Om att vara "god ledare" och "visa vem som bestämmer".....

Sv: Om att vara "god ledare" och "visa vem som bestämmer".....

Mark Rashid om Passive leadership:
I guess when it gets right down to it, it's more of an attitude than a technique. It's being
able to give the horse the benefit of the doubt that they will try and do things right for
you, and not constantly reprimanding them for things done wrong.
Mark Rashid

Jag är som en svamp när det gäller hästeri - springer på kurser och clinics - läser en massa böcker.... Har träffat många, många kloka och erfarna häst-människor genom åren och försökt ta till mig så mycket som möjligt. Men det är så sant som du säger - man måste ha en egen uppfattning / filosofi i grunden (så att det man får från andra har en "kärna" att fästa på

Hallelulja en gång till :bow:

Fniss

Jag tror hela ens hästeri utgår från vem man är själv

Jag har en väldigt stark magkänsla - min mage säger obehagligt mycket ifrån om något är oharmoniskt. Jag trivs inte i disharmoni.

Eric Gadd sa en gång att man måste börja göra med sig istälelt för mot sig Som sagt min mage säger ifrån på en gång om jag gör "mot" mig.

Men ändå vår starkt fördömmande kultur gör att det inte är helt lätt att gå mot strömmen.

Angående att vilja dela och lära av andra så bloggade jag ett tag då jag hade en häst somjag kände att jag inte förstod mig på - vi hittade inte varandra vi kunde iten läsa signalerna

Och jag känner ju detta så starkt att ingen häst krånglar utan orsak, men vilken var den :confused:

Dessutom hon stämde inte - hon var så arg i bland och ändå hur snäll som hellst. Och ja vad jag har hållit på :eek: frö att hitat en framkomlig väg. Och hur jag har slitit mitt hår och framförallt grinat

Och omgivningen är sällan till hjälp - man får världsmästarkommentarer att det är dig det är fel på - och det är bara att - och det är du som iten klarar av din häst - och nej det gjorde jag ju inte - för det fungerade inte

och veterinärer och ET och veterinärer en gång till och ET. Och ja hon gjorde som jag sa - men hon ville inte - och oj vad hon surade upp sig.

Och det värsta var att hon inte knöt an - hon kom alltid fram i hagen och hon följde som en hund - och hennes "mamma" var det mest spännande på jorden, men honvar inte sådär trygg med mig.

Det var djävligt knäckande.

och ännu mer knäckande var det när hon hade opererats för sin ryggdefekt och blev sju resor värre - och nu var det caprioler och hysterisk häst

och vet hade inget att säga och ET hade inget att säga

och hästen fick spader - bara ngt liknade sadeltämjning

Jag gav henne tid och det gick framåt - men fortfarande var det ngt...

Och hur löste jag det med skräck för allt som hade med gjordar att göra - JO klickertränoing och vi kom jätterlångt - men ändå.

Ett halvår senare gick hon fortfarande inte att longera i högervarvet, och hade rodeo i fattningarna där

Hon var kollad i ryggen att den var helt okey efetr operationen.
jag testade tillsammans med veterinär lugnande, jag testade smärtstillande, jag testade akupunktur

Och oj vad folk sa att hon var arg och en bitch, och det är bara att.

och jag sysslade med mina pusselbitar som jag inte fick ihop

Jag är numera handikappad och bad en väninna springa för veterinärern och nej - ja det hamnade ute på åkern hon kunde inte stanna hästen, utan det fick jag göra ( hon lyssnar på sitt namn - och kommer om hon är lös - blev ursparkad ur hagen en gång, och ville till hingstarna :crazy: )

och det stämde inte, enhelt ursnäll häst men som ändå var som ett ånglok.

Jag minskade på aktiviteter, var nere på att skritta henne i grimma, när jag höll i grimman så blev hon misstänksam.

Kolla halskotpelare ua.

Hon trampade över åt båda hållen bak - surig åt höger, tog ut ET, som sa hon är bra frisk börja träna.

Jag började gå inne i stallgången - och PANG där släppte en låsning mellan hals och bröstkorg och nu kunde hon trampa över fram

och bak - men detgick iten att sätta ihop - arg häst

Jag började då fundera på att ta ut en kiroprkator - för hon var så lik mig.
Jag har olika långa ben vilket lett till att bäckenet roterar och jag har fastnat i denna snedhet - och får låsningar. Jag vet själv att med fel låsning kan man iten gå annat än oliksigt men ingen låsning hittades

SEdan fick hon ont i fötterna och ont i hela kroppen stel som en planka.

och jag ville hjälpa henne - men hon ville ju inte ha massage - så jag köpte linimnet och linimentade en muskel i taget för att försöka lokalisera
"grundbulten" så att säga

Hittade en del muskler som ET, hoppade över - sa det inte behövdes :devil:

men nu började jag utgå ifårn mig själv - och ja hon hade ju samma problem som mig. De sidliga magmusklerna går i kramp - och det känns som en pungspark kan jag lova - det gör nästan så ont så man svimmar. Så inte konstigt att flickan ibland inte ville

Och sedan för att kolla tillfrisknandet så gjorde jag stretchövningar med hovkratsar ( som man dra på huden) för att kolla "hur dålig hon var. Och det var många år sedan så jag gjorde fel - tog en sida i taget och PANG där stack låsningen mellan kors och länd - den som gjorde det helt omöjligt att bromsa/ stanna.
och sedan kom det som ett pärlband de låsningar som gjort att hon inte kunde koppla ihop fram och bakdel.

och även de låsningarna gör att att mahmusklerna på sidan får tokjobba - efetr som det är tvärstopp åt ena hållet. Inte så mycket så att det syns annat än att svansen inte hänger rakt bak - och att korshalvorna är olika höga i vändningen. Normal snedhet skulle de flesta säga.

:devil: sa hästen dock

Och nu säger hon - whats the problem? jag kan skänkelvika till Kina

Detta var inte ett dominansproblem - även om hon såg ut som om hon ville döda mig ibland.

Jag har tyckt att det varit jättejobbigt att "tro på mig själv" i detta. Nej mig har jag inte trott på alls egentligen, men min magkänlsa har protesterat så mycket.

Jag tror att gott ledarskap handlar om att var felxibel. Är inte en väg framkomlig så får man prova sig fram tills man hittar en som är det.

Det tycker jag att jag har lärt mig med att sko problemhästar - för man vet inte varför en häst gör som den gör förrän man ser hur den svara på mitt agerande.

Det är en växelkomminkation

Om man skor en hsät och den börjar bråka - är det ett dominansproblem kan man rya lite.

Man vad gör man om hästen svara med att slåss - slå hårdare tillbaka?
Eller om den svarar med att bråka ännu mera

Vad gör man om den hysteriskt rycker tillbaka sitt ben så sömmen sprättar upp ens hud, eller bak - försöker ställa ned sitt bakben genom ditt lår :eek:

Jag glömde en gång läsa av en häst i ögonen. Jag hade skott en massa galopp unghästar som bara vinglade runt, med mig som en igel på benet... detta var en äldre häst så jag hutade åt den - bara en markering - den skickade mig längs hela stallgången

Jag kom aldrig i närheten av denna häst mer

(den hade varit hos en okänd hoppryttare - och fått så mycket stryk att den inte tog mer skit - även om det bara var en markering)

Hästar är olika - de har oliak sakert i bagaget.

jag har jättesvårt fär mänskliga etiketter på hästar - särskilt negativa

häxa - bitch - monster osv

Det jag har lärt mig av Tiffany - är att aldrig mer tvivla på att om DU INTE TYCKER DET ÄR ROLIGT tillsammans med hästen - så inte tycker hästen det är roligt

Varför - kan ta flera år att lista ut - men man kan bara lista ut det om man lämnar svaret på frågan varför öppet, och ger fan i säga att hästen är sån eller sån

I det här kände jag mig givetvis väldigt osäker och rädd många gånger. Inte rädd för henne, men rädd för att jag faktiskt inte hade kontroll.

Jag vill ha kontroll på hästen genom trygghet och att den litar på mig och min röst. Vi kom inte dit, och det stressade mig mycket.

Någon här pratade om energier - när hon hade ont så var det mycket negativ energi runt henne. Människor med samma negativa energi märker ju inte det - de bara kör på.

Nu är det tyst i meningen frid runt henne - och hon ser helt annorlunda ut på ögonen

Nu kan vi andas i samma takt

Ja flummigt och svamligt kanske

- någon ville veta hur man löste problem, och detta var verkligen ett problem ( slut på smileys)

Du - jag har med intresse läst hela ditt långa inlägg i lugn och ro *tar en klunk te*. Det är bara att erkänna rakt av att JAG hade givit upp ungefär här

Ett halvår senare gick hon fortfarande inte att longera i högervarvet, och hade rodeo i fattningarna där

Jag måste bara fråga - VAD var det som fick dig att fortsätta med denna hästen? VARFÖR gav du inte upp?

Tack för berättelsen Susan. Om bloggen finns kvar ska jag kika även på den...

Det korta svaret är Empati

Men vi har ju alla flera olika motiv till våra handlingar både medvetna och omedvetna :angel:
Det omedvetna handlar nog för míg som är uppfostrad med "failure is not an option" med att jag faktiskt inte vill misslyckas

Om jag avbryter så får jag ju aldrig veta. Jag har gått igenom två resor före denna :crazy: också med "konstiga" problem, men som till slut hittades, detta var tredje chansen...

Sedan min "religion" "Mitakue Oyasin" betyder We are all related vilket handlar om att vi är alla en del av varandra, vi har vår fysiska släkt men andligen så är även min häst min syster, du är min syster.

Vi är alla människor - det är mer som förenar än som skiljer oss åt
Vi är så lika vi har samma glädjen vi har samma sorger, och det delar vi kanske inte med hästarna, men de har känslor precis som vi.

Det är min fasta övertygelse att termer som "lynnesfel" är en mänsklig projicering. Här är jag orubblig som en sten ( Om du vill ha en speciell orsak så är det just detta)

Jag har sett så många missförstådda hästar. Särskilt tjejjer är väldigt fördömande och kallar hästar både det ena och det andra.

jag har skott dessa illa sedda hästar och har känt hur de mår i kroppen...

Jag har själv levt med mycket smärta och inte faen är man "go och gla kex choklad" när man har ont. Jag har sett massor med människor varit elaka mot dessa hästar. Okänsliga - köra över dem med ångvält. Och någonstans under min hovslagarbana så bytte jag nog min känsla av arttillhörighet :confused:

Jag har mycket mer gemensamt med hästar än människor

Jag är "konstig" jag är 44 år och blir glad om jag ser en häst - ah en sådan som jag :D

Jag är en levande varelse. Jag blir rädd ibland, då önskar jag att jag hade någon att ty mig till.

Jag tycker att livet är svårt ibland - då vill jag lägga kinden mot någon som tycker om mig

Jag är sjuk ibland - då vill jag att någon skall hjälpa mig att må bättre. Kanske hjälpa mig med ngt praktistk

Helt normala mänskliga behov, och helt normala behov hos djur också. Om jag vill bli behandlad vänligt och med förståelse så vill ju hästen det också...

Framförallt vill jag ibalnd vara i det tillståndet som Gessle sjunger om; Jag tycker om när du tar på mig - en känsla av gemenskap samhörighet innerlig närhet. För det krävs 100 % närvaro.

Få människor landar där

Hästar är där hela tiden och mår de bara bra så visst kan man landa med en häst. Det är som ZEN Nirvana vad du vill. Hästar är så ömsinta mot varandra, så sensella. Och så starka i sin kärlek

Jag är fullkomligt övertygad om att harmoni är det naturliga tillståndet för en häst som slipper rovdjur och är mätt

Min häst var inte där - hon var olycklig

Jag känner empati med den som är olycklig - det är inte meningen att någon skall vara olycklig

Självklart vill man hjälpa

Det jag har mått dåligt av är att inte kunna hjälpa

Jag är fullt medveten om att en del anser mig inte klok
Men någon måste ju stå upp för dem som inte kan tala

jag skriver om Tiffany - för ingen häst är sur i meningen tjurig. Den är bara missförstådd och olycklig

Så vi är tillbaka på att med artighet och respekt kommer man långt

Senast ändrad:

Vem f-n är klok!
Mitt absoluta favoritcitat (som jag inte ens vet vem som sa...... en klok person iaf!)
"Världen är full av idioter - en mer än man tror"

Jag är inte alls så enveten som du är. För att kunna följa en inre övertygelse så som du gör måste man vara VÄLDIGT enveten. Och modig.

En sak som vi har gemensamt är att vi tycker det är enklare med hästar än med människor....... :-)

Du är helt otrolig!!:bow: oaou!!:bow:

Du talar om magkänsla och att våga lyda den. Det här är långt från din berättelse men ändå:

Jag har idag ett sto. Jag haft haft henne sen hon var ett år. En riktig stöngris med mycket integritet (och PMS), den tuffaste häst jag haft, men samtidigt en känslig liten häst som gillar beröm och att "få känna sig duktig". Ett kinderägg - två hästar i en. Hon är den typ av häst som man måste vara ledare över, men hon kräver samtidigt respekt och rättvis behandling.

Ja visst jag har givetvis satt mig i respekt och jag tollererar inga riktiga dumheter från henne, men ledarskapsträningen är inget mål i sig. Vi är ett team.

Vi har haft våra duster genom åren bl a att hon inte ville lastas, Hon stegrade så snart hon såg transporten. Jag fick rådet att "sätta mig i respekt" och visa vem som bestämde. "Hon är inte ett dugg rädd hon är vrång" sa de flesta. Jag trodde dem men ändå... längst inne kände jag ändå att hon faktiskt var osäker.

Jag beslöt, trots alla råd, att gå varsamt fram. Lastträna på lång sikt - öka kraven sakta dag för dag, mycket beröm och inget tvång- bara be och mkt beröm när hon gjorde det lilla jag bad om. Om orsaken till hennes beteende var att hon bara var vrång riskerade jag endast förlora lite tid men om hon verkligen var rädd och jag tvingade henne skulle jag förlora hennes respekt vilket var ett långt dyrare pris att betala.

Nu skickar jag in henne i transporten. Ja jag vet ibland måste man ta i, speciellt med en häst som min, men varför inte testa mjuka vägen först?

Jag vill givetvis ha en lydig häst- och det är hon faktiskt. Men hon testar fortfarande när hon tycker nåt är extra jobbigt, men hon ger snabbt vika och blir sen positivt inställd till arbetet. Det är som hon säger. Nej fy matte detta är jobbigt, vi slutar. Men när jag fortsätter kräva, går hon med på övningen. OK då matte om det nu är så himla viktigt för dig.

Idag lyder hon mig, och om jag inte är alldeles blind så litar hon på mig och trivs i mitt sällskap (jag hittar på kul grejer) men hon är långt ifrån min slav. Tycker hon jag har fel så får jag veta hennes åsikt. Visst skulle det vara skönt och enkelt om hon helt slutade testa men då skulle jag riskera att hon aldrig "sa emot"

Och jag skulle inte vilja uppleva den dag då jag får reda på att jag i åratal ridit en häst som haft mycket ont utan att våga "tala om det för mig"

Senast ändrad av en moderator:

Om man bara har lite vett o känner sin häst, så förstår man om ngt är fel, letar rätt på dem- felsöker o hittar andra lösningar.

Tycker bara att du gör för stor affär av att hästen var sned. Man kan börja med att rida den- rakt fram. Inte begära att den ska böja sig- som att longera.
Den kan redan då ha känt av sina fötter. Hästar ställer utåt vid hält

Alla hästar har det svårt i höger varv i början. I synnerhet om ägaren vill hålla till på en liten volt.

Jag har haft dubbla linlängder på i början. I synnerhet i galoppen- där du har velat att Tiff skulle galoppera SAKTA. Vilken unghäst klarar av det:confused:

Börja rid henne o se om det inte är en bättre väg att gå- rakt fram.
Skritt på lång tygel läker mkt. Även runt träd i skogen.
Muskulära problem försvinner då som regel av sig självt, plus att det är mkt lättare att känna om ngt är fel- uppsuttet.
Det är därför som man numera får träningsprogram- för att bli frisk.

Ta ett par glas rödvin o våga rida henne ngn gång:angel::bow:

Susan, kan inte annat än :bow:.
Många hade nog gett upp med den hästen ganska snart. Vilken tur att hon kom till dig. Vilken väldig tur.

jag orkar inte ens bry mig faktiskt av ditt ständiga dissande

som en röd gris sa min pappa

Jag tror som någon skrev tidigare, man måste hitta sin egen väg.

Och jag har idag ingen om helst aning, men en dag ringde någon och sa jag har hört att du är så bra på svårskodda hästar och att du har sådant tålamod - och det blev min nisch.

Jag var inte första tjejjen - men än av de första. Jag märker nu att det är normlat med tjej hovis - men då. Är du inte klok :eek: :D

Jag har använt klassisk betingning på alla svårskodda hästar - men på en del har det itne funkat - de har haft för ont. De andra hade bara fått för mycket stryk, och för lite tålamod :D

De som hade ont fick man bara lyfta så snällt som möjligt - sällan ville hästägare höra på det örat, att det var ngt knas. sa man til blev man ofta utbytt...
Men iom att jag också skott löphästar på Solvalla - där drängarna faktistk vet exakt hur deras hästar mår så får man ju erfarnhet och har ett litet hum om hur olika hältor yttrar sig vid skosammanhang. Inte så att man kan ställa diagnos, men att ngt är fel känner man.
Så har det också varit på Tiffany. Efter hennes hovinflammation så har jag fått en helt ny förståelse för ett specifikt hästkrångel vid skoning som är :devil: jobbigt att hantera. det är hästar som när man lyft en framhov och skall pilla in den mellan sina ben - då drar den undan hoven - irriterande... men alla beteende har en orsak - halloj där - jag vill inte stå på ett ben

i livet så ger det ena det andra ofta - alla får hitta sin väg som funkar för dem, man läser ju alltid hästen utifrån sin egen personlighet

Ditt citat är helt lysande

Skall det var "en" mer än man tror - i så fall är det :rofl:

För det är sant

ja herre jesus :D

Kul att lära känna varandra här :laugh: :bow:

Racerkorv - tack för citatet!
I princip så skrev jag i min anmälan till en kurs:

....och en snäll ridlärare som ger mig självförtroende genom att berömma mig när jag får till något och titta bort ibland...... Det kallas positiv inlärning!

Tränarens "grej" är just positiv inlärning. Av hästarna då........... :) Får hoppas att hon praktiserar det på mig också!

Under några år har jag inte ridit "på riktigt" p g a kass höft/knä + på senare tid halvtaskig motivation och allmänn feghet. Har försvarat mig med - vaddå? jag ÄR ju med hästar. Det är ju DET som är det roliga....... Ja - jag TYCKER att vara med hästarna ÄR det roligaste - men det ÄR också så att jag undvikit att rida när jag har krav på mig. Höft/knä är inte helt bra - men tillräckligt bra.......

Det här är FÖRSTA gången jag säger/skriver så, så jag är nog på bättringsvägen! Tack för det inlägget! Du vet inte vad välgörande det var för mig att få detta på pränt! :bow::bow::bow:

Just det. EN mer. JAG...........

Jag har citatet uppskrivet framför mig på jobbet och hemma. Om jag bli irriterad på någon (världen tycks vara SÅ full av just idioter ibland! Man är OMGIVEN av dem. VARFÖR fattar de inte och varför är det BARA jag som....)

....så kan jag bli påmind om min egen brist på ödmjukhet. Vad är det som h*n (idioten) fattar som inte JAG ser? VARFÖR tycker h*n inte som jag? Typ.

Jag ÄR arrogant ibland - efter ett långt yrkesliv och med en bekräftad yrkesidentitet. Det där citatet är så nyttigt för mig att ha - skrivet på näsan......

haha - jaggillar det där citatet

Skall skriva ut det - jaggillar det som går runt oh runt och man kan tolka på flera sätt

JA man är människa ibland arrogant ibland - alltför försiktigt

:devil: varför måste alla männoskor som man blir så glad i vara samma kön som en själv :mad:

Jag var jättetänd på "OlleAtlas" vilken skön lirare - trodde jag - var ju en tjej...

Men i alla fall - tack för bekantskapen - jag är glad att du FINNS här på jorden

PS det är ju umgänget som är grejjen..

Vet du - jag belv så rörd och generad så jag måst vimsa runt fler avarv innan jag vågade svara... :o

Mitt sto är likadant.

testar ibland - men tar "rättning direkt" - Ja jag ville bara kolla liksom :angel:

och tack för din beskrivning - två hästar i en.
Det är precis så :bow:

Precis Ibland är det ett direkt NEJ som behövs och ibland den mjuka stilen. Det är det som är så svårt att läsa av - vad handlar detta om egentligen. Är det osäkerhet - är det trots - och svaret får man ju i det gensvar man får.

det är ju en dialog - en TVÅvägs kommunikation

Det tar tid att lära känna varandra. Att kunna läsa varandras signaler. Det gör mig lycklig att du är intresserad av din häst, och VILL ha en bra relation. Att du inte lyssnar helt och fullt p de som bara vill köra över och säga hon är vrång. Jag blir så glad för din häst skull

En kompis sa till mig att vilken tur Tiff har hamnat hos dig - och det känns helt okey att ge denna häst förståelse

Balansera upp livet liksom. och att se henne NU. Tant harmoni.
Det är värt allting

och att riskera att förlora förtroendet - nej det tar tiid att reparera, om det ens går

Det går så snabbt att förstöra en häst

Jag blir så glad av att läsa ditt inlägg

Jag är van att vara ensam kuf i världen

Appropå axel jag har suttit på min häst flera ggr - tomnär hon ligger ned - men jag tänker inte rida framåt förrän hon litar på sin kropp.

Och om den dagen inte kommer så Hey - Hon har lärt mig massor

Av livet

och om mig själv

och om förtroende och att det alltid finns en väg - det gäller bara att hitta den

Senast ändrad:

Sådana som du är ett ljus i mörkret för människor som jag

LOVE

Respect allways

:rofl::rofl::rofl:
Jag SÅG vad du redigerade bort!!!! He He. Det gäller att ha koll på fingrarna när man skriver du!

Det är som när man säger fel med en blandning av "finna" och "hitta".......

men hallå - den freduinaska felsägningen gör ju jag JÄMT

Är du en klon ????

Vad vimsade jag till nu som jag missade

:rofl:

:devil: tangenter som itne hålelr sig stilla :angel:

Tja ja vi kanske är kufar :rofl: :D:rofl:

Men jag tror största anledningen till skillnaden i synen på hästhantering ligger i varför man har häst.Har man häst för att tävla så är det givetvis mkt viktigt att hästen lyder och snabbt kommer till start.

Men har man hästen för man gillar dess sällskap. För den är en vän. Man har liksom mer tid. Och man prioriterar andra saker än tävlingsmänniskan. Mer en livsstil och tiden spelar ingen roll. Det är ingen tävling nästa vecka som man måste bli klar till. Jag ska ha min häst i 20-30 år. Det kvittar om den blir "klar "som 4 åring eller som 7 åring. Bara den blir bra- och mår bra. Min är 6 år och har vunnit en tävling, men det liksom bara blev så.

Inget är fel, men vi är olika helt enkelt.

Tävlingsmänniskan är effektiv och målinriktad.

Häst"vännen" är mer sökande och vill kanske nå nåt annat i sin relation med hästen.

I vissa saker kan vi ha fullständig samsyn, medan på andra områden skulle vi lika gärna kunna bo på olika planeter.

So What-om du inte vill rida din häst än. Hästen mår inte illa av det- och inte du heller. Hästen vet inte ens att det är det som är ditt mål.

Men jag kan förstå Axel, som är tävlingsmänniska och för övrigt en ganska klok och kunnig hästmänniska efter det jag har läst. I hennes värd är det otroligt ineffektivt och jättekonstigt att inte ens sträva efter att rida.

Ingen har fel, ingen är dum mot sin häst och ingen är korkad. Vi är bara olika och vi har olika mål.

Du skulle ha en liten pudel som avatar. Visst är det som du beskriver - varför man håller på med hästar ö h t och att man har helt olika utgångslägen (planeter) man resonerar utifrån. Diplomatisk är du också!

Men att inget är fel håller jag inte med om. MITT synsätt ÄR rätt. Så det så!

Ett litet citat till kan jag inte låta bli (från Lotta på Bråkmakargatan):
Det är något konstigt med mig. Jag KAN faktiskt ALLTING........

Sa jag att jag har en tendens att vara arrogant?????

Men - det är i min yrkesroll. Med hästar - inte ett spår! Jag lär, lär och lär om hela tiden. Älskar att ta del av andras upplevelser, erfarenheter och tyck. Ibland får jag känslan av att den som frågar mycket blir betraktad som korkad :angel: och ovetande. JAG tycker det är en BRA strategi för man lär sig mycket och jag är verkligen nyfiken och intresserad.

Jag har också lärt mycket från många här som jag ofta upplever som snarstuckna, konfliktsökande och fördummande. Jag tänker ibland "vad i h-e vet de om vad den eller den personen kan". En gång såg jag en av mina favorit-häst-människor få rådet att "skaffa en bra tränare och läs den + den boken" på ett mycket "tyket" sätt. Detta är en kvinna som beundras av så många för sin klokhet, "jävlar-anamma"-mentalitet och för att hon utför ritter som får andras att blekna utifrån en situation som skulle få mig att vara ett apatiskt kolli!

Fast DET var egentligen ganska komiskt.

feltryckning

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 401
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
1 056
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 234
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar