Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För mig så är det en sanning med modifikation, då man vid såna investeringar måste ha något att falla tillbaka på om det inte går som planerat. För dem allra flesta med vanliga ekonomier utan större reserver så gör man kanske bäst i att tänka efter och dra åt utgifterna annars kan det gå åt skogen...
Det tycker jag också, men då får man investera på lång sikt. Inte många föl lär bli sålda 2009.
Tror inte jag! Bra föl med bra prestationshärstammning kommer alltid att bli sålda för bra pengar!
Föl med blandad härstamning utan prestationer på mammans sida och med en pappa som inte har dokummenterat bra förärvning eller är attraktiv på marknaden kommer däremot att bli svårsålda.
Har gärna kvar dom och förädlar dom till 3-års test eller 4,5 och 6-års Championaten, men ibland så känns det rätt att även sälja föl. Beror naturligtvis på vem köparna är också! Säljer Aldrig till någon glad amatör med mkt pengar och ringa erfarenhet...
Eller så är hon seriös och säljer inte till vilken idiot som helst? Jag är mån om mina hästar och tänker inte sälja till någon bara på kriteriet att de har rätt plånbok.
Ja, antagligen så ligger du och jag ljusår ifrån varandra vad det gäller pris och kontakter
Vad gäller att sälja till en glad amatör med pengar, så säger jag Nej tack!
Viktigare för mig är att hästarna kommer fram i sporten på bästa sätt och där jag tjänar mest pengar och renomeé. Ja, jag kan välja mina köpare, annars behåller vi själva och förädlar dom och säljer när dom betingar som högst värde på marknaden.
Är det något fel i det? Eller är det den vanliga Svenska avundsjukan som syrar igenom dina inlägg?
Jag har absolut inget behov av "snobberi" det är jag för ödmjuk för samt har alldeles för god självinsikt för att utöva. jag säljer dessutom billigare hästar också om dom inte motsvarar mina förväntnigar, dom kanske är "dyra" i dina ögon, men billiga för mig!?
Ja, antagligen så ligger du och jag ljusår ifrån varandra vad det gäller pris och kontakter![]()
Nej, det där kan jag inte tro på. Inte ens på våra sk elitauktioner går välstammade föl för bra pengar, och på elitauktionerna i Europa har bristen på pengaflöde gjort ett omedelbart avtryck på priserna.
Jag tycker det låter som att din verklighet ligger typ en ocean från den genomsnittliga uppfödarens. I alla fall framstår det som att det inte finns några dåliga tider bara man har tillräckligt bra hästar. Jag undrar jag.
I finansvärlden i övrigt är det i alla fall så (bland annat när det gäller hus) att det just är de dyraste objekten som procentuellt rasar mest i pris.
Ska kanske tillägga: Jag var inbjuden till båda auktionerna, men dom tyckte att jag hade för högt lägsta bud på mitt föl. Men den såldes veckan innan SSHS auktionen till en av arrangörenrna för mer pengar än så...Tur/skicklighet/snobberi eller en luftmadrass flytande i oceanen...Välj själv![]()
Jag tycker att en generell diskussion om strukturer och priser är intressantare än vilket skikt du vill räkna dig till.
Jag tror ingen av oss säljer till vilken idiot som helst. Eller? Men en glad amatör är inte detsamma som en idiot, om man inte har en väldigt märklig självbild.
Jag ville bara förtydliga så att ingen här inne tror att man alltid löser ekonomiska kriser på det viset. Det var inte riktat till dig SeagirlM.Min målsättning har aldrig varit att sälja fölen, men får man BRA BUD så måste man sälja!
Har gärna kvar dom och förädlar dom till 3-års test eller 4,5 och 6-års Championaten, men ibland så känns det rätt att även sälja föl. Beror naturligtvis på vem köparna är också! Säljer Aldrig till någon glad amatör med mkt pengar och ringa erfarenhet...
Men jag har väl haft tur att jag har haft lätt att sälja fölen och unghästarna beroende på kontakter och att folk intresserat sig för stostammen eller kombinationen stoval+hingstval, inte vet jag? Har sällan annonserat utan kunden har kommit själv via kontakter.
Nej, men en glad amatör kan säkerligen inte heller ta fram den blivande OS-hästen man försökt att avla fram. Har man ett högt avelsmål så är ju köparen av fölet otroligt viktigt, och där håller jag med SeagirlM att man hellre behåller och tar fram själv så lågt det går.
Blev nyfiken och gjorde en snabb koll på priserna i hannover 2007 och 2008.
Tittar man på den senaste auktionen (novemberauktionen) så kostade dyraste hästen 07 - 45 000 € och dyraste hästen 08 50 000€.
Genomsnittspriset på auktionen 07 var 13 850 € och i år 08 12 595 €.
Visst kan man se att det sjunkit lite, men jag tycker inte det är så illa som media vill få det till...