Om dominans och social struktur

Sv: Om dominans och social struktur

Jag var där, Per Jensen är för övrigt en favorit, gillar hans senast bok.

Eva Bodfält skriver också i sitt kontraktkontraktet om rang som någonting historiskt. Synd att det inte riktigt är så, jag antar att tv har stor del i att behålla gamla myter som att hundar vill klättra i rang.

Per Jensen är en fantastisk föreläsare.

Det är väldigt synd att det huvudsakligen är den gamla synen på hundar som förmedlas via media. Jag vet inte riktigt hur vi ska förändra det.

Jag rök i princip ihop med en gubbe och en kärring på en grillfest härom lördagen.
De hade med sig en Corgie-tik på ett år, såg mest ut som en enfaldig stor vingmutter. De hade såååå problem med att hunden försökte ta över hemma.
Jag försöket faktiskt mig på en diskussion med fråga om exakt vad de trodda att hunden ville bestämma.
Jag fick inget bra svar.

Mer Per Jensen i TV, inte på nån kulturkanal dit bara nördar hittar, utan på bästa sändningstid.

Har sett filmen tidigare. Vargen är verkligen intressant. Men man ser lite annorlunda på det hela om man lägger in värderingen att flocken agerar som en individ gentemot andra flockar och att denna individ (flocken) är så domminant den bara förmår i strid om resurser.
Samma sak med rangordningen inne i flocken. En ung hane kan som syskon föra vidare sina gener effektivare än om han tar strid om reproduktionsrätten, förlorar och drivs ur flocken. Det är ettval som ständigt görs i naturen, lönar sig ett angrepp på ett byte, är risken för skador värd möjligheten att få tillgång till riklig föda.

Samma sak med ögonkontakt. Med en öppen självsäker hund som man känner så är ögonkontakt ngt positivt. Hur ofta låg inte min hund bredvid mig och tittade mig rakt in i ögonen under "bondingtime" Men om man ska fösöka få kontakt med en osäker, rädd hund är ögonkontakt rena rama giftet.
Det är ofta bättre att vända ryggen till sätta sig ner och småpyssla med ngt intressant så kommer kraken fram, smygande för att kolla vad som händer. Sedan är det ju en jäkla skillnad på en vänlig blick (tjena kompis) och en bläng ( va i h-e gör du nu?) Ens hund fattar blixtsnabbt.
Jag röt väl bara till en eller två ggr åt min senaste hund, då mest för att jag själv blev rädd då hon var på väg mot en hårt trafikerad väg.
Hunden blev helt chockad. Och verkligen vissade att vi hörde ihop, ansiksslickande och svassande.

Dominansbeteende har inget självändamål.Primärmålet är ju ändå reproduktion av djurets/växtens/människans gener. Men eftersom resurserna i naturen ofta är begränsade så tar den som är bäst lämpad hand om resurserna. Ibland genom dominans, ibland beroende på intelligens eller/och en bättre anpassningsförmåga.

De flesta jag har visat videon för verkar tycka att det är en massa svammel och bs. Tyvärr. Man blir så frustrerad.:mad:

KL

Väldigt bra föreläsning!

Jag har skickat den till härliga hund med ett förslag att de gör ett reportage om det hela, eller en intervju med Per Jensen. Läser inte själv tidningen, men det gör väldigt många, och speciellt de som har hund utan att egentligen vara så intresserade av etologibiten. De som (kanske en fördom? Men så är det i alla fall i min bekantskapskrets) kanske är mest benägna att lyssna på Ceasars svammel.

Om fler trycker på kanske det kan bli en liten artikel i tidningen :)

De flesta jag har visat videon för verkar tycka att det är en massa svammel och bs. Tyvärr. Man blir så frustrerad.:mad:

Vilket ju är jättekonstigt för Jensen är ju verkligen duktig på att prata på en nivå så att alla förstår och ändå lyckas förtydliga att han inte snackar ur eget huvud utan att det ligger forskning bakom det han säger.

Det är synd när människor inte vill vara öppna för förnyelse.

Ja, undrar varför folk på nåt sätt vill dominera sin hund. Så verkar det i alla fall.

För att annars kommer den att klättra på rangskalan och ta makten i hemmet.:devil:

Lyckligtvis har mina bortskämda hundar inte fattat det...

De flesta som har pli på sina hundar har ju dominans över dem. Antingen har man skaffat sig den genom att kuva hunden eller så har man charmat till sig dominansen( hunden ser större fördelar med att hålla husse eller matte på gott humör än tvärtom).

Icke familjemedlemmar stod lägre i rang än min hund bara när det gällde plats i tjänstelastbilen.
Gu nåde den som ville sitta i framsätet (hennes plats var till höger) Han eller hon fick finna sig i att ha en stor hund i knät oavsett man ville eller ej....
Det var smidigare att hävisa dem till reservsätet bak i kingcabben...

De flesta som har pli på sina hundar har ju dominans över dem. Antingen har man skaffat sig den genom att kuva hunden eller så har man charmat till sig dominansen( hunden ser större fördelar med att hålla husse eller matte på gott humör än tvärtom).

Icke familjemedlemmar stod lägre i rang än min hund bara när det gällde plats i tjänstelastbilen.
Gu nåde den som ville sitta i framsätet (hennes plats var till höger) Han eller hon fick finna sig i att ha en stor hund i knät oavsett man ville eller ej....
Det var smidigare att hävisa dem till reservsätet bak i kingcabben...

De flesta som har pli på sina hundar har lyckats att lära dem att bete sig så som ägaren önskat. Antingen mha positiv (PRI) eller negativ förstärkning (av varav det sistnämnda är mest effektivt) eller båda delarna. Man kan använda sig av "dominansmetoder" och då får man en kuvad hund. Använder man sig av PRI kan man inte tala om att man har dominerat hunden. Då har man bara utnyttjat de grundläggande inlärningsmekanismerna. Få skulle säga att föräldrar eller lärare dominerar barn när de lär sig saker.

Jag tror ocksa att det till viss del handlar om sprakforbistringar. Om folk pratar om "dominance" aven om man forstar vad de sager upplever jag att det valdigt manga focuserar pa att "ratta till" spraket och forklara hur det inte handlar om 'dominance' utan resursforsvar, etc, etc. For personen som lever kvar i det gamla ar det inte riktigt lika latt att forsta vad det ar for skillnad ... Jag nickar att jag forstar nar jag hor 'dominance' ... och sedan forklarar jag hur man kan ta sig ur problemet pa ett possitivt satt. Jag ger hogst en menings forklaring att man har forandrat tankesatt och sprak ... men viktigast ar ju att folk forandrar sin attityd till hur de forhaller sig till hunden.

De flesta som har pli på sina hundar har lyckats att lära dem att bete sig så som ägaren önskat. Antingen mha positiv (PRI) eller negativ förstärkning (av varav det sistnämnda är mest effektivt) eller båda delarna. Man kan använda sig av "dominansmetoder" och då får man en kuvad hund. Använder man sig av PRI kan man inte tala om att man har dominerat hunden. Då har man bara utnyttjat de grundläggande inlärningsmekanismerna. Få skulle säga att föräldrar eller lärare dominerar barn när de lär sig saker.

Av varav det förstnämnda är mest effektivt ska det stå.

Det är väl självklart att om man har en trygg relation till sin hund så når man mycket längre och får en mer faceterad hundhållning än med kadaverdiciplin.

Jag höjer inte ens rösten, det räcker med att ändra tonfall, kroppshållning och typ av ögonkontakt.

Ett par ggr har jag verkligen vrålat till men som jag tidigare sagt det har nog mest berott på min egen räddsla eftersom hunden var på väg rakt ut mot en starkt trafikerad väg. Hunden blev närmast chockad.

Men, det ska jag även säga, skulle en hund bita mig under andra former än vid häftig lek då skulle det smälla ordentligt.
Den skulle under alla omständigheter inte göra om det..oavsett vem som äger hunden. Vilket hundarna tycks veta eftersom jag trots mycken kontakt med hundar aldrig blivit biten.

Det är väl självklart att om man har en trygg relation till sin hund så når man mycket längre och får en mer faceterad hundhållning än med kadaverdiciplin.

Jag höjer inte ens rösten, det räcker med att ändra tonfall, kroppshållning och typ av ögonkontakt.

Ett par ggr har jag verkligen vrålat till men som jag tidigare sagt det har nog mest berott på min egen räddsla eftersom hunden var på väg rakt ut mot en starkt trafikerad väg. Hunden blev närmast chockad.

Men, det ska jag även säga, skulle en hund bita mig under andra former än vid häftig lek då skulle det smälla ordentligt.
Den skulle under alla omständigheter inte göra om det..oavsett vem som äger hunden. Vilket hundarna tycks veta eftersom jag trots mycken kontakt med hundar aldrig blivit biten.

Men vad har detta med dominans att göra? Jag har vrålat efter mitt barn för att få stopp på honom i en farlig situation, men dominerar jag honom då? Jag har vrålat efter hundar i farliga situationer också, men jag har mycket svårt att se det som ett uttryck för dominans. Det är väl snarare ett uttryck för rädsla? Att jag skulle sparka och slåss för livet om jag blir attackerad av en hund eller människa har ingenting med dominans att göra heller utan om självförsvar.

Varför har vi sådant behov av att tala om hund-människa-relationen i termer om dominans?

Jag tror också att man talar om olika saker, en annan typ av språkförbistring;

Dominans enl SAOL= herravälde, övertag
Dominans i etologisk mening = Ta sig fördelar om en begränsad resurs.

Det är ju inte samma sak, sen kan jag undra varför just TV-program som visar trevliga metoder inte verkar gå att sälja?

Folk vill ha en "show".

Min teori är att folk gillar exempelvis CM för att han tvingar fram så starka signaler hos hundarna. Han nöjer sig inte med att hunden lägger bak öronen när den resignerar, han vill ha hela det överdrivna paketet med rullande ögon, slick runt nosen och ostbågeryggen (MINST). Därmed så kan även tant Agda 74 som knappt aldrig sett en hund se vad den säger och tycka att C är duktig som lyckas styra hunden så. Han utsätter även hundarna för situationer som är så jobbiga för dom att dom måste överdriva alla tänkbara beteenden (aggression, rädsla osv) att vem som helst kan se vad hunden tänker/känner.

Dom flesta jag känner kan se på sin hund direkt hur den kommer att reagera inom det snaraste och därmed agera innan hundarna behöver leva ut en massa superuppenbara beteenden. Men vem vill se en "aggressiv" hund som "inte gör något"?

Fick ett mail från Härliga hund idag ...

Hej Emelie!

Tack för ditt mail. Jag har en artikel om Per som kommer i vår specialtidning Lek & Aktivera som är ute i butik den 17 juli. Hoppas att du tar en titt på dne och att du gillar den.

Vänligen

Helena Nimbratt

Chefredaktör Härliga Hund

Men vad har detta med dominans att göra? Jag har vrålat efter mitt barn för att få stopp på honom i en farlig situation, men dominerar jag honom då? Jag har vrålat efter hundar i farliga situationer också, men jag har mycket svårt att se det som ett uttryck för dominans. Det är väl snarare ett uttryck för rädsla? Att jag skulle sparka och slåss för livet om jag blir attackerad av en hund eller människa har ingenting med dominans att göra heller utan om självförsvar.

Varför har vi sådant behov av att tala om hund-människa-relationen i termer om dominans?

Ja, du dominerar ju dina hundar totalt. De existerar på dina vilkor.
om du plötsligt får lust så kan du sälja dem eller avliva dem och de har bara att acceptera. Du bestämmer eller hur?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 384
Senast: Sel
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 432
Senast: Vicks
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
950
Senast: Bison
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 121
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!