Om du skulle köpa ny hund...

Sv: Om du skulle köpa ny hund...

En chihuahua eller en malteser. Möjligtvis en större hund också, men antagligen inte.

Det skulle isf bli min första hund, det skulle bli en sheltie. Mest för att de är så gulliga, men de verkar kunna vara riktigt trevliga också :D

En till peppar och salt dvärgschnauzer. Helst en valp från samma mamma som den jag redan har eller en dotter till den jag har.
Kommer nog bli så i framtiden också, men inte imorrn :D

*kl*

Jag har faktiskt inte den blekaste aning.. En till rottis - om jag hittar en kull med rätt linjer. Men jag har även tittat lite på schäfer :) Beslutsångesten är stor.. Eller så skiter jag i allt som heter bruksegenskaper och köper en sällskapshund, typ bichon frisé :p

En korthårig dvärg eller kanintax, merle-färgad :love:

Jag har stora planer på det, men sambon tycker att det räcker med två stora drumlar:D

KL

Jag har senaste tiden gått och varit hemskt sugen på en jappevalp till, men vet inte vad jag skulle ha den till :p

Annars är jag full nöjd med den flock jag har, enda anledningen till att skaffa nytt de närmsta åren vore om något mkt dramatiskt skulle hända.

En korthårig dvärg eller kanintax, merle-färgad :love:

Jag har stora planer på det, men sambon tycker att det räcker med två stora drumlar:D

men det förhindrar väl inte en utökning av flocken med en LITEN drummel? :D

*kl
om jag får drömma fritt blir det en american akita, om jag får drömma lite grann så blir det en petit brabancon. var och hälsade på 6veckors-brabanconer igår :love::love::love: lusten att av misstag stoppa en i jackfickan och bara gå var överväldigande :D men men, nästa vinter kanske... :)

Staff om jag måste säga en ras - men mer troligt är väl att det blivit valfri individ (blandras eller renras) som behövde omplaceras. :angel:

En strävhårs vorsteh :love:
Men det ska vara rätt föräldrar så det tar nog ett tag tills den parningen äger rum igen. Har en tik jag vill ha en valp efter. Kanske hennes dotter om hon presterar lika bra :)

Allra troligast är att det skulle bli en Engelsk Cocker spaniel. Det är den rasen jag hela tiden kommer tillbaka till, efter att ha svävat ut och velat runt i alla ras-grupper (bland coton de tulear, heeler, whippet, kooiker, cavalier, berger m.m). Det är den som passar mig i storlek, egenskaper och utseende. Fast jag är lite orolig för sjukdomar...

På andra plats kommer schapendoes, och på tredje en Welsh springer spaniel.

Jag har inte riktigt tid för två superaktiva brukshundar de närmsta åren (vill satsa på den jag har), så någon aningen mindre krävande än en kelpie. Har funderat lite på västgötaspets? Men en liten reservation för att de ev är skälliga. Annars ligger lanchashire heeler ganska bra till (men samma där, går nog bort om de är skälliga).

Min gamla labbe börjar tackla av lite så jag har faktiskt börjat fundera lite smått på om jag "klarar mig" med en hund i framtiden, och om inte, vad ras nr 2 ska vara. Förslag på vädertåliga, robusta och inte allt för envisa lagom små och lagom aktiva hundraser emottages gärna. Ingen pälsvård och inte för lätt till skall! Dubbelpälsad men korthårig.

*sorry för lite halvtrådkap*

Lapsk vallhund? Ser ju tom ut som en kelpie :D

Ja det är den svåra frågan! Förmodligen en renrasig pudel fast mindre än den jag har nu, mellan eller dvärg och inte svart eller brun. Aprikos lutar det åt! Sedan gillar jag egentligen inte att whippets är korthåriga. Skulle vilja ha en silken windhound men då hade jag varit besvärlig och velat ha en så liten som möjligt med dåligt med päls :angel: I vart fall vill jag ha ngt mindre för enkelhetens skull vid resor och passning/rastning. Men man vet aldrig...när jag blir äldre blir samtidigt mina barn det och de kanske blir jätteaktiva med ngn hundsport?

Skulle jag ha kvar min border collie skulle jag köpa en väldigt lätt ras eller ingen alls, då jag halvt jobbar ihjäl mig med denna. Hade jag fått göra om mitt val hade jag nog köpt en tollare eller annan brukshund som inte är lika krävande som bordern. :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 176
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 230
Senast: Nota
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 400
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 010
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Barfotaboots!
  • Ridskoleryttare