Om man lyckas skada anfallande hund, vad händer?

N

Nozer

Av tanke på min tråd jag la upp igår, o att jag blev anfallen så har jag börjat fundera lite...

Om jag och min hund blir anfallen av en löspringande hund och jag försvarar oss.
Åker jag dit på ngt sätt om jag skadar den andra hunden i "stridens hetta"?

/Tobbe

Sv: Om man lyckas skada anfallande hund, vad händer?

Du lär kanske behöva står för självrisken för hundens försäkring om den blir så skadad att den behöver in till vet.

Samtidigt är det ju så att den andre ägaren har strikt hundägaransvar och är skyldig att ersätta dina och din hunds eventuella skador av sammandrabbningen.

Sv: Om man lyckas skada anfallande hund, vad händer?

Lägger till en sak till Gnists svar:

Ett eventuellt skadestånd kan också komma att jämkas om den lösspringande hundens ägare kan anses som medvållande till skadan pga att han/hon inte har haft sin hund under uppsikt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 552
Senast: Cissi_ma
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 666
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025