Om den inhemska aveln i finanskrisens spår...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Om den inhemska aveln i finanskrisens spår...

Och nu slog de prisrekord på auktionen i Vechta med ca ELVA MILJONER kr för segerhingsten.

Man kan säga att Tailormade Stallions inte känner sin motståndare särskilt br,9a, eller så ville de få in mkt pengar till förbundet. BH/Schockemöhle viker sig aldrig i en budgivning, så enkelt är det!

Nej, det verkar så. Men de har väl goda erfarenheter efter köpet av Hotline, som hade betalat sig efter bara några år! :eek:

;) ja e me :p vi får ha möte vi nästa skåne begivenhet... ja har ju emigrerat ... medans ni är där nere :angel: fast ni är alltid välkoma till avelsgettot här i norr :banana:
Jag är också på vid en ev. träff, om det går för sig? :D

Jag skulle vilja tillägga också att man har inte bara "tur" utan vidare. Det ligger många timmars hårt arbete bakom, och massa motvind. Men förhoppningsvis kommer solsken efter regn. Så länge man är nöjd med sig själv så kan man faktiskt skita i vad andra tycker! ;):)

jag skulle vilja tillägga också att man har inte bara "tur" utan vidare. Det ligger många timmars hårt arbete bakom, och massa motvind. Men förhoppningsvis kommer solsken efter regn. Så länge man är nöjd med sig själv så kan man faktiskt skita i vad andra tycker! ;):)
.............Raderat

Jag skulle vilja tillägga också att man har inte bara "tur" utan vidare. Det ligger många timmars hårt arbete bakom, och massa motvind. Men förhoppningsvis kommer solsken efter regn. Så länge man är nöjd med sig själv så kan man faktiskt skita i vad andra tycker! ;):)

Nej, inte bara, men det finns många faktorer som du inte alls kontrollerar. Viktigaste faktorn är vilken spermie som råkar träffa ägget. Du kan bara "nudga" resultatet i rätt riktning. Hårt arbete är det för alla som avlar. Jag menar man inte ska lägga sin identitet i något så trots allt slumpmässigt.

Jag håller helt med dig det här med avel är som en arvsanlagens eller man kanske ska säga genetikens roulette det gäller att kulan kommer rätt för att det skall bli vinst. Det är mycket som spelar in och ibland kan det osanolika hända. Allt skall falla på plats. Det är som lotteri ibland blir det vinst, ibland blir det nit. Två tippade individer kan bli nit och ibland så blir det vinst på de två som ingen trodde på. De förutsättningar vi har spelar också in och pengar som inte kan förnekas är en god hjälp på vägen också.

Håller med!! skulle just därför aldig komma på tanken att välja "ner mig" i ett hingst val, utan skulle vilja säga att när det nu blir hårdare tiden så är det ännu viktigare att avla med hög kvalitet, och kanske vara ÄNNU hårdare i sin selektion av ston i stället. Kvalitet och attraktiva hingstar säljer och kommer att fortsätta göra det; betäcker t o m fler nästa år, en kommer att gå på embryotransfer för att hinna få en extra (förhoppningsvis... :p), ett föl är redan bokat och Westfal avelsförbund hörde av sig och ville ha Cornet Ob fölet till sin auktion om det bara föddes någorlunda korrekt... nu lär jag ju behålla det om det är ett sto ;)

bra att våga satsa nu tror jag!! för resultatet skall ju antagligen säljas i en bätre konjuktur än den vi är i i dag..det är nu man skall köpa aktier o hästar mm...bara man har råd :crazy:...

Jag blev lite inspirerad att skicka ned mitt sto till embryotransfer då hon resorberade i år o jag inte har en enda avkomma av henne. tänkte göra det förra året men det blev ej av...vore ju kul att kunna sälja en avkomma på auktion o behålla en. Ej så dyrt på Keros hörde jag av ett stuteri. Var skickar du ditt sto eller gör du det hemma? förstod ej vilket urval av hingstar man har. ja nu kom jag ifrån ämnet!!

jag hoppas ni har rätt att bara det är en bra häst så går den att sälja!!
Får nog ta o kontakta Scockemölle o grabbarna då...här i sverige tror jag ej hon kan säljas förren hon är uppe i svår klass för de pengarna jag vill ha.

Ja, är gärna med o träffas o disskuterar mm vare sig det är i norr eller söder ;)!!

Jag håller helt med dig det här med avel är som en arvsanlagens eller man kanske ska säga genetikens roulette det gäller att kulan kommer rätt för att det skall bli vinst. Det är mycket som spelar in och ibland kan det osanolika hända. Allt skall falla på plats. Det är som lotteri ibland blir det vinst, ibland blir det nit. Två tippade individer kan bli nit och ibland så blir det vinst på de två som ingen trodde på. De förutsättningar vi har spelar också in och pengar som inte kan förnekas är en god hjälp på vägen också.

ja, det är då det gäller att htta ett sto som leverar trots att man sätter tex mediokra dressyrhingstar på henne.

Tycker Elsa är det bästa exemplet!! Espri (guiness), Esparanza (såldes dyrt nu till Jan Tops?), QL ( enda fina QE hästen jag sett) mm

Men i fallet Elsa handlar det också om rätt matchning med rätt ryttare från början! Det gör det visserligen med alla, men här är ju ett tydligt samarbete då samma ryttare (nåja) utbildat alla!

Ja, hon är duktig men det är ju många andra oxå!! o har då haft bättre hingstar....tex så är mitt sto o hennes syster utb o tävlad av amatör upp till en hög nivå då Malin fick ta vid (systern till mitt avelsto) o ändå gick det bra så jag hoppas ju att det kan finnas ett starkt möderne även där. systerdotter Emma gått svår klass i fältävlan oxå. Har pratat med Åke Hultgren om mamman till dessa (Urbinella) 2 o han sa att hade han fått henne tidigare hade han kunnat ta henne mkt mkt längre upp än till 1.40...

men framtiden får utvisa det ...om det ens blir några avkommor :crazy:

Har ni några fler exempel på ston som gett avkommor som kommit långt trots tex flera föl vid ungdom , mediokra hingstaro ej proffsig utbildning ??

Intressant tycker jag,,,

Visst har du rätt mycket spelar in men en viss dos av ren tur måste man nog också ha. Som sagt det är som ett lotteri ibland blir det vinst ibland blir det nit.

Fast när samma uppfödare gång på gång på gång plockar fram stjärnor kan det inte bara vara tur. Någon form av skicklighet måste spela in (typ bra hästöga/känsla eller ngt).

Fast när samma uppfödare gång på gång på gång plockar fram stjärnor kan det inte bara vara tur. Någon form av skicklighet måste spela in (typ bra hästöga/känsla eller ngt).
Visst handlar det om att det är en bra avel som bedrivs och inte om tur.

Jag förstår inte varför man inte kan få vara stolt över sin egen avel och sikta högt? Det kostar som bekant massor av pengar att avla och det är ibland inte tillåtet att man som uppfödare pratar för positivt om den egna verksamheten och hästarna och man får tydligen inte heller säga att vem som helst inte är intressant som köpare eller ryttare på ens hästar? :confused:

Jag vet inte om det här är svenskt eller ett kvinnligt fenomen att man inte får vara stolt över sig själv eller den egna verksamheten...:confused: Flera såna här stolta uppfödare och hästägare ska då sedan kallas för klubben för innbördes beundran? :confused: I männens värd så anses man vara skicklig när man utför bra saker och i kvinnors värd så beskriver man sig själva och varandra som att man har tur?!

Nej jag skulle önska att fler kunde släppa på avundsjukan och det eviga gnället över dem det går bra för och istället glädjas över andras framgångar. :cool:

Senast ändrad av en moderator:

håller med!!! Om man inte själv tar fram o berättar det positiva om sig själv...vem skall då göra det? Då måste andra springa ärenden eller man råkar se att "oj den där personen verkar sikta högt". Syns man inte så "finns" man inte. Sen måste man ju leverera oxå :p!!!

Jag förstår inte varför man inte kan få vara stolt över sin egen avel och sikta högt? Det kostar som bekant massor av pengar att avla och det är ibland inte tillåtet att man som uppfödare pratar för positivt om den egna verksamheten och hästarna och man får tydligen inte heller säga att vem som helst inte är intressant som köpare eller ryttare på ens hästar?

Att rakt av avfärda en hel grupp människor som icke intressanta för att de är amatörer - är det ödmjukhet? Var inte OS-mästaren i fälttävlan detta år just en sådan amatör? Med en enda häst dessutom! Uttrycker man en sådan sak avslöjar man sina egna fördomar, i stället för att se till människor som individer.

Nej, jag tycker inte att man ska sälja till "vem som helst". Det är helt naturligt att man försöker matcha hästar och ryttare.

Du får mer än gärna vara stolt över dina uppfödningar, men du lurar dig själv om du bortser från slumpen. På samma sätt som män i näringslivet som tjänar miljoner på aktier borde inse att det inte är bara skicklighet som ligger bakom deras lycka, utan hela att marknaden ökar i värde. Jag känner en sådan man som geniförklarades ungefär 2003 och vars företag ökade intäkterna otroligt för varje år som gick - tills ungefär får två månader sedan. I dag har hans aktieportfölj minskat med 95 procent och det senaste köpet gjordes i Northen Rock, en bank som strax därefter gick i konkurs. Då var det plötsligt fråga om otur!

Jag är inte avundsjuk på dig! Eller någon annan, jag lovar. Jag hoppas tvärtom att du uppnår dina mål, inte minst för svensk avels skull.

(Men jag skulle inte umgås privat med så kallade proffs som inte respekterar så kallade amatörer. Men det handlar om personkemi på ett helt annat plan och har ingenting med stolthet att göra. Så jag avstår från klubbträffen.)

Bara som en parantes!

Senast ändrad:

håller med!!! Om man inte själv tar fram o berättar det positiva om sig själv...vem skall då göra det? Då måste andra springa ärenden eller man råkar se att "oj den där personen verkar sikta högt". Syns man inte så "finns" man inte. Sen måste man ju leverera oxå :p!!!

Men är någon annan verkligen intresserad? Jag menar, det finns väl i så fall bättre forum att göra pr för sin aveln än på Buke?

Det beror på om man avlar på samma ston. I så fall är det logiskt.

Men: Självklart är skicklighet en del i det hela!

Dock är hela hästsporten en av få idrottsgrenar i världen där man faktiskt kan köpa sig framgång för rena pengar. Det tror jag ligger bakom ganska mycket bitterhet. Har man 11 miljoner att spendera som blue hors har man lite bättre förutsättningar för att ta fram bra hästar!

Att rakt av avfärda en hel grupp människor som icke intressanta för att de är amatörer - är det ödmjukhet?
Nej jag har aldrig sagt att det är ödmjukhet :confused:

Du får mer än gärna vara stolt över dina uppfödningar, men du lurar dig själv om du bortser från slumpen.
Jag bortser aldrig ifrån slumpen ;)

Jag är inte avundsjuk på dig! Eller någon annan, jag lovar. Jag hoppas tvärtom att du uppnår dina mål, inte minst för svensk avels skull.
Jag har väl aldrig påstått att du är avundsjuk på mig?????

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 599
Senast: Pudlan
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 953
Senast: sandrafors
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 059
Senast: tina_sj
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka