Du gör en rimlig invändning. Själv har jag diskuterat exteriörens betydelse för brukshundar och hävdat att en sund exteriör ger möjlighet till en längre karriär, och att utställning för rätt domare är ett sätt av flera att få hundens exteriöra styrkor och svagheter belysta. I min ras fungerar det så, måste jag skynda mig att tillägga.
När du pratar om Svensson-hundägaren och förstagångs-hundägaren så säger det sig självt att hon eller han inte kan ha en aning om vilken domare man ska ställa ut hunden för. Men för det första är det få förstagångshundägare som köper en brukshund för att man tänker träna sök och IPO. I stället brukar det väl vara så att en trevlig förstahund går tillräckligt bra på appellplan för att ägaren ska förstå det roliga i att arbeta med sin hund. Som andrahundsköpare med kompisar på brukshundklubben, är man i ett helt annat kunskapsläge.
För det andra finns det många seriösa uppfödare (också!), som förstahundsköparen kan ha turen att tinga valp i från. Hundköparen har inte bara större chans att få en frisk och trevlig individ, utan får också ett helt åsiktsbibliotek att hämta information ifrån på köpet. Är åsikterna hyfsat sunda vilket de brukar vara hos seriösa uppfödare, är det bara att låta sig indoktrineras, och ställa ut för domare som uppfödaren rekommenderar.
Några Svensson/poppis-raser som ställs mycket, inte är feta och är hyfsat friska är pudlar, taxar, pinscher, schnauzer, de flesta terrier och många dvärghundar.
Visst kan en bra uppfödare vara till stor hjälp, på många olika sätt, men jag - som ändå har betat av några hundar genom åren - är då fortfarande inte i närheten av att vara kompetent exteriörbedömare. Och om man är "indoktrinerad" av sin uppfödare (på gott och ont, den indoktrineringen torde ske oavsett om uppfödaren faktiskt är kompetent och har sunda ideal eller ej - rätt likt hur man kanske lyssnar på en välrenommerad utställningsdomare oavsett om hen faktiskt har sunda ideal eller ej), och söker sig till de domare hen rekommenderar, då är rimligen det enda resultatet att man bekräftar indoktrineringen - inte får någon fristående bedömning alls, i en egentlig mening?
Nu tänkte jag mer generellt än bara bruksraserna, mitt intryck är att utställning är av ondo helt enkelt. I de fall utställning får stort genomslag i en ras verkar det gå käpprätt åt helvete som jag uppfattar det... De raser/grupper du tar upp har jag inte mer än en allmän uppfattning om till stor del, tyvärr, men spontant tänker jag att storpudel (stora hundar är mer "min grej" än små
) haft en del problem med både exteriör och mentalitet, att dvärgraser tenderat att bli mindre/kortbentare, att inom terriergruppen har vi bullterrier (skallformen bla), yorkien (pyttesmå, tandproblem, etc), amstaffen (klåda/allergi/autoimmuna problem - något som jag fått intryck är ett problem i flera terrierraser?), ett antal raser jag inte vet något alls om, och några som jag uppfattat som rätt sunda. Men nej, jag har inte djupare kunskap i hur mycket som kan lastas utställningar av det dock. Jag kan dock inte komma på
en enda ras (inom någon grupp) som faktiskt utvecklats positivt av att bli populär i ringen, finns det några exempel på det?
Mitt intryck är och förblir (hittills...) att utställningar,
när de påverkar, driver raser mot allt extremare varianter. Vilket också stämmer med hur jag ser att människor generellt fungerar, är det tävling så blir det extremt. Jag har... svårt att uttrycka det här på ett någorlunda diplomatiskt men ändå tillräckligt beskrivande sätt...
mycket svårt att se att utställningar bidrar med något positivt till rasers utveckling. Tvärt om. Även om en eller annan enstaka domare inom någon ras faktiskt skulle premiera sunda hundar, det generella fenomenet verkar inte på något sätt uppbyggt för att främja sådan bedömning. Alls.
När det gäller svenssonägare och brukshundar är ju tex schäfer en av de populäraste hundraserna fortfarande, har för mig att även rottis är rätt högt på listan såväl som andra (egentligen) arbetande raser som tex labrador... Dessa populära hundar är sällan i majoritet avlade av riktigt kunniga, seriösa uppfödare...
Och, med risk för att banka på den stupade hästen, ta en titt på utställningsschäfern, vad i hela fridens tider
är det för något?!?
(Och för att vara tydlig så har jag ställt ut. En gråhund, som haft en svår uppväxt och var ordentligt knepig och rädd för folk. Hon tyckte det var jättekul med utställning, hon bar sina rosetter överallt, hämtade gäster för att ta med dem och visa upp dem, osv. Jag vet inte exakt vad hon förstod av det hela, men hon blommade verkligen upp socialt av det. Det var dock den enda anledningen att jag gjorde det, att få henne bedömd -
alltför muskulös!!!
- var aldrig poängen... Utan liknande skäl i framtiden lär jag aldrig springa vänstervarv igen.)