Om att vara "god ledare" och "visa vem som bestämmer".....

Sv: Om att vara "god ledare" och "visa vem som bestämmer".....

Jag skulle nog hellre svara "Var den som bestämmer" alt "Var en god ledare" i de fall dom svaren är lämpliga,
Hur man blir en sådan person, är alltså en uppgift som inte låter sig lösas via diskussionsforum. Dvs, om man som jag föredrar Natural Horsemanship-filosofin.

Jag håller helt med, därav mitt tidigare svar i tråden, vilket är exakt i din linje med gränsdragningen förrutom att jag dock inte håller på med NH - inte kurser heller :D

Andra har andra svar och ett exempel där är att om hästen är dum, så ska man lära den att uppföra sig med hjälp av spöet. Och det är ju ett enkelt svar att föra fram. :crazy:
LIA

.....du valde exemplet. Det var den typen av enkla svar jag efterlyste menar du? Nix pix. Jag var mer inne på den typ av svar som kom i inledningen - typ "med artighet och respekt kommer man långt" som Racerkorv (tror jag det var) uttryckte det. Eller att man blir genomskådad när man SPELAR trygg - som ett av Axels inlägg gick ut på.

Det senare håller jag förresten fullständigt med om! Det bästa är att spendera massa tid med hästarna och lära sig av det som fungerar och det som inte gör det.

För länge sen läste jag en bok av Mark Rashid. Boken är fylld av episoder ur hans hästliv. Varje kapitel/episod har ett budskap om hur hästar reagerar och om hur olika människor agerar mot sina hästar

Jag kommer inte ihåg alla dataljer men:
Där fanns två exempel från hästar som blev skrämda på en stökig marknad:

I exempel 1 rusade hästen runt, stegrade sig mm. Ägaren drog i repet, hojtade och röt att hästen skulle lugna sig, viftade i rep mm. Det slutade i fullständigt livsfalig kalabalik, hästen sprang ner folk, rev ner ett antal marknadsstånd mm.

Exempel 2. Hästen rusade hästen runt, stegrade sig mm. Ägaren stod lungt kvar i mitten medan hästen sprang runt. Men det tog inte lång stund innan hästen lugnade ner sig och gick till den enda lugna plats som fanns - i närheten av sin ägare.

Övrigt: Har ni aldrig känt att vissa människor sprider ett lugn runt sig? Bara av att finnas. De behöver inte säga nåt- du trivs i deras närhet. Medan andra skapar stress så fort de visar sig. Om du lär känna dessa människor är det inte helt säkert att "lung-spridarna", som tyvärr är mer sällsynta, alltid är orädda, men de sprider lugn till andra.

Självklart. men det är ju sällan man köper allt nån säger/lär ut.
Ex tycker jag C. Millan är superduktig... men jag tar helt avstånd från det han lär ut om placeringan av halsbandet- högt uppe direkt bakom hundens öron- eller de halsband han säljer. Fullkomligt idiotisk och farligt för hunden i okunniga händer.

Du lägger för mycket makt i okunniga händer

Senast ändrad av en moderator:

För mig handlar sura hästar på ridskolan om att hästen aldrig blir lämnad i lugn och ro, det är ständigt nya individer som konstant är runt den.
Dessa hästar har därmed inga problem i sig själva. I en annan miljö försvinner problemet.

Om problemet försvinner vid miljöbyte är det förmodligen kopplat till miljö

Ofta brukar ridskolehästar "sura" mest vid sadling - och då är det inte fråga om sura - utan - låt bli

Jag vill inte ha den där mackapären på mig

Om det är mig (TS) du menar så efterlyser jag INTE "övningar för ledarskap" utan ville påpeka att det inte är rätt att i trådar bara skriva svar som "visa att du är god ledare" eller "var bestämd" (utan att ha med nåt om "huret"). Jag gav också ett exempel på en ev konsekvens för en "tjur-häst" om man gör det.

Om du tolkar det som att jag vill se "meningslösa universallösningar på enstaka problem" måste jag ha uttryckt mig förfärligt luddigt. Jag anser att det är "visa-vem-det-är-som-bestämmer-svar" som är de meningslösa.

:bow::bow::bow:

De som skriver de svaren har nog inte kommit så långt

och jag håller med om att det är - kansse inte bara meninshslöst - utan rent av skadligt - för hästen kan ha ett fullgott skäl till sitt beteende ( eller det har den ju jämnt :grin: )

Att härja med en häst som har ont av en sadel, skapar ju bara en dålig relation

Jag har haft häst på gård med NH tränare, det blev helfel på fel individ - för där var ledarskap universal lösningen på allt. En del hästar for väldgt illa

Särskilt efetrsom övningarna inte var förankrade i grundtrygghet hos den som utförde de

Jag hittar många guldkorn när människor delar med sig av egna erfarenheter och upplevelser typ "jag gjorde så här....". Det var det jag efterlyste i svaren. Det är också för att ta del av erfarenheter jag så ofta går in här och tittar - TROTS att jag gått kurser och läst böcker.... :)

För att våga dela med sig av sig själv så måste man ju släppa på prestigen

och det finns mycket pretsige här, och mycket elakhet

och ffa mycket jante

Jag tror de flesta inte törs vara så personliga - eftersom så många letar fel. och vem vill blri söndergranskad med lupp liksom... Deffinitivt inte de som kritiserar andra

I varje tråd får TS veta att den är dum i huvve på ngt sätt, och blri uppläxad av "magistrarna". Det har du ju redan fått erfara :D

Jag vet redan att jag är "dum i Huvve" så jag bryr mig inte. jag kan berätta, hur jag har löst olika problem - var skall jag börja?

Jag tror faktiskt inte att det är så farligt att vara "otrygg" eller rent av rädd i vissa situationer. Det är hur du agerar som är avgörande. Att du är bra för flocken - ingen fjant och ingen översittare.

Jag tror inte att bytesdjuret hästen skulle ha överlevt om han valde avtrubbade ledare som aldrig var rädda. De väljer givetvis kloka ledare, ledare som tar rätt beslut, beslut som ökar chansena att må väl och överleva. Ledare som är uppmärksamma på faran men som också kan bedömma risker. Är det läge att fly, eller kan vi beta en stund till? Det är ju faktiskt rätt korkat att aldrig vara rädd.

Tänk en ledarhäst som lungt tittar på när rovdjuret smyger närmare....
"Kolla killar! Ett lejon, men beta lungt vidare ni, för jag är då inte rädd!"

Det är som att gå till en läkare som alltid säger att du är frisk. Det kan ju kännas bra för tillfället men... om du är allvarligt sjuk är kanske en seriös doktor ett bättre alternativ.

HALLELULJA:bow::bow::bow:

Jag kan ibland tycka att det finns en överdriven rädsla bland hästfolk att "tappa ansiket" inför sin häst. Att visa rädsla, att inte alltid vara den som bestämmer varje steg, att aldrig tillåta sig släppa taget och låta hästen tänka själv.

Ja men precis samma prestige på buke som IRL. det är ngnslags världsmästarprestige som till varje pris skall uprpätthållas.

och även om man här på URL kan förhärlig sig själv - att man är så djävla perfekt - så har jag hittills inte mött ngn sådan IRL. Det finns de som tror de är perfekta - men det är också de som gör värst mot sina hästar

Inom psykologin så talar man om att de känlsor man tillåter sig att känna behöver man inte agera ut (göra)

Den som tillåter sig att bli rädd - behöver inte slå, härja eller på annat sätt tvinga :(

Övrigt: Har ni aldrig känt att vissa människor sprider ett lugn runt sig? Bara av att finnas. De behöver inte säga nåt- du trivs i deras närhet. Medan andra skapar stress så fort de visar sig. Om du lär känna dessa människor är det inte helt säkert att "lung-spridarna", som tyvärr är mer sällsynta, alltid är orädda, men de sprider lugn till andra.

Haha dig gillar jag :love:

Riktiga hästkarlar är ju sådär

Vid en skenolycka inne i Östersund så skenade en häst nedför backen med sin vagn, mitt i backen så står ett par med Alf Oloffson vid tömmarna. De hästarna fölljde inte efter det skenande ekipaget.

Jag har grubblat på det där i många år - vad är det

Det jag kommit fram till när jag var hovlsagare ocg skodde många hästar som inte ville - var att det krävs en enorm närvaro

Att man är i nuet med hela sig själv. Jag känner att rädda hästar behöver det där. Att man är med dem Att de inte är utelämnade till sig själva eller situationen. Som de flesta hästar är

Med vissa hästar som hade det jobbigt ( svårskodda de flesta tidigare hovisar skulle visa vem som bestämde, och av ngn anledning så ville de sedan inte komma tillbaka :angel: ) fick man sådan kontakt att de ville krypa in i baksätet och följa med hem

Äntligen en människa som kommunicerar.

Jag har tänkt på racerkorvs tråd och jag tror att när andra bara ser en männsiska som står - så sker en kommunikation med ögonen, man kan säga jättemycket med ögonen om man är närvarande

Framförallt så kan man förmedla att man är så pass trygg att man törs vara i nuet. Hästar reagerar jättestarkt på det

Jag följde med en kund på en kvalitetsbedömning, hästen dansade runt, jag hjälpte till och den står still - inte för att jag visade vem som bestämde. Utan för att jag sa Jag är här, du är inte ensam, bara genom att se den i ögonen

och DET har jag lärt mig av Alf - han med vagnen

Vi raspade tänder på unghingstarna 18 st3 åriga hingstar i lösdrift, i grimma och grimskaft och munrulle. Alf sa - se den i ögonen.

Hel fel enligt många andra - men det hästen fick se var en människa som var trygg med situationen. om man är trygg så kan man förmedla det.

Jag blri förvånad hur lätt man får ögonkontakt med vissa främmande hästar

De vill kommunicera, de har bara inte hittat någon människa att göra det med - därför föredrar de kompisarna

Senast ändrad:

svarar på samma inlägg igen

Kottas är sådär - man blir hypnotiserad.

Om jag var häst så skulle jag vilja vara hans häst

Det jag kommit fram till när jag var hovlsagare ocg skodde många hästar som inte ville - var att det krävs en enorm närvaro
..//..
Framförallt så kan man förmedla att man är så pass trygg att man törs vara i nuet. Hästar reagerar jättestarkt på det
..//..

Ett par guldkorn till från dig. :bow:
Jag försöker också alltid vara där hästarna befinner sig - här och nu. Det är också en av de saker som är så underbart med hästeri - att man "tvingas" vara det!

En av de egenskaper vi uppskattar hos vår hovis är just att han "är med" varje hästindivid i stunden. Alla hovisar är inte sådana.........

Jag håller med dig och tror på vad du säger.

Men jag tror också att det krävs mycket hästmannaskap för att nå dit. Man måste ha hanterat många hästar för att bli trygg i sig själv. Man kan inte bli trygg om man inte vet att man kan lösa olika situationer.

Så hur kommer man dit? Kurser, ta till sig input från olika inriktningar, bilda sig en egen uppfattning och utgå från det. Samt hantera olika hästar, såklart.

Men jag tänker också när jag läser trådar om att "hjälp, hästen gör si eller så", "jag klarar inte min häst" m.m. så handlar det mycket om att hitta rätt häst för rätt ägare.
Många gånger tror jag att man överskattar sin kunskap och väljer en för svår häst. Då får man problem. Istället för att vara ärlig, inför sig själv, och välja en häst som passar en. Då får man fortfarande också problem, men de är förhoppningsvis av en sådan art som man kan klara.

Jag med dig i att svar som "var en bättre ledare" för hästen är rätt så meningslösa. Hurdå, lixom??

Norrland

Liten kommentar bara (tack för sympati!)
Faktum är att jag tycker att trådar med olika åsikter är mer intressanta än där alla håller med varandra. Jag reagerade mest på att få synpunkter "skrivna på näsan" som inte var mina. Men det är inte så farligt inne i en tråd. Det jag tycker är värre är när någon startar en tråd bara för att sedan sitta och "döma" och kritisera svaren. Har dock inte sett sådana på ett tag.

Ja - hurdå lixom????? Mitt i prick!

....samt hantera olika hästar. Ja!

Jag är som en svamp när det gäller hästeri - springer på kurser och clinics - läser en massa böcker.... Har träffat många, många kloka och erfarna häst-människor genom åren och försökt ta till mig så mycket som möjligt. Men det är så sant som du säger - man måste ha en egen uppfattning / filosofi i grunden (så att det man får från andra har en "kärna" att fästa på - eller INTE, beroende på vad det är) - annars blir man nog mer förvirrad än klok! Kärnan jag har är det jag själv upplever fungerar eller inte fungerar med de hästar jag möter. Och detsamma gäller förstås för alla......

Senast ändrad:

- man måste ha en egen uppfattning / filosofi i grunden [/B](så att det man får från andra har en "kärna" att fästa på - eller INTE, beroende på vad det är) - annars blir man nog mer förvirrad än klok!.

Så sant. Jag skulle även vilja uttrycka det så att man måste ha en egen uppfattning att sila all ny kunskap igenom. Det är min häst- det är jag som har ansvaret. Att kunna ta till sig det som är bra och sila bort det som inte är bra för en själv och ens häst. Att ha en baskunskap att avgöra vad som passar och vad som inte passar samt självförtroende gott nog att kunna säga nej till dåliga råd.

Man måste även utgå från sig själv, sin förmåga, just sina förutsättningar och sina hästar. Jag kan beundra och lära mig av Monty Roberts men jag kan aldrig göra precis som han- för jag kan aldrig bli Monty Roberts. Jag är jag och jag måste utgå från den jag är annars blir det falskt och hopplöst fel. Jag måste nyttja mina styrkor och acceptera mina fel och brister. Är jag för kort, för lång, för rädd, för snäll måste jag acceptera det och anpassa träningen därefter. Alla kan lyckas- men inte på samma sätt!

Jag tar in ny kunskap. Silar och berabetar och väver slutligen in den nya erfarenheten i "min" metod och utvecklas. Låt de erfarna proffsen skynda på- själv tar jag hellre ett litet steg framåt än ett jättekliv in i ett gigantiskt bakslag. Det viktigaste för mig är att det går framåt och att hästen gillar arbetet lika mycket som jag.

Ja - sil är ett bättre uttryck. Om man inte bara tar till sig det som befäster det man vet. Jag vet att du förstår vad jag menar. Paradigmer.

Hörde ett himla bra uttryck en gång: "om man ska upptäcka något nytt krävs att man inte alltid vet vad man söker" - eller något sån't.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
1 056
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 236
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV