Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför?Många i familjen har tipsat henne om olika jobb
Hur berör det dig?Jag känner nog att mamman curlar lite mycket
Jag skulle ha resonerat som Petruska.
Skulle det faktiskt gälla min barn hade jag troligen blivit bekymrad och undrat varför de inte sökt jobb. Inte förbannad.
Nu verkar det ju inte handla om din dotter men du säger inget om vilken ställning du har till familjen. Då kanske det inte är så konstigt om du reagerar och skriver tråden här på buke.Det låter väldigt likt. Många i familjen har tipsat henne om olika jobb, ett gammalt extrajobb som hon lätt hade kunnat jobba på om hon bara hade varit ute i tid, men hon säger bara "jag ska kolla upp det", sen händer inget. Jag är helt övertygad om att det är latmasken i henne, hon vill inte. Hon säger att hon ska kolla upp det för att lugna familjen. Hon vet att hon får leva knapert i sommar men är ju van vid att bo hemma och inte betala nåt för mat och så sen gymnasitiden, jag tror inte att hon reflekterat över att det kan vara annorlunda nu. Jag ser det som ett personlighetsdrag och ibland även lite introvert..
Det är studentlivet som är prio ett, fest och alla kompisar. Skolan verkar dock ha börjat tas på allvar efter några failade tentor i början så det är ju bra. I övrigt är hon väldigt harmonisk, men boende och sånt är liksom inte viktigt. "Det löser sig". I värsta fall får man slagga hos en kompis.
Jag känner nog att mamman curlar lite mycket, hon har inga planer på att låta henne sköta hushållet och hon har inte körkort. Dock är hon kanske hos mamman 1/3 av tiden, resten hos sin pojkvän. Pappan har varit väldigt på dottern så det blir att mamman ställer sig i försvarsställning.
Varför?
Hur berör det dig?
Jag hade tänkt: Jaja, han/hon vansläktas i alla fall inte.
Jag undvek arbetsmarknaden så mycket jag förmådde tills jag blev 30 ungefär.
Det har blivit en prima arbetsnarkoman av mig ändå.
Men dina frågeställningar berör ju ekonomiska aspekter, inte relationerna?För att jag är en del av familjen och vill att vi ska kunna ha fungerande relationer med varandra.
Att vi tipsat om jobb är för att hjälpa till då vi vet att hon lär lat och ofta ute i sista sekund, eller sekunden efter det.
För att jag är en del av familjen och vill att vi ska kunna ha fungerande relationer med varandra.
Att vi tipsat om jobb är för att hjälpa till då vi vet att hon lär lat och ofta ute i sista sekund, eller sekunden efter det.
Men dina frågeställningar berör ju ekonomiska aspekter, inte relationerna?
Om någon bevisligen är lat, så hjälper det inte att man gör jobbet åt dem.
Jag gissar att du är tillsammans med pappan. Mitt råd är i så fall, låt föräldrarna engagagera sig i sitt vuxna barn.
Jag blir störd på uttrycket "hon har latmasken i sig". Det tycker jag är ett fult och nervärderande.
Vilken gräslig människa.Hon vill inte att dottern ska bo hos dom när dom är på landet för att hon är rädd om deras grejer + att hon inte står ut med att hon sover bort halva dagarna istället för att jobba.
Relationsproblem mellan vilka?olika åsikterna om hur mycket dottern ska stå för själv eller inte som är grunden till relationsproblemen.
alltid varit van vid att det funnits aktier, fonder etc att sälja av när hon inte velat jobba etc. Och så länge hon har det funkar det ju.
Nope det är jag inte, men han har en fru och hon är den stora anledningen till hans åsikter.
Hon vill inte att dottern ska bo hos dom när dom är på landet för att hon är rädd om deras grejer + att hon inte står ut med att hon sover bort halva dagarna istället för att jobba.
Att dottern är lat är ingen hemlighet, det håller hon själv med om också
När jag var tonåring och bodde hemma så sa jag redan tidigt nej tack till att jobba extra under sommarloven. Mamma berättade att hon jobbade varje sommar med att plocka jordgubbar, hacka betor och liknande, med start när hon var 13 år. Jag valde att bara få min månadspeng på 150 kr i månaden och inte jobba. Det var trots allt ett lov, och en tid där man är ung och växer upp. Jag resonerade som så att tids nog kommer jag att jobba röven av mig i mitt liv, jag vill vara ung, lat och ha kul tills dess, om jag kan. Det är inte fel att tänka så enligt mig.Om man inte behöver betala hyra eller har några andra större utgifter som lån eller bil, så är 7000kr helt ok att leva på en hel sommar om man inte ägnar sig åt några utsvävningar. Är man student så är man ju van att leva snålt. Strax över 2000 kr i månaden klarar man sig ju lätt på i matkostnader.
Jag hade många studiekompisar som bodde hemma och inte hade sommarjobb (ingen sommarhyra på studentboendet) under studietiden. De är både duktiga och ambitiösa personer idag .
Största problemet här verkar vara pappans fru som lägger sig i hur dottern fostras och som hindrar pappans och dotterns umgänge. I dagens samhälle är det ganska bra att vara lat om man vill överleva, man räknar med att ungefär 40% av sveriges arbetande befolkning lider av någon typ av stressproblematik. Stress är även den vanligaste anledningen till långtidssjukskrivning. Om alla odlade sin inre latmask (lyssnade på sina egna behov istället för andras synpynkter) så skulle samhället må lite bättre.
Relationsproblem mellan vilka?
Om hon har pengar (aktier, fonder) så behöver hon ju inte jobba o det är ju helt ok. Det hon lär sig kan ju lika gärna vara att det är skitbra att spara i aktier o fonder, så man har att ta av när man behöver.
Det finns inte bara ett rätt sätt att gå genom livet.