Om ni skulle fått välja?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare jappisen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 1 885
J

jappisen

Denna tråd kom upp under ett samtal med några kompisar. Vi pratade om vad de hellst villa ha ut av sin hund. Om de fick välja att deras hund blev utställningschampion eller lydnadschampion. Vilket skulle de uppskatta mest?

Jag frågar er samma sak. Skulle ni hellst vilja ha en lydnadschampion eller en utställningschampion?
För mig är svaret enkelt men det är kul attse vad andra föredrar. Mottivera gärna.

Sv: Om ni skulle fått välja?

Ojoj, helt klart lydnadschampion!
Detta för att lydnad är något jag själv skulle vilja träna med min flicka då hon blivit lite äldre.
Men också för att jag inte tycker om hur många av utställningshundarna i min ras (golden) ser ut nuförtiden.

Lydnadschampion, utan tvekan, för mig är prestation mer värt, även om jag vill ha en god exteriör på hunden så går lydnaden först. :)

Hehe, jag har shih-tzu....lydnadschampion verkar liiiite högt siktat.

Hehe jag menar generellt. Om du haft en annan ras då? Vilket hade du hellst velat ha på en hund.

Lydnadschampion helt klart.
Utställningsmerier tycker jag är "en kul grej", men jag är inte intresserad av det mer än att "Oj, vad roligt - min hund är rastypisk!"

Jag skulle hellre ha en lydnadschampion - men med de hundar jag har nu så vet jag att det är tusen gånger större chans att de blir utställningschampion än lydnadschampion.

Hehe jag menar generellt. Om du haft en annan ras då? Vilket hade du hellst velat ha på en hund.
Ett lydnadschampionat säger mer om mej som ägare än ett utställningschampionat, och hade jag lyckats få till det med ett lydnadschampionat på min shih-tzu skulle det vara ton av guld värt.

Att få till ett utställningschampionat på honom är mer realistiskt, men kräver skicklighet i pälsvård och att i ringen framhäva de goda sidorna och tona ner det som inte är fullt så bra.

Med andra ord, som ägare smäller lydnadschampionat högre då det är resultatet av ens egen arbetsinsats.
Som uppfödare av utställningsraser, blir utställningschampionat ett resultat av ens egen arbetsinsats.

Helt klart lydnadschampionat.
Dels har jag nytta av det i min och hundens vardag, det visar hur vi har arbetat oss ihop till ett bra team och även att hunden har en bra mentalitet. Det visar vad min hund är för hund!

Helt klart lydnadschampionat.
Dels har jag nytta av det i min och hundens vardag, det visar hur vi har arbetat oss ihop till ett bra team och även att hunden har en bra mentalitet. Det visar vad min hund är för hund!

Det var bra sagt. Det visar ju at hunden kan prestera. Att man är ett bra team. Hellre prestige än utseende.

Ja min jappe och saluki hoppas jag ska bli Utställningschampion efter som jag ställer ut dom

Sen Papillonen skulle det ju inte ha suttit helt fel med ett lydnadschampion:D

Lynadschampion för min del. Det visar att man har bra samarbete med sin hund, att man kan prestera tillsammans. :)

Eftersom jag har jakthundar, så föredrar jag absolut jch över ovan nämnda ch ;)

Hellre prestige än utseende.

Menar du hellre prestation kanske? :angel: Och jag håller med, vad ska man med en vacker idiot till? Fast nu menade jag alltså inte att en utställningschampion = vacker idiot, men jag tror du förstår vad jag menar. :D

Lydnadchampion.

Ställde ut Schäfern igår och är TOTALT AVSKRÄCKT från utställningsringarna en tid framöver..

(en anann motivering är väl att jag är bruks människa )

lydnads.
varför?
För jag bryr mig eg inte om hunden är grön eller blå... viktigast är dess inre kvalitér!

Varför välja?
Man kan ha både och!
Det ena förnekar inte det andra....
Och är inget ovanligt alls bland min ras Belgare!
Bruks championat det är däremot inte många som har tillsamans med utst championat...

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 637
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 094
Senast: Sasse
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 290
Senast: Liran
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 406

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka