Om den inhemska aveln i finanskrisens spår...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Om den inhemska aveln i finanskrisens spår...

Detta föl är det redan 3 spekulanter på trots att det ligger i magen så jag är inte spec orolig! har sålt årets föl för bra pengar och ett syskon som är 4år så jag har inte kännt av finanskrisen ännu....

För mig så är det en sanning med modifikation, då man vid såna investeringar måste ha något att falla tillbaka på om det inte går som planerat. För dem allra flesta med vanliga ekonomier utan större reserver så gör man kanske bäst i att tänka efter och dra åt utgifterna annars kan det gå åt skogen...

Min målsättning har aldrig varit att sälja fölen, men får man BRA BUD så måste man sälja!

Har gärna kvar dom och förädlar dom till 3-års test eller 4,5 och 6-års Championaten, men ibland så känns det rätt att även sälja föl. Beror naturligtvis på vem köparna är också! Säljer Aldrig till någon glad amatör med mkt pengar och ringa erfarenhet...

Men jag har väl haft tur att jag har haft lätt att sälja fölen och unghästarna beroende på kontakter och att folk intresserat sig för stostammen eller kombinationen stoval+hingstval, inte vet jag? Har sällan annonserat utan kunden har kommit själv via kontakter.

Det tycker jag också, men då får man investera på lång sikt. Inte många föl lär bli sålda 2009.

Tror inte jag! Bra föl med bra prestationshärstammning kommer alltid att bli sålda för bra pengar!

Föl med blandad härstamning utan prestationer på mammans sida och med en pappa som inte har dokummenterat bra förärvning eller är attraktiv på marknaden kommer däremot att bli svårsålda.

Tror inte jag! Bra föl med bra prestationshärstammning kommer alltid att bli sålda för bra pengar!

Föl med blandad härstamning utan prestationer på mammans sida och med en pappa som inte har dokummenterat bra förärvning eller är attraktiv på marknaden kommer däremot att bli svårsålda.

Nej, det där kan jag inte tro på. Inte ens på våra sk elitauktioner går välstammade föl för bra pengar, och på elitauktionerna i Europa har bristen på pengaflöde gjort ett omedelbart avtryck på priserna.

Jag tycker det låter som att din verklighet ligger typ en ocean från den genomsnittliga uppfödarens. I alla fall framstår det som att det inte finns några dåliga tider bara man har tillräckligt bra hästar. Jag undrar jag.

I finansvärlden i övrigt är det i alla fall så (bland annat när det gäller hus) att det just är de dyraste objekten som procentuellt rasar mest i pris.

Har gärna kvar dom och förädlar dom till 3-års test eller 4,5 och 6-års Championaten, men ibland så känns det rätt att även sälja föl. Beror naturligtvis på vem köparna är också! Säljer Aldrig till någon glad amatör med mkt pengar och ringa erfarenhet...

Det där låter väldigt snobbigt, måste jag säga.

Eller så är hon seriös och säljer inte till vilken idiot som helst? Jag är mån om mina hästar och tänker inte sälja till någon bara på kriteriet att de har rätt plånbok.

Eller så är hon seriös och säljer inte till vilken idiot som helst? Jag är mån om mina hästar och tänker inte sälja till någon bara på kriteriet att de har rätt plånbok.

Jag tror ingen av oss säljer till vilken idiot som helst. Eller? Men en glad amatör är inte detsamma som en idiot, om man inte har en väldigt märklig självbild.

Ja, antagligen så ligger du och jag ljusår ifrån varandra vad det gäller pris och kontakter:)

Vad gäller att sälja till en glad amatör med pengar, så säger jag Nej tack!
Viktigare för mig är att hästarna kommer fram i sporten på bästa sätt och där jag tjänar mest pengar och renomeé. Ja, jag kan välja mina köpare, annars behåller vi själva och förädlar dom och säljer när dom betingar som högst värde på marknaden.

Är det något fel i det? Eller är det den vanliga Svenska avundsjukan som syrar igenom dina inlägg?

Jag har absolut inget behov av "snobberi" det är jag för ödmjuk för samt har alldeles för god självinsikt för att utöva. jag säljer dessutom billigare hästar också om dom inte motsvarar mina förväntnigar, dom kanske är "dyra" i dina ögon, men billiga för mig!?

Ja, antagligen så ligger du och jag ljusår ifrån varandra vad det gäller pris och kontakter:)

Vad gäller att sälja till en glad amatör med pengar, så säger jag Nej tack!
Viktigare för mig är att hästarna kommer fram i sporten på bästa sätt och där jag tjänar mest pengar och renomeé. Ja, jag kan välja mina köpare, annars behåller vi själva och förädlar dom och säljer när dom betingar som högst värde på marknaden.

Är det något fel i det? Eller är det den vanliga Svenska avundsjukan som syrar igenom dina inlägg?

Jag har absolut inget behov av "snobberi" det är jag för ödmjuk för samt har alldeles för god självinsikt för att utöva. jag säljer dessutom billigare hästar också om dom inte motsvarar mina förväntnigar, dom kanske är "dyra" i dina ögon, men billiga för mig!?

Sa du ödmjuk? :crazy:
Ja, allt är relativt.

Nej, det där kan jag inte tro på. Inte ens på våra sk elitauktioner går välstammade föl för bra pengar, och på elitauktionerna i Europa har bristen på pengaflöde gjort ett omedelbart avtryck på priserna.

Jag tycker det låter som att din verklighet ligger typ en ocean från den genomsnittliga uppfödarens. I alla fall framstår det som att det inte finns några dåliga tider bara man har tillräckligt bra hästar. Jag undrar jag.

I finansvärlden i övrigt är det i alla fall så (bland annat när det gäller hus) att det just är de dyraste objekten som procentuellt rasar mest i pris.

Jag har varit på 3 Elitfölauktioner i år, 2 st På Flyinge, vilket var första gången för båda auktionsbolagen, samt en auktion på Zangersheide i september. Dom 2 Svenska Auktionerna höll inte så hög standard på fölen som man förväntat, dock blev snittpriserna högre än förväntat säger ASVH, SSHS var lite besvikna över priserna på sina föl men många saker kanske inte var helt bra med den auktionen, tiden på kvällen, vissa föls utseenden/tillväxt och allmäntillstånd etc etc

Ja, jag kanske ligger en ocean från den genomsnittliga uppfödaren i Sverige, Absolut, du har rätt! Vill dessutom inte känna mig som den genomsnittliga uppfödaren utan siktar högre än så! Vill tillhöra det ÖVRE skiktet, som säljer utan att behöva rea bort hästarna, eftersom jag vet att dom är något bättre än genomsnittet både IRL och statistiskt sett!

Jag Varken köper eller säljer Hus/ det får mina vänner göra, det är dom bra på!
Jag är själv HELT ointresserad av Hus affärer och troligtvis inte heller speciellt bra på det. Jag satsar på det jag är Bra på och det jag Lyckas med, det känns som säkrare kort för mig.

Hästar är Hästar och allting kan hända, men tror man inte på det man gör, redan då har man förlorat! Jag tror på det jag gör, därför att jag är bra på det, samt har bra avelsmaterial och det kanske är det som gör att jag fortfarande kan sälja betydligt dyrare föl än fölen på våra sk ElitAuktioner?

Ska kanske tillägga: Jag var inbjuden till båda auktionerna, men dom tyckte att jag hade för högt lägsta bud på mitt föl. Men den såldes veckan innan SSHS auktionen till en av arrangörenrna för mer pengar än så...Tur/skicklighet/snobberi eller en luftmadrass flytande i oceanen...Välj själv:)

Ska kanske tillägga: Jag var inbjuden till båda auktionerna, men dom tyckte att jag hade för högt lägsta bud på mitt föl. Men den såldes veckan innan SSHS auktionen till en av arrangörenrna för mer pengar än så...Tur/skicklighet/snobberi eller en luftmadrass flytande i oceanen...Välj själv:)

Jag tycker att en generell diskussion om strukturer och priser är intressantare än vilket skikt du vill räkna dig till.

Senast ändrad:

Jag tycker att en generell diskussion om strukturer och priser är intressantare än vilket skikt du vill räkna dig till.

Absolut! Det är du som har satt mig i "ditt" fack och bestämt vilket kriterie jag skall tillhöra, så jag ville bara förklara min syn på det. Vill du diskutera priser så kan du skicka ett Pm, anser inte att jag vill låta ett helt Forum ta del av det pga köparnas intresse.
--------------------------------------------------------------------------------

Jag tror ingen av oss säljer till vilken idiot som helst. Eller? Men en glad amatör är inte detsamma som en idiot, om man inte har en väldigt märklig självbild.

Nej, men en glad amatör kan säkerligen inte heller ta fram den blivande OS-hästen man försökt att avla fram. Har man ett högt avelsmål så är ju köparen av fölet otroligt viktigt, och där håller jag med SeagirlM att man hellre behåller och tar fram själv så lågt det går.

Men nu tangerar vi ju en annan tråd - den mellan avel och sport - och även där blev det två olika läger och en ganska bitter diskussion.

Jag tror helt enkelt det får accepteras att folk har olika förutsättningar olika avelsmål. Och man måste kunna diskutera utan att ta det ena eller andra som ett påhopp eller snobberi? Allt är inte svart eller vitt - alla gör vi inte likadant!

Alla kan inte vara genomsnittsuppfödaren, och det är väl egentligen bra? Hur skulle det se ut om alla körde på samma linje och avlade på ett halvbra sto och betäckte med en halvbra hingst? För det är JAG övertygad om att genomsnittsuppfödaren gör, speciellt när man ser hur årets betäckningssiffror ser ut.

Det är helt okej för mig - men MINA avelsmål ser annorlunda ut. Man lär sig mycket av att läsa hur alla diskuterar gällande det här! Oavsett vem det är och hur den resonerar...

Senast ändrad:

Blev nyfiken och gjorde en snabb koll på priserna i hannover 2007 och 2008.

Tittar man på den senaste auktionen (novemberauktionen) så kostade dyraste hästen 07 - 45 000 € och dyraste hästen 08 50 000€.

Genomsnittspriset på auktionen 07 var 13 850 € och i år 08 12 595 €.

Visst kan man se att det sjunkit lite, men jag tycker inte det är så illa som media vill få det till...

Min målsättning har aldrig varit att sälja fölen, men får man BRA BUD så måste man sälja!

Men jag har väl haft tur att jag har haft lätt att sälja fölen och unghästarna beroende på kontakter och att folk intresserat sig för stostammen eller kombinationen stoval+hingstval, inte vet jag? Har sällan annonserat utan kunden har kommit själv via kontakter.
Jag ville bara förtydliga så att ingen här inne tror att man alltid löser ekonomiska kriser på det viset. Det var inte riktat till dig SeagirlM.

Generellt så rättar man munnen efter plånboken. Det du skriver om satsningar är med andra ord ingenting som gäller alla. Jag ville bara vara tydlig så att ingen springer iväg och handlar upp dem sista slantarna dem har...;)

Nej, men en glad amatör kan säkerligen inte heller ta fram den blivande OS-hästen man försökt att avla fram. Har man ett högt avelsmål så är ju köparen av fölet otroligt viktigt, och där håller jag med SeagirlM att man hellre behåller och tar fram själv så lågt det går.

Jag tror inte för ett ögonblick att alla föl blir OS-hästar, även om det kanske är målsättningen.

Jag är väl medveten om att alla har olika avelsmål, men jag tyckte inte att det inlägget jag svarade på visade så stor respekt för alla de "glada amatörer" som säkert finns på forumet, som är beredda att köpa en dyr häst och som hade tagit väl hand om den. Lite onödigt, helt enkelt.

Blev nyfiken och gjorde en snabb koll på priserna i hannover 2007 och 2008.

Tittar man på den senaste auktionen (novemberauktionen) så kostade dyraste hästen 07 - 45 000 € och dyraste hästen 08 50 000€.

Genomsnittspriset på auktionen 07 var 13 850 € och i år 08 12 595 €.

Visst kan man se att det sjunkit lite, men jag tycker inte det är så illa som media vill få det till...

Det syntes tydligt på tex Trakehnerförbundets köring, där priserna slagit rekord varje år. Men det kan vara en eftersläpning, på grund av psykologiska faktorer och på grund av att varslen inte ännu aktualiserats.

När det gällde bopriserna utomlands tog det flera år innan raset kom, även om efterfrågan hade minskat långt före dess.

Jag är "hobbyavlare" med just nu alldeles för många hästar.
Att sälja häst i dagsläget är inte lätt, inte ens en "färdig" häst .
Och jag är inte ens direkt dyr även om jag inte vill skänka bort hästarna.

Skulle gärna sälja av 3 av mina 4 st men de priser jag vill ha för mina är nog "långt från verkligheten" därför sitter jag på dem hemma tills det bli lite bättre läge...

Stoet ska föla i april och går fölningen bra och allt ser bra ut på henne blir hon ombetäckt. Däremot är hingstvalet redan gjort och det är en icke godkänd hingst så några kostnader med betäckningen kommer det inte bli, så tillvida om vi inte sålt hingsten det vill säga men då är det inga problem med pengar iaf för ny betäckning...

Huruvida det är svårålt med hus får jag kanske snart bli varse då vi ska bjuda på en gård i nästa vecka och beroende på hur det går kommer sätta ut vårt eget till salu...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 599
Senast: Pudlan
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 953
Senast: sandrafors
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 059
Senast: tina_sj
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd