Om curbstraps

D

Dressiar

Hur hårt ska man egentligen spänna ett curbstrap? Sätter man fast det i bettringarna (under "hakan")? Kan man ha ett vanligt tränsbett? Ett bett med långa skänklar? Eller spelar det ingen roll? Finns någon rem som man kan sätta OVANFÖR bettet, på "nosen"? Vad kallas det isåfall? Tacksam för svar:crazy:

Sv: Om curbstraps

En curb har du för att få hävstångseffekt på ett stångbett, ett bett med skänklar. Då fästes curben i samma ring som tränset sitter i.(ibland finns en ring i nivå med mundelen, men den är för att fästa ett par extra tyglar i) Hur hårt du sätter den beror på hur snabbt du vill att bettet ska verka. Du kan antingen ha en curb i läder eller kedja.
På ett tränsbett fäster du en curb nedanför tyglarna. Den fungerar som en säkerhet, så att bettet inte dras genom munnen på hästen om det skulle hända något. Då använder man oftast en i läder.
Vet inte riktigt vad du menar med sista frågan, en nosgrimma kanske???
Hoppas det var till någon hjälp...

men.. Nu blir jag förvirrad :confused: Trodde inte man fick ha hävstångseffekt inom western? Det är vad folk säger till mig när jag frågar i alla fall.. Då borde man ju inte få ha stång med curb strap?

En anledning till att ha curb till stång är att man inte ska kunna vinkla stången för mycket i munnen, såg ett skräck exempel i helgen på en clinic: ryttaren höjde innerhand i tex galoppfattning å lyffte upp stången så mycket att skänkeln gick nästan rakt upp, sidstyckena blev så framdragna att de nästan åkte framför ögonen på den stackars hästen, vill inte enns tänka på hur vinkeln på bettet måste ha varit i hästens mun!:eek: Curben hindrar till viss del så kraftiga tygeltag, men om man måste rida på så stora hjälper borde man allvarligt fundera på att byta bett, djurplågeri!

men.. Nu blir jag förvirrad :confused: Trodde inte man fick ha hävstångseffekt inom western? Det är vad folk säger till mig när jag frågar i alla fall.. Då borde man ju inte få ha stång med curb strap?

Du har nog missuppfattat. Alltså, stång är ju ett bett som verkar genom sin hävstångseffekt, så curb strap är ett måste. Stång är obligatoriskt på högre nivåer, MEN då är lång tygel och enhandsfattning som gäller!

Att man inte får ha hävstångseffekt... Det är liksom det som är meningen med ett stångbett, det fungerar på det viset.
Sen är det ju så att "Inget bett är skarpare än handen som håller i tyglarna"

Men nar ajg fragat om mekaniskt hackamore har det sagts mej att det ar forbjudet pga havstangseffekten? No entiendo nada ahora..

Jag blir ännu mer förvirrad. Inom western är det ju väldigt vanligt att rida på stång, och därigenom med hävstångseffekt. När du sätter en curb på ett stångbett ska bettet ha 45 grader mot hästens mun när curben tar emot.

Men nar ajg fragat om mekaniskt hackamore har det sagts mej att det ar forbjudet pga havstangseffekten? No entiendo nada ahora..

Du syftar på tråden om att tävla på hackamore va? Ingen skrev att det är förbjudet pga hävstångseffekten. Däremot skrev JAG att man inte kan jämföra bosal (som är tillåtet) med mek. hackamore (som är otillåtet) eftersom hackamore har skänklar, kedja och hävstångseffekt. Mek. hackamore är skarpare och rids med andra hjälper helt enkelt. Men själva anledningen till varför man inte fick tävla på mek. hackamore skulle du ju fråga WRAS som bestämmer reglerna?

Tja, inte for att de svarade speciellt trevligt darifran, precis som ni sa de bara kop en regelbok. Men de sa att det var forbjudet bla pga havstangseffekten. Sa vad ska man tro, nar man inte ar sa jatteinsatt i westernvarlden? havstang ar tillatet i munnen, men inte pa nosryggen?

man brukar ställa in curbstrapen så att bettet lutar 30 grader när den börjar verka. 45 grader är på tok för löst!

30 grader har jag aldrig hört talas om. Det måste vara något personligt. 45 grader är standart för stång och kindkedja/curbstrap.

Det är ingen personlig uppfattning utan faktabaserat ( precis som bommans kurvatur :D ). Det var hästtandläkare Torbjörn Lundström som rekommenderade det på en föreläsning om bett o betsling, så jag antar att han har ganska bra koll på hur det ska vara, eller vad tror du Biggan??

Senast ändrad av en moderator:

Jag anser absolut att han vet vad han pratar om. Jag har också varit och lyssnat på honom men då sa han inte alls något om 30 grader i samband med stångbett. Jag har stort förtroende för honom. Även på andra föreläsningar om betsling och bettens verkan av erfarna människor har de aldrig sagt annat än 45 grader.

Senast ändrad:

Det kan ju bero på att vi dels inte har varit på samma föreläsningar, dels att han kanske pratade i nattmössan när jag lyssnade. För jag betvivlar naturligtvis inte ett ögonblick att du har fullständigt rätt, vem kan tro nåt annat, Biggan! :D

Jag tänker inte tjafsa med dig. Har varken ork eller lust. Din ton är bara tråkig och negativ. Synd.

Om WRAS började svara på alla regelfrågor där svaret finns i regelboken, så skulle be inte ha tid med mycket annat än att skriva mail. Första steget är alltid att själv läsa i gällande regelbok, hittar man inget där så kan det vara lämpligt att fråga hos en westernklubb, där brukar det finnas folk som har koll. I tredje hand distriktet, och i fjärde, efter noggrant övervägande, WRAS-styrelsen. Då kanske de skulle ha tid att svara på de verkligt kluriga frågorna.

Om vinkeln:
Jag har hört både 30 och 45 grader. Vid 45 ska det vara stopp, och då kan det vara rimligt att den börjar ta emot vid 30.

/Ida

Ja det ska bli 45 grader när stången tar fullt. Det var ju så jag skrev. Kan vi ha missuppfattat varandra i den här tråden tro? Det verkar som om vi pratar om samma sak men uttrycker det olika bara.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 947
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 200
Senast: lizzie
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka