Om man är ute efter en hund att cykla långa turer med eller träna löpning med så finns det helt klart bättre lämpade raser för detta. Kanske man bör förtydliga att en chow chow inte behöver cykelmotioneras, då deras motionsbehov blir tillfredställt med promenader, helst med möjlighet till att få vara lös. Det är en hund för den normalaktiva hundägaren. Det råder någon form av motionshysteri idag, både bland människor generellt och naturligtvis även bland hundägare. En den extrema anser att hundar minsann ska kunna motioneras (alltså inte bara rastas) även i tryckande högsommarhetta, för annars är det inga sunda hundar...
Chowen är en aktiv hund, vilket t o m står i standarden. Den gillar att hänga med på promenader, men det är ingen hund med den arbetsmotor som brukshundar har. Det är inga högtempererade hundar som har svårt att slappna av, utan det är hundar som gör vad de tycker är roligt och gärna slappar när inget annat händer. De som skaffar chow är heller inte ute efter en arbetande hund, utan är möjligen ännu mindre intresserade av att arbeta/aktiviteter än vad chowen själv är... Chowen är en utmärkt sällskapshund för den normalaktiva hundägaren, den hundägaren som vill ha en trevlig pch lättsam hund som hänger med på det som den normalaktiva människan önskar, men som inte kräver mer än så heller. Jag hade valpköpare som var aktiva friluftsmänniskor och deras chowhane hängde med på allt från skidturer och vandringar till kanotturer. Trots både HD och ED så levde han tills han var nästan 13 år och var pigg och aktiv tills han fick en akut sjukdom och fick somna in.
Rasstandarden beskriver fortfarande en hund som ska kunna arbeta och vara uthållig. Hade jag varit intresserad av skidåkning så hade mina chowar utan vidare orkat hänga med på skidturer, både med eller utan att dra pulka.