Sv: Om att vara "god ledare" och "visa vem som bestämmer".....
Jag är som en svamp när det gäller hästeri - springer på kurser och clinics - läser en massa böcker.... Har träffat många, många kloka och erfarna häst-människor genom åren och försökt ta till mig så mycket som möjligt. Men det är så sant som du säger - man måste ha en egen uppfattning / filosofi i grunden (så att det man får från andra har en "kärna" att fästa på
Hallelulja en gång till
Fniss
Jag tror hela ens hästeri utgår från vem man är själv
Jag har en väldigt stark magkänsla - min mage säger obehagligt mycket ifrån om något är oharmoniskt. Jag trivs inte i disharmoni.
Eric Gadd sa en gång att man måste börja göra
med sig istälelt för
mot sig Som sagt min mage säger ifrån på en gång om jag gör "mot" mig.
Men ändå vår starkt fördömmande kultur gör att det inte är helt lätt att gå mot strömmen.
Angående att vilja dela och lära av andra så bloggade jag ett tag då jag hade en häst somjag kände att jag inte förstod mig på - vi hittade inte varandra vi kunde iten läsa signalerna
Och jag känner ju detta så starkt att ingen häst krånglar utan orsak, men vilken var den
Dessutom hon stämde inte - hon var så arg i bland och ändå hur snäll som hellst. Och ja vad jag har hållit på
frö att hitat en framkomlig väg. Och hur jag har slitit mitt hår och framförallt grinat
Och omgivningen är sällan till hjälp - man får världsmästarkommentarer att det är dig det är fel på - och det är bara att - och det är du som iten klarar av din häst - och nej det gjorde jag ju inte - för det fungerade inte
och veterinärer och ET och veterinärer en gång till och ET. Och ja hon gjorde som jag sa - men hon ville inte - och oj vad hon surade upp sig.
Och det värsta var att hon inte knöt an - hon kom alltid fram i hagen och hon följde som en hund - och hennes "mamma" var det mest spännande på jorden, men honvar inte sådär trygg med mig.
Det var djävligt knäckande.
och ännu mer knäckande var det när hon hade opererats för sin ryggdefekt och blev sju resor värre - och nu var det caprioler och hysterisk häst
och vet hade inget att säga och ET hade inget att säga
och hästen fick spader - bara ngt liknade sadeltämjning
Jag gav henne tid och det gick framåt - men fortfarande var det ngt...
Och hur löste jag det med skräck för allt som hade med gjordar att göra - JO klickertränoing och vi kom jätterlångt - men ändå.
Ett halvår senare gick hon fortfarande inte att longera i högervarvet, och hade rodeo i fattningarna där
Hon var kollad i ryggen att den var helt okey efetr operationen.
jag testade tillsammans med veterinär lugnande, jag testade smärtstillande, jag testade akupunktur
Och oj vad folk sa att hon var arg och en bitch, och det är bara att.
och jag sysslade med mina pusselbitar som jag inte fick ihop
Jag är numera handikappad och bad en väninna springa för veterinärern och nej - ja det hamnade ute på åkern hon kunde inte stanna hästen, utan det fick jag göra ( hon lyssnar på sitt namn - och kommer om hon är lös - blev ursparkad ur hagen en gång, och ville till hingstarna
)
och det stämde inte, enhelt ursnäll häst men som ändå var som ett ånglok.
Jag minskade på aktiviteter, var nere på att skritta henne i grimma, när jag höll i grimman så blev hon misstänksam.
Kolla halskotpelare ua.
Hon trampade över åt båda hållen bak - surig åt höger, tog ut ET, som sa hon är bra frisk börja träna.
Jag började gå inne i stallgången - och PANG där släppte en låsning mellan hals och bröstkorg och nu kunde hon trampa över fram
och bak - men detgick iten att sätta ihop - arg häst
Jag började då fundera på att ta ut en kiroprkator - för hon var så lik mig.
Jag har olika långa ben vilket lett till att bäckenet roterar och jag har fastnat i denna snedhet - och får låsningar. Jag vet själv att med fel låsning kan man iten gå annat än oliksigt men ingen låsning hittades
SEdan fick hon ont i fötterna och ont i hela kroppen stel som en planka.
och jag ville hjälpa henne - men hon ville ju inte ha massage - så jag köpte linimnet och linimentade en muskel i taget för att försöka lokalisera
"grundbulten" så att säga
Hittade en del muskler som ET, hoppade över - sa det inte behövdes
men nu började jag utgå ifårn mig själv - och ja hon hade ju samma problem som mig. De sidliga magmusklerna går i kramp - och det känns som en pungspark kan jag lova - det gör nästan så ont så man svimmar. Så inte konstigt att flickan ibland inte ville
Och sedan för att kolla tillfrisknandet så gjorde jag stretchövningar med hovkratsar ( som man dra på huden) för att kolla "hur dålig hon var. Och det var många år sedan så jag gjorde fel - tog en sida i taget och
PANG där stack låsningen mellan kors och länd - den som gjorde det helt omöjligt att bromsa/ stanna.
och sedan kom det som ett pärlband de låsningar som gjort att hon inte kunde koppla ihop fram och bakdel.
och även de låsningarna gör att att mahmusklerna på sidan får tokjobba - efetr som det är tvärstopp åt ena hållet. Inte så mycket så att det syns annat än att svansen inte hänger rakt bak - och att korshalvorna är olika höga i vändningen. Normal snedhet skulle de flesta säga.
sa hästen dock
Och nu säger hon - whats the problem? jag kan skänkelvika till Kina
Detta var inte ett dominansproblem - även om hon såg ut som om hon ville döda mig ibland.
Jag har tyckt att det varit jättejobbigt att "tro på mig själv" i detta. Nej mig har jag inte trott på alls egentligen, men min magkänlsa har protesterat så mycket.
Jag tror att gott ledarskap handlar om att var felxibel. Är inte en väg framkomlig så får man prova sig fram tills man hittar en som är det.
Det tycker jag att jag har lärt mig med att sko problemhästar - för man vet inte varför en häst gör som den gör förrän man ser hur den svara på mitt agerande.
Det är en växelkomminkation
Om man skor en hsät och den börjar bråka - är det ett dominansproblem kan man rya lite.
Man vad gör man om hästen svara med att slåss - slå hårdare tillbaka?
Eller om den svarar med att bråka ännu mera
Vad gör man om den hysteriskt rycker tillbaka sitt ben så sömmen sprättar upp ens hud, eller bak - försöker ställa ned sitt bakben genom ditt lår
Jag glömde en gång läsa av en häst i ögonen. Jag hade skott en massa galopp unghästar som bara vinglade runt, med mig som en igel på benet... detta var en äldre häst så jag hutade åt den - bara en markering - den skickade mig längs hela stallgången
Jag kom aldrig i närheten av denna häst mer
(den hade varit hos en okänd hoppryttare - och fått så mycket stryk att den inte tog mer skit - även om det bara var en markering)
Hästar är olika - de har oliak sakert i bagaget.
jag har jättesvårt fär mänskliga etiketter på hästar - särskilt negativa
häxa - bitch - monster osv
Det jag har lärt mig av Tiffany - är att aldrig mer tvivla på att om DU INTE TYCKER DET ÄR ROLIGT tillsammans med hästen - så inte tycker hästen det är roligt
Varför - kan ta flera år att lista ut -
men man kan bara lista ut det om man lämnar svaret på frågan varför öppet, och ger fan i säga att hästen är sån eller sån
I det här kände jag mig givetvis väldigt osäker och rädd många gånger. Inte rädd för henne, men rädd för att jag faktiskt inte hade kontroll.
Jag vill ha kontroll på hästen genom trygghet och att den litar på mig och min röst. Vi kom inte dit, och det stressade mig mycket.
Någon här pratade om energier - när hon hade ont så var det mycket negativ energi runt henne. Människor med samma negativa energi märker ju inte det - de bara kör på.
Nu är det tyst i meningen frid runt henne - och hon ser helt annorlunda ut på ögonen
Nu kan vi andas i samma takt
Ja flummigt och svamligt kanske
- någon ville veta hur man löste problem, och detta var verkligen ett problem ( slut på smileys)