Sv: Om nån i förhållandet inte vill??
Kan du tänka dig att stanna kvar i det förhållandet då eller kan du tänka dig att "offra" barn för din partner?
Jag har tänkt mycket på den saken i och med att min sambo var väldigt tveksam när jag tog upp barntanken första gången. Han var då osäker på om han någonsin ville ha barn. Det finns någon gammal tråd om saken som jag skrev då; för något drygt år sen.
Även fast jag tänkt massor så blir mitt svar: jag vet inte. Eftersom min sambo faktiskt ändrade sig och vi nu väntar barn tillsammans så slapp jag att ta itu med den svåra situationen.
Min första tanke har hittills alltid varit att "ja, jag är beredd att "offra mig" för min partner. För att jag älskar honom och för att kärleken är viktigare att ha i livet än att nödvändigtvis ha barn "till varje pris". För att jag ändå inte vet säkert att jag hittar någon annan att både älska och ha barn med".
Men när jag realiteten stod inför tanken att han kanske skulle bestämma sig för "nej, aldrig" och jag ändå är fyllda 37 år så var jag inte riktigt lika säker längre..... För tänk om jag "offrar mig" för hans vilja och 3-5-7 år senare så tar det slut. Och sen skaffar han ny partner och får barn med
henne?!? Då skulle jag helt klart känna mig väääääldigt "lurad". Speciellt med hänsyn till att min ålder då troligen skulle vara så hög att
jag inte kan välja alternativet barn längre. Det skulle vara skithårt!
Jag tror det varit skillnad för mig vad gäller självklarheten i beslutet om/när jag var 20-33-34 år. Då kan man fortfarande "vänta" lite .....
Man vet nämligen aldrig; även den som säger sig
aldrig vilja ha barn
kan faktiskt ändra sig. Det har hänt förr. Man kan ju inte inrätta sitt liv efter att de ska göra det, men nog kan man ge det lite tid.....