Det råder delade meningar inom familjen hur man ska se på detta så jag tänkte kolla vad allmänheten har för värderingar/åsikter. Jag själv står ganska mitt emellan men det är jobbigt att se hur familjerelationer kan förstöras av sånna här, enligt mig, småsaker.
Tänk er att du är mamma till en dotter som pluggar på högskola på annan ort.
Hon kommer hem under sommaren.
1. Tycker ni att hon ska betala hyra under sommaren? Lite hyra kan hon väl få betala bara för att det inte blir så att man kan spara pengar genom att "bo på hotell" hos mamma. Men om hon är väldigt fattig (nåväl 7000 på tre månader är rätt mycket om man bor och äter gratis) kanske det går att lösa genom att hon gör vissa hushållssysslor och på så sätt betalar sitt uppehälle.
2. Hon vill inte ha något sommarjobb, eller har iaf inte ansträngt sig för att få nåt. Skulle det göra er upprörda? Hon har alltså ca 7000 kr att leva på hela sommaren (sista lån/bidraget från juni). Som sagt 7000 under sommarmånaderna utöver hyra är inte att vara utfattig i min värld. Det kanske är bra för henne att inse att utan pengar och jobb blir livet ganska tråkigt, man har inget att göra på dagarna när kompisarna jobbar och när de äntligen är lediga har man inte råd att göra nåt av ledigheten. För vissa är det en mognadsfråga, men jag tycker att en förälder kan hjälpa sitt barn där genom att pusha lite extra i januari-mars när det är dags att söka sommarjobb.
3. Hon har klantat sig när det gäller studentboende-kö, inte kollat upp vad som gäller, trott att hon stått i kö men ej gjort det. Hon har bytt mellan olika andrahandslägenheter under året och har nu åkt på en 2:a handslägenhet som hon får ta från ett förtida arv för att kunna betala över sommaren (hon måste ha den över sommaren för att få hyra den, men bor ju nu hemma). Skulle det göra er upprörda, eller tänker ni mer att hon får ta konsekvenserna av hennes slarv? Det är ju inte alla som har ett förtida arv att ta pengar från. Alla kan klanta sig, att börja plugga, flytta osv kan röra till det i huvudet för vem som helst och jag har sett tillräckligt många studenter oroa sig för sin boendesituation och flytta flera gånger per år för att veta att det är straff nog utan att en förälder är arg på en dessutom. Om det finns möjlighet att hjälpa henne ekonomiskt på det sättet så tycker jag att det är jäkligt sniket att inte göra det bara för att inte alla har den möjligheten. Bättre att föräldrarna hjälper dottern att sätta sig in i bostadsmarknaden och kösystemen istället så att hon så småningom själv kan klara av att skaffa ett förstahandskontrakt.
4. Du ska åka bort en vecka. Skulle du lämna matpengar till dottern eller anser du att hon får klara sig på de pengar hon har? Igen, med 7000:- på fickan kan hon nog klara sig en vecka själv. Om hon väljer att använda allt för nöjen så får hon väl lära sig den läxan, en vecka på nudlar dör hon inte av.
5. Fadern till dottern vill av olika anledningar inte att dottern ska bo hos sig (fadern och modern bor i samma stad), så att bo där under sommaren var inget alternativ. Anser ni att han bör betala dig nåt för mat/husrum för dottern under sommaren (alt ge matpengar direkt till dottern)? Dottern betalar alltså ingenting. Kan tilläggas att maken tjänar mer än dubbel så mycket som modern. Osäker på vad jag tycker här, det beror lite på hur relationen mellan pappan och dottern samt mellan pappan och mamman ser ut.