Om jag dör...

Humelibumlan

Trådstartare
vad händer då med min dotter?

Kan man ordna för barns framtid i ett testamente?
Tas det hänsyn till min vilja om barnens framtid?

För att reda ut anledningen till min frågor, så har min son en pappa så där är det glasklart att han skulle få vårdnad och sonen få bo med sin far.

Men min dotter har bara ett papper, ett faderskaps intyg vem som är hennes biologiska pappa, han har valt att inte vara närvanrande, han har aldrig träffat henne och aldrig varit intresserad av henne, aldrig hört av sig, han skrev bara på pappret för han hade inget val, till sina vänner har an sagt att han inte är hennes far.
Jag är väldigt nöjd med att han håller sig borta!

Men hon har en Pappa, min sambo har varit med från början och han ser hennes som sin dotter och nu är hon ju bara 1,5 år, men tanken är ju att hon ska se honom som pappa om inget annat sker.

Naturligtvis så är adoption svaret på alla frågor, men jag vill vänta med det, för att se hur det utvecklas, jag älskar min sambo, men som sagt sååå länge har vi inte varit ett par att jag känner att jag vill att han adopterar henne.
Om kanske 5 år och allt fortfarande är bra, ja absolut, men inte än.

Men om det nu skulle hända mig något, vad sker då med min dotter?
Hamnar hon automatiskt hos en far som hon aldrig träffat och som är direkt olämplig som far?
Kan jag göra något för att ordna hennes framtid om det skulle ske?
Kan jag önska vart och hos vem hon ska bo?
För jag som Mamma vet att det skulle vara det näst bästa och där skulle hon kunna ha en nära kontakt med alla nära och kära i hennes liv.

Nu har jag inte tänkt dö utan är frisk och kry, men olyckor händer och jag undrar om det finns en möjlighet att ordna för framtiden om det skulle ske.

Hur går man tillväga för att skriva ett testamente?
Svar i stil med -Googla!?, undanbedes!

Sv: Om jag dör...

Jag tror att du kan skriva ett önskemål men att de sociala myndigheterna kommer att göra en utredning och sedan besluta.

Jag tror att du kan skriva ett önskemål men att de sociala myndigheterna kommer att göra en utredning och sedan besluta.

Jo, jag misstänkte att jag inte kunde skriva ner henne bland det övriga.;)

Men tas det någon hänsyn till min vilja och vad jag tycker skulle vara bäst för henne?

Eller har fadern alla rättigheter trots att han aldrig varit i hennes liv och dessutom, utan att låta krass, inte har något alls att erbjuda henne?

Nej, man utgår alltid utifrån vad som objektivt sett är bäst för barnet.

Okey, jag ställer om frågan.
Utifrån det jag beskriver, så kan vi ju säkert vara överrens om att fadern inte alls är lämplig som förälder och definitivt inte som vårdnashavare, utan att ta någon hänsyn till om han skulle vilja ha henne, så säger vi att han skulle vilja.
Får han då henne, eller tas det någon hänsyn till att han aldrig tidigare varken träffat henne eller velat se henne och om jag då skriver mina önskemål, tas de då med i utredningen om vem som är bäst lämpad?

Om vi då förutsätter att mina önskemål är lämpliga föräldrar och människor som funnits i hennes liv, alltid!

Eller kan hon, om fadern inte vill ha henne, hamna vart som helst och då förlora både sin bror, sin pappa, sina systrar och sina människor?

Vill fadern ha henne, förlorar hon oxå allt detta, tas det någon hänsyn till det?

Sociala myndigheter gör en utredning vart hon skulle må bäst och vad som är bäst för barnet i det långa loppet, det är inkl närheten till syskon, mor- och farföräldrar, rötter, etc. Kommer man fram till att inget av alternativen är speciellt bra hamnar hon hos fosterfamilj.

Sociala myndigheter gör en utredning vart hon skulle må bäst och vad som är bäst för barnet i det långa loppet, det är inkl närheten till syskon, mor- och farföräldrar, rötter, etc. Kommer man fram till att inget av alternativen är speciellt bra hamnar hon hos fosterfamilj.

Jo det fattar jag oxå.
Men min undran var att om jag skriver en önskan om vart hon skulle hamna, alltså hos människor där hon fortfarande får ha kvar sina Människor som bror, "pappa", "systrar", mormor, morfar och alla hon känner, kommer det tas någon hänsyn till det?
En rekommendation helt enkelt!

Alltså, jag skriver i mitt testamente, att jag vill att hon ska få bo hos och växa upp hos dessa människor, för där vet jag att hon får behålla allt hon haft hitills i sitt liv och de band hon har till sin familj och dessa band kommer fortsätta vara starka, kommer då sociala myndigheter utreda deras lämplighet, eller är det fadern på papper i första hand som gäller och sen letar man random, utan någon hänsyn till min önskan?

Jag förstår att fadern utreds i första hand, men jag är väldigt tveksam till att han vill ha henne och skulle han vilja det trots allt och han skulle få henne, skulle det vara otroligt märkligt och bara tanken på det skulle få rättsystemet att totalt kvarta in.

Men följfråga då, kan jag på något sätt skriva in min syn på saken när det gäller hennes Far på papper, för skulle situationen uppstå skulle han lätt kunna ljuga sig blå för saken skull och sen lever hon i ett helvete. :crazy:

Jag vet inte vilka svar du vill ha, för du har redan fått svar på allting du frågar.

Ja, hänsyn tas till vad du vill, men det görs en oberoende utredning där dina önskemål beaktas, men inte ligger till grund för något slutgiltigt beslut.

Jag vet inte vilka svar du vill ha, för du har redan fått svar på allting du frågar.

Ja, hänsyn tas till vad du vill, men det görs en oberoende utredning där dina önskemål beaktas, men inte ligger till grund för något slutgiltigt beslut.

Nåja, det handlar om min död och det viktigaste jag har, så det skulle smaka fågel med ett svar som lyder att de absolut skulle följa min vilja?

Men nu fick jag ju annars svar att min önskan kommer utredas och då är det ju värt att skriva ner den, vilket jag faktiskt tror jag frågade om, flera gånger...

Tack!! :)

Nu den fråga som inte blev besvarad, trots allt, vart vänder jag mig för att skriva ett testamente?
Kollat online, men det verkar ju inte alls seriöst, så vart vänder man sig när man söker något seriöst?

Jag hade samma tankar som du när mina barn var små och de svar jag fick var att en bioförälder som inte har vårdnaden utreds precis som vem som helst. Det är alltså inte så att bara för att man är bioförälder så innebär det automatiskt att man är den bästa vårdnadshavaren om man inte varit det tidigare. Det är desto vanligare att en människa som levt som förälder (som din sambo gör) får vårdnaden eftersom det är vad barnet är van vid om denne är lämplig. I nästa steg utreds mor/farföräldrar/syskon till förälder eller äldre syskon till barnet om de har kontakt med barnet men även vänner till dej. Man ser så långt det är möjligt att barnet ska bo kvar som den gjorde tidigare eller med människor barnet redan känner. Socialens målsättning är att barnet ska få behålla de kontakter det redan har.

Min vilja var något de ville att jag skulle skriva ned, det räckte med ett vanligt papper som snabbt kunde hittas om det värsta skulle hända.

Sociala myndigheter vill ju ha så mycket hjälp det går att hitta ett bra hem och en bra framtid till barnet och att boföräldern då har ett kontaktnät som kan användas ses som positivt.

Jag ringde helt enkelt socialen och frågade vad jag skulle skriva, kanske kan du göra detsamma?

I Sverige kan man ju inte testamentera barn men man kan skriva papper som förenklar om det skulle hända något och det kan ju göra att det känns bättre för alla parter.

Nu den fråga som inte blev besvarad, trots allt, vart vänder jag mig för att skriva ett testamente?

Ett testamente kan man endera skriva själv eller med hjälp av en jurist eller advokat. Det finns vissa formkrav (skriftlighet och vittnen tex) som skall beaktas så om man inte känner att man själv behärskar saken så bör man nog vända sig till en advokatbyrå eller tex. Familjens Jurist (om jag fattat rätt kopplat till Fonus) för att upprätta ett testamente.

Sedan vet jag inte om det spelar någon roll egentligen om dina önskemål om dottern förs in i just testamentet eller om det i praktiken går lika bra att du gör det känt på annat sätt och gärna då genom en bevittnad handling (det som skall bevittnas är alltså din underskrift - att den är frivillig och äkta i princip). Kanske kan någon på soc. hjälpa dig att få svar på dessa frågeställningar?

Jag förstår din oro för din dotter - barnens framtid måste oroa en förälder oerhört. Jag vet ju hur nojjig jag är om min häst om det skulle hända mig något och barn måste ju vara ändå större att planera för!

Lycka till!

Om du har ensam vårdnad får inte den andra föräldern vårdnaden automatiskt.

Jag har jobbat på familjerätten i många år och vi uppskattar när föräldrar har önskemål om vem som ska ta hand om deras barn ifall de dör. Om den föreslagna personen inte är direkt olämplig föreslår vi till domstolen att denne ska bli ny vårdnadshavare. Det är domstolen som fattar beslut, familjerätten utreder.

Vill du senare att din sambo ska adoptera så måste ni enligt nuvarande svensk lagstiftning vara gifta. Man lämnar in en ansökan till domstolen som ger familjerätten i uppdrag att utreda om adoptionen är till barnets bästa. Domstolen fattar sen beslut.

Kollat online, men det verkar ju inte alls seriöst, så vart vänder man sig när man söker något seriöst?

Bankerna brukar kunna hjälpa till med testamente (mot kostnad, naturligtvis) så kontakta din bank.

Jag hade samma tankar som du när mina barn var små och de svar jag fick var att en bioförälder som inte har vårdnaden utreds precis som vem som helst. Det är alltså inte så att bara för att man är bioförälder så innebär det automatiskt att man är den bästa vårdnadshavaren om man inte varit det tidigare. Det är desto vanligare att en människa som levt som förälder (som din sambo gör) får vårdnaden eftersom det är vad barnet är van vid om denne är lämplig. I nästa steg utreds mor/farföräldrar/syskon till förälder eller äldre syskon till barnet om de har kontakt med barnet men även vänner till dej. Man ser så långt det är möjligt att barnet ska bo kvar som den gjorde tidigare eller med människor barnet redan känner. Socialens målsättning är att barnet ska få behålla de kontakter det redan har.

Min vilja var något de ville att jag skulle skriva ned, det räckte med ett vanligt papper som snabbt kunde hittas om det värsta skulle hända.

Sociala myndigheter vill ju ha så mycket hjälp det går att hitta ett bra hem och en bra framtid till barnet och att boföräldern då har ett kontaktnät som kan användas ses som positivt.

Jag ringde helt enkelt socialen och frågade vad jag skulle skriva, kanske kan du göra detsamma?

I Sverige kan man ju inte testamentera barn men man kan skriva papper som förenklar om det skulle hända något och det kan ju göra att det känns bättre för alla parter.

Jätte tack för ett förklarande svar! :bow:

Om du har ensam vårdnad får inte den andra föräldern vårdnaden automatiskt.

Jag har jobbat på familjerätten i många år och vi uppskattar när föräldrar har önskemål om vem som ska ta hand om deras barn ifall de dör. Om den föreslagna personen inte är direkt olämplig föreslår vi till domstolen att denne ska bli ny vårdnadshavare. Det är domstolen som fattar beslut, familjerätten utreder.

Vill du senare att din sambo ska adoptera så måste ni enligt nuvarande svensk lagstiftning vara gifta. Man lämnar in en ansökan till domstolen som ger familjerätten i uppdrag att utreda om adoptionen är till barnets bästa. Domstolen fattar sen beslut.

Tack!! :):)

Hittade detta på "familjerätt på nätet":

Vem blir vårdnadshavare om något skulle hända mig?

Jag har ensam vårdnad om min dotter. Hon träffar väldigt sällan sin pappa eftersom att han inte vill det. Jag undrar vem som blir vårdnadshavare om något skulle hända mej? Kan jag skriva ett papper som säger vem jag vill ska ta hand om henne?

Svar:

Om du som ensam vårdnadshavare skulle avlida händer följande. Pappan kan hos domstol ansöka om att vårdnaden ska överflyttas till honom. Eller så ansöker socialnämnden hos domstolen om att vårdnaden bör flyttas över till honom, alternativt till en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare om det anses som lämpligare.

Pappan blir alltså i första hand aktuell som ny vårdnadshavare för er dotter. Men om du har en eller två personer som du vill hellre ser som vårdnadshavare ingår det i socialtjänstens uppgifter att hjälpa dig att skriva ett dokument i denna fråga.

Dokumentet bör förvaras hos den eller de personer som du önskar ha som vårdnadshavare i ditt ställe.

Domstolen fäster i allmänhet stor vikt vid din vilja, likaså om pappan vill bli vårdnadshavare. När domstolen beslutar gör den det utifrån bedömning om vad som är bäst för flickan.

Skulle hon ha uppnått en tillräcklig mognad har också hennes vilja en stor betydelse. Det anses inte som lämpligt att utse en vårdnadshavare som ett barn motsätter sig.

ang testamente, vi skrev en form av äktenskapsförord, fast ändå mot testamentehållet när vi gifte oss, pga min man har eget företag tillsammans med sin far. vad som ska göras med firman om någon av parterna avlider vem som får ansvar för vad osv.
vi anlitade min mans revisionsbyrå (där ett flertal jurister jobbar)
jag vet att våra papper skulle skickas in till tingsrätten ochr registreras där, men jag vet inte hur de är med testamente om även det ska in?

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 875
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 311
Senast: Enya
·
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 859
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar