Om ni möter någon som är hundrädd...

YorkWann

Trådstartare
....Vad gör ni då?

Fick erfara detta idag på en gångväg. Två vuxna och två barn ställde sig och vrålskrek, barnen började gråta, kvinnan blev hysterisk när de mötte mig och hundarna.

Jag och hundarna kom helt av oss och bara stos och tittade några sekunder, sen försökte jag fråga vad de ville att jag skulle göra? Mannen kom till sans, och började häva ur sig att det var då jävlar att de aldrig skulle kunna vara ifred från hundjävlar någonstans?! Men han kunde fortfarande inte säga vad de vill jag skulle göra :crazy:

Ska tilläggas att hundarna var kopplade, vid min sida, de skällde inte eller gjorde något anant som kunde uppfattas som "farligt" De stod vid mig helt enkelt.

Sv: Om ni möter någon som är hundrädd...

jag håller hundarna vid sidan och sedan går vi bara förbi. det är inte mitt fel att de har en fobi. dessutom går det inte att prata med människor i affekt. fobin stänger luckan till den förnuftiga delen av hjärnan.

Jag hade nog bara kortat mina hundars koppel och sett till att de höll sig på rimligt avstånd från de mötande, eventuellt tagit en halvcirkel förbi dem (om det fanns utrymme till det) och fortsatt gå.

Jag går bara förbi. Att stanna finns inte i min värld att göra :)

De där människorna verkar mer än rädda, de verkar lite :angel:...du kunde ju inte gärna göra så mycket mer än vad du gjorde!

Snacka om att mamman har totalt sabbat uppväxten för sina ungar...
Jisses....
En vuxen människa som beter sig sådär och dessutom "smittar" barnen...
Vidrigt..

Jag hade bara gått förbi och låtit kvinnan och ungarna skrika bäst fan dom velat....
Om du nu är så jäkla hundrädda så får dom väl stanna inne på sin egna trädgård. Man ser ju folk vara ut och gå med sina hundar hela tiden och överallt... Jag tänker då inte undvika min promenad pga ett par som blir helt psyko i skallen vid ett hundmöte..
Jag håller hunden kopplad, plockar bajset och har laglig rätt och gå var jag vill och det gör jag oxå. :)

Jag har en sådan familj i min trappuppgång. Jag ser till att håll hunden i kort koppel och går vidare när vi möts. Ibland händer det att vi möts i hissen. De brukar välja att kliva ur alternativt vänta till vi har åkt upp till oss innan de tar hissen.

Jag försökte resonera med dem i början och då kunde de åka hiss ihop med mig och hunden. Sedan ringde de till hyresvärden och ljög ihop en historia om att min hund kissade i hissen. Efter det slutade jag att engagera mig helt.

Ska väll tillägga att min hund aldrig har varit i närheten av dem. Han tycker mest det är jobbigt när deras unge skriker en massa så han sitter helt tyst och bara tittar på dem. I normala fall är det världens mest sociala hund som gärna söker sig till människor och hälsar om han får.

Usch vad synd sånt är.. du gjorde vad du kunde :)

Vi går ofta förbi dagis och alla barnen vill alltid klappa, så var det en ny flicka som började gråta men då kom en lärare fram o sa att de var snälla och sen kunde hon klappa Malte :)

Vad konstigt att båda föräldrarna var hysteriskt rädda. :confused:
Jag har mina hundar i korta koppel och går förbi utan att göra något speciellt. Är det så att barn ser osäkra ut och uppträder någorlunda sansat samt att jag har tid brukar jag lägga ner mina hundar och själv sätta mig på huk och fråga om de vill hälsa på hundarna. Ofta så går de fram efter en stund och vågar låta handen eller vanten snudda hunden. Här gäller det att det inte finns någon rabiat mamma eller pappa som står och säger att det är livsfarligt och rycker i ungen.

Jag har ofta min tjej lös, men om jag ser att någon ser osäker ut så kopplar jag henne och låter henne gå vid sidan. En gång var det en liten tjej som var med sin mormor/farmor i trädgården men då ropade jag bara till mig henne. Guld till far/mormodern som lugnt sa till tjejen att "jamen titta hon har så fin koll på sin hund så det är ingen fara" etc. Ångrar att jag inte frågade henne om hon ville hälsa också :).

Inte för att det spelar någon roll, men var dessa personer utländska? Har aldrig sett en "svensk" familj reagera så, men har mött personer från tex kurdistan och därikring, som både varit skräckblandat förtjusta och velat hälsa, samt riktigt rädda. Just för att man inte har hundar som sällskapsdjur där.

Tycker hur som också att det är väldigt sorgligt att barnen ska behöva uppleva det, hundar är ju som sagt något man möter varje dag :(

Snacka om att mamman har totalt sabbat uppväxten för sina ungar...
Jisses....
En vuxen människa som beter sig sådär och dessutom "smittar" barnen...
Vidrigt..

Jag hade bara gått förbi och låtit kvinnan och ungarna skrika bäst fan dom velat....
Om du nu är så jäkla hundrädda så får dom väl stanna inne på sin egna trädgård. Man ser ju folk vara ut och gå med sina hundar hela tiden och överallt... Jag tänker då inte undvika min promenad pga ett par som blir helt psyko i skallen vid ett hundmöte..
Jag håller hunden kopplad, plockar bajset och har laglig rätt och gå var jag vill och det gör jag oxå. :)

Håller med, vilken sjuk situation :crazy:

Vad konstigt att båda föräldrarna var hysteriskt rädda. :confused:

Det behöver inte alls vara konstigt. TS: var familjen av utländsk härkomst? Det är inte alls vanligt med snälla sällskapshundar i en del länder och om man dessutom haft trista/traumatiska upplevelser av hund/ar i tex krigssistuationer eller motsv (som kanske mamman och eller pappan ev har haft? och vem vet, kanske barnen med?) så har jag full förståelse för att somliga blir hysteriskt rädda och tappar all sans vid möte med hund, oavsett hundras. :crazy:

Jag skulle visa hänsyn och respekt och förflytta mig så långt bort jag kunde. Inte stanna och prata med stackarna. En sån stark rädsla går inte att prata bort med en främling med hundar i sällskap.

Man kan inte alltid döma andra efter sig själv.

Min pappa är gift sedan ett par år tillbaka med en kvinna som är vanvettigt hundrädd. Hon pratar inte så bra svenska, så vi har inte kunnat fråga vad som ligger bakom. Men hon är alltså skiträdd t.o.m. för mina småttiga och totalt oförargliga dvärpudlar. Hon skulle inte ens våga hantera mina 6 v valpar. Och jag skrattar inte åt henne eller känner något behov av att förlöjliga hennes rädsla, jag håller undan hundarna när hon är med på besök helt enkelt.

Jag respekterar hennes rädsla och tror inte att jag är varken bättre eller finare eller att hon är psyko över huvud taget. Hon lider betydligt mer av att träffa hundarna än vad jag eller hundarna gör av att hållas undan när hon är här. Det är tråkigt att det är så, men jag dömer inte ut henne för det.

Jisses, trist med sådan överreaktion men tyvärr finns det nog inget att göra, om det inte råkar vara grannar som man möter "hela tiden".

Möter jag någon som verkar vara hundrädd så ser jag till att korta upp kopplen och hålla hundarna på den sidan om mig som är "bort från den vi möter". Precis som vid hundmöten alltså. Mer än så gör jag aldrig.

Min pappa är gift sedan ett par år tillbaka med en kvinna som är vanvettigt hundrädd. Hon pratar inte så bra svenska, så vi har inte kunnat fråga vad som ligger bakom.

*Knapplån* Kan inte din pappa fråga varför hon är så hundrädd eller kan dom inte dom prata med varandra heller?

När folk skriker så ropar jag tillbaka att dom skrämmer hundarna..

Har en k*rring i mitt kvarter som själv har en schäfer(?), och hon blir rabiat galen och skriker som om hon satt fast 800m ner i en gruva, hennes hund blir ju givetvis lika jävla galen för "nu skriker matte i högan sky, de där två små lurviga pudlarna måste ju vara värre än bengaliska tigrar!"
Hon hävdar att mina hundar hetsar hennes :grin:
Gamlingen bli 13 i år, skiter fullständigt i andra hundar, katter, dagisbarn och människor, lillen är alltid kopplad eller så är det extrem jaga-boll-fokus och då existerar inget annat än bollen..
Hon har hotat med att släppa schäfern som ska göra slarvsylta av mina livsfarliga bengaliska tigrar och jag har ropat tillbaka att gör hon det så möter jag schäfern med en rejäl högerkick som den sent lär glömma..
När karln hennes går men hunden är det inga problem, hundarna hälsar lugnt på varandra.. men man vet ju aldrig om vaktandet klickar i när k*rringen blir så hysterisk..

Jag funderar på att trycka upp en tish och en jacka med texten "Är du hundrädd? Ropa att du är det och var sedan tyst, så håller jag in hunden!"

men en vanlig vardag:
Om man träffar folk som är lite hundrädda brukar dom haja till när dom ser hundarna och då brukar jag samla dem.. jag försöker alltid se mötande folk och läsa av dem innan mina hundar ser dem så jag kan samla voffarna i god tid..

Du gjorde allt du kunde och visade respekt genom att fråga, att dom inte klarade hantera situationen då dom va rädda ligger inte på dig. Jag kopplar alltid min tjej oavsett om någon är rädd eller ej om jag ser någon komma, det är att visa respekt tycker jag. Kvittar hur lydig hunden än är då den som kommer inte vet om det.

Har märkt att många invandrarfamiljer är rädda för hundar, både föräldrar och barn och det beror kanske från negativa upplevelser från deras hemland? Dom brukar dock vara dom som tar insiativet att byta sida på trottoar och dyligt innan jag ens hinner tänka tanken. Ser jag att någon är rädd så försöker jag i den mån jag kan byta sida eller inte gå så nära, mer kan man inte göra:).

Haraldrig mott nagon som blivit hysterisk men for nagon manad sedan akte vi till Toronto for arenden och tog hunden med oss.
Medans jag sprang in pa stallet tog sambon hunden pa en promenad runt kvarteret. Nar jag kom ut gick vi ett varv och tillbaka till bilen.
Alla vi motte blev radda och tog langa omvagar runt oss. Vi horde hur de drog efter andan nar de "upptackte" oss och stannade/vande.
Hunden ar en labbe korsning med mkt alders-gratt, en glatt vaggande svans och mkt kort koppel.

Varfor? Har de inga hundar over 5 kg i storstan??

Kopplar min hund om hon är lös, går åt sidan och försöker få henne att se "snäll" ut, dvs inte skälla eller hoppa. Hon ÄR snäll men det är inte alla som vill bli ihjälpussade av en attackterrier:).

Gick på bussen med min förra hund (som var liten och luddig och väldigt söt men är man rädd så är man) varvid en kärring sade "du får gå av och ta en annan buss, jag är rädd för hundar".
Jag sade till henne att jag kunde akta min hund så att hon kunde flytta sig till främre delen av bussen där det är djurförbud men se, det passade inte. Hon satt kvar men gjorde stor affär hela resan med att "akta sig" och komma med fnysningar och annat. Suck. (Jag har social fobi, skulle jag kräva att ALLA går av bussen för min skull?)

Alltså det där är så himla fånigt verkligen :crazy:. Lite i klass med min grannes "jag är allergiker så du får inte ha hund här", trots att hon inte ens är det :cool:. Jo, för du lever ju i trappuppgången och jag brukar kasta ut stora hårtussar bara för att jävlas, så du har säkert jättestora problem liksom. Vid såna där tillfällen känner man verkligen för att säga "Jaha, det är väl DITT problem och inte MITT!" men det är jag alldeles för snäll (läs:mesig) för...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 618
Övr. Hund Börjar med en varning för långt inlägg, behöver dels råd och dels skriva av mig lite och Buke är ju klokt, det vet man ju. Jag och min...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 122
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 531
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Jag var med om en händelse i onsdags som jag inte kan släppa riktigt... Jag vill gärna höra era åsikter om vad ni hade gjort i den...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
16 322
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka