Om den inhemska aveln i finanskrisens spår...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Om den inhemska aveln i finanskrisens spår...

För mig som hobby uppfödare, kommer det inte att bli någon skillnad.
Däremot tror jag att de uppfödare som tror att man har fått fram en OS kandidat i varje fölunge som föds, och tror att man kan begära 6 siffriga belopp för dom, de kommer att få problem.

Men behåller man bägge fötterna på jorden, och kan se med kritiska ögon på sina avkommor, och tar priser därefter, kommer att klara sig klart mycket bättre.

För mig står inte försäljnings summan på första plats, utan jag begär faktiskt referenser utav den blivande köparen, det är viktigt för mig.
Att någon duktig människa tar över min unghäst och ger den en ärlig chans i livet.

För mig som hobby uppfödare, kommer det inte att bli någon skillnad.
Däremot tror jag att de uppfödare som tror att man har fått fram en OS kandidat i varje fölunge som föds, och tror att man kan begära 6 siffriga belopp för dom, de kommer att få problem.

Jag har lämnat en av mina hästar på utbildning och försäljning, och den ryttaren konstaterade att det fortfarande finns en marknad bland de billigare objekten (upp till 100') men att det däröver var betydligt segare. Så den bilden stämmer ganska bra med din uppfattning.

Och apropå stora mästerskap, så sa just Wittig (Isabell Werths tränare och en av tysklands mest framgångsrika uppfödare av dressyrhästar just nu) i en intervju att han inte har som målsättning av avla hästar för OS, just för att sådana tävlingar bara går var 4:e år - så köpgruppen blir för liten för att leva på. Han avlar medvetet hästar som alla kan rida, även amatörer som bara hinner med en timme i ridhuset på kvällen. Jag är säker på att många av hans uppfödningar har talang för OS-klasser också, men jag gillar hans jordnära inställning.

Absolut! Det är du som har satt mig i "ditt" fack och bestämt vilket kriterie jag skall tillhöra, så jag ville bara förklara min syn på det. Vill du diskutera priser så kan du skicka ett Pm, anser inte att jag vill låta ett helt Forum ta del av det pga köparnas intresse.
--------------------------------------------------------------------------------

Men riktigt så är det ju inte. Du har ju ägnat ganska många inlägg till att poängtera hur eftertraktade dina uppfödningar är och hur stora pengar du handlar med. Och att du resolut motsätter dig att amatörer ska rida dina hästar.

Om du säljer dyra hästar - bra för dig. Jag avlar inte ens, så jag har ingen anledning att känna avund. Men jag har aldrig stött på den inställningen förr, inte ens hos uppfödare som jag själv hyser stor beundran för. De är flexibla och säljer huvudsakligen till den som betalar och som verkar ta väl hand om hästen. Bara ett fåtal hästar sparas för stora mästerskap eller svår klass.

Men behåller man bägge fötterna på jorden, och kan se med kritiska ögon på sina avkommor, och tar priser därefter, kommer att klara sig klart mycket bättre.

Av egen erfarenhet tror jag att man ska akta sig för att spara hästarna för att vänta ut nergången för att sedan tjäna mer pengar på dem. Ingen vet vad som kommer att hända i framtiden och om åren tickar iväg har man till slut lagt ut så mycket pengar på uppfödningarna att den ökade prislappen inte spelar någon roll. Jag tror att det är smartast i längden att rätta sig efter marknaden.

Jag gjorde samma misstag med en fastighet när konjunkturen började vika i USA. Allt stannade av, inget gick att sälja, men priserna låg fortfarande högt. Så jag behöll och hyrde ut den och trodde att om fem år får jag ut ett högre pris. Men så gick det inte... Nu får jag sannolikt vänta ytterligare fem år, tyvärr.

Snobbigt är bra!!! Om det nu betyder att man avlar bara på de bästa stona o tar bra hingstar o inte säljer till vem som helst!!;)

Det är inte ok har jag märkt, här i Sverige, att säga att man satsar högt o inte säljer till vem som helst...o att man säger att ens hästar är bra.

Jag har insett att min 5 åring (som alla tränare tror kan riktigt långt) inte blir lättsåld dock trots att den går riktigt bra!! Har fått svar av en OS o elitryttare att just nu har de ej råd att köpa men om jag sparar henne lite till så är det intressant. Skall visa henne i morgon för första gången för Markne får vi se vad han tror...men helt klart är ju att marknaden är trög o att det så kommer förbli...däremot sålde jag mitt andra sto i för en ganska hög summa då de gärna vile ha henne trots att hon är 12 o ej har tävlat på 5 år...så ibland kan man hitta rätt köpare som verkligen vill ha en lättriden välriden häst o har råd..

Tysklanddär hårt drabbat o det var tydligen rea där nu nere i Holstein sa Lembke vilket kanske innebär att deras hästar kommer reas ut ännu mer snart o det borde ju innebära att de pressar ned våra priser här,...:(

Ja, antagligen så ligger du och jag ljusår ifrån varandra vad det gäller pris och kontakter:)

Vad gäller att sälja till en glad amatör med pengar, så säger jag Nej tack!
Viktigare för mig är att hästarna kommer fram i sporten på bästa sätt och där jag tjänar mest pengar och renomeé. Ja, jag kan välja mina köpare, annars behåller vi själva och förädlar dom och säljer när dom betingar som högst värde på marknaden.

Är det något fel i det? Eller är det den vanliga Svenska avundsjukan som syrar igenom dina inlägg?

Jag har absolut inget behov av "snobberi" det är jag för ödmjuk för samt har alldeles för god självinsikt för att utöva. jag säljer dessutom billigare hästar också om dom inte motsvarar mina förväntnigar, dom kanske är "dyra" i dina ögon, men billiga för mig!?

Många håller nog hårdare i plånboken och tänker efter en extra gång innan de köper dyrare hästar i dag. När det sedan verkligen kommer upp på jättehöga priser verkar det finnas pengar i vissa fickor ändå, Danmark och Norge slogs precis om en 2,5 årig hingst segerhingst i Vechta från OS int. där Danmark gick segrande ur striden med 1,1 miljoner euro!!
Man får man nog förvänta sig några tuffa år framöver nu när det gäller "lyxvaror" som hästarna ändå anses vara.

Snobbigt är bra!!! Om det nu betyder att man avlar bara på de bästa stona o tar bra hingstar o inte säljer till vem som helst!!

Det är inte ok har jag märkt, här i Sverige, att säga att man satsar högt o inte säljer till vem som helst...o att man säger att ens hästar är bra.

Jag har insett att min 5 åring (som alla tränare tror kan riktigt långt) inte blir lättsåld dock trots att den går riktigt bra!! Har fått svar av en OS o elitryttare att just nu har de ej råd att köpa men om jag sparar henne lite till så är det intressant. Skall visa henne i morgon för första gången för Markne får vi se vad han tror...men helt klart är ju att marknaden är trög o att det så kommer förbli...däremot sålde jag mitt andra sto i för en ganska hög summa då de gärna vile ha henne trots att hon är 12 o ej har tävlat på 5 år...så ibland kan man hitta rätt köpare som verkligen vill ha en lättriden välriden häst o har råd..

Tysklanddär hårt drabbat o det var tydligen rea där nu nere i Holstein sa Lembke vilket kanske innebär att deras hästar kommer reas ut ännu mer snart o det borde ju innebära att de pressar ned våra priser här,...

Skönt att höra att det finns någon mer än jag som "håller flaggan" högt:)

Tids nog så "landar" man ändå om det inte går som man tänkt sig. Eller ännu värre om hästen skadar sig och blir obrukbar...

Jag fattar inte varför det blir så "bittra" diskussioner bara för att man skriver att man tror att vissa hästar kommer att gå att sälja för större pengar, trots finanskrisen...

Jag håller med, det kommer att bli kärvare tider för många, men en bra häst är en bra häst och kommer alltid att gå att sälja för större pengar än en dålig häst. Likaså föl med prestationer bakom mödernelinjen och en bra och attraktiv pappa som far kommer att betinga ett större värde än ett föl med medioker stam....

Många håller nog hårdare i plånboken och tänker efter en extra gång innan de köper dyrare hästar i dag. När det sedan verkligen kommer upp på jättehöga priser verkar det finnas pengar i vissa fickor ändå, Danmark och Norge slogs precis om en 2,5 årig hingst segerhingst i Vechta från OS int. där Danmark gick segrande ur striden med 1,1 miljoner euro!!
Man får man nog förvänta sig några tuffa år framöver nu när det gäller "lyxvaror" som hästarna ändå anses vara.

Absolut! Dom största "guldåren" för många är nog över ett litet tag, det hör man ju när man pratar med stora hästhandlare. Man kan ju investera försiktigt och genomtänkt och kanske inte i lika stor skala som förut.

Jag håller med, det kommer att bli kärvare tider för många, men en bra häst är en bra häst och kommer alltid att gå att sälja för större pengar än en dålig häst. Likaså föl med prestationer bakom mödernelinjen och en bra och attraktiv pappa som far kommer att betinga ett större värde än ett föl med medioker stam....

Håller med!! skulle just därför aldig komma på tanken att välja "ner mig" i ett hingst val, utan skulle vilja säga att när det nu blir hårdare tiden så är det ännu viktigare att avla med hög kvalitet, och kanske vara ÄNNU hårdare i sin selektion av ston i stället. Kvalitet och attraktiva hingstar säljer och kommer att fortsätta göra det; betäcker t o m fler nästa år, en kommer att gå på embryotransfer för att hinna få en extra (förhoppningsvis... :p), ett föl är redan bokat och Westfal avelsförbund hörde av sig och ville ha Cornet Ob fölet till sin auktion om det bara föddes någorlunda korrekt... nu lär jag ju behålla det om det är ett sto ;)

Håller med!! skulle just därför aldig komma på tanken att välja "ner mig" i ett hingst val, utan skulle vilja säga att när det nu blir hårdare tiden så är det ännu viktigare att avla med hög kvalitet, och kanske vara ÄNNU hårdare i sin selektion av ston i stället. Kvalitet och attraktiva hingstar säljer och kommer att fortsätta göra det; betäcker t o m fler nästa år, en kommer att gå på embryotransfer för att hinna få en extra (förhoppningsvis... ), ett föl är redan bokat och Westfal avelsförbund hörde av sig och ville ha Cornet Ob fölet till sin auktion om det bara föddes någorlunda korrekt... nu lär jag ju behålla det om det är ett sto

Jag gillar din inställning! Du kan väl gå med i min "Snobberi" Klubb så är vi åtminstone 2 medlemmar:p

Kanon!!! Då börjar vi bli starka och enade utåt:laugh:

;) ja e me :p vi får ha möte vi nästa skåne begivenhet... ja har ju emigrerat ... medans ni är där nere :angel: fast ni är alltid välkoma till avelsgettot här i norr :banana:

Fullständigt trams - i alla fall om kommentaren åsyftar mig!

Det beror väldigt mycket på hur man säger saker och i vilket sammanhang. Ibland ger det bara ett osäkert intryck, snarare än tvärtom.

Jätte kul att ni bildar en klubb för inbördes beundran ;)
Självklart ska man vara stolt över det man lyckats med, men den Svenska Avundsjukan visar ofta sitt fula tryne och det sticker väl lite i ögonen på folk att vissa lyckas bättre än en själv.
Allt handlar om förutsättningar och man får acceptera att andra ibland har lättare för sig en andra.
Seagirlm och övriga i "klubben" Grattis till er att ni lyckas så bra. Men jag håller med Hiddeous att Era inlägg inte alltid är så särskilt ödmjuka och det känns inte som nån trevlig stämning för det inbjuder lite till diskutioner som glider i från trådens huvudämne och hamnar mer i enskilda personers lycka och olycka..

Jag är enig med att man säkerligen kommer kunna sälja väl stammade föl till bra priser trots att det är en finans kris!
Jag kommer dock själv tänka till en extra gång på hingstvalet att det blir en bra kombination som dessutom är extra attraktiv på marknaden.
Jag kommer bara betäcka två ston nästa år, vilket jag också skulle ha gjort i år med det råkade blir 3..

Jag håller med dig helt och vill också passa på att säga att jag inte har några som helst problem att glädja mig åt andras framgångar. Vad som jag tror kan reta oss mindre framgångsrika är väll att de som lyckas inte visar mer ödmjukhet utan ibland faktiskt kan uppträda en smula nedlåtande mot andra mindre lyckligt lottade. Vill säga att jag inte tänker på någon i denna tråden eftersom jag inte läst hela ännu utan på sådant jag själv stött på. Det är lätt att förföras av sina egna framgångar och glömma att man själv började på noll en gång. Man måste komma ihåg att vi alla strävar mot flera olika mål och har olika förutsättningar. Det bästa är väll att köra sitt eget race och inte bry sig så mycket om vad andra pysslar med. Själv sysslar jag med avel för mitt eget höga nöjes skull och planerar inte för någon OS-häst en sådan häst kommer jag troligtvis aldrig att föda upp, jag är realist. Vill få fram goda allroundhästar skulle någon råka bli riktigt bra tar jag det som en bonus på köpet. Jag försöker alltid att hitta en hingst som passar mitt, lappar över hennes brister och stärka hennes fördelar. Jag har ett sto som skall betäckas om nästa år och det brukar inte vara några problem att sälja så det skall nog lösa sig denna gången också. Grattis till er som haft turen på er sida och jobba på och lycka till,till er som likt mig ibland fått kämpa i motvind.

Jag håller med dig helt och vill också passa på att säga att jag inte har några som helst problem att glädja mig åt andras framgångar. Vad som jag tror kan reta oss mindre framgångsrika är väll att de som lyckas inte visar mer ödmjukhet utan ibland faktiskt kan uppträda en smula nedlåtande mot andra mindre lyckligt lottade. Vill säga att jag inte tänker på någon i denna tråden eftersom jag inte läst hela ännu utan på sådant jag själv stött på. Det är lätt att förföras av sina egna framgångar och glömma att man själv började på noll en gång. Man måste komma ihåg att vi alla strävar mot flera olika mål och har olika förutsättningar. Det bästa är väll att köra sitt eget race och inte bry sig så mycket om vad andra pysslar med. Grattis till er som haft turen på er sida och jobba på och lycka till,till er som likt mig ibland fått kämpa i motvind.

:bow::bow::bow:
Själv ska jag bara avla OS hästar ;):rofl:

Det gör du rätt i det kommer bara att bli OS-hästar och jag kommer vara först att gratulera. Eftersom jag troligtvis inte lyckas med bedriften själv så kommer jag självklart att köpa en av dig ;). Hur jag löser det med betalningen, jo du jag gör likt Faust. Jag säljer min själ till djävulen,förhoppningsvis så får jag ett långt liv innan skulden skall regleras :rofl::rofl:.

Och nu slog de prisrekord på auktionen i Vechta med ca ELVA MILJONER kr för segerhingsten.

Man kan säga att Tailormade Stallions inte känner sin motståndare särskilt br,9a, eller så ville de få in mkt pengar till förbundet. BH/Schockemöhle viker sig aldrig i en budgivning, så enkelt är det!

Grattis till er som haft turen på er sida och jobba på och lycka till,till er som likt mig ibland fått kämpa i motvind.

Nu har jag inget sto för tillfället, men jag tycker verkligen att man ska ha en viss distans till detta med avel. Det handlar om en stor procent tur i om du "lyckas" eller inte. Eller om du har de pengar som krävs för att köpa rätt avelssto, som ökar chansen för en bra avkomma även med olika hingstar. Eller om du har kontakter som inte köper din häst för att den är speciellt bra egentligen, utan för att köparna har tilltro till ditt namn och är nöjda med tidigare köp, alt. vill ha DEN hästen för att den är speciell. Visst kan vi göra allt för att maximera resultatet, men i slutändan är det ändå stoets och hingstens förtjänst om det föds en OS-kandidat! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 599
Senast: Pudlan
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 953
Senast: sandrafors
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 059
Senast: tina_sj
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare