera av en gäst.
Då så följer man de regler som finns i hemmet och om det inte passa så stannar man i sin egen bostad.

Jag har min vuxna sons rum som kontor numera.
Så det passar verkligen inte att han stökar ner när han bor där.
Han har egen bostad på sin studieort.
Men han får bo där så mycket som han vill och vara delaktig i familjens liv.

När man har gett bort pengar så har man gjort just det - gett bort dem. Och då kan man inte längre styra hur de ska användas.
<snip>

Det fanns lite pengar till vara barn ocksa, ett arv som vi foraldrar valde att lata ga till barnen redan nar de var sma. Villkoren for att fa ut pengar var att det gick till studier eller en bostad ... annars var pengarna lasta tills barnen var 27 ar gamla. Ett mycket bra alternativ tycker vi alla fortfarande.
Tva av dem anvande pengarna under studietiden, den tredje valde att bo hemma mycket langre och anvande pengarna till en bostad. Vi sag till att det fanns overformyndare trots att det inte var nagra jatte stora summor ... men det hade vaxt sedan barnen var i forskole aldern, sa det var en rejal hjalp. Inte alls helt fel, och han som anvande det till en bostad var mycket lattad att han inte hade kunnat "slarva bort" det innan. ;)

Har man möjlighet att hjälpa sitt barn bör man väl göra det. Betala för att bo hemma låter i mina öron både snålt och konstigt. Är det inte mysigt att få hem sitt barn under en längre tid? Som sagt, har man som förälder möjlighet att sticka till sitt barn lite extra slantar under sommaren så tycker jag att man gott kan göra det. Så länge barnet är tacksamt och inser att hon/han är lyckligt lottad som har föräldrar som kan skämma bort och bidra.

Mina föräldrar skulle aldrig ta hyra om jag skulle bo hemma ett par veckor...Snarare skulle dom fråga vad jag ville att det skulle finnas i kylen :) Och visst skulle jag få extra slantar om mina tog slut, men inom för oss rimliga gränser.

Jag tog hyra och matpengar av min son när han kom hem efter gymnasiet bara för att han skulle lära sig vad saker kostade. Sen lade jag ju undan pengarna förstås men det visste han ju inte. Sen sa han att det var väldigt va toapapper var dyrt :):D. Som ensamstående mamma var det inte alltid det fanns pengar till det dyraste han ville ha så han förstod.

Därför att när man har flyttat hemifrån så är det inte längre ett "eget" rum utan ett rum hos föräldern som man får låna.
Man bor ju inte där längre utan är mera av en gäst.
Då så följer man de regler som finns i hemmet och om det inte passa så stannar man i sin egen bostad.

Jag har min vuxna sons rum som kontor numera.
Så det passar verkligen inte att han stökar ner när han bor där.
Han har egen bostad på sin studieort.
Men han får bo där så mycket som han vill och vara delaktig i familjens liv.

Jag resonerar annorlunda. I sitt rum, även om de bara är på besök, få de ha det precis som de vill. Det gäller även hemmaboende tonårsbarn. Jag tycker det är integritetskränkande att anmärka på hur andra har det i sin personliga sfär.

För din del kanske du behöver arbetsrummet när ungen är hemma på besök också, så då förstår jag att det är annorlunda. Skulle någon av mina barn besöka hemmet och bo i tex vardagsrummet, är det klart att de inte kan bre ut sig med smutstvätt osv. Vanligt folkvett helt enkelt.

Jag tycker det är integritetskränkande att anmärka på hur andra har det i sin personliga sfär.
Och jag anser att om man har flyttat till ett eget boende så är det den nya personliga sfären.
Det rum man bor i hos föräldrarna är efter det bara till låns.
Och lånade saker gör man inte som man vill med.

Jag inser att jag har tur på något vis.
Mina döttrar slutade gymnasiet för ett antal år sedan och jag har liksom aldrig behövt tänka på dessa frågor som finns i trådstarten.
Yngste ätteläggen slutade gymnasiet nu och kommer med största sannolikhet att plugga i annan stad och då kanske nån av frågorna kommer bli aktuell. Jag tror dock att han kommer att se till att ha sommarjobb, det har han redan, han inser att det är alltför tråkigt att vara luspank som han var direkt efter att skolan slutade.

Rent hypotetiskt då:
Mja, kanske. Bidra till hushållskassan på något vis, ja, men regelrätt hyra, nej.
Nej, vill man leva fattigt så går det bra för mig
3. Hon har klantat sig när det gäller studentboende-kö, inte kollat upp vad som gäller, trott att hon stått i kö men ej gjort det. Hon har bytt mellan olika andrahandslägenheter under året och har nu åkt på en 2:a handslägenhet som hon får ta från ett förtida arv för att kunna betala över sommaren (hon måste ha den över sommaren för att få hyra den, men bor ju nu hemma). Skulle det göra er upprörda, eller tänker ni mer att hon får ta konsekvenserna av hennes slarv? Det är ju inte alla som har ett förtida arv att ta pengar från.
Nej, det hade jag inte brytt mig om. Det var inte mitt beslut och inte mina pengar
Jag hade inte lämnat några pengar, tror jag. Hon har ju pengar.
5. Fadern till dottern vill av olika anledningar inte att dottern ska bo hos sig (fadern och modern bor i samma stad), så att bo där under sommaren var inget alternativ. Anser ni att han bör betala dig nåt för mat/husrum för dottern under sommaren (alt ge matpengar direkt till dottern)? Dottern betalar alltså ingenting. Kan tilläggas att maken tjänar mer än dubbel så mycket som modern.
Nej.

Och jag anser att om man har flyttat till ett eget boende så är det den nya personliga sfären.
Det rum man bor i hos föräldrarna är efter det bara till låns.
Och lånade saker gör man inte som man vill med.
Har jag gäster så respekterar jag deras privata sfär dvs, bor de i ett rum hos mig som jag kan undvara så är jag inte där och petar i onödan. I de fall de bor i en extra säng i mitt vardagsrum är sängen deras privata sfär och jag är inte och petar i den. På samma vis förväntar jag mig att det är när jag är gäst hos någon.

Det råder delade meningar inom familjen hur man ska se på detta så jag tänkte kolla vad allmänheten har för värderingar/åsikter. Jag själv står ganska mitt emellan men det är jobbigt att se hur familjerelationer kan förstöras av sånna här, enligt mig, småsaker.

Hade sponsrat allt efter förmåga, har varit där själv. Eller inte så trassligt men ändå. Trigger word för mig är student o sommar, det är trassligt. (Evigt hemmaboende ickejobbande, nej. Student under termin skulle självklart få betala hemma. Men sommar är svårt.)

Hon skulle få bo hemma så länge hon ville. Så länge hon inte har ett jobb skulle jag inte be henne betala för något.

1. Tycker ni att hon ska betala hyra under sommaren? Lite hyra kan hon väl få betala bara för att det inte blir så att man kan spara pengar genom att "bo på hotell" hos mamma. Men om hon är väldigt fattig (nåväl 7000 på tre månader är rätt mycket om man bor och äter gratis) kanske det går att lösa genom att hon gör vissa hushållssysslor och på så sätt betalar sitt uppehälle.
2. Hon vill inte ha något sommarjobb, eller har iaf inte ansträngt sig för att få nåt. Skulle det göra er upprörda? Hon har alltså ca 7000 kr att leva på hela sommaren (sista lån/bidraget från juni). Som sagt 7000 under sommarmånaderna utöver hyra är inte att vara utfattig i min värld. Det kanske är bra för henne att inse att utan pengar och jobb blir livet ganska tråkigt, man har inget att göra på dagarna när kompisarna jobbar och när de äntligen är lediga har man inte råd att göra nåt av ledigheten. För vissa är det en mognadsfråga, men jag tycker att en förälder kan hjälpa sitt barn där genom att pusha lite extra i januari-mars när det är dags att söka sommarjobb.
3. Hon har klantat sig när det gäller studentboende-kö, inte kollat upp vad som gäller, trott att hon stått i kö men ej gjort det. Hon har bytt mellan olika andrahandslägenheter under året och har nu åkt på en 2:a handslägenhet som hon får ta från ett förtida arv för att kunna betala över sommaren (hon måste ha den över sommaren för att få hyra den, men bor ju nu hemma). Skulle det göra er upprörda, eller tänker ni mer att hon får ta konsekvenserna av hennes slarv? Det är ju inte alla som har ett förtida arv att ta pengar från. Alla kan klanta sig, att börja plugga, flytta osv kan röra till det i huvudet för vem som helst och jag har sett tillräckligt många studenter oroa sig för sin boendesituation och flytta flera gånger per år för att veta att det är straff nog utan att en förälder är arg på en dessutom. Om det finns möjlighet att hjälpa henne ekonomiskt på det sättet så tycker jag att det är jäkligt sniket att inte göra det bara för att inte alla har den möjligheten. Bättre att föräldrarna hjälper dottern att sätta sig in i bostadsmarknaden och kösystemen istället så att hon så småningom själv kan klara av att skaffa ett förstahandskontrakt.
4. Du ska åka bort en vecka. Skulle du lämna matpengar till dottern eller anser du att hon får klara sig på de pengar hon har? Igen, med 7000:- på fickan kan hon nog klara sig en vecka själv. Om hon väljer att använda allt för nöjen så får hon väl lära sig den läxan, en vecka på nudlar dör hon inte av.
5. Fadern till dottern vill av olika anledningar inte att dottern ska bo hos sig (fadern och modern bor i samma stad), så att bo där under sommaren var inget alternativ. Anser ni att han bör betala dig nåt för mat/husrum för dottern under sommaren (alt ge matpengar direkt till dottern)? Dottern betalar alltså ingenting. Kan tilläggas att maken tjänar mer än dubbel så mycket som modern. Osäker på vad jag tycker här, det beror lite på hur relationen mellan pappan och dottern samt mellan pappan och mamman ser ut.

Jag bodde hemma gratis första och några veckor andra sommaren efter att jag flyttade hemifrån. Överlag betalade mamma maten men om det var jag som handlade (antingen jag var ensam hemma eller bara var den som hade vägarna förbi) betalade såklart jag. Inga sura miner de somrar jag inte har jobbat men så har jag aldrig behövt hjälp ekonomiskt heller.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 638
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 885
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 291
Senast: mars
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 807
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka