Om att vara "god ledare" och "visa vem som bestämmer".....

Sv: Om att vara "god ledare" och "visa vem som bestämmer".....

För mig handlar sura hästar på ridskolan om att hästen aldrig blir lämnad i lugn och ro, det är ständigt nya individer som konstant är runt den.
Dessa hästar har därmed inga problem i sig själva. I en annan miljö försvinner problemet.

Jag kan berätta om ett skräckexempel. En D-ponny valack på ridskola som kastade sig ur boxen vid minsta chans, oavsett om det stod någon i vägen. Vad den gjorde på ridskola överhuvudtaget har jag ingen aning om. Ridläraren hämtade ett spö och och hästen efter den rymt, ledde in den i boxen och gav den 4-5 HÅRDA rapp med spöet.

Till slut var han nästan omöjlig att ha att göra med i boxen (konstigt? :grin:)
och alla ungar hade ju lärt sig av de äldre så nästan alla som gick in till honom va två samtidigt och hade med sig varsitt spö. Band upp honom kort och sen fick han smäll om han så mycket som la ett öra bakåt :cry:

En kompis till mig tyckte mycket om honom och hon lyckades vinna lite av hans förtroende. Med henne var han en annan häst. Ömsesidig respekt. Han var där några år men tillslut fick han äntligen ett annat hem och jag hoppas verkligen han har det bra nu!

Ja - en skräckhistoria (hade det funnits en "gråt-smily" hade jag lagt in en sådan).

Sedan en tid har vi vår häst installad hos en fantastisk människa som driver ridskola. ALLT där utgår från hästen! Om h*n skulle få för sig att använda spö på det viset skulle det INTE vara för att lära HÄSTARNA något. Däremot skulle h*n säkert kunna det mot en sådan människa du beskriver............!

Dessutom - SÅ j-a korkat - att ge sig till att slå hästen EFTERÅT. Vad lärde han sig????? Han fick pisk när han gick in i boxen! OM piskan skulle ha använts ö h t skulle det ha varit just i den stund han varit på väg att sticka (sagt av mig som INTE använder brutala metoder utan HYLLAR positiv inlärning som princip!).

Om det är mig (TS) du menar så efterlyser jag INTE "övningar för ledarskap" utan ville påpeka att det inte är rätt att i trådar bara skriva svar som "visa att du är god ledare" eller "var bestämd" (utan att ha med nåt om "huret"). Jag gav också ett exempel på en ev konsekvens för en "tjur-häst" om man gör det.

Om du tolkar det som att jag vill se "meningslösa universallösningar på enstaka problem" måste jag ha uttryckt mig förfärligt luddigt. Jag anser att det är "visa-vem-det-är-som-bestämmer-svar" som är de meningslösa.
Vad du efterfrågar är ett svar, som i realiteten tar böcker och en oänlig mängd data att täcka.
Om man inte redan har "huret" i sig själv, är kurser den för mig självklara vägen att skaffa sig dom kunskaper som behövs.

Tips om "handfasta fast fix" är bland det sämsta man kan erbjuda frågeställare med problem.

LIA

Sluta nu! För andra gången tillskriver du mig önskemål som jag inte uttryckt. Jag efterfrågar inte "övningar för ledarskap" eller "handfasta fast fix".

Jag tycker inte att man ska svara "visa vem det är som bestämmer" som svar i trådar utan hellre ge exempel. Tycker du det är fel, eller?

Och om man bara skulle hänvisa till kurser och litteratur så vad ska man med ett forum till ö h t? Det är bara att lägga in ett default-svar: "gå på kurser och skaffa dig en bra tränare + dagens bok-tips".

Senast ändrad:

I många trådar får TS svar som "var bestämd", "visa att du är en god ledare", "se till att hästen inte tar över", "hästen måste visa dig respekt" och liknande.

Jag skulle gärna vilja se några mer utförliga beskrivningar HUR. Alltså hur just DU gör i olika situationer (inte hänvisningar till instruktörer,dicipliner, böcker eller "NH".
Detta är ditt första inlägg. Om inte mitt svar är relevant, så får du nog försöka förklara dig bättre.
Jag har f ö bara svarat en gång, så därför undrar jag hur jag för andra gången tillskrivit dig något?

Jag tycker inte att man ska svara "visa vem det är som bestämmer" som svar i trådar utan hellre ge exempel. Tycker du det är fel, eller?
Ja, det gör jag. I många fall är "visa vem som bestämmer" det korrekta svaret. Hur man sedan åstadkommer detta visande tar som sagt hur mycket som helst att beskriva.
I andra fall kan svaret i sig vara fel, det är närmast omöjligt att bedöma, eftersom ingen situation är den andra lik. Just därför är svar med exempel, typ snabbfix, ofta fel att ge. Istället är en rekommendation att lära sig häst och hästhantering den bästa eftersom frågeställarna ofta verkar sakna denna kunskap.

Om en häst inte beter sig gentemot människan som människan önskar, ligger orsaken ytterligt sällan hos hästen utan hos människan. Hur ändrar man människan via internet?

LIA

Ähum *rodnar lätt* :o Det var inte du som svarade första gången - du hade bara citerat..... Sorry

Men du (för att vara lite tjurskallig) "visa-vem-som......" kan tolkas fel. Jag gav ett exempel med ridskolehästar som ju blir hanterade av väldigt många. Förstår du hur jag menar?

Jag hittar många guldkorn när människor delar med sig av egna erfarenheter och upplevelser typ "jag gjorde så här....". Det var det jag efterlyste i svaren. Det är också för att ta del av erfarenheter jag så ofta går in här och tittar - TROTS att jag gått kurser och läst böcker.... :)

Jag hittar grunden till mitt ledarskap genom att själv stå på marken. Promenader ute i skogen med fokus vart hästen befinner sig, hur den beter sig i olika situationer, stå stilla och prata med grannar, möta hundar, bilar, traktorer. Se till att hästen följer mig och håller koll på vad jag gör hela tiden.

Det finns några nyckelord nämnda, man måste till exempel vara väldigt konsekvent. Är det tjafs får aldrig hästen gå vinnande ur situationen. Får hästen inte göra en sak ena dagen får den inte göra det andra dagen heller, speciellt inte om det handlar om grunden till ledarskapet och unghästar. Med min gammeldam släpper jag väl lite på det där ibland dock.

I många trådar får TS svar som "var bestämd", "visa att du är en god ledare", "se till att hästen inte tar över", "hästen måste visa dig respekt" och liknande.

Jag skulle gärna vilja se några mer utförliga beskrivningar HUR. Alltså hur just DU gör i olika situationer (inte hänvisningar till instruktörer,dicipliner, böcker eller "NH".

Så här tycker jag:

Problemet är nog att det inte finns några fixa lösningar på enskilda problem. Det är så olika från häst till häst, från människa till människa och från situation till situation.

Ledarskap är inte avgränsade övningar utan allt du gör med och i närheten av din häst.

Att vara ledare är inte så enkelt som att att alltid bestämma och få sin vilja igenom, eller att undgå att bli översprungen. Det är att vara tryggheten, att vara den den som är så lugn, så vis och så klok att din häst väljer att lita på dig. Det tar tid.

Gör roliga saker med din häst så han tycker om att vara med dig. Tjata inte ut den.

Var lugn när nåt händer så han kan få trygghet av dig.

Var obeveklig om han försöker sparka, bita eller springa över dig. Handla blixtsnabbt och bestämt och övergå sen omedelbart till att bli lugn och trygg igen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag brukar använda mig mycket av rösten. "Neeej", när hästen är på väg att göra något dumt/busigt och "Naj!" med lite mörkare röst om den faktiskt gör något dumt. Annars så är det tryck och eftergift eller kroppsspråk över huvud taget som gäller. Sträcker på mig eller spänner mig vid oönskat beteende och sänker axlarna till en avslappnad ställning när jag bjuder in hästen till mig. Ev. något ryck i grimskaftet ibland, men oftast får jag bara hästen på andra tankar(typ halt, göra volter runt mig, allmän följa john) om den blir hestig eller odräglig, det funkar.

Slag och sparkar är ju bara sinnessjukt!
"En ledare som använder våld är en svag ledare".

Ja, det gör jag. I många fall är "visa vem som bestämmer" det korrekta svaret. Hur man sedan åstadkommer detta visande tar som sagt hur mycket som helst att beskriva.
I andra fall kan svaret i sig vara fel, det är närmast omöjligt att bedöma, eftersom ingen situation är den andra lik. Just därför är svar med exempel, typ snabbfix, ofta fel att ge. Istället är en rekommendation att lära sig häst och hästhantering den bästa eftersom frågeställarna ofta verkar sakna denna kunskap.

Om en häst inte beter sig gentemot människan som människan önskar, ligger orsaken ytterligt sällan hos hästen utan hos människan. Hur ändrar man människan via internet?

LIA

Jag kan bara ge dig en :bow: för detta inlägg.
Det var nog mig TS misstog dig för, som "tillskrev henne önskemål hon inte uttryckt".

*till TS*

Min poäng är att det inte går att beskriva hanteringen av enstaka problem, eftersom enstaka lösningar inte existerar! Allt i hästhanteringen hänger ihop, tre olika hästar som reagerar på samma vis vid lastning kan behöva hanteras på tre helt olika sätta, allt beror på situation, individ och bakgrund!

Dvs. det är omöjligt att beskriva enstaka fall, lösningar eller övningar på ett bra sätt, eftersom det krävs en skicklig "hanterare" för att avgöra vad som behövs och när... Det går aldrig att lära ut i text över nätet.

/Migo
i total avsaknad av universallösningar i stil med "vifta med repet mot rumpan".

"visa-vem-som......" kan tolkas fel. Jag gav ett exempel med ridskolehästar som ju blir hanterade av väldigt många. Förstår du hur jag menar?
Mycket av det som sägs på Buke kan (och görs) misstolkas. Bl a därför gör man bäst i att inte gå in i djupare förklaringar när det gäller hantering av hästar och problem därvidlag. Det är ju den biten vi talar om nu?

Men om dom som svarar anser att svaret ligger just i att visa vem som bestämmer, ska dom inte skriva ut det? ... Kanske inte, om man vill undvika missförstånd. Eller så skriver man det och hoppas läsaren ska förstå att det ligger något annat i uttrycket än att stampa med foten eller härja med hästen.

Försöker lämna några tankar i ditt inlägg:
När man har egen häst eller arbetar med hästar bygger man upp ett förhållande som bygger på ömsesidig respekt. Man är observant, tydlig, och förutsägbar + försäkrar sig om att hästen förstår vad man vill.
Just så, i bästa fall. Men ärligt talat tror jag inte majoriteten kommer dit.

Det jag efterlyser är mer mer handfasta ”hur-råd” i olika vardagssituationer. Ex vis om hästen inte står still, om den ”tjurar” (nafsar, biter eller sparkar), om den har för vana att slita sig eller är svårt att tränsa. Alltså lite ”ledarskap för dummies”.
Om man vill uppnå det du skriver om först i citatet, kommer lösningen att vara olika för varje häst och dess människa. Har man "rätt" grundkunskap och känsla, så löser man situationerna utifrån det.

Tänk att hästen är en ridskolehäst med ganska många som hanterar den.
På min ”gamla” ridskola fanns det två tjur-hästar som många var rädda för. De större tjejerna gav råd till de yngre att de skulle ”visa att de bestämde” genom att hytta & stampa. Konsekvensen blir att dessa hästar ständigt blir ”hyttade” åt av många olika människor – kanske 10-15 eller fler VARJE DAG! Resultatet blir förstås att hästarna markerade ännu mer.
Dom stackars ridskolehästarna ja, dom får aldrig uppleva den ömsesidiga respekten osv. Här är ju grundkravet att hästen ska lyda och sköta sig. Punkt! Dom hanteras av många elever, vanligtvis okunniga om horsemanship etc, samt personal som kräver strömlinjeformad hantering för att hinna med. Dom flesta resignerar och finner sig, medan en och annan fortsätter att protestera, tjur-hästarna. Så mycket bättre om dom fick slippa ridskolorna.

Det finns bätte sätt. Exempel - om hästen nafsar – be den lugnt att flytta sig ett par steg, beröm den när den gör det och fortsätt sedan att berömma den när den ”står fint”.
Hur man bäst bär sig åt i det enskilda fallet har jag alltså inga åsikter om.

LIA

Senast ändrad:

LiA och Migo

Jag undviker att BARA svara "visa vem som bestämmer" och "visa att du är god ledare" eftersom jag tycker att det är dåliga universalsvar.

Jag är också känlig för svar som fördummar (särskilt om det är jag som får dem :angel:) Om man som jag frågar om exempel på gott ledarskap och får svar att man söker meningslösa universallösningar eller fast-fix tar jag det som en förolämpning + reagerar & svarar därefter.

Jag tycker att det är intressant att höra vad folk på detta forum anser vara bra ledarskap i sina hästliv. Ni tycker att frågan inte kan besvaras kort på ett forum. Point taken.

Peace love and understanding - som vi säger i min generation...... Det kan också stå för min syn på gott ledarskap. Med en twist av determination.

Mitt svar är så pass okonkret att det kort och gott handlar om att jag är så förvissad om att det ÄR jag som är den som bestämmer. Jag behöver därmed inte bevisa ngt alls för hästen, den läser mig som en öppen bok, och därför uppstår inga situationer.

:bow:Hästar känner DIREKT om den här människan vet vad den pysslar med- har en Aura.
Därför är det synd om hästar som tvingas vara hos den människan som SPELAR att den är trygg.
För hästen är det som att den som är mkt låg i rang- försöker ta över.
O säger -Jag drar till flocken istället o vill inte heller komma!

När människan dessutom sätter sig på hästen- känner den av ännu mer av energin o ryttaren får hoppa av stup i kvarten.

Jag tror faktiskt inte att det är så farligt att vara "otrygg" eller rent av rädd i vissa situationer. Det är hur du agerar som är avgörande. Att du är bra för flocken - ingen fjant och ingen översittare.

Jag tror inte att bytesdjuret hästen skulle ha överlevt om han valde avtrubbade ledare som aldrig var rädda. De väljer givetvis kloka ledare, ledare som tar rätt beslut, beslut som ökar chansena att må väl och överleva. Ledare som är uppmärksamma på faran men som också kan bedömma risker. Är det läge att fly, eller kan vi beta en stund till? Det är ju faktiskt rätt korkat att aldrig vara rädd.

Tänk en ledarhäst som lungt tittar på när rovdjuret smyger närmare....
"Kolla killar! Ett lejon, men beta lungt vidare ni, för jag är då inte rädd!"

Det är som att gå till en läkare som alltid säger att du är frisk. Det kan ju kännas bra för tillfället men... om du är allvarligt sjuk är kanske en seriös doktor ett bättre alternativ.

Det har du rätt i men hästar sitter inte på varandra:angel:

Om hästen nu blir rädd för ngt som inte är ngn fara alls- en stubbe eller dylikt. Måste man ju vara cool o säga- Gå bara!

De lär ju sig att den här människan gör bra val, men känner av direkt om människan tvekar. Då blir det upp till hästen att välja vad som ska göras. Det handlar då inte om att människan är rädd för stubben, utan om vad hästen då kan göra. Hästen vet ju inte skillnaden. Hästen känner sig övergedd.

Ja då kanske det är lika bra att man hoppar av o går före:grin:

Tycker inte alls att det är konstigt att hästar som alltid ska gå efter när de leds- inte vågar gå när människan nu inte finns där.

Hästar lär sig ganska fort- efter några få erfarenheter om huruvida människan inte utsätter den för ngt reellt hot. Den får även större eget självförtroende av bandet mellan sig o sin människa.

många "ledarhästar" skickar fram mindre ranghöga hästar framför sig- för att kolla läget.
wannabee- ledare.

Senast ändrad:

blev fel :)

Nja... jag tänkte kanske inte specifikt på stubbar eller vem som sitter på vem utan mer att jag inte tror att man "förlorar ansiktet"inför hästen om man blir rädd ibland.

Jag tänkte nog mer på situationer som om man håller sin häst i ett ridhus och 5 andra hästar slitit sig och brallar runt eller att det blir strul i trafiken och man riskerar bli påkörd, möte med en björn i skogen osv. Dvs riktiga risksituationer

Stubben- ja där bör ju ledaren kunna visa att det inte är farligt. Även om en unghäst kanske kan tillåtas en liten tvekan innan han går vidare.

Jag kan ibland tycka att det finns en överdriven rädsla bland hästfolk att "tappa ansiket" inför sin häst. Att visa rädsla, att inte alltid vara den som bestämmer varje steg, att aldrig tillåta sig släppa taget och låta hästen tänka själv.

. Det handlar då inte om att människan är rädd för stubben, utan om vad hästen då kan göra. Hästen vet ju inte skillnaden. Hästen känner sig övergedd.
Då kanske det är bättre att vara rädd jämt. Det blir ju liksom ett normalläge- inget som skrämmer hästen :D

Jag undviker att BARA svara "visa vem som bestämmer" och "visa att du är god ledare" eftersom jag tycker att det är dåliga universalsvar.
Jag skulle nog hellre svara "Var den som bestämmer" alt "Var en god ledare" i de fall dom svaren är lämpliga, ofta med tillägg om kurser etc.
Hur man blir en sådan person, är alltså en uppgift som inte låter sig lösas via diskussionsforum. Dvs, om man som jag föredrar Natural Horsemanship-filosofin.

Andra har andra svar och ett exempel där är att om hästen är dum, så ska man lära den att uppföra sig med hjälp av spöet. Och det är ju ett enkelt svar att föra fram. :crazy:

Eller så svarar man inte på den kategorin frågor.

LIA

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
1 056
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 236
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar