Sol
Trådstartare
Apropå alla diskussioner om dominans, hierarki osv. Filmad föreläsning med Per Jensen i Dominans och social organisation hos hundar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De flesta jag har visat videon för verkar tycka att det är en massa svammel och bs. Tyvärr. Man blir så frustrerad.
De flesta som har pli på sina hundar har ju dominans över dem. Antingen har man skaffat sig den genom att kuva hunden eller så har man charmat till sig dominansen( hunden ser större fördelar med att hålla husse eller matte på gott humör än tvärtom).
Icke familjemedlemmar stod lägre i rang än min hund bara när det gällde plats i tjänstelastbilen.
Gu nåde den som ville sitta i framsätet (hennes plats var till höger) Han eller hon fick finna sig i att ha en stor hund i knät oavsett man ville eller ej....
Det var smidigare att hävisa dem till reservsätet bak i kingcabben...
De flesta som har pli på sina hundar har lyckats att lära dem att bete sig så som ägaren önskat. Antingen mha positiv (PRI) eller negativ förstärkning (av varav det sistnämnda är mest effektivt) eller båda delarna. Man kan använda sig av "dominansmetoder" och då får man en kuvad hund. Använder man sig av PRI kan man inte tala om att man har dominerat hunden. Då har man bara utnyttjat de grundläggande inlärningsmekanismerna. Få skulle säga att föräldrar eller lärare dominerar barn när de lär sig saker.
Det är väl självklart att om man har en trygg relation till sin hund så når man mycket längre och får en mer faceterad hundhållning än med kadaverdiciplin.
Jag höjer inte ens rösten, det räcker med att ändra tonfall, kroppshållning och typ av ögonkontakt.
Ett par ggr har jag verkligen vrålat till men som jag tidigare sagt det har nog mest berott på min egen räddsla eftersom hunden var på väg rakt ut mot en starkt trafikerad väg. Hunden blev närmast chockad.
Men, det ska jag även säga, skulle en hund bita mig under andra former än vid häftig lek då skulle det smälla ordentligt.
Den skulle under alla omständigheter inte göra om det..oavsett vem som äger hunden. Vilket hundarna tycks veta eftersom jag trots mycken kontakt med hundar aldrig blivit biten.
Hej Emelie!
Tack för ditt mail. Jag har en artikel om Per som kommer i vår specialtidning Lek & Aktivera som är ute i butik den 17 juli. Hoppas att du tar en titt på dne och att du gillar den.
Vänligen
Helena Nimbratt
Chefredaktör Härliga Hund
Men vad har detta med dominans att göra? Jag har vrålat efter mitt barn för att få stopp på honom i en farlig situation, men dominerar jag honom då? Jag har vrålat efter hundar i farliga situationer också, men jag har mycket svårt att se det som ett uttryck för dominans. Det är väl snarare ett uttryck för rädsla? Att jag skulle sparka och slåss för livet om jag blir attackerad av en hund eller människa har ingenting med dominans att göra heller utan om självförsvar.
Varför har vi sådant behov av att tala om hund-människa-relationen i termer om dominans?