Om den inhemska aveln i finanskrisens spår...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Om den inhemska aveln i finanskrisens spår...

Men är någon annan verkligen intresserad? Jag menar, det finns väl i så fall bättre forum att göra pr för sin aveln än på Buke?

haha, ja alltså jag trodde vi diskuterade generellt. Att man i en diskussion "tillåts" vara uppriktig om sina åsikter utan att kallas för snobbig. DET trodde jag vi pratade om men jag är ju lite bakis i dag så jag kanske missförstod..

Vem har förresten gjort PR?

Nej jag har aldrig sagt att det är ödmjukhet :confused:

Jag bortser aldrig ifrån slumpen ;)

Jag har väl aldrig påstått att du är avundsjuk på mig?????

Vem skulle i så fall släppa på avundsjukan? Någon måste du ju ha syftat på i tråden...

haha, ja alltså jag trodde vi diskuterade generellt. Att man i en diskussion "tillåts" vara uppriktig om sina åsikter utan att kallas för snobbig.

Hela diskussionen går runt i cirklar. Jag, om jag bara talar för mig själv här, har alltså bemött vissa sådana ärliga åsikter och just för att de är ärliga tycker jag att de är ganska avslöjande.

Vem skulle i så fall släppa på avundsjukan? Någon måste du ju ha syftat på i tråden...
Alla som inte tycker att det är tillåtet att prata väl om den egna aveln eller dem egna framgångara eller att man är kräsen i valen av ryttare eller köpare till dem egna hästarna.

Alla som inte tycker att det är tillåtet att prata väl om den egna aveln eller dem egna framgångara eller att man är kräsen i valen av ryttare eller köpare till dem egna hästarna.

Jag är en av dem som reagerat på språkbruket, ja, så jag antar att du tilltalade mig då.

Men jag är inte avundsjuk.

alltså, jag hänger nog ej med på vad du syftar på...är nog för trög.

Ingen här som försökt att "i ärlighetens namn" försökt att tex marknadsföra sina avkommor...eller oxå ser jag inte det. Är nog lite amerikaniserad o reagerar ej när folk talar väl om sitt. Eller oxå är det mig du syftar på ;).

alltså, jag hänger nog ej med på vad du syftar på...är nog för trög.

Ingen här som försökt att "i ärlighetens namn" försökt att tex marknadsföra sina avkommor...eller oxå ser jag inte det. Är nog lite amerikaniserad o reagerar ej när folk talar väl om sitt. Eller oxå är det mig du syftar på ;).

Det gör inget, diskussionen börjar bli ganska seg. bättre att debattera något annat.

Jag är en av dem som reagerat på språkbruket, ja, så jag antar att du tilltalade mig då.

Men jag är inte avundsjuk.
Struntsamma vilket! Jag tänker inte älta det här fram och tillbaka.

Jag försöker istället lära mig av människor som haft upprepade framgångar! Vad har dem för filosofi? Hur tänker dem ? Hur planerar dem sin avel? Osv. På det viset så tycker jag att det är bra med klubbar ;)

Jag försöker istället lära mig av människor som haft upprepade framgångar! Vad har dem för filosofi? Hur tänker dem ? Hur planerar dem sin avel? Osv. På det viset så tycker jag att det är bra med klubbar ;)

Jamen det är väl smart! Glöm inte att starta en tråd sedan där ni avslöjar hemlisarna :D:p

ja!!!!!

Hur länge tror ni att lågkonjukturen håller i sig egentligen?

På årets auktion märktes det ju att det var trögt!! Royne fick skrika sig hes för att få med folk i budgivningen...

Ok, kanske lite överdrivet men ni vet vad jag menar...:D

enligt en patient som är väl insatt i finansbranschen så är det minst 2 år kvar av lågkonjuktur...men det kanske är ännu värre i Tyskland o Italien tex...någon som vet? enligt en vän i Italien som har många hästar så är det supersegt i Italien o det har det varit länge..

På vilket sätt blir vi i sveriges ridsport isåfall drabbad av tysk depression? rent konkret....

På vilket sätt blir vi i sveriges ridsport isåfall drabbad av tysk depression? rent konkret....

Eftersom tyskarna är stora hästproducenter och hästar är färskvara så räknar jag med utförsäljning under ett år eller två. Men jag tror också att den tyska industrin kan återhämta sig relativt snabt, eftersom den, i motsats till exempelvis den engelska, har en egen produktion.

I england ser det mörkare ut och USA har inte nått botten ännu, och de är kanske inga hästexportörer men väl konsumenter. Så det kan påverka vår export.

Hästar som betingar höga priser kan sjunka drastiskt i värde då köpen är avhängna företagsamhet. Billigare hästar kan bli också bli svårsålda, men det hänger snarare på läget på arbetsmarknaden.

ja, får behålla hästen till OS då...;)

o samtidigt bevisa i o med det att det faktist är en OShäst :D (vilken högrisk"aktie")

Bra skrivet!! jag tror tyvärr att du har rätt...i just detta iallafall..att exportera hästar o få ruskigt bra betalt till USA är nog ett minne blott...

Jamen det är väl smart! Glöm inte att starta en tråd sedan där ni avslöjar hemlisarna :D:p
Ja nu är ju jag inte med i någon sådan klubb. Är det någon som är det så tror jag inte att man vågar starta en sån tråd på buke utan att bli sågad med fotknölarna. ;)

Du har så rätt så rätt men så skrev jag också att det är mycket som spelar in och där räknar man då in det här som du räknar upp. Jag tycker fortfarande att en nypa tur kan behövas. Även de uppfödare som plockar fram många väldigt bra hästar får också vid något tillfälle i sin karriär någon häst som som inte håller samma mått som de övriga och då får man också tänka att dessa hästar mycket väl kan vara bättre än många andra individer ute på marknaden.

apropå ngt helt annat!! nu rider RGB i WC. Synd att det inte är en svensk häst!!

DET hade marknadsfört svensk avel bättre!!

Har han ingen svensk stjärna i sitt stall?...

han nollade!! Måste se detta på tv sen...

vilka svenska hästar tävlar framgångsrikt just nu? Vilka svenska blodslinjer syns med andra ord?

Senast ändrad:

apropå ngt helt annat!! nu rider RGB i WC. Synd att det inte är en svensk häst!!

DET hade marknadsfört svensk avel bättre!!

Har han ingen svensk stjärna i sitt stall?...

han nollade!! Måste se detta på tv sen...

vilka svenska hästar tävlar framgångsrikt just nu? Vilka svenska blodslinjer syns med andra ord?
Intressant frågeställning! Gör gärna en ny tråd med den frågan!

Jag är också på vid en ev. träff, om det går för sig? :D

:laugh: tänk vad roligt det skulle vara att sitta ett gäng avelsfreak , äta o dricka gott och bara prata häst o avel, lära av varandras framgångar och motgångar , kanske köpa semin ihop :o:D och bara HA TREVLIGT o drömma om våra framtida "OS hästar" - kalla det då klubb dit o dat det struntar ja i...;)

:laugh: tänk vad roligt det skulle vara att sitta ett gäng avelsfreak , äta o dricka gott och bara prata häst o avel, lära av varandras framgångar och motgångar , kanske köpa semin ihop :o:D och bara HA TREVLIGT o drömma om våra framtida "OS hästar" - kalla det då klubb dit o dat det struntar ja i...;)
Jag är på allt du beskriver! :D Det struntar jag också högaktningsfullt i.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 599
Senast: Pudlan
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 953
Senast: sandrafors
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 059
Senast: tina_sj
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka