Sv: Om att vara "god ledare" och "visa vem som bestämmer".....
Övrigt: Har ni aldrig känt att vissa människor sprider ett lugn runt sig? Bara av att finnas. De behöver inte säga nåt- du trivs i deras närhet. Medan andra skapar stress så fort de visar sig. Om du lär känna dessa människor är det inte helt säkert att "lung-spridarna", som tyvärr är mer sällsynta, alltid är orädda, men de sprider lugn till andra.
Haha dig gillar jag
Riktiga hästkarlar är ju sådär
Vid en skenolycka inne i Östersund så skenade en häst nedför backen med sin vagn, mitt i backen så står ett par med Alf Oloffson vid tömmarna. De hästarna fölljde inte efter det skenande ekipaget.
Jag har grubblat på det där i många år - vad är det
Det jag kommit fram till när jag var hovlsagare ocg skodde många hästar som inte ville - var att det krävs en enorm
närvaro
Att man är i nuet med hela sig själv. Jag känner att rädda hästar behöver det där. Att man är
med dem Att de inte är utelämnade till sig själva eller situationen. Som de flesta hästar är
Med vissa hästar som hade det jobbigt ( svårskodda de flesta tidigare hovisar skulle visa vem som bestämde, och av ngn anledning så ville de sedan inte komma tillbaka
) fick man sådan kontakt att de ville krypa in i baksätet och följa med hem
Äntligen en människa som kommunicerar.
Jag har tänkt på racerkorvs tråd och jag tror att när andra bara ser en männsiska som står - så sker en kommunikation med ögonen, man kan säga jättemycket med ögonen om man är
närvarande
Framförallt så kan man förmedla att man är så pass trygg att man törs vara i nuet. Hästar reagerar jättestarkt på det
Jag följde med en kund på en kvalitetsbedömning, hästen dansade runt, jag hjälpte till och den står still - inte för att jag visade vem som bestämde. Utan för att jag sa
Jag är här, du är inte ensam, bara genom att se den i ögonen
och DET har jag lärt mig av Alf - han med vagnen
Vi raspade tänder på unghingstarna 18 st3 åriga hingstar i lösdrift, i grimma och grimskaft och munrulle. Alf sa - se den i ögonen.
Hel fel enligt många andra - men det hästen fick se var en människa som var trygg med situationen. om man
är trygg så kan man förmedla det.
Jag blri förvånad hur lätt man får ögonkontakt med vissa främmande hästar
De
vill kommunicera, de har bara inte hittat någon människa att göra det med - därför föredrar de kompisarna