Sv: Om att vara "god ledare" och "visa vem som bestämmer".....
So What-om du inte vill rida din häst än. Hästen mår inte illa av det- och inte du heller. Hästen vet inte ens att det är det som är ditt mål.
Men jag kan förstå Axel, som är tävlingsmänniska och för övrigt en ganska klok och kunnig hästmänniska efter det jag har läst. I hennes värd är det otroligt ineffektivt och jättekonstigt att inte ens sträva efter att rida.
Men visst är det målet att rida - Dressyr dessutom - annars hade jag inte köpt en toppstammad Dressyrhäst
Kom på en till som jag beundrar hästhanteringsmässigt och ffa utbildningsmässigt. Och det är Balkenhol. Han och andra mästare säger - vi ska ingenstans - vi har inte bråttom.
Vilken normal männsika som helst som har en 5 åring som bara är insutten skulle bli lite stressad....
Men man måste släppa det.
Jobba lugnt och metodiskt så är det större chans att man kommer tillmålet - än om man rusar sta.
Ffa måste man ha fötterna på jorden och leva i nuet, vad är problemet nu för att ta ett steg till
Den här tråden är bra. Mina veckor på wången ( före det blev trav) har nog lärt mig allt jag kan
När man kör in en häst så gör man det så metodiskt uppdelat i flera steg och checkar av att hästen är lugn och tillfreds innan man går till nästa steg.
En körhäst som en polishäst ( såg att det var samma tänk på filmen) måste ha 100 % förtroende för sin kusk/ryttare
Jag gör likadant när jag rider in en häst
men Tiffanny var aldrig "A OK" med det hela. Ja vi fick sitta utan problem - men att gå med oss på ryggen... - neeej det var inte hundra ok. Och hon är svår för hon är en modig häst: Blir hon rädd frö något så går hon mot - inte från.
Hon visade ingen rädsla för att man klev upp, trampade inte runt och var nervös - hon var helt avspänd i kroppen, men "vibbarna" var fel. Hon skrynklade sin näsa . det avslöjade att något inte var bra
HOn reds på vägen till stallet från hagen. Jag gick bredvid och agerade parhäst.
Jagvill också åtminstonde tömköra mina hästar innan jag rider mer avancerat än åker häst i skogen. Så parallelt arbetades hon förberedande för tömkörning, ochhär var problemen värre - och ens simpla saker somman kan göra med en ettåring funkade inte. Som tex att leda henne runt ridbanan gåendes på höger sidan. Rena styrövningar alltså. Hon blev stressad. Igen inte trampa runt - men ville sprinag ifrån i högerböjning.
Bara att man går på högersida kräver en högerböjning hos hästen. Detta stressade henne. Och bara att går runtmig i grimskaftet - mig hållandes i ena änden - klarade hon inte av. Såg jättesur ut och galloperade runt mig. Inte flyktigt rusa utan bara galopp
( det är detta bla. som missförståtts. Det jag inte fick till med denna var en axial rotation - och det fick sedan sin förkalring i det att hela ländryggen var låst i en rotation åt andra hållet - det gick alltså inte pga av lånisngar. det är ju det som är en "låsning")
Veterinären förklarade för mig att det är lättare för den att galoppera när de har ont i ryggen, och särskilt med henne då det gick inte att rotera höften i en högerböjning. Jag vet precis hor det känns -det tar tvärstopp och bänder i andra leder
Sedan hade hon sin egen variant av sadeltvång, men som ingen kunde begripa vad som utlöste rodeoanfallen. Det var inte när man spände gjorden...
En sådan häst rider då inte jag på.
Jag är då alldeles för rädd om förtroendet oss emellan. Det som ändå fanns.
Sedan har det då tagit X antal ET x antal veterinärer och 1 stycke sulläderhudsinflammation till att kunna få ihop pusselbitarna
När hon hade sin ryggdefekt så gick hon ju och "höll i sig" det ledde till en generell muskelinflammation dvs slutar man använda en muskel dynamiskt så påverkar det musklerna rut omkring och till slut gör hela kroppen ont
Och jag vet hur det känns...
Hon fick inte hjälp med det efter operation - trots att jag bad om just det.
Så därför blev hon en av de misslyckade fallen - dvs de som opererats min inte lyckades få att fungera
En sulläderhudsinflammation kommer smygande och hon började då hålla i sig mer och mer och tillslut var vi tillbaka på ruta 1. Dvs. generell muskelinflammation
Så nu handlar det om att rehabilitera igen, dvs få musklerna att må bra och tack vara ett jag fått bort låsningarna som stressade henne i högervarvet så finns nu en chans. Men jag tänker då inte sitta på henne förrän hon är fräsch och är trygg i att bruka sin kropp
Min bedömning är att eftersom hon fortfarande har kvar de problem som utlöste hennes reaktioner - så skal vi nog ta bort de problemen först
Det är så lätt att förstöra en hästs förtroende. Och hon minns ju hur det var
I min värld så måste jag se till att vi absolut inte hamnar där igen, dvs att utrustningen eller det jag ber om - gör ont
Jag har ju bättre förutsättningar nu - när jag vet exakt var hon har ont. Dvs på ställen samtliga andra sagt att hon inte har ont
Men HON tycker det - så då går vi på det - och ser vart det leder oss
Jag vill givetvis att det leder oss till lyckade Dressyrpass - men det får ta den tid det tar
Hellre än att göra illa henne
Jag upplever att det här är en ganska stark skiljelinje i hästvärlden.
Hur man tolkar protester - finns det fog i form av smärta - eller trotsar hästen.
Och hur man tolkar detta trotsets orsaker avgör ju helt hur man väljer att hantera situationen