Om fodervärden inte hämtar sin häst?

Sv: Om fodervärden inte hämtar sin häst?

om du har hästen hemma så börja fakturera för alla dygn.
Om hästen står uppstallad, be stallägaren hjälpa dig. Be stallägaren att kontakta henne om att faturan på HENNES häst numer är adresserad till henne.

Meddela henne att kontraktet gäller och att detta som systern skulle hävdat givetvis inte har någon bärighet alls. Hästen tickar pengar varje dag den står kvar hos dig, och den fodran lämnar du vidare till KFM om hon inte reglerar den (skicka faktura först så klart!) och det fortsätter kosta så länge hon inte hämtar hästen.

Låter helt sanslöst - hon kan väl inte överlåta på dig att sälja eller avtala om ny fodervärd!?!?

Då skulle du ju kunna svara henne att "Ja, jag har hittat en köpare. Han erbjöd visserligen bara 500 kr, men det tyckte jag var helt rimligt. Så nu är hästen såld (och troligen skickad på slakt). Till vilket konto ska jag föra över pengarna?"

Jag blir så :devil: trött på sådana människor. Jag förstår inte hur folk har mage! Naturligtvis är det inte din plikt att få hästen placerad hos en ny fodervärd!

var i kontraktet star det att du skall hitta ny fodervard? fran vad du har skrivit har (till ts alltsa) sa har du ju gjort precis som du skulle gora, meddelat att det inte fungerade, fatt svar och vantat 3 manader. NU ar det agaren som betalar for hasten, och tror vilken jurist vill saga samma sak.
Det spelar ingen roll vad systern sa vid provridning, da systern inte ar agare till hasten..
Meddela muntligt och skriftligt till stallagaren att fran och med detta datum (nar det passar dig)ar du inte ansvarig for hastens skotsel och valbefinnande och du kan ju forklara for stallagaren situationen ocksa.. och hon far sanda faktura till agaren istallet..
hur du skall bli av med hasten vet jag inte, sedan de inte kommer och hamtar den. OM mojligt kanske ta tillbaka hasten dit dar han kom ifran och slapp av honom/henne. Tyvarr verkar det som om hasten kommer att lida over sin dumma agares handlingar..
Men personligen tycker jag du har gjort precis som du skulle, nu galler det bara att fa ivag palle. Lycka till

KL

Tänker på mor annas svar. Ring upp ägaren och säg att du har hittat en köpare som vill betala 2000 för hästen och hämtar hon inte pålle så säljer du honom. Och givetvis drar du av uppstallningskostnaden på köpsumman ;)

Himla trist soppa du hamnat i. Hoppas det löser sig för dig snabbt.

Mvh Voff

KL
Jag tror att vi måste börja reda ut vad som egentligen står i kontraktet. För det kan faktiskt vara så att ägaren har rätt. För att veta säkert måste man veta hur det är formulerat i avtalet.

Det kan vara så att det står att kontraktet ska säga upp tre månader innan avtalet går ut. Men beroende på formuleringen behöver det inte alls betyda att avtalet går ut tre månader efter att man sagt upp det. Utan det kan istället betyda att ett i avtalet satt datum gäller. Det med tre månader innebär då att man måste säga upp det minst tre månader innan detta datum annars förlängs det automatiskt ett år eller en period till. Trots att man sagt upp det men då är den perioden den sista innan det slutar att gälla.

Updatering.

Hon ringde mig för ca 30 min sedan och sa att hon inte tänkte hämta hästen eftersom att jag brutit kontraktet. Då var det också mitt ansvar att hitta en ny fodervärd eller en ny köpare.

Inget av detta står i kontraktet men hon säger att hennes syster påpekade det när jag var och provred. Ägaren i fråga var själv inte med den gången után endast hennes syster. Jag har verkligen INGET minne av något sådant och då hade jag givetvis inte gått med på att ta hem hästen eftersom att jag känner att uppsägningstiden är en säkerhet för båda parter.

I kontraktet står de att om de ej följs så kan det hävas direkt. Detta har ej skett utan jag har helt enkelt sagt upp kontraktet.

Så nu vet jag inte vad som händer. .

NEJ NEJ NEJ!
Du har inget längre ansvar för hästen och påtala detta för ägaren.
Du har varit fodervärd och det har avtalats om att det är 3 månader uppsägning.
Givetvis så är det 3 månader från det att du sa UPP avtalet som gäller, inte att det nu har gått 3 månader och du bestämt dig för att inte ha kvar hästen.

Vad systern sagt el inte spelar ingen roll.
Det som står skrivet i kontraktet är det som gäller.

Om du tex sa upp kontraktet 1 juni så är det 3 månader fram som hästen är DITT ansvar som fodervärd, alltså till den 1 sep!
Därefter är det ÄGARENS ansvar och du kan praktiskt taget "skita" i att ta hand om hästen el betala för den efter detta!

Påtala detta till ägaren att nu står hästen under hennes ansvar, vill hon att den ska få mat och ha tak över huvudet är det bäst hon hämtar den!
Tänk om du för 3 mån sen bokade en resa utomlands och skulle ha åkt nu?

Sen finns det nåt som heter moral och givetvis kan du inte bara strunta i den stackars hästen.

Hör av dig till ägaren och säg nu att det är hennes ansvar och att du kan inte ta hand om hästen från och med måndag 29 aug för då åker du bort!
Självklart får hon stå för alla kostnader from då uppsägningstiden gick ut!
Nu har det gått betydligt fler dagar än 4!

Men står det att kontraktet löper på ett år och uppsägningstiden är 3 mån så torde man inte kunna säga upp det förrän efter 9 mån från start.

*kl*

det kan vara så också att om du har sagt upp avtalet säg 15 juni så räknas inte uppsägningen förrän från 1 juli. det beror på hur det står i kontraktet så det kan vara så att du har ansvar för hästen åtmisntone fram till och med sista augusti eller så.

En muntlig överenskommelse har samma rättsliga värde som en skriftlig. Att man skriver ner den i ett kontrakt är för att man ska kunna bevisa vad man kommit överens om. Det ligger på den som hävdar att en muntlig överenskommelse finns att bevisa att motparten är med på överenskommelsen. Det är väldigt svårt om man inte har vittnen. Så om hästägarens syster hävdar att hon sagt en sak måste hon dels bevisa att hon sagt det och dels att du gått med på villkoret.

Vilken ansvarslös hästägare som inte bryr sig om sin häst!

Fast har man en skriftlig blir det svårt att hävda att man avtalat något annat muntligt. Samtidigt så måste man kolla exakta ordalydelsen i kontraktet för att veta vad som gäller.

Visst är det så, men enligt lag har ett muntligt avtal samma rättsvärde som ett skriftligt.

Jag skulle antingen -som tidigare sagt ta betalt per dygn.
Eller så skulle jag helt enkelt åka hem till ägaren och lämna hästen där. Har ni kommit överens om att ägaren ska hämta hästen eller om ni ska köra tillbaks den? allt kan ju vara ett missförstånd och ägaren kanske sitter där hemma och väntar på att ni ska komma med hästen.. Så, ta kontakt med ägaren.

I kontaktet står det att ägaren lämnar samt hämtar hästen eftersom att den är svår att lasta/köra men att jag som fodervärd ersätter bensin kostnader.

Ts har redan svarat på det. Hon har ju också försökt ta flera kontakter med ägaren och fått svar. Märkliga sådana.

Mvh Voff

Jo, det kan man göra, men den dagen hästen ska hämtas av ägaren kommer isåfall ändå inte bli förrän det datum avtalstiden löper ut. Om nu inte ägaren själv går med på att den tar hem hästen tidigare.

Så om vi säger att hon tog hästen på foder den 1:a mars (bara som exempel) och avtalar om att vara fodervärd under 1 år, med 3 månaders uppsägningstid annars förlängs kontraktet automatiskt låt säg 6 månader i taget. Även om du då väljer att säga upp fodervärdsavtalet i juni så står du ändå med hästen till 1:a mars nästa år eftersom du avtalat om att du ska ha den 1 år.

Om man nu inte kan föra en dialog med ägaren och komma överrens om att man river kontraktet och hästen hämtas hem av ägaren. Vill inte ägaren göra så alt hitta en annan lösning så finns ju inte mycket att göra annat än att sköta om hästen och allt vad det innebär tills kontraktstiden löper ut.

Seriöst?!:eek:

Jag har alltid trott att, även om man avtalat om 1år från och med första mars, så går det att säga upp kontraktet (genom uppsägning) redan första juni. Och uppsägningen betyder att hästen inte stannar kvar.

Helt fantastikt vilken tur jag i sådana fall ha haft med min fodervärd, för det borde ju innebära det motsatta också? Att om jag som ägare vill säga upp avtalet, inte får hämta hästen förrän efter ett år...

Tillägg:

Så för att uppsägning i ett fodervärdsavtal ska funger som med t ex stallplatser (man flytter ut efter sin uppsägningsmånad), så ska man inte tidsbestämma avtalets längd?

Senast ändrad:

Vad jag har förstått så avtalar man om tex att ha hästen 1 år i taget MEN med en gemensam uppsägning av kontraktet på 3 mån!
Således har jag förstått det som att kontraktet löper 1 år i taget OM nu inte någon part väljer att avbryta och då är det 3 månader från första uppsägningsdagen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 229
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 607
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 280
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 999
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka