Om fodervärden inte hämtar sin häst?

jenny_bella

Trådstartare
Ja som rubiriken lyder, vad händer om fodervärden ej hämtar sin häst innan uppsägningstiden är slut? Hur löser man det, vilka rättigheter har båda parter?

Kontrakt finns skrivet, inget fel på hästen de passar bara inte ihop. Uppsägningstid på 3 månader som löpte ut för 4 dagar sedan.

Sv: Om fodervärden inte hämtar sin häst?

Först så hoppas jag att det är en felskrivning för hästen ska ju inte hämtas "innan" tiden är slut.
Enklast löser man det genom att du meddelar ägaren (helst skriftligt) om att nu när avtalet inte längre gäller så kommer du att debitera X kr per dygn hästen står kvar. Priset du tar ska ju stå i proportion till vad det kostar dig att ha och sköta hästen. Som exempel så tar ju många seminstationer 100 kr + moms per dygn man lämnar sitt sto där. Men sedan finns ett spann på mellan 70 - 150 kronor somjag har sett.

Är det fodervärden som inte hämtat hästen från ägaren eller är det ägaren som inte tagit hem hästen från fodervärden? :confused:

Har vänt på det, ursäkta! Det är ägaren som ej hämtat hästen hos fodervärden.

Så fodervärden sa upp hästen för 3 månader sen, men ägaren har nu inte hämtat hästen på 4 dagar?
Då skulle jag göra som Masse skrev, och förvarna om att du (om det är du som är fodervärd?) kommer att ta betalt per dygn. Men det kan vara schysst att först ge några dygn i marginal: säg att fr.o.m. i övermorgon kommer du att ta betalt per dygn.

det är inte så att det är fodervärden som ska lämna hästen hos ägaren ? vad står det i kontraktet ?

Jag måste säga att inlägget är VANSINNIGT rörig. Fodervärden hämta hästen? Innan uppsägningstiden är slut? Vem har sagt upp vad till vem och vad säger kontraktet?

Som jag fattar det passade hästen och fodervärden inte ihop så fodervärden sa upp kontrakten. Uppsägningstiden var på tre månader så fodervärden trodde ägaren skulle hämta hästen någon gång inom de tre månaderna. Detta har ägaren inte gjort och nu har det gått ytterligare fyra dagar utöver de tre månaderna.

Eller så är jag helt ute och cyklar :angel:

Jag skulle göra som Masse skrev och kräva en avgift för varje dygn som går och såklart meddela ägaren om det.

Hur har uppsägningen gått till? Har fodervärden skickat SMS, mail eller pratat med ägaren?
Går det att bevisa att uppsägningen var det datum som fodervärden säger?

Kan inte fodervärden åka tillbaka med hästen till ägaren då?

Vad står det i kontraktet?

Jag hade min foderhäst på prov först i två månader, men redan efter en månad kände jag att vi inte alls var rätt för varandra. Jag pratade med ägaren och hon fick tid på sig att fixa stallplats åt hästen.
Sedan veterinärbesiktades han hos mig och jag körde tillbaka honom, innan provtiden var slut.
I vårat kontrakt stod det att om jag ville lämna tillbaka hästen så stod JAG(fodervärd) för vet.bes och hemleverans av hästen. Ev. stå för kostnaderna om istället ägaren skulle hämta honom.

KL

Det är lite för lite info för att kunna ge ett klart svar. Först och främst så undrar även jag vad ditt kontrakt säger om tillbakalämnandet? Merparten av de färdigtryckta kontrakten säger att fodervärden står för tranport till och från ägaren om inget annat avtalats.

Har du fått kontakt och kunnat prata med ägaren? Är det så att ägaren VÄGRAR hämta eller liknande? Eftersom du skriver att ägaren inte hämtat hos fodervärden så utgår jag ifrån att ni har ett annat avtal er emellan. Om så är fallet föreslår jag att du gör som du tidigare fått råd på. Meddela ägaren att f.o.m visst datum kommer du att kräva ersättning.

Lycka till// Voff

Som jag fattar det passade hästen och fodervärden inte ihop så fodervärden sa upp kontrakten. Uppsägningstiden var på tre månader så fodervärden trodde ägaren skulle hämta hästen någon gång inom de tre månaderna. Detta har ägaren inte gjort och nu har det gått ytterligare fyra dagar utöver de tre månaderna.

Eller så är jag helt ute och cyklar :angel:

Jag skulle göra som Masse skrev och kräva en avgift för varje dygn som går och såklart meddela ägaren om det.

Exakt så ser situationen ut! Ber om ursäkt för oklart inlägg!

För att utveckla lite mer. Jag är fodervärd och känner att det inte fungerar med min foderhäst.

Jag sa upp kontaktet, detta har jag meddelat via mail, sms samt vanlig post just för att vara säker på att det kommer fram. Jag har fått svar på mailet och sms:et och dessa har jag även svarat. Jag har tagit de datum som hon svarade som officiellt "uppsägnings datum".

I kontaktet står det att ägaren lämnar samt hämtar hästen eftersom att den är svår att lasta/köra men att jag som fodervärd ersätter bensin kostnader.

ah nu ar allt klart..
sa sista datum har alltsa passerat och inget har blivit hort fran agaren? och du star med kostnad for hasten som du egentligen inte vill betala. Vilket jag forstar.
Som andra har sagt, send brev igen, sms email och vanlig post, for att vara pa sakra sidan och sag att du fran och med forsta "icke kontraktdatum" ar tvungen att ta ut avgift for hastens valbefinnande (foder,stall etc) da kontraktet har gatt ut. Och fraga nar och hur hon vill att hasten aterlamnas, samt vilket datum. Vilket du da kan rakna ut hur mkt hon skall betala dig.. Tror inte du far se dessa pengar, men du skall ju inte ha kvar hasten om du inte trivs...
Lat oss veta hur det gar..

Fån början tänkte jag faktiskt inte ens på att ringa henne. Jag har dock pratat med henne för ca 2 veckor sedan då vi diskuterade "hämtandet". Sedan dess har jag försökt nå henne utan framgång.

Har nu mailat henne angående kostnad som kommer att läggas på per dygn som hästen står kvar.

Det kan ju ha hänt henne någon... Har du nummer till hennes partner kanske?

Updatering.

Hon ringde mig för ca 30 min sedan och sa att hon inte tänkte hämta hästen eftersom att jag brutit kontraktet. Då var det också mitt ansvar att hitta en ny fodervärd eller en ny köpare.

Inget av detta står i kontraktet men hon säger att hennes syster påpekade det när jag var och provred. Ägaren i fråga var själv inte med den gången után endast hennes syster. Jag har verkligen INGET minne av något sådant och då hade jag givetvis inte gått med på att ta hem hästen eftersom att jag känner att uppsägningstiden är en säkerhet för båda parter.

I kontraktet står de att om de ej följs så kan det hävas direkt. Detta har ej skett utan jag har helt enkelt sagt upp kontraktet.

Så nu vet jag inte vad som händer. .

Men.. Är hon tokig eller?:confused:

Att hon helldre vill hävdar avtalsbrott spelar ju ingen större roll egentligen, för avtalsbrott brukar i regel innebär att avtalet sägs upp. Så hur hon än vrider och vänder på sig så måste hon hämta hem sin häst.

Jag skulle börja ta betalt per dygn nu, som det övriga i tråden tipsat om. Då kanske det blir lite fast under skorgaloscherna på henne.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 229
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 607
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 280
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 999
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka