Om jag säger....

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare DuploBit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 3 224
Sv: Om jag säger....

PUDEL UPP I DAGEN +Dom håra inte ner allt+ Du kan välja storlek
och färg efter behag+Dom kan ta det lugnt när ingenting händer+ värdens smartaste hund:bump:+dom är duktiga på att hoppa:laugh:

Tja allt är relativt ;). Golden är i och ju för sig apporterande fågelhundar, men jaktinstikten går inte att jämföra med en "riktig" jakthund. Våra goldnar har visseligen kunnat springa efter en hare om den farit upp framför nosen på dem, men de har tröttnat snart och kommit vid inkallning. Men det kanske är värre med jaktgoldnar, har ingen erfarenhet av dem.
Kan tillägga att även pudel som många förordat i grunden är en apporterande fågelhund.

Sheltie tror jag också kan passa.

Jovisst är det så !
Jag har nog sett fler pudlar än Golden som stuckit iväg på kurserna efter
*vad det nu är *
men tror nog inte det är många hundar oavsett ras som skulle motstå en hare :D

Chinese crested powder puff

det är dessutom en frisk ras som inte stressar upp sig men ändå gör 0-100 på två röda

Absolut papillonen!
Den stämmer in på allt du har beskrivit.
En helt underbar ras som kommer att förgylla din vardag varje dag=)

svensk lapphund passar in perfekt. väldigt lyhörda och lättdresserade.

Bearded collien har ju också pälsvård, om du ska hålla på med utställning också kan du ju inte ha den nedrakad :)

Beror ju lite på vilken nivå du vill vara på... vill du tävla - i så hur mycket?
Hur mycket pälsvård är ok?

Tycker som många andra att pudel verkar passa in väldigt bra, och det finns ju väldigt olika storlekar att välja på. Mellanpudel är ju väldigt "lagom" i storlek.

Sheltie passar ju också väldigt bra in på din beskrivning av vad du vill ha för hund, men storleken kan ju variera mycket på dem.

/

Susanne

Jag vill tävla lydnad klass 1 och kanske 2. Agility i alla klasser och mycket utställning.
Pälsvård är inget problem, bara roligt, borsta och pyssla, jag vill bra inte behöva klippa och trimma för mycket för det kan jag inte. Få det jämt och riktigt..

Ungefär hur mycket är det i snitt av de raser ni föreslår på SKKs utställningar?

:bow:

Beror ju lite på vilken nivå du vill vara på... vill du tävla - i så hur mycket?
Hur mycket pälsvård är ok?

*Agility
*Utställning
*Lydnad
*Päls
*Stabil
*Sammarbets/arbetsvillig
*Lyhörd
*Allert
*Inte jätte jätte stor
*Inget eller nästan inget viltintresse
*Lättsam

Vad säger ni då? :D

Personligen gillar jag Löwchen men det brukar inte vara så populärt när man föreslår den här på hund. De flesta löwchar kanske är i minsta laget dock. Min är större modell och hans kullbroder är agilitychampion i Canada. Fäller inte men måste kammas, lejonklipps vid utställning men det är mest att hålla efter. Finns ca 400 st i Sverige. Lättsamma att ha, inget jaktintresse men spårar gärna (en vän har fött upp en lydnadspårchampion och en viltspårschampion), utpräglad sällskapshund som vill vara till lags. Orkar mycket, mycket energi och hänger gärna med på milslånga promenader utan problem. Min hund är min löparkompis. Kräver en del humor hos sin ägare dock:crazy:

kl

Konstigt att ingen sagt DanskSvensk Gårdshund...den passar in på dina kriterier...en del kan dock ha visst viltintresse-

407682.jpg

Senast ändrad:

Cocker? Visst finns viltintresset lite, men det är en hund som ska jobba under bössan, dvs inte vara mer än 30 m från föraren någonsin. Dessutom är det praktiskt i lydnaden med en hund som spontanapporterar och har en mycket god förarkontakt inbyggd.
Viss pälsvård men det är inte så himla svårt/jobbigt att hålla en spaniel snygg som många tycks tro. Pälsen ska om den är av bra kvalitet inte tova sig så lätt. Fanorna tar man med en vanlig kökssax och rakapparaten och effileringssaxen lär man sig snabbt och lätt att hantera.

Annars tycker jag också sheltie kan passa. Kanske en västgötaspets? Inte superförig men visst kan dom! Pumi kanske också kan vara något? Otroligt söta och pigga små vallhundar.

åh, intressant =) berätta mer och en bild kanske?? :P

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 697
Senast: Cissi_ma
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 301
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 503
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och... 2
Svar
23
· Visningar
1 920
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka